Sony BRAVIA VPL-HW15 vs Panasonic PT-AE4000 & valg av prosjektor og lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer kamoe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony BRAVIA VPL-HW15 vs Panasonic PT-AE4000 & valg av prosjektor og lerret

Da er tiden inne... IFA er tilbakelagt..

Jeg tror det heller mot Sony's SXRD modeller... Vurderer den helt nye VPL-HW15... Den ser bra ut og skal være stille:

Sony BRAVIA VPL-HW15 1080p SXRD Home Theater Projector:
    Sony BRAVIA VPL-HW15 1080p SXRD Home Theater Projector

Den nye Panasonic PT-AE4000 med 2.35:1 er også fristende... på grunn av 2.35:1 da mest.. noen kommentarer?
    IFA 2009: Panasonic PT-AE4000 Projector Unveiled - Home Cinema News - TrustedReviews

Begge er veldig nye så er ikke i butikken enda, ei heller testet ordentlig... men begge er jo "videreutvikling" av Sony og Panasonics eksisterende Sony HW10 og Panasonic AE3000... på papiret skal Panasonic'en være bedre.. med 80,000:1 og 1,600 ANSI... men det var på papiret da. For min del er sortnivå også viktigere enn lysstyrke... og der vinner Sony vil jeg tro?

Støy er en viktig faktor og det aner meg at Sony's er mere stillegående.

Tenker meg ett fastmontert lerret, noen tips?
    Har opptil 230 x 115 cm ca. å bruke av areale på lerret. Kan få litt mere høyde om jeg ofrer litt bredde.. taket er skrått i ene enden hvor dette skal plasseres nemlig.

K

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om ingen av disse vel har landet hos sluttbrukere enda, er jeg også interessert i synspunkter på nettopp disse to projektorene, da jeg vurderer en endring (oppgradering?) fra BenQ W10000.

Sortnivå, "bildekvalitet" og i hvilken grad de evner å projisere et godt bilde på 120" fra 4.75m avstand er mine primære interesser.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke mottatt min AE4000 men ifølge testene så gir jo HW15 ca 950 lumen kalibrert mens AE4000 ligger på ca 550 lumen. På sortnivå skal vel også HW15 være noe bedre. Så jeg kjøpte AE4000 pga pris og plasseringsvennlighet (kan plasseres på samme hylle jeg hadde AE700).

De fleste forumbrukere i statene anbefaler ikke å bruke AE4000 på så mye som 120". Selv har jeg ikke mer enn 77" lerret så jeg tror det blir en bra oppgradering.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Selv om ingen av disse vel har landet hos sluttbrukere enda, er jeg også interessert i synspunkter på nettopp disse to projektorene, da jeg vurderer en endring (oppgradering?) fra BenQ W10000.

Sortnivå, "bildekvalitet" og i hvilken grad de evner å projisere et godt bilde på 120" fra 4.75m avstand er mine primære interesser.
    Skal du ha sortnivå så er det jo bare å gå for JVC.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange projektorer som har bedre sortnivå enn D-ILA projektorene til JVC. Grunnen til det er av JVC ikke benytter dynamisk iris. Skal du derimot ha best mulig dynamikk i mørke scener, da er det ingen andre som matcher JVC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse 2 er det vel Sony som har best sortnivå, ut i fra hva jeg skjønner av testene.
    Er dette så bra at en bør gå for hvit duk? Eller gjelder grå uansett hvis en ikke har JVC?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er mange projektorer som har bedre sortnivå enn D-ILA projektorene til JVC. Grunnen til det er av JVC ikke benytter dynamisk iris. Skal du derimot ha best mulig dynamikk i mørke scener, da er det ingen andre som matcher JVC.
    Er ikke bare dynamikk men detaljer i skyggepartier og mørke sener som jvc er overlegen på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detaljene kommer jo som følge av dynamikken :shock:

Poenget mitt var at det er mange andre projektorer som er mørkere i mørke scener, altså med bedre sortnivå
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Detaljene kommer jo som følge av dynamikken :shock:

Poenget mitt var at det er mange andre projektorer som er mørkere i mørke scener, altså med bedre sortnivå
    Dynamikk er jo bare en beskrivelse hvor stor forskjell det er mellom lyse og mørke partier i ett bilde. Ett bilde med lavere dynamikk kan vise like mye detaljer som ett bilde med høy dynamikk. :shock:
    Samme gjelder for lyd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større spenn mellom lyst og mørkt (bedre dynamikk) betyr penere graderinger, og bedre detaljering. Dette gitt at bilde ikke er så komprimert at man ikke kan hente ut nok detaljer da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin tråd! Er i samme situasjon - får ikke helt bestemt meg for hvilken av disse to prosjektorene jeg skal velge.

Rommet jeg tenker å plassere prosjektoren i har en lengde på 5,5m. Pga av takhøyden ser det ut som jeg må plassere prosjektoren i den ene enden av rommet med lerrettet i den andre - altså 5,5m fra hverandre. Hvis jeg forstår ProsjektorKalkulatoren til Prosjector Central riktig er det kun Panasonic'n som klarer å handtere denne avstanden...?

Hva gjelder lerret står valget mellom 94" eller 117". Spørsmålet er, på bakgrunn av e-h sitt innlegg høyere opp, om 117" blir i største laget for Panasonic'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lys

Jeg er også litt på snuseren etter de to projektorene (samt epson tw5000). Har dårlig lyskontroll og lyse vegger. Med grått lerret. Med det i bakhodet, er noen av disse bedre enn andre?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    De fleste forumbrukere i statene anbefaler ikke å bruke AE4000 på så mye som 120".
    I følge kalkulatoren hos PJC bør det da gå bra?

Panasonic PT-AE4000U Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Det er mer HW15 som sliter, med "kun" 33 nits, mens Panasonicen har 48 med samme avstand og lerretsstørrelse.

Sony BRAVIA VPL-HW15 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Nå har jeg ikke mottatt min AE4000 men ifølge testene så gir jo HW15 ca 950 lumen kalibrert mens AE4000 ligger på ca 550 lumen.
    Hvordan stemmer dette overrens med dataene fra kalkulatoren ovenfor?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fordi "dataene" ikke er reelle, Hellnoob... Det oppgitte lysutbyttet for Panasonicen er i "dynamisk" modus, der sortnivået er en saga blott, og selvsagt fargebalansen helt på trynet. Det som er aktuelt å sammenligne er jo lysutbytte ETTER projektorene er kalibrert (i det minste sånn noenlunde), ev. i "Cinema"-modus...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, lygren.

Ingenting er verre enn upålitelige rådgivere (= Projectorcentralkalkulatoren) :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr det i praksis for meg? Hvor vil jeg i tilfelle kunne få et pålitelig svar på hvorvidt Panasonic'n kan gi meg god kvalitet også på en 5,5m avstand?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis betyr det at man kan se bort i fra alle data som omhandler lysstyrke i kalkulatoren til ProjectorCentral. Alle data er basert på fabrikantenes oppgitte maksimale lysstyrke, og sier ingen ting om hva en kan forvente i hjemmekinosammenheng. Det eneste kalkulatoren kan brukes til er å beregne kasteavstand
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg målt HW15, AE4000 og HD950 fra rundt 6 meters hold i lyskontrollerte omgivelser. Samtlige i "kinomodus" i pæren i "normal"-modus. Samtlige projektorer har gått under 10 timer.

Kilde er 100% "white" i Get Grey, og lysmåleren er en Minolta T-10 plassert ca. midt i lerretet (samme utgangspunkt for alle projektorene).

AE4000: 90 Lux
    HD950: 80 Lux (90 Lux ved bruk av anamorfisk linse)
    HW15: 128 Lux

...HW15 produserer altså en hel del mer lys enn de to øvrige. Forsøkte også å måle sortnivået, men da må jeg flytte lysmåleren nærmere projektorene. Legg for øvrig ikke spesielt vekt på selve verdien, det er forskjellene en her bør legge merke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått fra TW5000 til HW15. Angrer ikke.
    Den er meget stillegående og bildekvaliteten er meget bra. Føler faktisk at jeg har gjort en oppgradering :-D

Balijoka.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så rart da HW15 er en grom projektor. Alt i alt er den et lite knepp vassere enn TW5000.

Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Jeg har gått fra TW5000 til HW15. Angrer ikke.
    Den er meget stillegående og bildekvaliteten er meget bra. Føler faktisk at jeg har gjort en oppgradering :-D

Balijoka.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •