16:9 innhold på 2.35:1 lerret? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg mente med det, var om det var for godt til å være sant at Panasonic sin funksjon ga et like godt 2.35:1-bilde som man får med en anamorph linse til 15-20k. Men blir resultatet med Panasonic like bra, så er det veldig bra. Hadde mine tvil, bare...Men nå har jeg ingen erfaring med bruken av anamorphe linser, da jeg selv kun har maskert mitt 16:9-lerret.

Lever godt med det
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manuelle maskering er på mange måter den beste løsningen dersom en ønsker både 16/9 og 2.35/1 2.35 bildet blir akkurat like bra som 16/9, det er bare at det blir litt mindre.

Fordelen med ekstern linse er at en sagt litt dumt kan bruke PJ sin lysstyrken/oppløsningen på å lage ett litt breiere bilde med samme kvalitet som det en klarer med 16/9, men en får samtidig ulempene med oppskallering/strekking.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...en hel setning, hadde vært fint...for jeg skjønte ikke hva du mente...?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke helt klok på dette jeg heller, men tror at forskjellen mellom ekstern linse og zoom/fokus(skjønner ikke helt hvordan fokus kan endre størrelsen på et bilde) er at den eksterne linsen får med seg mer av 2.35 bildet enn en PJ som provoserer frem 2.35 ved hjelp av zoom. Derfor har man vel også den issuen at man må flytte tekstingen høyere opp ved bruk av 2.35 lerret..Stemmer dette?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lokaboy
    Blir ikke helt klok på dette jeg heller, men tror at forskjellen mellom ekstern linse og zoom/fokus(skjønner ikke helt hvordan fokus kan endre størrelsen på et bilde) er at den eksterne linsen får med seg mer av 2.35 bildet enn en PJ som provoserer frem 2.35 ved hjelp av zoom. Derfor har man vel også den issuen at man må flytte tekstingen høyere opp ved bruk av 2.35 lerret..Stemmer dette?
    Trenger ikke flytte teksten i et linse oppsett så lenge teksten ligger oppe i bildet på 2.35:1 filmen.
    En anamorfisk linse får ikke med seg mer av 2.35 bildet en et zoomet 2.35 bilde.
    Et linse oppsett gjør at du får full HD av 2.35 film ved at projektor/prosessor skalerer opp bildet slik at hele bildebrikken (1920 x 1080) er i bruk når du ser 2.35:1 film + at du får høyere lystyrke av samme grunn.

Les litt her: PRISMASONIC - Anamorphic lenses for home theater projectors

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så svaret er da at ved bruk av anamorphic linse bevarer du mer lysstyrke til bildet og Full HD på bildet, mens med Panasonic'en så taper den litt lysstyrke og gir ikke Full HD?(Hva slags oppløsning blir det da?) Men spørsmålet er: Klarer Panasonic'en å gi et bilde på et 2.35/16:9 lerret, med 2.35 materiale som ikke er strukket vertikalt. I såfall kan jeg leve med lysstapet og nyte en god film uten å selge bilen ;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •