Noen som har erfaringer med projectiondesign?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Noen som har erfaringer med projectiondesign?

Hei,
    har, som kanskje noen her inne har lest, fått en projektor interesse kastet på meg og er av den grunn igang med å få tak i en eller annen brukbar brukt projektor til film, spill osv. Dette er noe som da må skje med visse kompromiss hos kona, både økonomisk og tidels dekorativt med tanke på lerret og projektorens plassering. Så jeg forsøker nå og bytte bort den ene TV-en min mot en projektor.

Har som tittelen sier kommet over en Projectiondesign F1+, er det noen som har erfaringer med denne? Den er noe gammel i dag, men er den helt ukurant? Er det dumt å gå til anskaffelse av en slik èn? Eller er det en fult brukbar sak med livets rett i noen år til?

Har også kommet over ett par infocus screenplay 4805, som nåværende eiere hevder, ikke står noe spesielt tilbake på bilde opplevelsen(da er alderen tatt med i betraktning), selv om oppløsningen er på beskjedne 854x480.?.

Alle svar, tips og råd tas imot med stor takk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F1+ er en knallgod projektor til sitt bruk. Den er imidlertid ikke spesielt godt tilpasset hjemmekino, da den har svært høyt lysutbytte, forholdsvis høyt støynivå (fra kjøleviftene), og 4:3 format bildeflate.

Hva skal du bruke den til?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    F1+ er en knallgod projektor til sitt bruk. Den er imidlertid ikke spesielt godt tilpasset hjemmekino, da den har svært høyt lysutbytte, forholdsvis høyt støynivå (fra kjøleviftene), og 4:3 format bildeflate.

Hva skal du bruke den til?
    Det er hjemmekino jeg har tenkt på. Var hjemme hos selgeren å så på den igår, må si jeg ble imponert over ett såpass bra bilde som jeg fikk sett hos ham. Men nå er jeg som sagt helt fersk innen projektorverden, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. De filmene han viste meg var i 16:9 format, ikke vet jeg hva han kan ha gjort for å få det til, vist at projektoren bare viser 4:3.

Og lysutbytte opplevde ikke jeg som noe problem, tenkte iallefall ikke noe over det. Og han skiftet mellom eco-modus og normal-modus. Men ser ikke på ett høyt lysutbytte som noe særlig negativ, siden kona aller helst vil ha en "koselig" belysning og ikke kinomørkt.:roll:

Viftestøyen bekymrer meg ikke så mye, har en lettveggen med en bod bak, på den siden av rommet projektoren skal stå/henge. Så der hadde jeg tenkt å finne på en eller annen fiffig løsning for å integrere projektoren inn, slik at kabler og støy blir i boden.

Men er det noen hensikt i å dra å se på infocus projektoren? Tenker da på til sammenligning mot å bare slå til på F1+`n.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    De filmene han viste meg var i 16:9 format, ikke vet jeg hva han kan ha gjort for å få det til, vist at projektoren bare viser 4:3.
    Bildebrikken er 4:3, mens den viser 16:9 film ved å kun benytte en mindre del av bildebrikka (i.e. samme bredde, men begrenset del av veritikale pixler).

Infocus SP4805 er i prinsippet lik Infocus X1. Hadde den selv for 6 år siden. Min første projektor og kanonfornøyd da. I dag...vet ikke helt. Du må i alle fall få den veeeeldig billig.

Sjekk pæretimene og pris på ny pære FØR du kjøper...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Infocus SP4805 er i prinsippet lik Infocus X1. Hadde den selv for 6 år siden. Min første projektor og kanonfornøyd da. I dag...vet ikke helt. Du må i alle fall få den veeeeldig billig.

Sjekk pæretimene og pris på ny pære FØR du kjøper...
    Lampetiden oppgir selger med 10-15timer etter pæreskift. Han kjøpte projektoren selv i 2005 for 19000,-... Er det vert å dra for å se på den? Eller bør jeg bare la den gå?

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bildebrikken er 4:3, mens den viser 16:9 film ved å kun benytte en mindre del av bildebrikka (i.e. samme bredde, men begrenset del av veritikale pixler).
    Er dette en vesentlig ulempe, eller har de ikke så mye å si i praksis?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger skal du legge i prosjektor?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må ikke finne på å kjøpe noen av dem. 4x3 og 854x480 ?!? Til spill og film?!? En ting i allefall jeg lærte fort når jeg kjøpte projector er at du blir aldri fornøyd, og at oppgraderingsspøkelset melder seg før du aner. For så si alle jeg kjenner, har det å skulle "spare" penger ved første projectorkjøp, kostet mer enn det har smakt.

På AVTorget ligger det brukte PE8720`er fra ca. 5000. Ville i allefall aldri vurdert noe mindre enn det. Eller gjør som en hver fornuftig entusiast, og bruk jula for det den er værdt. Kjøp projektoren til henne, så slipper du kompromissene. Om dekorativt er viktig kan du jo vurdere en hvit JVC. De er relativt kone vennlige.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hvor mye penger skal du legge i prosjektor?
    Som sagt så har jeg fått denne projektor interessen mer eller mindre kastet på meg, og da skulle en PJ aller helst ha vært i hus i forgårs. Så jeg er i utgangspunktet ute etter å få byttet bort den ene TV-en, har sett for meg at det kunne være den raskeste veien inn i projektorverden.

Så det er summen av det TV-en måtte ha av verdi og eventuelt ett mellomlegg på noen tusen, vist at det er en relativt god PJ med liten lampetid.

Men så langt så har det storsett bare kommet inn forslag der PJ`n enten er så gammel og utdatert at det er uinteressant, eller så er det en med utbrent pære, feil og/eller andre mangler.:neutral:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hjemmekino jeg har tenkt på. Var hjemme hos selgeren å så på den igår, må si jeg ble imponert over ett såpass bra bilde som jeg fikk sett hos ham. Men nå er jeg som sagt helt fersk innen projektorverden, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. De filmene han viste meg var i 16:9 format, ikke vet jeg hva han kan ha gjort for å få det til, vist at projektoren bare viser 4:3
    Som andre har påpekt viser den selvsagt 16:9. Problemet er at bildebrikken kaster ut lys i 4:3 format uansett. Det betyr at du må maskere over og under lerretet med sort scene-molton, for ikke å plages av dette i mørke scener. Har du hvit vegg bak lerretet blir dette uutholdelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som andre har påpekt viser den selvsagt 16:9. Problemet er at bildebrikken kaster ut lys i 4:3 format uansett. Det betyr at du må maskere over og under lerretet med sort scene-molton, for ikke å plages av dette i mørke scener. Har du hvit vegg bak lerretet blir dette uutholdelig.
    Takk for svar, ble noe klokere, foreløpig er det egentlig bare projectiondesignen som har virket interessant av de bytte forslagene jeg har fått. Men det er jo klart, at med disse nye opplysningene virker det mindre interessant. Men når det er sagt, så kan jeg ikke huske at jeg opplevde eller la merke til noe sjenerende lys over og under bildet da jeg var å så på den...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    du må ikke finne på å kjøpe noen av dem. 4x3 og 854x480 ?!? Til spill og film?!? En ting i allefall jeg lærte fort når jeg kjøpte projector er at du blir aldri fornøyd, og at oppgraderingsspøkelset melder seg før du aner. For så si alle jeg kjenner, har det å skulle "spare" penger ved første projectorkjøp, kostet mer enn det har smakt.
    Ser den.

Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    På AVTorget ligger det brukte PE8720`er fra ca. 5000. Ville i allefall aldri vurdert noe mindre enn det. Eller gjør som en hver fornuftig entusiast, og bruk jula for det den er værdt. Kjøp projektoren til henne, så slipper du kompromissene. Om dekorativt er viktig kan du jo vurdere en hvit JVC. De er relativt kone vennlige.
    Vell, nå er det slik at kona skjønner ikke vitsen med hele greia. For å sitere kona "Vi har jo en stor og god TV, hvorfor styre med det", og med en felles økonomi er det begrenset hvor mange tusen èn kan "snike" unna. Jeg kjørt den "jule-taktikken" rett før jul i fjor, da jeg kjøpte TV-en, tror ikke jeg kan få den til å virke i år også.
    Har sendt over en pm til de selgerene som har benq`n og holder til i nærheten av meg, så kan jeg bare håpe at noen av dem er interessert.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Innkjøp utført!

Nå er innkjøp av projektor utført, det ble en Epson tw700 og et Adeo GreyVision 92"rammelerret.

Ønsker med dette å takke for gode pekepinner og innspill som "reddet" meg ifra å kjøpe projektor med feil format på bildebrikken i forhold til hjemmekino bruk.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er innkjøp av projektor utført, det ble en Epson tw700 og et Adeo GreyVision 92"rammelerret.

Ønsker med dette å takke for gode pekepinner og innspill som "reddet" meg ifra å kjøpe projektor med feil format på bildebrikken i forhold til hjemmekino bruk.
    Gratulerer:-D

Ikke noe dårlig valg du har gjort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •