16:9 innhold på 2.35:1 lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 16:9 innhold på 2.35:1 lerret?

Hei!
    Driver og sikler på Panasonic PT3000/4000, men har et spørsmål. Hvordan vil 16:9 innhold være på et 2,35:1 lerret? Det vil jo utenkelig bli avspilt mest materiell med 16:9. Vil de grå kantene være i "veien" når man ser på film? Kunne man løst dette med svart Molton, montert som en gardin på hver side. Noen som har noen erfaringer med dette og med en av Panasonic PJ'ene?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste kjøper et 16:9 lerret. Tv-serier, en del filmer og ikke minst konsollspill er i 16:9. For å få bort de sorte stripene oppe og nede, kan du maskere de bort med filt. De stripene fra pj er som du sikkert har sett mer grå enn sort, og ødelegger for den totale bildeopplevelse. Her er en metode jeg selv har brukt med meget godt resultat:

http://avforum.no/forum/lerret/87977...de-bilder.html
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Takker for svar. Helt klart en bra løsning og helt i tråd med mine økonomiske grenser. Man får jo et større bilde med 16:9/16:9(gitt samme lengde på lerretet) enn 16:9/2,35:1..drømme drømme...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og anamorph linse er heller ikke gratis. Koster mer enn mange projektorer Nei, jeg er meget fornøyd med løsningen. Bildet på Blu-ray har blitt vesentlig bedre med maskering. Når jeg skal spille PS3 tar jeg bare maskeringen forsiktig av, og vips så har jeg et 16:9-lerret igjen
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut :-) Ser at du har Sony VPL-VW50 1080p SXRD. Hvordan stiller du inn kinoformatet på denne? Er det samme som på Panasonic PTAE3000/4000?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med å stille inn kinoformatet?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje Panasonic sin minne funksjon for motorisert linse zoom det siktes til. Det gjør jo disse litt lettere å bruke sammen med 2,35:1 lerret uten bruk av anamorph linse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan i utgangspunktet bruke hvilken som helst PJ for å vise 2,35:1 formatet, uten å miste innhold? Det er vel også andre formater som ofte blir brukt på film, er dette noe man også kan stille inn manuelt?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre jeg har misforstått er det spesielle med Panasonic at den automatisk kan zoome opp til 2,35 format mens på andre må dette gjøres manuelt?! Billedmessig tror jeg det blir helt identisk resultat da Panasnoic også er 16/9 prosjektor, er bare at en slipper å gjør det manuelt med Panasonicen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Med mindre jeg har misforstått er det spesielle med Panasonic at den automatisk kan zoome opp til 2,35 format mens på andre må dette gjøres manuelt?! Billedmessig tror jeg det blir helt identisk resultat da Panasnoic også er 16/9 prosjektor, er bare at en slipper å gjør det manuelt med Panasonicen.
    Nei, 2.35:1 funksjonen forvrenger faktisk bildet. Den skalerer bildet vertikalt til å fylle 16:9 brikken. Så må man benytte en anamorph linse for å strekke bildet horisontalt/komprimere vertikalt for å passe 2.35:1 lerret og få tilbake korrekte proporsjoner.
    Det man oppnår med dette kontra kun zoom, er å benytte hele 16:9 brikkens oppløsning med 2.35:1 materiale. Om det er verd den stive prisen er en helt annen diskusjon...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte sjekke og på Avshop sine sider står følgende om AE3000:
    "I tillegg har projektoren motorisert zoom og fokus, som også lar deg lagre innstillingene Dette gjør at du kan sette opp et eget oppsett for 2.35:1-film om du kjøper et CineScope-lerret, slik at filmen passer perfekt i rammen"

Jeg tolker det slik at 2,35 funksjonen på den dermed ikke forvrenger bildet men bare zoomer opp bildet for å få full bredde (evt zoome ned for 16/9 bredde)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg tolker det slik at 2,35 funksjonen på den dermed ikke forvrenger bildet men bare zoomer opp bildet for å få full bredde (evt zoome ned for 16/9 bredde)
    Du har sikkert rett i dette. Men da mener jeg at vi snakker om en zoom-funksjon og at 2.35:1-funksjon er en helt annen funksjon, som beskrevet ovenfor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2,35 funksjonen på Panasonicen som trådstarter spør om jeg sikter til ja, det er denne zoomfunksjonen som er spesiell for akkurat Panasonic.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønte jeg ikke. Mener dere at med Panasonic-pj så trenger man ikke anamorph linse til 2.35:1-lerret?? Altså at pj fyller hele cinemascope-lerretet i sin fulle bredde, uten forvrengning (altså som når man benytter anamorph linse med andre projektorer).

Det høres nesten for godt ut til å være sant...??
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dette skjønte jeg ikke. Mener dere at med Panasonic-pj så trenger man ikke anamorph linse til 2.35:1-lerret?? Altså at pj fyller hele cinemascope-lerretet i sin fulle bredde, uten forvrengning (altså som når man benytter anamorph linse med andre projektorer).

Panasonic projektoren fyller ut hele 2,35:1 lerrete med 2,35:1 bildet som vises som et 2,35:1 bilde på 2,35:1 brikka.

Man får med andre ord ikke utnyttet hele 16:9 bildebrikka slik man gjør med bruk av vertical strekk og anamorph linse, men man får hjelp til å lage zoom preset og optisk zoome 2,35:1 bildet på hele 2,35:1 lerretet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville jo tro at 2,35:1 funksjonen er litt mer enn bare zoom. Ved vanlig zoom vil vel X og Y forstørres/forminskes i samme grad. Så ved å kjøre en 16:9 film på 2,35:1 lerret vil det resultere i et mindre bilde. Kan det hende at Panasonicen kombinerer zoom med Lense Shift justeringer?? Er newbi på dette, så kan godt hende alt jeg sier er reint tøv ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2 kom meg i forkjøpet..Men tilbake til trådstart..Ved kjøp av Panasonice PTAE3000/4000 og med tanke på bruk til spill og film. 16:9 eller 2,35:1 lerret?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Panasonic projektoren fyller ut hele 2,35:1 lerrete med 2,35:1 bildet som vises som et 2,35:1 bilde på 2,35:1 brikka.

Man får med andre ord ikke utnyttet hele 16:9 bildebrikka slik man gjør med bruk av vertical strekk og anamorph linse, men man får hjelp til å lage zoom preset og optisk zoome 2,35:1 bildet på hele 2,35:1 lerretet.
    Ok. Og blir det like gode bilder?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Og blir det like gode bilder?
    Spør du meg, så mener jeg nei!
    Med min Sony VW60 så synes jeg bildet ble noe dusere (uklarere) og klart lyssvakere når jeg bare brukte zoom for å fylle 2.35:1 lerretet.

Jeg har ganske kort sitteavstand (3 meter) på mitt 114" 2.35:1 lerret så da har sikkert den ekstra oppløsningen og lysstyrken ved bruk av linsen noe å si på opplevelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For godt til å være sant? Er som sagt ikke noe annet enn det alle andre prosjektorer også kan ved å bruke zoom og focus

Mao: en har ett zoom/fokus preset som viser full bredde i 2.35 og så har en ett preset som viser full høyde i 16/9. Veldig kjekk funksjon ja, men ikke noe revolusjonerende heller! Blir overrasket dersom dette ikke blir standard funksjon på alle nye PJer fremover.

Ved å bruke ekstern linse så får en fullt utbytte av 16/9 linsa, men samtidig må en forvrenge/oppskallere bildet og det er som kjent heller ikke ideelt. Men så lenge der ikke er materiell (?) som er tilpasset dette så er det vell alikevell beste løsning selv om svært mange mener det ikke er verdt prisen en må betale.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •