BenQ PB6200 - Mine førsteinntrykk og erfaringer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PB6200 - Mine førsteinntrykk og erfaringer.

Projektoren er nå kjørt i 20 timer ifølge lampe-timeren. Tenkte jeg kunne skrive noen ord om hva jeg synes så langt.

Innpakning og tilbehør
    Det er alltid en viss spenning tilknyttet det å motta ting i posten som har vært kastet rundt på fly, hivd inn i biler og tilslutt sparket inn på postkontoret. Heldigvis har BenQ forstått dette og har pakket PJ'en godt inn i materiale som beskytter mot støt fra alle kanter.
    Bruksanvisningen kommer både i papirform og på CD-ROM. Du får med tre typer strømledninger. For det engelske, amerikanske og europeiske strømnettet.
    Av videokabler så følger det med S-Video (ca 1.60m), Compositt (ca 1,90m) og VGA-kabel (ca 1,80m). Kablene som følger med for korte for meg. Jeg tror ikke det er mange som klarer å få alle bilde-kildene i hjemmekinoen under to meter fra PJ'en.

Oppkobling og innstilling
    Oppkobling er relativt greit, det er faktisk umulig å koble feil. Innstilling av bilde er mer komplisert (men også spennende og lærerikt).
    Jeg stilte projektoren vannrett på toppen av en reol ca 4m fra lerretet. Bildet havnet da i taket i stedet for på veggen. Bakenden på PJ'en må heves kraftig for å få bildet midt på veggen. (Se bilde).
    Etter å ha fått rettet bildet mot lerretet så begynte fininnstillingen. Det første som slo meg var at bildet var trapesformet. Justering av dette "fenomenet" (keystone) var greit beskrevet i bruksanvisning. Nå var bildet perfekt tilpasset lerretet. Det siste som gjenstod var justering av fokus. Dette sto det veldig lite om i bruksanvisningen. Og jeg brukte lang tid på å finne ut at det var et hjul på linsen som måtte dreies for å justere fokus. (se bilde)

Bildet
    Selv om jeg "bare" bruker strekklaken som lerret og S-Video som utgang både på DVD og satelitt-tuner så er jeg alikevel fornøyd med bildet!
    Regnbuer har jeg ikke sett snurten av. Har heller ikke hørt noe om dette fra min far, bror, mor eller venner som har sett PJ'en i bruk.

Konklusjon
    Når man får bildet på veggen så tror jeg man skal lete lenge etter førstegangs brukere som ikke blir fornøyd. Jeg ble overasket over størrelsen og kvaliteten jeg klarte å få på bildet etter en relativt kort stund med tuning. Man må derimot ikke forvente at det er bare å smekke opp og vips så har du et perfekt bilde med en gang. Justeringer må til og jeg synes dette er noe av det mest spennende med nytt utstyr.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, du er i gang 8)

Bru av keystone forringer ditt bilde, anbefaler deg å snu 6200 opp ned. Bruk menyen til å gjøre det samme med bilde og dermed får du bedre kvalitet på bilde.

mvh
    Bidda

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fin tilbakemelding!

Hei!
    Har håpet på en tekst fra deg om din nye 6200 og leste den med stor interesse. Forstår at du er fornøyd!
    Du fikk din til røverpris, noe jeg ikke fikk tilbud om fra advance.no. dagen etter deg...
    Håper du skriver mer etterhvert som erfaringene vokser! (Sikler veldig etter pb6200 selv) :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den plasseringen må du ha justert kraftig på keystone. At du da likevel er fornøyd med bildet vitner om at du ikke er særlig kresen på bildekvalitet. :wink:
    Heng den i et takstativ, eller legg den oppned på en hylle lenger opp mot taket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    At du da likevel er fornøyd med bildet vitner om at du ikke er særlig kresen på bildekvalitet. :wink:
    Eller så er PB6200 utrolig bra! :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er Ferrari er også veldig bra men det hjelper lite hvis noen har helt diesel på tanken. Da går den ikke særlig godt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er Ferrari er også veldig bra men det hjelper lite hvis noen har helt diesel på tanken. Da går den ikke særlig godt. :wink:
    Vi har heldigvis forskjellige "stå steder" når vi vurderer kvalitet opp mot kostnader :lol:

"Stå stedet" endrer seg etter som man skaffer seg erfaringer :wink:

Slik er det også med førstegangskjøpere av pj'er (som meg), inngangsbilletten er ofte avgjørende for om man starter prosessen som i framtida skal ende med det "perfekte" 8)

Mvh
    Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "For the record" og for besøkende her på forumet er det allikevel verdt å nevne at "Keystone bør unngås" og at "Man bør fortrinnsvis benytte lerret".

Alle som kjøper sin første projektor blir overveldet og synes bildet er bra med en gang.

Etter en stund så skaffer man seg mer kunnskap og blir mer kresen, og man velger da å justere projektor "etter boka". Og det er først da man ser hva projektoren yter og man får den beste bildeopplevelsen.

PS: Gratulerer med ny projektor, Dark Avenger. Følg rådene i denne tråden og du vil se at gleden over ny projektor blir enda større.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipset Bidda og Hi-Fil. Hadde ikke trodd at "keystone" ville forringe bildet mitt. Har nå hevet projektoren 40 cm og snudd den opp ned. Nå er jo bildet MEGET bra. Sier vil litt om både meg og projektoren at jeg synes bildet var bra før jeg snudde den også ops:
    Igjen rettes en STOR takk!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Bare hyggelig det :wink:

Les: Du eier jo tross alt en BenQ, og vi bør holde sammen ser det ut til :lol:

mvh
    Bidda

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står også i manualen at prosjektoren ikke bør helle mer enn 15 grader, så det er nok lurt at du la prosjektoren på hodet... Det har visst noe å si for pæra, ikke vet jeg hva det kan være?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Les: Du eier jo tross alt en BenQ, og vi bør holde sammen ser det ut
    Har du vært 2CV eier Bidda? Vinket litt til de andre 2CV'ene kanskje?

Syns heller du skal se litt større på det, og si at projektoreiere får holde sammen. Eller kanskje også alle på AVforum?

Snakket forresten med EET Norge i dag, og der fikk jeg høre at det kommer mange nye og spennende BenQ modeller mot høst/vinter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet du mer?

Snakket forresten med EET Norge i dag, og der fikk jeg høre at det kommer mange nye og spennende BenQ modeller mot høst/vinter.
    Blir disse sluppet tidligere på større markeder, f.eks USA - slik at vi kan gå inn på nettsider der borte og forhåndstitte allerede i sommer?
    Dette bør vel også bety at nåværende modeller går ned i pris til høsten. :lol:

Er det nyheter på gang hos andre leverandører, Hi-Fil? Eller for å spørre på en annen måte; får jeg en bedre prosjektor for 10-12 K hvis jeg utsetter kjøpet til høsten? :?:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært 2CV eier Bidda? Vinket litt til de andre 2CV'ene kanskje?
    Nei, har nok ikke hatt 2CV (enda) :wink:

Rart foresten med tanke på at jeg har eid 36 Citroën'er (av totalt 45 biler), men vinker fortsatt til D-modeller, Alfa (GT Juniorer) og pene jenter. :lol:

Beklager noe OT dette ops:

Hyggelig at BenQ har ting på gang, vente til de kommer.... Nei, ikke jeg, bedre å komme igang og ta oppgraderinger etterhvert. Vi må jo være litt innovative da...... 8)

Bidda

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fransk qualite

Sitat Opprinnelig postet av Bidda

Rart foresten med tanke på at jeg har eid 36 Citroën'er (av totalt 45 biler)Bidda
    He he he... 36 franske kjerrer... :lol: Sier det litt om manglende kvalitet, håper Benq'er ikke må skiftes så ofte! :wink: Beklager Off Topic her og, men kunne ikke la være!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vet du mer?

Sitat Opprinnelig postet av macca
    Eller for å spørre på en annen måte; får jeg en bedre prosjektor for 10-12 K hvis jeg utsetter kjøpet til høsten? :?:
    Det kan jeg garantere deg. Men når vi kommer dit vil det selvsagt lønne seg og vente enda litt lenger. :?
    Bedre å hoppe i det, en å sitte på gjerdet til du er sår i baken. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Vet du mer?

Eller for å spørre på en annen måte; får jeg en bedre prosjektor for 10-12 K hvis jeg utsetter kjøpet til høsten? :?:
    Det kan jeg garantere deg. Men når vi kommer dit vil det selvsagt lønne seg og vente enda litt lenger. :?
    Bedre å hoppe i det, en å sitte på gjerdet til du er sår i baken. :wink:
    Joa, det vil vel alltid være noe som er bedre, billigere og raskere om noen måneder. :lol: Men jeg forstår deg sånn, Hi-Fil, at det vil komme saker til høsten som gjør kjøp av dagens minst 6 måneder gamle projer lite taktisk.
    Får ikke så mye bruk for projektor når ferien skal avvikles allikevel. Får prøve å holde meg til i høst!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen revolusjon i gjære, men konkurransen hardner til og prisene går ned samtidig som nye modeller introduseres.
    Hvor signifikante oppgraderingen på nye modeller blir er jo ikke lett å spå. Men ut i fra hva vi ser på DLP toppmodellene, så kan vi forvente 7-8 segment fargehjul som øker kontrast og fargedybde. De nye fargehjulene er også støyfrie, slik at man kan ta farvel med den høyfrekvente hvinelyden de fleste av dagens DLP projektorer utsetter oss for.

Om det er verd å vente, er ikke lett og svare på. Det kommer an på hvor tålmodig du er. Bruker du ventetiden til å spare litt mer penger til projektor er det klart at det betale seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: fransk qualite

He he he... 36 franske kjerrer... :lol:
    Vel....en hobby skal en ha (..eller to eller tre) :wink:

Detaljer her http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6770101#6770101

Bidda

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende liste, Bidda!!

Ikke verst! Må bare si at den bilen jeg aller helst ville hatt er gode gamle elegante "padda". Futuristisk franskmann way above competition.

Takk også til Hi-Fil for gode råd!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •