Valg av projektor: Loftstue med skråtak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor: Loftstue med skråtak

Har en loftstue med skråtak. Det er en takbjelke midt i rommet. Denne bjelken er 2,4 meter fra gulvet. i Enden er det endevegg som er 3.5 meter bred og 1.55 meter høy Avstanden fra endevegge til takbjelken er 2.9 meter ( dette målt fra gulvet), + høydeforskjellen fra bjelken og endeveggen.

Rommet har hvite vegger, tak og grått gulv. Det er vinduer i den ene veggen, men dette kan dekkes med gardiner/rullgardiner. Har kikket litt på Benq W5000. Men om jeg henger denne projektore fra taket i bjelken blir dette en avstand på 2,9 meter som gir et bilde på 65", noe som er ganske lite. En mulighet er selvsagt å henge projektoren i motsatt ende av rommet..på Andre siden av bjelken der hvor taket begynner å gå mot motsatt endevegg ( om det finnes takfeste som kan brukes i skårtak. Så kommer et tileggspørsmå i hvilken høyde projektoren må henge....

Fint om noen kunne komme med forslag og tips til valg av projektor. Kunne tenkt meg et lerret på 92" eller 106"..

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp bygd hjemmekino i et rom med skråtak. Det første du kan gjøre er å glemme alt som heter DLP projektorer pga krav om stor kasteavstand for å oppnå 100" +-.

Rommet mitt er 4.7 x 5.5 meter, og jeg har montert lerret og projektor i selve skråtaket. Chief takfeste får du med "katedral" feste som fikser skråtakproblematikken, 7cm forlengerstang var perfekt for min del.

Kjøpte Adeo 100" lerret, og hengslene passet perfekt for å montere i skråtak. Var ca 2mm klaring fra ramme til tak etter montering.

Projektorvalg gir seg veldig selv. Jeg ønsket 100"+, og valgene stod da mellom LCD projektorer samt Sony HW10/HW15.
    Om budsjettet ditt er makset med W5000, så er vel kommende Epson TW2900/3500 innenfor rekkevidde. Disse er blant de mest plasseringsvennlige projektorene på markedet til folkelige priser. De skal klare 106" på 3.09 meters avstand mellom linse og lerret.

Jeg endte opp med en Mitsubishi HC6800, og er veldig fornøyd med det!
    Skal prøve å få tatt noen bilder snart, lettere å se løsningen da.
    Det som gjenstår for min del er å bygge stereobenken, montere opp høyttalere på vegg, og skjule kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min HW 10 for 2 dager siden.
    Avstand til 92" v3 procurve lerret fra linsa er 2,93 m, har enda litt å gå på på zoomen.

Stig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har funnet ut at med DLP projektor så krever en stor kasteavstand. Om en ser på tegningen min så kan du speile den slik at det er en likens endevegg motsatt med tak som skråer fra takbjelken. Dersom jeg fester projektoren i taket i over motsatt endevegg får jeg 4-5 meter kasteavstand... Da kommer den også i ca samme høyde som toppen av lerretet motsatt ende. Om dere forstår meg rett...

Fint om du kunne legge ut bilder av løsningen din så fikk jeg sett..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har W10000, og 92" lerret med kasteavstand 3,5-3,6m.
    Da er det ingenting å gå på med zoom.
    Skal du henge prosjektoren i taket skal den henge med linse i høyde med toppen av lerretet eller rettere sagt toppen av bildet på lerretet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •