En påstand fra Hifiklubben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En påstand fra Hifiklubben

Jeg leker med tanken om å gå for projektor, istedet for å bytte ut en utmerket bilderørs-TV med en hakkete og glorete flatskjerm.

I sammenheng med at jeg leser meg opp om de ulike tekniske løsningene, kommer jeg over følgende påstand i Hifiklubbens annonse for Benq w600:

"DLP-teknologien gir også en annen stor fordel, nemlig lang holdbarhet. Når pæren i en DLP-prosjektor etter mange timers bruk har brent ut og byttes, sitter du igjen med et optimalt bilde, i motsetning til i en LCD-prosjektor, hvor et pæreskift ikke kurerer eventuell slitasje på LCD-panelet."

Om dette stemmer, bør jeg jo ta hensyn til det. Men er dette et generelt problem med LCD, eller gjelder det bare noen produsenter/prisklasser/tekniske løsninger? Eller er det et problem som først oppstår etter langvarig bruk, slik at projektoren uansett er moden for skraphaugen?

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta at en del av grunnen for denne påstanden er at Hi-Fi Klubben utelukkende har satset på DLP-projektorer. I min mening ligger utvalget deres også--teknologimessig--et par hakk bak hva en kan finne andre steder; dessverre (og jeg mener her ikke nødvendigvis at det er grunnet DLP i seg selv, men det hadde vært en fordel å ha alle tre teknologier tilgjengelig; DLP/LCD/LCoS)

Det at de satser på Benq W6000 som deres ypperste high-end hjemmekinoprojektor--en modell som av flere her på forumet har blitt påpekt at ikke er klar for lansering enda--sier litt om strategien deres.

Om det faktisk er et vanlig problem at det forekommer slitasje på LCD-panelene slik som blir hevdet må nesten andre eiere av LCD-baserte projektorer uttale seg om.

For min del har jeg forøvrig ikke sett en eneste DLP-projektor som ikke har hatt regnbue-problemer, så jeg er kanskje litt biased til fordel for andre teknologier i den sammenheng.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig at LCD-paneler slites over tid, med redusert bildekvalitet som en naturlig følge av dette.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    For min del har jeg forøvrig ikke sett en eneste DLP-projektor som ikke har hatt regnbue-problemer, så jeg er kanskje litt biased til fordel for andre teknologier i den sammenheng.
    Jeg måtte arrestere meg selv en gang for å se regnbuer på en plasma-TV. Selv er jeg altså ytterst regnbuefølsom, men etter en tøff tilvenningsperiode med den eldgamle, kun HD-ready og fullstendig ubarmhjertige BenQ PE5120, må jeg virkelig slite for å se regnbuer på den gode, gamle forumfavoritten BenQ PE8720. Det samme gjelder med W5000 og W10000. Regnbuer finnes helt sikkert, men så lenge jeg ikke fremkaller problematikken bevisst eller ubevisst, så er det ikke egentlig et problem lenger.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at de satser på Benq W6000 som deres ypperste high-end hjemmekinoprojektor--en modell som av flere her på forumet har blitt påpekt at ikke er klar for lansering enda--sier litt om strategien deres.
    Tror du skal sjekke kildene dine før du kommer med slike påstander.

Butikken i oslo (marcusthranesgt) har w6000 tilgjengelig for demostasjon. Men salg har den vært tilgjengelig i flere uker nå.

De har også Optoma HD 82 som er et dyrere og kanskje bedre? alternativ.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pål Iksom Bra nick

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFK har da to projektorer som ligger høyere priset(uten at prisen nødvendigvis tilsier hvilken som er "den ypperste").

Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Tror du skal sjekke kildene dine før du kommer med slike påstander.

Butikken i oslo (marcusthranesgt) har w6000 tilgjengelig for demostasjon. Men salg har den vært tilgjengelig i flere uker nå.

De har også Optoma HD 82 som er et dyrere og kanskje bedre? alternativ.
    Skjønner ikke helt hva du prøvde å si med meldingen din over, men legger med kilden for min påstand. W6000 er den nyeste projektoren de selger i prissjiktet for mid-high end (et område det ikke har vært nye produkter i på en stund), derav ordet satsning.

Sitat Opprinnelig postet av http://www.hifiklubben.no/produkter/bilde/projektorer/benq_w6000_videoprojektor_sort.htm
    W6000 er BenQs nye flaggskip for hjemmekinomarkedet, og for deg som vil ha noe av det ypperste på projektormarkedet i HD-hjemmekinoen din, så er din søken over med W6000.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du prøvde å si med meldingen din over, men legger med kilden for min påstand. W6000 er den nyeste projektoren de selger i prissjiktet for mid-high end (et område det ikke har vært nye produkter i på en stund), derav ordet satsning.
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben: BENQ W6000 Videoprojektor
    W6000 er BenQs nye flaggskip for hjemmekinomarkedet, og for deg som vil ha noe av det ypperste på projektormarkedet i HD-hjemmekinoen din, så er din søken over med

Dette må vel mildt sagt kunne kalles en dristig påstand.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les hva jeg quotet, så skjønner du kanskje

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben: BENQ W6000 Videoprojektor
    W6000 er BenQs nye flaggskip for hjemmekinomarkedet, og for deg som vil ha noe av det ypperste på projektormarkedet i HD-hjemmekinoen din, så er din søken over med

Dette må vel mildt sagt kunne kalles en dristig påstand.

Dristig påstand? Prøv heller blank løgn (eller i beste fall; "idiotisk påstand, som vitner om null erfaring med projektormarkedet").
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pål Iksom
    Eller er det et problem som først oppstår etter langvarig bruk, slik at projektoren uansett er moden for skraphaugen?
    Helt riktig!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Det er helt riktig at LCD-paneler slites over tid, med redusert bildekvalitet som en naturlig følge av dette.
    Hvor mye redusert bildekvalitet er det snakk om? Jeg lurer på å kjøpe Panasonic PT-AE3000 eller 4000, men ble litt i tvil om lcd prosjektor er lureste hvis kvaliteten er redusert allerede ved første pæreskift...er jo dyre prosjektorer...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dristig påstand? Prøv heller blank løgn (eller i beste fall; "idiotisk påstand, som vitner om null erfaring med projektormarkedet").
    Ja, jeg var kanskje litt redd for å ta litt hardt i, så godt du får fram den egentlige meningen min Gorm

Er jo helt utrolig da. Benq W5000 er i mine øyne en helt fantastisk prosjektor. Selv ukalibrert synes jeg den leverer bra, men du verden når jeg fikk oppleve Homecinema sin, som visstnok er kalibrert av en med sånn middelmådig erfaring på området Du verden for et bilde den leverer.

Det er jo en fallitt da at Benq ikke klarer å ta et lite steg videre ihvertfall, men faktisk leverer en prosjektor som både er dyrere og dårligere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W6000 er egentlig en god projektor, spesielt hvis det dukker opp en firmware som gjør irisen brukbar. Problemet med W6000 er at den ikke lenger er en "hjemmekino projektor". I hvert fall ikke slik jeg tolker ordet "hjemmekino".
    Til det har den alt for høy lysstyrke, for dårlig sortnivå, og en viftestøy de færreste vil ønske å leve med.
    Men har man en lys stue med vinduer fra gulv til tak, eller ønsker lerret i størrelse over 140 tommer, så kan dette være akkurat det man er ute etter. Med noen "hemmelige knep" kan også fargerommet kalibreres, og W6000 blir en tweakers drøm. Eller hva sies om fargerom kalibrering via x, y og Y koordinater, og helt lineær gråskala (fra 0 - 100 IRE). En god projektor med andre ord, men ikke spesielt tilpasset gjennomsnittet av norske hjemmekinoer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Les hva jeg quotet, så skjønner du kanskje
    Tror kanskje du misforstod ordet "ikke er klar for lansering enda"

Problemet var vel ikke at W6000 ikke var tilgjengelig i markedet, men heller at den ikke burde vært tilgjengelig i markedet før en del av manglene i firmware osv var blitt ordnet.

Når det gjelder holdbarhet mellom LCD og DLP, er vel DLP mindre følsom for redusert bilde kvalitet pga støv og varmepåvirkning som LCD panelene kan slite med.

På den annen side er fargehjulet en bevegelig slitedel med motor og opplagring osv, og man kan lese i en del BenQ tråder her på forumet om en del brukere som har fått problemer med nettop holbarhet for fargehjulet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •