Epson 4K LCD projektor!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson 4K LCD projektor!

Allerede et prototyp projector product som vil bli demoed i Japan 18-20 november.

Monday, November 09, 2009

TOKYO, Japan - Seiko Epson Corporation ("Epson", TSE:6724) today announced that it has developed the world’s first* 4K-compatible high-temperature polysilicon (HTPS) TFT liquid crystal panel for 3LCD projectors. Measuring 1.64 inches diagonally, the new panel supports displays with resolutions up to 4096 × 2160 pixels.
    Panel features

* High-resolution 4K-compatible
    o 1.64": 4K (4096 x 2160 pixels) - the world’s first 4K HTPS panel*
    * Includes Epson’s original LCD driver optimized for 4K resolution
    * Benefits of using C2 Fine:
    1. High contrast
    2. Smooth images
    3. Jet-black color reproduction

* C2Fine: An original Epson technology for achieving high-quality, vivid images with high contrast by combining an inorganic liquid crystal alignment layer with vertical alignment technology
    Panel specification
    LCD type C2 Fine (VA inorganic alignment layer)
    Process technology D7
    Effective pixels 4096 x 2160
    Panel size (diagonal) 1.64 inch (4.2 cm)
    Pixel pitch 9 µm
    Epson will show ultra-high resolution images including 3D when it exhibits a prototype ultra-high resolution projector using the panel at the International Broadcast Equipment Exhibition (Inter BEE 2009) to be held at Makuhari Messe, Chiba, Japan, from November 18 to 20.
    Kommentar; Akkurat som ved introduksjonen av 1080p er Texas Instruments (DLP) sisteman til markedet.
    Ryktene "sier" at DLP 4K DMD ikke vil komme til projektorer med liten formfaktor før om 4-5 år da de først må klare å minske Chipen fra nåværende størrelse på 1,38" til 1" eller 0,95".

Jeg bare håper at de blir tvunget til å heller tenker litt mer på effekten av å ikke ha et produkt å konkurere med og dropper forminskningen, og heller deler ut 1,38" 4K DMD's til alle 1 chip projektorprodusenter som ønsker å utvikle 4K projectorer.

En 1.38" 4K 1 chip DLP med en LED "light engine" er akkurat hva doktoren rekvirerer til min HT.

PS; "Ryktene sier" at Sony lenge har hatt en liten 4K projector men venter på markedet før de presenterer den.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen ide om hva en projektor basert på en så stor bildebrikke vil koste? Optikken vil sikkert beløpe seg til 50-100 tusen alene. Vi snakker altså ikke hjemmekinomarked, i hvert fall ikke i Norsk målestokk.

Jeg vil tippe at første rene hjemmekinoprojektor med 4K oppløsning er basert på D-ILA, da disse brikkene er lettest å "krympe"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å høres kjedelig ut, hva skal man med 4k hjemme..?

På ett 100" lerrett skal man ikke sitte lengre unna enn 3 1/2 meter for å ha "full unyttelse" av 1080p..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pfffft. helt enig med twelve... Økt oppløsning er det siste PJ podusentene burde bruke tiden sin på....

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konservativ gjeng:P For oss som liker for stort lerret på for kort avstand er jo dette en god og spennende nyhet.

Prisene på 4k projektorer vil vel følge prisene på 720p/1080p projektorer? Alt som inkluderer ny teknologi er jo tross alt svindyrt det(de) første 1-2årene.

Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    pfffft. helt enig med twelve... Økt oppløsning er det siste PJ podusentene burde bruke tiden sin på....
    Om projektorene ikke skal bli hengende etter når den nye teknologien kommer til markedet, så er det vel et must? OLed kommer jo også iløpet av neste år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener med å henge etter. Produsentene utvikler teknologien selv. De bestemmer selv hvilke aspekter de fokuserer på å utvikle. De blir dermed aldri hengende etter. Etter min oppfatning vil økt oppløsning i særdeles liten grad oppleves som noen forbedring hos de fleste kundene, produsentene bør derfor rette fokus andre steder. Hvor stort lerret benytter du og hvilken avstand sitter du på som trenger denne oppløsningen?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener med å henge etter. Produsentene utvikler teknologien selv. De bestemmer selv hvilke aspekter de fokuserer på å utvikle. De blir dermed aldri hengende etter. Etter min oppfatning vil økt oppløsning i særdeles liten grad oppleves som noen forbedring hos de fleste kundene, produsentene bør derfor rette fokus andre steder. Hvor stort lerret benytter du og hvilken avstand sitter du på som trenger denne oppløsningen?
    Siden tv-skjermer kommer med høyere oppløsning er det logisk at det samme skjer på projektorsiden. Var det jeg mente.

Hvorfor stille seg negativt til nyere teknologi i det hele tatt? Satt du og tenkte slik når vi gikk fra dvd til 1080p også?

Jeg har 120" lerret, og sitter ca 2.5m unna

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny teknologi er bra, det er det ingen tvil om. Om du har noen ide om hva kostnadssiden ved chip og optikk for en 4k projector vil være, vil du forstå at de pengene kan med fordel brukes på andre forbedringsområder å få en MYE større effekt.

Når det gjelder TV og logikk, eller heller bristen på logikk, vil å øke oppløsningen alene være av markedsføringshensyn. I størrelsesorden 60" og nedover vil å øke oppløsningen fra 1080p til 4K ikke gi noen synelig effekt what so ever.

Om du ikke skal opp i betraktelig større lerret, skjønner jeg ikke helt hva du skal med økt oppløsning.

Innen kildematerialet (BluRay, VoD, Pirat) blir tilgjengelig i høyere oppløsning, har det jo heller ikke annet for seg enn at man kan oppskalere, og det er i allefall ikke noe jeg ønsker å betale premium for.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny teknologi er bra, det er det ingen tvil om. Om du har noen ide om hva kostnadssiden ved chip og optikk for en 4k projector vil være, vil du forstå at de pengene kan med fordel brukes på andre forbedringsområder å få en MYE større effekt.

Når det gjelder TV og logikk, eller heller bristen på logikk, vil å øke oppløsningen alene være av markedsføringshensyn. I størrelsesorden 60" og nedover vil å øke oppløsningen fra 1080p til 4K ikke gi noen synelig effekt what so ever.

Om du ikke skal opp i betraktelig større lerret, skjønner jeg ikke helt hva du skal med økt oppløsning.

Innen kildematerialet (BluRay, VoD, Pirat) blir tilgjengelig i høyere oppløsning, har det jo heller ikke annet for seg enn at man kan oppskalere, og det er i allefall ikke noe jeg ønsker å betale premium for.
    Nei, selvfølgelig får vi ikke bruk for det før film/spill får tilsvarende oppløsning. Det har jeg heller ikke sagt.

Men jeg skjønner godt hva du mener, og vi har noe forskjellig synspunkt. Og det er lov

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt fort å si at vi ikke trenger dette, men jo mer jo bedre Vi har vel enda et stykke igjen før vi når en oppløsning som kan vise detaljer på et så bra nivå som vi ser verden med våre egne øyne. Personlig har jeg vært et par ganger på universitetet her i byen og fått demonstrert bildeveggen de har, som består av 26 prosjektorer på en vegg 4-5m lang og 2,5m høy med en oppløsning på 8000px (om ikke mer) på langsiden, dette gir en helt sinnsyk mengde detaljer i bildet. Riktignok hadde de ikke noe filmmateriale å vise fram, men stillbilder i så stort format så nært i den oppløsningen var rimelig stilig! Ser absolutt "nytten" av bedre oppløsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi skal vente med ønskene om høyere oppløsning til det finnes kildemateriale å spille av? For ikke å snakke om et medie, og overføring (kabel) som faktisk kan håndtere båndbredden?

Vi vinner mer på å ønske oss (eller snarere å realisere) en skikkelig kalibrert projektor. Det er veldig mye å hente på valg av korrekt projektor, optimalisering av rommet, samt kalibrering. De fleste har ikke engang sett en godt kalibrert projektor under optimale forhold. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kanskje vi skal vente med ønskene om høyere oppløsning til det finnes kildemateriale å spille av? For ikke å snakke om et medie, og overføring (kabel) som faktisk kan håndtere båndbredden?

Vi vinner mer på å ønske oss (eller snarere å realisere) en skikkelig kalibrert projektor. Det er veldig mye å hente på valg av korrekt projektor, optimalisering av rommet, samt kalibrering. De fleste har ikke engang sett en godt kalibrert projektor under optimale forhold. ;-)
    Dette spretter fram iløpet av 1-2 år ser jeg for meg, siden oled-skjermene skal lanseres da. Hdmi 1.4 har muligheten for å overføre oppløsninger opp til 4k. Blu-ray dual-layer kanskje blir aktuelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oled er en teknologi som ikke legger noen føringer for oppløsning. Oled er langt fra ensbetydende med 4K og jeg blir overasket om det er en oppløsning som vil bli valgt som noen som helst standard fra disse produsentene med det første.

4K bluray om 1-2 år? Neppe, det neste store er 3D som i seg selv forutsetter vesentlig mer båndbredde enn dagens filmer. HDMI 1.4 vil ha båndbredde til dette men trolig ikke i 4K. Bluray er forøvrig allerede dual layer og mange filmer fyller allerede store deler av plata (Angels and Demons var nesten 47 gig om jeg ikke husker feil). Ytterlige lag skal være mulig, dog virker det lite trolig at det kommer, enda mindre med det første.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv med 100 lag på platene hjelper det lite, da HDMI 1.3 ikke kan overføre 4K. Først må vi ha nye spillere, og nye kabler, og ny receicver, etc.
    1 til 2 år? Neppe. Før den tid skal vi nok ha noen år uten forandring, så kommer kanskje deep color? Den dagen vi får høyere båndbredde på utstyret (HDMI 1.4) håper jeg det brukes til noe mer fornuftig enn høyere oppløsning. Hva med å øke oppdateringshastigheten fra dagens latterlig lave 24 bilder per sekund? Det vil gi en langt større "oppgradering" enn høyere oppløsning.
    Når du nevner OLED, så finnes det allerede en OLED skjerm på markedet, riktignok en liten en. Når det gjelder oppløsning så må den faktisk nedskalere SD-materiale! Det er det ingen som tror når de står foran den og betrakter bildet, men det er uansett fakta. Oppløsningen på Sony OLED skjermen er 960x540. Oppløsning er med andre ord ikke det som gjør OLED unikt. Det er kontrasten som gir oss den unike opplevelsen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke _så_ veldig lenge til vi ser både konsumer flatskjermer og prosjektorer med 4K. Meridian har 4K prosjektor allerede i dag, riktignok beregnet på større og kostbare hjemmekinoer, men dog.

Begynner å bli lenge siden de første 4k skjermene dukket opp på ulike elektronikkmesser alà IFA og CES (og sikkert enda tidligere i Asia). Og selv om 3D med passive/aktive pappbriller tydlig er i høyfokus i bransjen, kommer de neppe til å glemme at megapixler og oppløsning (ultra HD, super HD bla bla) også selger i bøtter og spann hos konsumere flest. Linsekvalitet, korrekte farger, Ansi kontrast etc. er ikke argumenter som selger hos Elkjøp.

Men det kommer nok i all hovedsak til å være snakk om oppskalering til 4K de første årene.

Enig med Gorm. Fokus hos bransjen bør nå være å øke oppdateringsfrekvensen. 24 bilder er for lite.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dobling av framerate fra 24fps til 48fps vil absolutt være en stor fordel, men det virker faktisk vanskeligere å overtale filmskapere til det enn 4K.
    Selv om jeg tror at når de nye digitale CMOS kameraene kommer til neste år pluss 4K DLP projektorer blir tilgjengelig så vil mulighetene for testing av 24fps mot 48fps bli lettere.
    Vet om flere som bare venter på å få testet opptak med 24megapiksel 48fps med digitale (Full Frame 35~"Vista Vision") kameraer ned-konvertert til 4K i 48fps på 4K projektorer mot 24fps fra Super 35.

Også for at det skal kunne forvares økonomisk så er det bare fil-basert arbeidsflyt som er praktisk gjennomførbart for dobbel opptakhastighet.
    Det er faktisk mer interesse for 48fps blant avanserte konsumenter, sånn som her på forumene, enn det er i filmproduksjons verden.
    Når jeg følger filmtekniske diskusjoner så opplever jeg film arbeidere som utrolig teknisk konservative, og at det er et "stort gap" mellom ønskene til dem som er opptatt av film-fremvisnings utstyr og dem som lager film.

Så, ja takk begge deler!~4K 48fps.

At projektorer (og TV'r) fremdeles leveres ukalibrert fra produsentene er bare latskap og arroganse fra deres side. Det er klart at de ganske enkelt kunne fått til dette hvis de hadde brydd seg om kvalitet.

At ingen vil se særlig forskjell på et 2 megapixel bilde og et 8-10megapixel (4K) bilde virker som en ganske utrolig påstand.
    Men det krever jo også at kilden (filmen) har en høyre oppløsning enn 4K i opptak og ned-konverteres (downsample) til 4K.
    Noe særlig høyere kilder enn knapt 4K finnes for tiden bare i 70mm og Imax.

(.98" DLP DMD er ventet i slutten av 2012 i følge siste rykte)

Toshiba og Sony begynner og selge 4K LCD "konsument" TV'r i Japan nå før jul.

RED lanserte ideen om en 4K DVD spiller for et år siden, som skal spille 4K fra rødlaser DVD.
    30th november avslørte de mer av spilleren(e). De har nå delt det opp i to modeller, Pro og Consumer.

Her er et render bilde av RED RAY PRO spilleren med specs. Så noe er på gang innen 4K.
    Om max fps på 30fps er en kostnads vurdering eller en "forglemmelse" er enda uvisst.
    Pro modellen jan.-feb. 2010. Konsument modellen til sommeren 2010.
    Akkurat hvor man putter DVD'n er ikke klart av bildet, med mindre de har droppet DVD konseptet og satser på Compact Flash, og bare har "glemt å nevne det" er uklart.

RED RAY PRO

* Decode .R3D RAW files to 5K 30 fps
    * Decode .RRD (RED RAY Distribution format) 4:4:4 files up to 4K @ 30 fps
    * Up to 12 channels of compressed or uncompressed 24-bit audio

* Optional media and local link encryption
    * Gigabit and Wireless 802.11b/g/n Ethernet
    * Local Touch LCD UI and dedicated transport controls

* 4 x DVI-D Program Outputs (four 1080p / 2K image quadrants, A B C D)
    * 4 x HD-SDI 3G Program Outputs (four 1080p / 2K image quadrants, A B C D)
    * 1 x HDMI Preview Output with Audio
    * 2 x DB-25 Digital Audio Outputs

* Rack mount
    * Redundant power supply possible
    * 4 x USB-2 ports
    * e-SATA port
    * GPIO and automation support
    * FireWire 800 port
    * 2 x Customizable front storage slots
    * Compact Flash support

RED Ray Pro- January- February 2010
    RED Ray Consumer- Spring- Summer 2010

... unless we have major issues we don't anticipate.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har et par 4k projektorer basert på SXRD til digital kino, ellers ligger DLP fortsatt på 2k tror jeg. (TI chip som brukes av barco, christie og nec) Vi skal snart oppgradere to kinosaler, blir spennende hva det blir.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde du jo drive litt lobby virksomhet for DLP så dere ikke ender opp med en av Sony 4K projektorene, hvis du ønsker best bildekvalitet da(?).

Både Barco og Christi's nye 2K DLP modeller med 1.2" DMD kan oppgraders til 4K DMD til neste år.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant ARTY Har ikke fått sett noe særlig på de forskjellige enda, men oppgradering av DLP til 4k høres knall ut. Ene salen har 8m bredt lerret og den andre 10, så man har nytte av 4k vil jeg tro. Ønsker best bildekvalitet, men må også sjekke ut i forhold til 3D løsningene som er nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •