Dreamscreen Kurvet lerret + Optoma HD65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreamscreen Kurvet lerret + Optoma HD65

Har brukt ikea tupplur i 1 år nå så føler at jeg kan bruke de penga som jeg sparte der på å kjøpe meg et ordentlig lerret jeg kan ha lenge fremover. Har lyst på kurvet lerret.
    Tenker at det blir:
    "DreamScreen V3 DynaGrey CineScope ProCurve 2.35:1 235cm/ 100" (875-5-100)".

Er dette verdt 5999 kr? Kommer til å bruke det sammen med Optoma hd65 i første omgang. Vet denne ikke er full HD, men den er lysterk og jeg er fornøyd med bildekvaliten. Vil det fungere? Vet det ikke blir optimalt, men vil bildet være skarpt og godt nok fram til jeg kjøper meg en full HD pj om et år?
    Eller er ikke min PJ egnet til kurve lerret i det hele tatt?

Vil jeg merke noe særlig forskjell på å gå fra ikea tupplur til dreamscreen kurvet?

Finnes det andre alternative kurve-lerret fra andre merker?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer Kjell Hugo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvorfor kurvet?

jeg og syntes kurvet ser heftigst ut, men faktum er vel at ingen projektorer er laget for og vise bilde på kurvet, så bildet blir vel en anense ute av fokus på hver side av lerretet,

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått (ta et søk på forumet) så har dette blitt diskutert før, og du mister ingen fokus ved kurvet hvis du velger 16:9 til 16:9...

forutsetter vel at trådstarter ikke kjøper 2.35:1 da.
    Eventuelt handler seg en sånn slik Anamorph linse (kostbart)

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte for en tid tilbake på circa det samme som deg, gode svar fra Lygren og Andreas21.

Tråd:
    Kurvet lerret

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Så hvis jeg skal ha kurvet lerret med den pj'n jeg har må jeg velge 16/9? Får jeg bare brukt 2.35:1 om man har anamorph linse?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...flott om du forholder deg til en tråd, slettet den helt identiske du la opp i tillegg til denne...

Når det gjelder spørsmålet ditt er dette beskrevet godt i bl.a. den offisielle 2.35:1-tråden. Kort fortalt; du kan bruke et 2.35:1-lerret på en hvilken som helst 16:9-projektor der du zoom inn slik at kun 2.35:1-delen av bildet vises.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...flott om du forholder deg til en tråd, slettet den helt identiske du la opp i tillegg til denne...

Når det gjelder spørsmålet ditt er dette beskrevet godt i bl.a. den offisielle 2.35:1-tråden. Kort fortalt; du kan bruke et 2.35:1-lerret på en hvilken som helst 16:9-projektor der du zoom inn slik at kun 2.35:1-delen av bildet vises.
    Så du vil anbefale meg å velge V3 i 2.35:1 selv om jeg ikke har 1080i pj, og heller ikke anamorfisk linse? Hvordan blir det med xbox 360, er ikke dette bildet større, og dermed by på problemer på 2.35:1?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du velger jo selv hvor stort bilde du vil ha på lerretet.

Ved 16:9 bilde, så vil du ikke få utnyttet sidene på bildet, så fremt bildet du viser ikke har sorte striper oppe og nede, og at du zoomer inn til de forsvinner over/under lerretet.

Så normalt vil du ikke ha 100" bilde, men ett mindre bilde.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Du velger jo selv hvor stort bilde du vil ha på lerretet.

Ved 16:9 bilde, så vil du ikke få utnyttet sidene på bildet, så fremt bildet du viser ikke har sorte striper oppe og nede, og at du zoomer inn til de forsvinner over/under lerretet.

Så normalt vil du ikke ha 100" bilde, men ett mindre bilde.
    Jo, men vil ikke da xbox bildet bli smalt/lite for at topp og bunn skal vises? Eller er jeg helt på jorde nå? Isåfall er 2.35:1 noe for meg.. Da blir det heller 16:9?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100" 2:35 ger väl ett minstaavstånd på 3.65 meter från linse till lerret. Det vid max zoom. 97 cm högt.
    Kör du 16:9 på samma lerret blir bilden större i höjden än vad lerret är. Vid minsta zoom, 122cm.

Har du inte tänkt att flytta på PJ mellan seanserna sliter du. 16:9 material kommer hamna 13 cm över och under ditt lerret. (om jag räknat rätt)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er meget langt på jordet nå...

Bildet UT ifra projektor vil alltid være det samme. Da du ikke har muligheten til å velge mellom 2.35:1 og 16:9.

Projektor vil alltid sende 16:9 bilde.

Det som er med 2.35:1, er at man slipper de svarte feltene i topp og bunn på filmer.
    Kjører man 16:9 bilde på ett 16:9 lerret, vil man også få de svarte feltene.
    Har man 2.35:1 lerret, så kan man zoome på projektoren til de svarte feltene havner på over og undersiden av lerretet, og selve hovedbildet fyller lerretet helt.

På spilling så vil du ikke ha noen nytte av 2.35:1 lerret, det er hovedsaklig/kun film at det kommer til nytte.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er meget langt på jordet nå...

Bildet UT ifra projektor vil alltid være det samme. Da du ikke har muligheten til å velge mellom 2.35:1 og 16:9.

Projektor vil alltid sende 16:9 bilde.

Det som er med 2.35:1, er at man slipper de svarte feltene i topp og bunn på filmer.
    Kjører man 16:9 bilde på ett 16:9 lerret, vil man også få de svarte feltene.
    Har man 2.35:1 lerret, så kan man zoome på projektoren til de svarte feltene havner på over og undersiden av lerretet, og selve hovedbildet fyller lerretet helt.

På spilling så vil du ikke ha noen nytte av 2.35:1 lerret, det er hovedsaklig/kun film at det kommer til nytte.
    Aha, nå skjønner jeg. Så hvis jeg spiller mye xbox er 16:9 mer praktisk for meg? Dette funker ko også til film, kan jeg ikke maskere på et 16:9 lerret når jeg skal se på film, for så å fjerne det når jeg skal spille?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 vil uansett være mer praktisk til allsidig bruk.

Om man hovedsaklig kun skal bruke det til film, så kan man vurdere 2.35:1.

Skjønte fint lite av det siste... ?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 vil uansett være mer praktisk til allsidig bruk.

Om man hovedsaklig kun skal bruke det til film, så kan man vurdere 2.35:1.

Skjønte fint lite av det siste... ?
    Mulig jeg var litt upresis på det siste ja. Men med et 16:9 lerret er det mer allsidig. Kan jo bare maskere over og under på 16:9 lerretet med isopor e.l slik at det blir 2.35:1 når jeg vil se på film uten svarte (grå felt over og under).

Men takk for svar folkens

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Mulig jeg var litt upresis på det siste ja. Men med et 16:9 lerret er det mer allsidig. Kan jo bare maskere over og under på 16:9 lerretet med isopor e.l slik at det blir 2.35:1 når jeg vil se på film uten svarte (grå felt over og under).

Men takk for svar folkens
    Say whaat?? Lag en skisse av det prosjektet der da, hadde vært moro å se hva du egentlig tenker.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over at 2.35:1 er LAVERE og BREDERE enn 16:9 i samme " størrelse ?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Say whaat?? Lag en skisse av det prosjektet der da, hadde vært moro å se hva du egentlig tenker.
    americanFord tenker sikkert slik www.avforum.no/forum/lerret/87977-diy-maskering-av-16-9-2-35-1-rimi-metode-bilder.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •