Projektor er alt man trenger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor er alt man trenger?

Har spekulert mye på om jeg skal kjøpe meg projektor. Den viktigste grunnen er å slippe å ha den store boksen midt i stua. Ser så mye finere ut uten den store tv'en. Vil bruke ca 10 000kr på projektoren.
    Bruk blir film 1-2 ganger i uken, spilling på konsoll og daglig "tv-titting" (nyheter, Discovery osv.)

Klarer jeg meg fint med kun projektor, eller trenger jeg tv i tillegg?

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at prisen for å bruke projektor er ca.1kr. pr.time.Med en TV er det litt billigere.Og hvis projektoren står nært der du sitter kan det bli slitsomt med viftestøy over lang tid.De fleste som har projektor har vel en TV også regner jeg med.Greit å ha begge deler hvil vel de fleste si.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen

Enig med Skynet. En projektor kan i prinsippet ikke erstatte en TV dersom man da ikke lager en custom-installasjon som da naturlig koster ganske mye.

Argumentet ditt var at du vil slippe "den store stygge boksen". Vel følgende utstyrsliste er vel ikke akkurat anonymt det heller:

- Projektor med takfeste
    - Høyttalere
    - Receiver
    - Alle ledningene du må skjule til høyttalerne og projektoren
    - Lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Velkommen

Enig med Skynet. En projektor kan i prinsippet ikke erstatte en TV dersom man da ikke lager en custom-installasjon som da naturlig koster ganske mye.

Argumentet ditt var at du vil slippe "den store stygge boksen". Vel følgende utstyrsliste er vel ikke akkurat anonymt det heller:

- Projektor med takfeste
    - Høyttalere
    - Receiver
    - Alle ledningene du må skjule til høyttalerne og projektoren
    - Lerret
    Takk!
    Du har rett i at det ikke er anonymt. Men en tv blir et naturlig sentrum i et rom, og det vil jeg unngå.
    Har ikke store krav til bildet, da jeg ikke har sett noe særlig på projekterte bilder før, og vil prøve å bruke en hvit vegg. Om det ikke funker, så må jeg nok ha en rullegardin.
    Resten skal jeg nok klare å gjemme etter beste evne inne i skap og kroker. :wink:
    Men om det ikke er mange som er uenige med dere, så blir det nok ikke projektor denne gang.
    Pengene sier til meg at det blir enten eller.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Projektor til tv-titting er meget slitsomt.
    Behold for all del tv-en din.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Projektor til tv-titting er meget slitsomt.
    Behold for all del tv-en din.
    Enig, men den kan være liten. Billig er de også de små

Bidda

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrallbank,

Projektor uten tv går helt fint. Er helt uenig i at tv-titting på stor skjerm er slitsomt. Har en sanyo z2 og 2m bredt lerrett. Bruker SageTv med egetkomponert script for å fylle programguiden, og er storfornøyd med å ha kasta ut den gamle 28 tommeren. Når det gjelder driftskostnader så er det etter min mening ikke noe argument i det hele tatt. Ser kanskje på tv et par timer pr. dag i snitt = 700 timer i året. Å bruke 20.000 på bilde, for så å skulle spare to kroner pr. dag ved å sitte å titte på en liten stygg kasse er ikke aktuelt for meg. Regner med at jeg kanskje har projektoren 5-6 år, og da er det jo de 20.000 i inngangsbillett som er hovedkostnaden allikevel.

Imidlertid er det et par punkter du bør ta i betraktning:

Bildekvalitet: Tv-signalene var aldri ment å vises på noe større enn en liten boks. Men med en htpc og riktig software blir de allikevel akseptable, etter min mening, på projektor.

Lyskontroll: Viktig, dersom du ser på tv når det er dagslys ute, og det er det jo nesten hele døgnet nå for tiden.

Brukervennlighet: Dersom barnevakten skal se på tv når du er ute og morer deg.

Konklusjon: Kun DU kan avgjøre om det er rett for deg. Finn noen som kan demonstrer det for deg, lån en projektor på jobben og ta med hjem, eller lingnende.

Arg!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du ffdshow sammen med SageTv?

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bruker du ffdshow sammen med SageTv?
    Nei. Har såvidt forsøkt det da noen på sagetv sine forumsider kom med en oppskrift. Men jeg fikk hakkete bilde og hadde ikke tid til å finne feilen. Bruker sonic decoder og default deinterlacing og synes det er det beste jeg har forsøkt hittil (har prøvd intervideo5, elecard og standard decoder som følger med Sage). Skal forsøke å få igang ffdshow sammen med zoomplayer for DVD når jeg får tid til det.

Arg!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kast gjerne ut Tv`en

Hei!
    Jeg har byttet ut TVen med projektør fullt og helt og er meget fornøyd med det. Sparer masse plass i rommet, samtidig som jeg fikk frigjort penger som bare stod i en stor kasse på gulvet.

Oppsettet mitt er Optoma H30, Tupplur rullergardin fra IKEA (som gir et tilfredsstillende bilde). Bildekilden er en HTPC med TV-kort.
    Når det gjelder støy fra projektør og PC så er ikke dette noe problem. Er det noen som ser TV uten lyd? Men vær forberedt på en viss bakgrunnsstøy når det ellers er helt stille i rommet.

Har forøvrig prøvd ulike bildestørrelser. Stort bilde er herlig på film, men jeg syns 60" 4:3 bilde er veldig greit til TV/film ved en sitteavstand på 3 meter. Kan gjerne ha større uten problemer. Er enig med at tv på projektør kan være slitsomt dersom man skal se nyhetene i 2 m bredde.
    Jeg er i alle fall meget fornøyd med å ha kvittet meg med TVen.

-icehot

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •