Benq 6100 og anamorphic linse... noen erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq 6100 og anamorphic linse... noen erfaringer?

cheers!

har forsket intensivt på projektorer de siste dagene og har vel kommet til at Benq 6100 er et godt kjøp.
    men samtidig ser jeg endel prater om å bruke anamorphic linse til å få 16:9 format. er det noen som har testet dette med 6100, eller er det samme resultat på alle 4:3 projektorer?

og er det noen som selger dette i norge?

jeg ser også at 6100 kaster bildet svært langt ned, er det mulig å justere dette på noen måte uten at bildekvaliteten blir for dårlig?

håper ikke spørsmålene var altfor teite, er fersk på området :wink:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noen som selger det i norge.
    Og de er forholdsvis dyre. 5k om jeg ikke bommer helt nå.
    HiFil har brukt dette i lengre tid til han nylig solgte den.
    Han kan vel gi ett par point.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

- Skal vel ikke ha noe å si så lenge du bruker en 4:3 projektor. Om man bruker X1 eller PB6100 er "hipp-som-happ"
    - Du kan bestille via finske www.prismasonic.com. Der kan du også bestille en pakke bestående av en Optoma H30 + linse.
    - Dersom du synes PB6100 kaster bildet langt ned så antar jeg du refererer til den nederste delen i en 4:3 visning. Husk at bildet ikke vil være "så langt ned" når du bruker en anamorf linse. Da vil vel bildet komme på samme vertikale høyde som vanlig 16:9 modus på projektoren.

For å få til en god installasjon av en anamorf linse er det anbefalt at du leser informasjonen på www.prismasonic.com. Spesielt avsnitt som "Projectors that works?"...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Benq 6100 og anamorphic linse... noen erfaringer?

Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    cheers!
    har forsket intensivt på projektorer de siste dagene og har vel kommet til at Benq 6100 er et godt kjøp.
    Helt riktig oppfattet :!: , og velkommen til forumet :wink:

jeg ser også at 6100 kaster bildet svært langt ned, er det mulig å justere dette på noen måte uten at bildekvaliteten blir for dårlig?
    6100 kaster bilde over senter på pj'n. Beste plassering blir da opp/ned i et takfeste (se min link nederst) eller veggfeste (se Danskens anlegg).

PS Alle spørsmål besvares etter beste evne, gode som dårlige :lol:

mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar sålangt, tydeligvis et vennligsinnet forum dette her

men saken er at jeg har enda et par spørsmål (bombe):

jeg har en toshiba sd220e dvd spiller som ikke er progressiv, vil det være bedre å bruke x1 med faroudja chip til denne spilleren? eller funker den like fint med en 6100?

rommet som skal brukes er lite, med en lengde fra pj til lerret på kun 3.5 meter. x1 gir meg da et merkbart større bilde enn en 6100, jamfør kalkulatoren på projectorcental. men med max zoom blir det akseptabelt på 6100 og enda bedre på x1, men betyr dette merkbart tap av bildekvalitet?

og siste spørsmål i denne omgang; er det mulig å se 6100 og x1 i virkeligheten i oslo området?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk godt på oppløsningen på disse to Projectorne.
    Noen sier 1,5xbildebredde er passende sitteavstand.
    Men jeg mener at dette ikke holder.
    en 2x er mere tilfredsstillende.
    Så på din sitteavstand ca 3m fra lerret så er max bredde 1,5m mulig opp mot 1.7
    Går du ut over dette vil pixler byne å komme til syne og det er ikke til å foretrekke.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en toshiba sd220e dvd spiller som ikke er progressiv, vil det være bedre å bruke x1 med faroudja chip til denne spilleren? eller funker den like fint med en 6100?

rommet som skal brukes er lite, med en lengde fra pj til lerret på kun 3.5 meter. x1 gir meg da et merkbart større bilde enn en 6100, jamfør kalkulatoren på projectorcental. men med max zoom blir det akseptabelt på 6100 og enda bedre på x1, men betyr dette merkbart tap av bildekvalitet?

og siste spørsmål i denne omgang; er det mulig å se 6100 og x1 i virkeligheten i oslo området?
    Heisann

De beste rådene får du hvis du "forer" oss med info om ditt forventet bruk og romstørrelse, samt sitteavstand til lerret.

1) min mening er: ikke vurder X1 ( :wink: ) den erstattes nå av X2 som ikke er egnet til film, legg heller i nok til 4805 (16:9) hvis 6100 ikke er et alternativ.
    2) BenQ PB6200 kaster betydelig kortere enn 6100 og er xga og sterkere lystyrke, prisantydning 13 lapper.

Zoom gir ikke tap pga. optisk, men du kan få foringelse ved at du lager et større bilde i forhold til sitteavstand.

6100 kan du se hos meg, les tester osv. i linken underst til venstre.

mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forventet bruk er dvd/tv i forhold 80-20 tipper jeg. sitteavstand til lerret blir omtrent som for pj, nemlig 3.5 meter omtrent.

er 6200 like egnet til hjemmekino som 6100?

vil den økte oppløsningen på 6200 gjøre at jeg kan bruke større bilde uten at jeg ser punktene?

grunnen til at jeg er litt hysterisk når det gjelder størrelsen på bildet er at jeg gikk fra en 20" (hehe) tv til 32" widescreen like før jul og ble etter en liten stund misfonøyd med bildestørrelsen tiltross for kvantespranget fra den gamle tv`n.
    derfor må jeg gjøre et nytt sprang som gjør at jeg kan leve med dette noen år uten at det føles pinglete. :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil den økte oppløsningen på 6200 gjøre at jeg kan bruke større bilde uten at jeg ser punktene?
    Det er vel mer rett å si at du kan ha samme bildestørrelse som X1 / 6100 og at rutenettet vil være mindre synlig.

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ..min mening er: ikke vurder X1 den erstattes nå av X2 som ikke er egnet til film
    Ikke enig i det resonnementet. Hvorfor glemme X1 fordi det kommer en ny X2 som ikke er egnet. :roll:

X1 selges jo nå billigere enn 6100, samt at X1 har innebygget en god de-interlacer. Dette bør være gode argumenter for EivindLunde, som innledningsvis sier at han ikke har en DVD-spiller med progressive scan.

Hvorvidt man bør satse på SP4805 blir vel svaret ja, men den projektoren koster da over 80% mer enn X1.

Og skulle man velge en SP4805 så trenger man jo ikke en anamorf linse. En slik linse er ikke gratis.

Så konklusjonen kan muligens være at man dropper både X1 og 6100/6200 og går for en SP4805.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forventet bruk er dvd/tv i forhold 80-20 tipper jeg. sitteavstand til lerret blir omtrent som for pj, nemlig 3.5 meter omtrent.
    Flere her på forumet ser 4:3 (TV) i 16:9 format og er fornøyd med det. deriblandt jeg. Synes fordreiningene blir små og kan leve med de, en annen fordel er lerretshøyden som blir betydelig mindre ved 16:9. Med en sitte avstand på (hode) på 3-3,5 meter bør du ikke overstige 180 cm bredde, kanskje ned til 160 cm. Dette ikke bare pga. oppløsligheten men også pga. synsvinkel. Det blir slitsomt å bevege hode og øyne hele tiden for å fokusere på et så stort lerret.

er 6200 like egnet til hjemmekino som 6100?
    Definitivt, avgir 725 AnsiLumen i lystyrke i film/eco modus.

Normalt...ja. Men som før beskrevet bruk ca 2x lerretsbredden til sitteavstand eller sitteavstand/2 som lerretsbredde. Hvis bredden betyr mere enn bildets kvalitet kan du gå ned mot 1,5 x for DLP.

Står fremdelse på at 6100/6200 er et bedre alt. enn X1 (programmforpliktet) men at 4805 er den beste :roll: hvis du har 6 tusen å legge i potten. 6100/6200/X1 + linse er egentlig ikke noe alternativ etter min mening :wink:

Tiger: Erfaringer tilsier at du kort tid, etter kjøp av pj, vil vurdere å kjøpe ny DVD spillere med p.scan :wink:

mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, skal prøve å holde meg på matta her og ikke ta helt av. grunnen til at jeg er på jakt etter projektor er at prisene har blitt såpass behagelig at jeg, som ikke er superinterressert, kan tenke meg en.

derfor er det vel best å holde beina på jorda og holde meg innenfor det budsjettet jeg hadde bestemt meg for :wink:

men er vi alle enige om at jeg ikke er helt dust om jeg bruker pengene på en benq 6100 og f.eks en cambridge dv57 dvd spiller med progressiv scan?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismasonic har fått en norsk importør nå!
    www.systemteknikk.no , står iallefall det på prismasonic siden.

Har sendt en mail men har ikke fått noe svar enda.
    Ellers så lønner det seg og sjekke på ebay og lignende, mye bra priser der!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er vi alle enige om at jeg ikke er helt dust om jeg bruker pengene på en benq 6100 og f.eks en cambridge dv57 dvd spiller med progressiv scan?
    Blir i så fall ikke den eneste dusten her, samt at den største er antagelig jeg ops:
    dv57 vet jeg ikke noe om, andre som kan hjelpe?

Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at man leser under DVD-spiller kategorien. Der er det mye nyttig informasjon og reviews.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefale å legge litt mere penger i en spiller, harman kardon DVD 25 er et godt alternativ, den bruker jeg med 6100, syntes komponent utgangen på den spilleren er strii

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da ønsker jeg meg selv velkommen i 6100 klubben

bestilte en fra multitronics siden jeg ser folk har gode erfaringer med det firmaet og det betyr med enn en 100 lapp spart syns nå jeg.

men er det noen som vet om jeg kan bruke det vogel universalopphenget som er beskrevet her på forumet med 6100?

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7232

jeg mener, er det nok justeringsmuligheter med 20% opp/ned til å få bildet i en god posisjon uansett?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20% ved montering opp/ned i taket er mye.
    Du berger nok med dette.
    Velkommen til klubben og gratulerer!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bestilte en fra multitronics siden jeg ser folk har gode erfaringer med det firmaet og det betyr med enn en 100 lapp spart syns nå jeg.

men er det noen som vet om jeg kan bruke det vogel universalopphenget som er beskrevet her på forumet med 6100?

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7232

jeg mener, er det nok justeringsmuligheter med 20% opp/ned til å få bildet i en god posisjon uansett?
    Gratulerer

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer og velkommen i klubben 8)

Det er nå morroa begynner: oppheng, kabler, spiller, lerret, lyskontroll, lyd osv osv osv :wink:

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hentet og prøvekjørte den hos en kamerat på fredag og ble svært imponert!
    utrolig flott bildekvalitet og etter litt fifling med innstillinger ble fargene meget bra også.

eneste nedtur er at jeg tydeligvis er superfølsom for regnbuer, men det ga seg litt etterhvert (satt jo og så etter det også, da)og jeg regner med at resten blir borte med justeringer.

jeg er forresten superfølsom for 60hz på dataskjermer også, og tror det er en sammenheng der..?

ja, og det faktum at jeg har en liten stue gjør jo at bildet ikke blir så imponerende som i en stor

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •