Første projektor, trenger meninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Første projektor, trenger meninger

Ookei.

Etter å ha startet min "av" karriere for ikke så altfor lenge siden, har turen nå kommet til at jeg føler jeg vil prøve om projektor er noe for meg. Dette kan jeg da selvfølgelig ingenting om, og vil helst beholde meg på ca 10000, helst med lerett i første omgang for å få testet om dette er noe for meg. Dette vil bli installert i et "loftrom" og rommet er enten 4 meter langt, eller ca 5.5 meter, alt ettersom hvor jeg finner ut at jeg vil ha prosjektoren. Størrelsen på lerettet er jeg åpen for forslag, sitteavstand blir ca 3 meter pluss minus. 88" eller 104" er vel mest "aktuellt". Lysmessig er rommet forholdsvis mørkt selv med dagslys, men helt mørkt vil det ikke bli. Har derfor forstått at jeg bør har ett grått lerett.

Etter å ha lest gjennom x antall poster her på forumet, samt tittet rundt i nettbutikker og diverse tester, har jeg i grunn kommet meg ned til 3 valg.

Optoma Projektor HD65
    Optoma Projektor HD200X
    Epson Projektor EMP-TW700 (Epson har jo andre modeller i samme klasse f.eks EH-TW420 og EH-TW450, men forstår det som at EMP-TW700 er bedre enn disse)

Både Epson og Optoma har jo her fått gode anbefalinger i denne prisklassen. Jeg skal en av de nærmeste dagene få sjekket om DLP passer meg da jeg får demonstrert HD65. Med dette tenker jeg på "regnbuene" som det snakkes mye om. Har desverre ingen mulighet til å få sett de 2 andre, derfor spør jeg etter meninger hos dere.

Med tanke på avstand projektor-lerett skal dette gå bra med alle 3, om jeg har forstått kalkulatoren jeg fant her på forumet rett. Fleksibiliteten har jeg forstått er størst ved Epson sin, noe som kan komme til nytte ved evt. flytting, men hovedsakelig planlegger jeg ikke så langt frem i tid.

De største spørsmålene mine er derfor på:
    -Holdbarheten til LCD teknologien. Leste en plass at LCD platene kan bli "slitt", og at de da gjennomsnittelig har dårligere levetid enn DLP, til tross for lampebytter. Vet ikke hvor sant dette er.

-Full-HD vs HD-Ready. Jeg ser helt ærlig ikke veldig store forskjeller på HD-Ready og Full-HD på de tv'ene jeg har testet med det på, men de var bare 42". Jeg er uansett sikker på at jeg blir fornøyd med HD-Ready, men selvfølgelig er Full-HD fristende, dersom den (Optoma Projektor HD200X) er en like god projektor. Dvs, jeg ønsker ikke å "ofre" mye for å få Full-HD om jeg sammenligner.

Jeg har lest litt om de grunnleggende forskjellene på disse. Ut fra hva jeg forstår, dersom jeg ikke er plaget av "regnbuer", er det Optoma med sin DLP som vil gi meg best bilde, enten det er HD65 eller HD200X. Samtidig får TW700 så masse skryt at jeg er redd for å kjøpe "feil".

Derfor. Meninger fra alle dere audio og video fantaster der ute på Avforum med mer erfaring og peiling enn meg. Har dere gode tester eller lesestoff dere mener kan/bør hjelpe meg, fyr løs. Erfaringer er knall.

På forhånd takk for alle bidrag!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til en annen aktuell kandidat, BenQ W500. Da var det ett alternativ til på LCD siden.
    Noen som har noen tanker rundt valget mitt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme "dilemma" som deg, og foreløpig er jeg på vei mot HD-200.
    Svigers kjøpte seg nettopp en HD-65, og jeg ble smått imponert av bildene fra den.
    Har en stue med dårlig lyskontroll, og har ett grått lerret liggende klart på loftet, det er vel rundt 80" om jeg ikke husker feil.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg til å se demonstrasjon av HD-65 en av de nærmeste dagene. Jeg har heller ikke funnet noen negative ting om HD-200X satt opp mot HD-65,og heller mot å legge i de ekstra pengene for 200X. Dersom "regnbuene" ikke er noe problem for øynene mine, så er det kun plasseringsvennligheten jeg fremdeles dveler med.. Men igjen, har ingen planer om å flytte, og man kan jo alltids selge gammelt utstyr dersom det skulle bli ubrukelig.
    Skulle gjerne hatt litt fler gjennomganger av HD-200X på nett dog for å solgt meg helt.

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei,

er i samme situasjon som dere. Har "forsket" en god del i det siste på de overnevnte projektorene. Uten at jeg klare å bli noe vidre klok og mer sikker på valg av pj.

I tillegg til de overnevte projektorene, kom jeg over en av Panasonic sine pj, AX200E Deal.no: Projektor og lerret, Panasonic Projektor - PT-AX200E. Den virker også til å være en nokså habil projektor med gode brukeranmeldelser rundt om på nettet.

Synnes i tillegg at den BenQ W500 som du slenger på lista de Vang1, også virker som en interessant kandidat.
    Så nå ble jeg bare enda litt mer usikker.:???:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alle prosjektorene som er nevnt her så er det ingen som når W5000 til knærne engang hvis man tenker ren bildekvalitet. Definitivt ingen utfordrere i samme prisklasse heller spør du meg.

Får du fatt i en brukt W5000 trådstarter så burde valget være svært enkelt. Den koster heller ikke så mye over prisantydningen din ny.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KLart at en får bedre PJ im en legger mer penger på bordet, men for mitt vedkommende så har jeg ikke noe overflødighetshorn å frorsyne meg av.
    I tillegg vil utgangspunktet mitt med dårlig lyskontroll osv. føre til at bilde aldri vil bli optimalt uansett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er i samme "dilemma" som deg, og foreløpig er jeg på vei mot HD-200.
    Svigers kjøpte seg nettopp en HD-65, og jeg ble smått imponert av bildene fra den.
    Har en stue med dårlig lyskontroll, og har ett grått lerret liggende klart på loftet, det er vel rundt 80" om jeg ikke husker feil.
    Har Optoma HD65 selv, og er veldig fornøyd. Den er også ganske lyssterk.
    Har ikke sammenlignet med HD-200, men tviler på at forskjellen er stor om begge er kalibrert korrekt.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vetteman, det du egentlig råder meg til der derfor å lete etter W5000 brukt, eller gå opp 1.5x i pris og kjøpe en ny? Projectorcentral sier forresten at denne er utgått, vil det skape problemer mtp. tilgjengelighet på pærer og lignende?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at pærer vil være noe problem på lang tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan som sagt tidligere ikke veldig mye om projektorer, men hvis 4000 kan være forskjellen på fornøyd og ikke fornøyd, så vil jeg jo heller vente og kjøpe når jeg har råd. I følge kalkulatoren på Projector Central vil mest sannsynlig W5000 sette litt begrensninger på størrelsen på lerettet også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eller s i verden får en stort sett det en betaler for i PJ verdenen og. Hadde jeg hatt pengene og et brukbart rom ville jeg nok gått for noe annet enn de i den helt rimelige enden jeg og

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vang1
    Vetteman, det du egentlig råder meg til der derfor å lete etter W5000 brukt, eller gå opp 1.5x i pris og kjøpe en ny? Projectorcentral sier forresten at denne er utgått, vil det skape problemer mtp. tilgjengelighet på pærer og lignende?
    Helt klart!!!!

Det er INGENTING på markedet som matcher denne til prisen.

Den koster 12 499 ny på Avshop nå, men har du litt is i magen og følger med på annonsene rundt om, så dukker det nok opp et brukt eksemplar etterhvert skal du se:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •