Trengs det Lens-shift her ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trengs det Lens-shift her ?

Hei. Er helt ny på dette med projektor.
    Har ønske om å lage til med ramme-lerret og projektor på loftstuen. Avstand fra lerret til pj er 3 meter. senter på lerret vil bli ca 1 meter fra gulv. projektoren skal stå på hylle, 120 cm fra gulv (lerret 170 x 97 cm))

Vurderer å kjøpe en Optoma HD65 , som får bra omtale. Men denne har ikke lens-shift, fann jeg ut. Er der mulighet på denne, å korrigere ca 20 cm ned (som bildet må) for å bli i senter? Kan event.projektor løftes litt i bakkant for å korrigere dette, eller må den stå helt flatt? andre justeringer som går ann?
    Om Optoma hd65 ikkje vil fungere optimalt for meg, har noen ett forslag til bra erstatter i samme prisklasse (ca 6000)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke HD65 i det oppsettet da den har fast optikk. Den må henge et stykke over lerretet, eller så må den stå på gulvet, og lerretet heves på veggen.
    Du trenger en projektor med optisk linseforskyvning (lens-shift), men det finner du neppe i den prisklassen dessverre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobby610
    Hei. Er helt ny på dette med projektor.
    Har ønske om å lage til med ramme-lerret og projektor på loftstuen. Avstand fra lerret til pj er 3 meter. senter på lerret vil bli ca 1 meter fra gulv. projektoren skal stå på hylle, 120 cm fra gulv (lerret 170 x 97 cm))

Vurderer å kjøpe en Optoma HD65 , som får bra omtale. Men denne har ikke lens-shift, fann jeg ut. Er der mulighet på denne, å korrigere ca 20 cm ned (som bildet må) for å bli i senter? Kan event.projektor løftes litt i bakkant for å korrigere dette, eller må den stå helt flatt? andre justeringer som går ann?
    Om Optoma hd65 ikkje vil fungere optimalt for meg, har noen ett forslag til bra erstatter i samme prisklasse (ca 6000)
    Hei, som Gorm sier, så må du ha lens-shift om du vil ha PJ 120cm fra gulvet.
    Kan du ikke henge PJ i taket? Jeg ser bare fordeler med takmontert PJ:
    * Lengre avstand fra hode til PJ => mindre støy er hørbart
    * Kabler, o.l., går an å legge skjult i kabellister
    * PJ blir mindre synlig (potensielt)

Det krever jo takfeste, men dette går også an å lage selv.
    Ps. ikke lag sånn plastskjærefjøl-takfeste som jeg har sett noen på forumet her har laget.. Jeg testet dette selv og plasten er alt for myk (gir etter).

Jeg tror ikke plasten vil knekke altså, men man må jo da etterjustere for å kompansere, noe som kan virke irriterende.

Jeg tok heller å gikk til trevirkehandel, så fikk jeg gratis avkapp av en treplate. Denne sagde jeg så til og borret hull i, samt kjøpte div skruer, muttre og skiver..

ps. jeg lagde bare en adapterplate for et gammelt takfeste jeg hadde liggende (ev. hengende ( i taket )), men jeg har sett folk bruke t.d. veggfester for høyttalere og annet til å lage billige takfester.

Forøvrig er det billige takfester å få fra ebay, ca 30$ + ca 30$ i frakt til Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei, som Gorm sier, så må du ha lens-shift om du vil ha PJ 120cm fra gulvet.
    Kan du ikke henge PJ i taket? Jeg ser bare fordeler med takmontert PJ:
    * Lengre avstand fra hode til PJ => mindre støy er hørbart
    * Kabler, o.l., går an å legge skjult i kabellister
    * PJ blir mindre synlig (potensielt)

Det krever jo takfeste, men dette går også an å lage selv.
    Ps. ikke lag sånn plastskjærefjøl-takfeste som jeg har sett noen på forumet her har laget.. Jeg testet dette selv og plasten er alt for myk (gir etter).

Jeg tror ikke plasten vil knekke altså, men man må jo da etterjustere for å kompansere, noe som kan virke irriterende.

Jeg tok heller å gikk til trevirkehandel, så fikk jeg gratis avkapp av en treplate. Denne sagde jeg så til og borret hull i, samt kjøpte div skruer, muttre og skiver..

ps. jeg lagde bare en adapterplate for et gammelt takfeste jeg hadde liggende (ev. hengende ( i taket )), men jeg har sett folk bruke t.d. veggfester for høyttalere og annet til å lage billige takfester.

Forøvrig er det billige takfester å få fra ebay, ca 30$ + ca 30$ i frakt til Norge.

Desverre så må oppsettet mitt bli sånn, da jeg har skråtak på begge sider, å om jeg hever lerret, så blir avstand for liten, å om jeg hever pj høyere opp, så blir det i gå/ sitte-området. Da ungene bruker dette rommet mest, så ville nok pj stå VEELDIG utsatt til.
    Jeg trodde faktisk att bildet fra pj gjikk rett fram jeg ,og lens-shift var for å korrigere opp/ned ved event. tak montering.Så da lærte jeg noe nytt i dag.
    Pj må nok stå i ca 120 m høgde. akkurat i overgang "knevegg" og skråtak.
    Forslag til projektor med lens-shift da... som er HD ready ?
    Hva med denne Epson EMP-TW700 ser att den har lens-shift, vil den fungere med mitt oppsett?
    Alle forslag motas med takk :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet blir kastet rett fram på alle projektorer med lens-shift (senterposisjon). På alle andre, vil det være en offset som tilsvarer at den kaster ut hele bildet over linsen (ved bordplassering).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •