Optoma HD82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: Optoma HD82

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma HD82

Heisann

Er det noen her som har noen erfaring med Optoma HD82? Har lest litt om den rundt på nettet, blant annet på avsforum (er vel samme som HD8200), og syns den virker lovende. Skal til å kjøpe min første prosjektor og foreløpig står det mellom HD82 og BenQ W6000. Har vært innom HIFI-klubben i Oslo og fått demonstrert W6000, mens HD82 skulle bli hengt opp litt senere (mulig den er oppe nå).

Hadde vært veldig interessant med noen innspill/anbefalinger fra dere guruer om noen av disse, evt alternativene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har fått sett på denne?

Kan kanskje være verdt å nevne at det er i utgangspunktet bare er rett over 3 meter fra der jeg hadde tenkt å feste prosjektoren til lerretet, men med litt kreativitet kan det økes til greit over 4 regner jeg med. Jeg bor for tiden i en sokkelleilighet som ikke akkurat er helt lystett, men tror nok jeg skal klare å få det rimelig mørkt.

Iom at jeg ikke regner med å bli boende så veldig lenge i den leiligheten, så har jeg ikke tenkt å kjøpe en prosjektor som er veldig spesialtilpasset de forholdende. Er heller ute etter det beste jeg kan få i den prisklassen, selv om det muligens ikke er en som er best under alle forhold. Noen innspill hadde ihvertfall vært til stor hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har set begge.

Min konklusion er, at jeg foretrækker HD82, dog savner jeg lysoutputtet fra W6000 i Optomas HD82.

HD82 har 6x farvehjul hvilket i mit tilfælde elimenerer regnbuer. Jeg synes også at der er mindre billedestøj fra HD 82 kontra W6000. Billedet virker også en anelse mere roligt og behageligt fra HD82.

I Danmark er prisforskellen vist en 4k mellem de 2 men som sagt foretrækker jeg HD82, men kunne godt tænke mig den havde lidt flere lumens.

Grunden til at jeg ikke vælger W6000 fremfor HD82 er, at den har for meget støj i billedet og for mange regnbuer.

Jeg har også set W1000 men den er for ringe synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

På de fleste DLP-prosjektorer jeg har sett tidligere syns jeg regnbuer har vært tildels veldig plagsomt, men disse har vært rimeligere og det er noen år siden nå. Da jeg så demoen av W6000 prøvde jeg å legge ekstra merke til regnbuer og selv om jeg klarte å fremprovosere det, så syns jeg ikke det var noe problem i det hele tatt. Betryggende å høre at HD82 er enda bedre på det området.

Når det gjelder lysstyrke kan nok det bli den største utfordringen her jeg bor nå, men tror det går bra. Skal nok få med meg en demonstrasjon av denne snart, tenker det blir kjøp om det ikke dukker opp noe annet.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen flere som har kjøpt denne eller kikket på den? Jeg skulle gjerne hatt litt førstehåndsinfo om hvordan den yter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI-klubben i Marcus Thranes gate skal visst få denne inn til demo etterhvert, men de hadde ikke fått den forrige gang jeg snakket med de. Jeg er også veldig interessert i å få høre mer om hvordan denne er sammenlignet med alternativene.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Er nybegynner i dette gamet, men har som eiger av en Optoma hd 82 i ca 1 mnd. bare positive opplevelser. Lite støy og svart/hvitt i fine farger

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppfølging.

Som ansatt i Hifiklubben slenger jeg meg på her. Jeg har ikke fått testet disse ennå, kun lest test på test på test og erfaringer.

(og fulgt projektormarkedet i flere herrens år..)

Gorm'ern gav en 4er til W6000 i Hjemmekino, men jeg mistenker som jeg sa til ham at eksemplaret mangler siste firmware. En test i projectorreviews ble oppdatert etter at ny firmware var på plass, og denne fikset visstnok alt de var misfornøyde med. (iris og støy). Selv er jeg skeptisk til såpass mye lysutbytte i et mørkt rom.
    Er ikke superfornøyd med denne "dagslys funker også"-trenden i markedet.

Jeg holder selv en knapp på Optoma HD82. Selv om jeg har en Benq i kjellerstua nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er den som oppgradering fra W10000? Jeg begynner å bli rimelig lei den gamle travern min og kunne godt tenkt meg bedre sortnivå og puremotion. Hvordan vil forøvrig puremotion fungere når alt jeg forer den med er 1080@24 kilder fra en mac med 60 hz refresh?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.. nå har hk satt denne røveren ned med 5k. litt surt for meg,men bra for andre,vil jeg tro

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager, det var min feil. Jeg mailet produktavdelingen og mente en riktigere pris var nærmere 20k.

Kan sikkert sette den opp igjen hvis du vil da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Ja, beklager, det var min feil. Jeg mailet produktavdelingen og mente en riktigere pris var nærmere 20k.

Kan sikkert sette den opp igjen hvis du vil da.
    Kan ikke du sende enda en mail til de ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hfk i bergen har begge modellene utstilt. hd 82 er SÅ mye bedre enn w6000!!
    mye støy i bildet på benq'en. hd 82 er perfekt og er den jeg sikler på.
    så er det også noe med lysnivået i benq'en som jeg føler ikke stemmer. er ikke nøytral som hd 82. blir lissom for mye lys på benq'en.

hd 82 krever et mørkt rom vel og merke. men bildet er udiskutabelt bedre på hd 82. gå for den!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten. til de som evnt. misforstår det jeg skrev. jeg sier ikke at hd82 er verdens beste prosjektor. men er sabla god til prisen!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har seg nok slik at noen Benq W6000 har en firmwarefeil og andre ikke.

Oppdatering finnes der ute og skal rette styringen av iris, slik at lysutbyttet justeres som tenkt. Derfor kommer det for mye lys ut av projektoren pr nå.

Dette er også årsaken til at testresultatene på denne varierer veldig.

"Hjemmekino" har to vidt forskjellige tester av den med vidt forskjellig resultat.

Den siste er vel svenske Ljud och bild som ble kjøpt og spist av det norske bladet og testen gjengitt i blad nr 2 i år.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei synsam.
    Kan ikke se at noen har testet hd82 her til lands, ihvertfall har ikke jeg
    fått det med meg.
    Vet du om det kommer?
    Har sett en test i what hifi, de mente den var overpriset.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sammenlikne med W6000?
    W5000 er W6000 fullstendig overlegen, og det til halve prisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Det har seg nok slik at noen Benq W6000 har en firmwarefeil og andre ikke.

Oppdatering finnes der ute og skal rette styringen av iris, slik at lysutbyttet justeres som tenkt. Derfor kommer det for mye lys ut av projektoren pr nå.

Dette er også årsaken til at testresultatene på denne varierer veldig.

"Hjemmekino" har to vidt forskjellige tester av den med vidt forskjellig resultat.

Den siste er vel svenske Ljud och bild som ble kjøpt og spist av det norske bladet og testen gjengitt i blad nr 2 i år.
    Det er vel strengt tatt ikke styringen av iris som er problemet med W6000. Hovedproblemet er vel snarere at BenQ har gått for en billigere plattform (enn W5000), og i tillegg har valgt en alt for kraftig lampe. Kort sagt, kontrasten er for lav, og lystyrken for høy. I tillegg støyer den nærmest som en moderne støysuger, på grunn av stort kjølebehov. Trenger man lysstyrken er det greit nok, men for flertallet av hjemmekinoentusiastene her i landet finnes det langt bedre valg enn W6000. Ett pluss har den i forhold til mange andre "ultra lyssterke projektorer", og det er at den med noen knep kan kalibreres til perfeksjon (CMS er deaktivert, men kan aktiveres).
    I Sverige er det mer vanlig å bruke projektorer som TV-apparat i stuen, og da er kravet til lysstyrke større. Det er jo tross alt ikke særlig hyggelig å samle hele familien i en mørklagt stue, for å se TV. Terningkastene i en gruppetest er også satt for å skille projektorene i testen, og er ikke tilpasset markedet forøvrig. Etter mitt skjønn burde ingen av projektorene i testet vært i nærhet av poengene de var tildelt. Man burde heller startet lavere, og stoppet lavere. Just my two cents!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei synsam.
    Kan ikke se at noen har testet hd82 her til lands, ihvertfall har ikke jeg
    fått det med meg.
    Vet du om det kommer?
    Har sett en test i what hifi, de mente den var overpriset.

Ikke her til lands, men hva er poenget med en norsk test? Spørsmålet er vel hvem som tester den, ikke hvor den testes.

Du finner en samling tester her:
    Optoma HD82 Reviews

Beklager sent svar forresten

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er vel strengt tatt ikke styringen av iris som er problemet med W6000. Hovedproblemet er vel snarere at BenQ har gått for en billigere plattform (enn W5000), og i tillegg har valgt en alt for kraftig lampe. Kort sagt, kontrasten er for lav, og lystyrken for høy. I tillegg støyer den nærmest som en moderne støysuger, på grunn av stort kjølebehov. Trenger man lysstyrken er det greit nok, men for flertallet av hjemmekinoentusiastene her i landet finnes det langt bedre valg enn W6000. Ett pluss har den i forhold til mange andre "ultra lyssterke projektorer", og det er at den med noen knep kan kalibreres til perfeksjon (CMS er deaktivert, men kan aktiveres).
    I Sverige er det mer vanlig å bruke projektorer som TV-apparat i stuen, og da er kravet til lysstyrke større. Det er jo tross alt ikke særlig hyggelig å samle hele familien i en mørklagt stue, for å se TV. Terningkastene i en gruppetest er også satt for å skille projektorene i testen, og er ikke tilpasset markedet forøvrig. Etter mitt skjønn burde ingen av projektorene i testet vært i nærhet av poengene de var tildelt. Man burde heller startet lavere, og stoppet lavere. Just my two cents!
    Projectorreviews.com

"Update 11/25/2009: On those same submarine underwater scenes, and others where the change is slow and slight, the new BenQ firmware no longer waits and jumps as reported above. Rather, it's much smoother now. Every scene in Red October, Space Cowboys and those in Star Trek (Search for Spock), where the iris action annoyed me before, are now perfectly fine! I am very satisfied with the firmware upgrade, and that eliminates what has been, by far, my single largest performance complaint. -art"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •