Projektor til Kirkerom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor til Kirkerom

Hei, jeg er ny her, og trenger et råd fra dere eksperter.
    Det gjelder en ny kirke, der de har fått tilbud på denne projektoren: Epson EB-G5350NL

Det er hvite vegger i rommet, og de skal ha bildet direkte på veggen. Avstand fra projektor til veggen er ca 16m.
    Er 3m bildebredde greit?
    Projektoren vil i hovedsak bli brukt til å vise tekster og litt bilder (powerpoint). En og annen filmsnutt kan det vel også bli snakk om. Vil bli mye brukt på dagtid (søndag formiddag), om sommeren vil det nok komme inn en del lys selv om det ikke er så store vinduer.
    Denne projektoren har en oppløsning på 1024 x 768. Burde det vært 16:9 format, eller betyr ikke det så mye til dette bruksområdet?

Ble mange ting dette, håper noen har noen gode råd.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Per og velkommen til AVforum! Epson leverer driftspålitelige projektorer i dette sjiktet, og med de avstander du her operer med trenger du en projektor med tilgjengelig "long throw"-linse, hvilket begrenser utvalget til denne type proffprojektorer.

Nå vet jeg ikke helt hva du har fått av tilbud, men har du mulighet til å plassere projektoren noe nærmere enn 16 meter (som for øvrig rent projeksjonstekning formelig "spiser" lysutbytte...), har Canon en serie av LCOS-baserte projektorer med lysutbytte opp til 4000AL. Fordelen med disse er høyere oppløsning (SXGA) samt langt mer sømløs gjengivelse av bildet ettersom avstanden mellom hver piksel kun er rundt 5%, mens den på LCD-projektoren er i størrelsesorden 40-50%. Dette høres jo sikkert ekstremt dårlig ut hva LCD angår, men det er ikke så ikke i praksis. Sitter det imidlertid folk relativt nære bildet på 3 meters bredde vil det kunne ha noe å si også i praksis.

Det finnes et utall øvrige alternativer også, alt fra skikkelig Hi-End fra norske Projectiondesign til rimeligere løsninger fra både Epson, NEC, Sony, BenQ og Acer.

...jeg tror uansett at Epson-projektoren du har fått foreslått er helt OK til formålet - som nevnt driftssikker - mye lys og støtte da for projeksjon langt unna lerretet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ingen mulighet å sette den nærmere, må stå på bakveggen, da det er svært høyt til taket. Jeg vet ikke hvor nært folk sitter, da jeg ikke har vært i bygget, har bare blitt forespurt om å sjekke om den projektoren de har blitt tilbudt er bra til formålet.
    Takk for innspillet, skal ta dette videre, så får de bestemme selv hva de gjør. Om andre har noe å tilføye, så er jeg svært interessert i det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •