Sony VPL-HW10 vs BenQ W5000 vs BenQ W6000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-HW10 vs BenQ W5000 vs BenQ W6000

Jeg skal kjøpe min første pj og er ute etter en av god kvalitet til rundt 20k.

Som noen av dere kanskje har sett, har jeg vurdert BenQ W5000 sterkt til nå.
    Grunnen til at jeg er usikker på om jeg skal velge W5000 er fordi den nå har gått ut av produksjon.

Jeg vurderer derfor å legge litt mer penger i kjøp av pj. Har hørt noen har snakket om VPL-HW10 og W6000, men er usikker på hvor stor forskjell det er på pj-ene i bildekvalitet i forhold til prisen.

Jeg tenker på å velge et kurvet lerret, men er også usikker på om jeg skal velge 16:9 eller 2.35:1 format. Har lest at DremScreen V4 lerretene er betydelig mer buet enn hva V3 lerretene er og at V4 derfor egner seg mer til 2.35:1 format og V3 til 16:9.
    Mener også mange sier at buen blir for stor på et lerret med 2.35:1 format når man bruker vanlig linse og man derfor må kjøpe en anamorfisk linse, mens det går bra på et 16:9 lerret med normal linse.

Har dere andre pj som dere anbefaler sterkt som ligger på rundt 20K som passer mine behov må dere gjerne skrive et innlegg!

Jeg har altså ikke tenkt å bruke nesten 20K på en anamorfisk linse, men likevel ha et kurvet lerret uten at man legger merke til de geometriske feilene i stor grad.

Hvilken pj anbefaler dere meg å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

50% prisdiff

Har nettopp kjøpt benqén til 12k. Har ikke testa den skikkelig enda og sonyen er nok litt bedre på svartnivå, men vurderte dit hen at 12k er mye bedre enn 18. Skal du bruke ca 20k ville jeg venta og kjøpt den nye hw 15, men jeg har generell svakhet for sony 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...Liten oppklaring rundt "buene"; V4-lerretene i 16:9 har samme bue som V3 i 16:9, mens V4 2.35:1 har en kraftigere bue enn tilsvarende V3 2.35:1...

Når det gjelder valg av "førstegangsprojektor" hadde jeg nok anbefalt W5000 eller HW10. Begge er glitrende projektorer, men HW10 er bedre enn W5000 på mange måter, noe også prisforskjellen tilsier... Du blir som førstegangskjøper nok uansett temmelig "blown away" av begge disse to - projeksjonsteknologien på dette nivået har kommet utrolig langt...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Habilitet

Føler litt trang til å kommentere innlegget ditt Lygren. Skjønt det er behørig nevnt i forumet knytningen til avshop, synes jeg det går på bekostning av din og forumets troverdighet at du anbefaler 2 prosjektorer som du og avshop så sterkt markedsfører. Syns for øvrig forumet og for så vidt butikken er veldig bra, men dette er en uheldig og unødvendig svakhet :?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hensim
    Føler litt trang til å kommentere innlegget ditt Lygren. Skjønt det er behørig nevnt i forumet knytningen til avshop, synes jeg det går på bekostning av din og forumets troverdighet at du anbefaler 2 prosjektorer som du og avshop så sterkt markedsfører. Syns for øvrig forumet og for så vidt butikken er veldig bra, men dette er en uheldig og unødvendig svakhet :?
    Uten å ta Lygren i forsvar, synes jeg antallet butikker som fører et bredt utvalg av hjemmekinoprojektorer er veldig lite. Jeg kan ikke komme på andre butikker i farta. Komplett fører et par Epson modeller, men er ikke spesielt konkurransedyktige på pris.

En annen diskusjon kan være prissettingen på AVshop noen ganger.
    De er generelt ganske gunstige på projektorer, men f.eks HW15 ble først priset til 22999, så satt opp til 24999. I USA koster HW15 rundt 500 USD mindre enn HW10...

Summa summarum, AVshop er kanskje litt for dominerende på hjemmekinofronten, men hva gjør man når det knapt finnes seriøse konkurrenter?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg blande meg i diskusjonen rundt forum og butikk, men jeg vet av samtaler med Sony Norge, at det er de selv (Sony) som dikterer prisen på HW15. Eller rettere sagt, det er Sony Europe som dikterer hvilken pris Sony Norge skal ta.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du anbefaler 2 prosjektorer som du og avshop så sterkt markedsfører.
    Uten å kaste meg inn i diskusjonen om koblingen mellom AVShop og AVForum så tar jeg meg i å lure litt på hva Lygren ellers burde ha anbefalt i prisklassen vi snakker om som gir mer for pengene?

Jeg har ikke noen som helst personlig interesse i å øke omsetningen til AVShop, men samtidig sliter jeg med å komme opp med forslag til en projektor jeg heller ville ha anbefalt i prisklassen. Jeg er helt enig i Lygren sin anbefaling og må innrømme at jeg ikke skjønner hva han har gjort "galt" i denne sammenheng.

Han kunne selvfølgelig ha holdt seg unna tråden, men Lygren har slik jeg oppfatter det en unik mulighet til å få sett mange av de aktuelle modellene vi andre vurderer. Han har også en forståelse for hvilke egenskaper en hjemmekinoprojektor bør ha. Dersom Lygren skulle ha unnlatt å anbefale en modell som AVShop selger så kunne mange ha mistet et godt forslag til ny projektor, for man kan like det eller ikke - men AVShop selger faktisk mange meget gode hjemmekinoprojektorer.

Gøran

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsett og anbefal projektorer du Lygren..
    Det er jo opp til hver enkelt om man vil handle fra Avshop eller andre.

Viktigste i sånne diskusjoner er jo å få frem meninger, regner med det er det han i første posten vil ha også..

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget ditt her hensim, siden de to projektorene Lygren anbefaler jo var to av de som trådstarter selv hadde sett seg ut. Den tredje projektoren BenQ W6000 selges vel også på avshop, så.....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen ønsker å diskutere videre rundt linken mellom Lygren, AVforum og AVshop (som er diskutert så mange ganger før), må det taes i en annnen tråd. Dette er en teknisk tråd som har en tittel som er ganske enkel å forstå.

Mao. Her er det HW10 vs W5000 vs W6000 som gjelder.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Heldigvis er det slik at habiliteten til undertegnede, som jo selvsagt alltid kan og bør vurderes, som med alle andres, til enhver tid vil settes under "kryssforhør" av forumets øvrige 45.000 medlemmer. Med andre ord; anbefaler jeg noe som ikke holder vann blir det selvsagt disputert relativt kjapt...

Uansett - vi får holde denne tråden til trådstarters tema, og her er selvsagt alle innspill utover mine mer enn velkommen (...og som du også ser er det allerede mange av dem)!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Heldigvis er det slik at habiliteten til undertegnede, som jo selvsagt alltid kan og bør vurderes, som med alle andres, til enhver tid vil settes under "kryssforhør" av forumets øvrige 45.000 medlemmer. Med andre ord; anbefaler jeg noe som ikke holder vann blir det selvsagt disputert relativt kjapt...

Uansett - vi får holde denne tråden til trådstarters tema, og her er selvsagt alle innspill utover mine mer enn velkommen (...og som du også ser er det allerede mange av dem)!
    Synes det er fint du kommer med anbefalinger. Åpenlyst er du jo en av de på forumet med mest kunnskaper, så jeg setter selvsagt pris på innlegget ditt.

Hadde jeg ikke satt pris på innleggene dine, hadde jeg ikke sendt den en PM om hva jeg lurte på

Takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •