Sony BRAVIA VPL-HW15 vs Panasonic PT-AE4000 & valg av prosjektor og lerret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ak, kan du si noe om hvordan en (jeg) vil oppleve en overgang fra W10000 til HW15? 4.75m kasteavstand, 120" hvitt lerret, ikke full lyskontroll.

EDIT: W10k, ikke W1k...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Jeg har ikke veldig mye erfaring med W10000, men har mye erfaring med lillebroren, W9000. Forskjellene på disse er ikke veldig store i praksis, selv om det de benytter henholdsvis DC3 og DC2 mikrobrikker.

Når det er sagt så vil jeg utvilsomt sette HW15 godt forran begge disse, spesielt vil du se forskjell i sortnivå og få et mer "filmlike" bilde. Hvorvidt dette er verdt en oppgradering for deg, vet jeg ikke, men jeg vil virkelig anbefale deg å få sett en HW15 før du eventuelt bytter.

PS. har du vurdert et lerret med grånyanse?

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ak, kan du si noe om hvordan en (jeg) vil oppleve en overgang fra W10000 til HW15? 4.75m kasteavstand, 120" hvitt lerret, ikke full lyskontroll.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Ak.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    "filmlike" bilde
    Hva legger du i det?

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    PS. har du vurdert et lerret med grånyanse?
    Ja, tror jeg gjorde en tabbe da jeg kjøpte hvitt ettersom jeg ikke har full lyskontroll, og fordi de grå dukene jeg testet med ikke var lerret med gain 1.0. Men tilsvarende størrelse i grått koster 4k+, så jeg putter heller penger en annen plass i første omgang.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bildet er mer sømløst. Dette er direkte knyttet til de to teknologiene som er benyttet. SXRD har tettere pixeltetthet, mens DLP kan oppleves som noe skarpere. Alt i alt resulterer dette i at Sonyen har et "mykere" bilde. DLP har også sine fordeler, og det er mange som liker et litt "hardere bilde".

Smak og behag!

Hva legger du i det?

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer HW15 som sliter, med "kun" 33 nits, mens Panasonicen har 48 med samme avstand og lerretsstørrelse.

Sony BRAVIA VPL-HW15 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Når man trodde man begynte å få kontroll på begrepene...:? Hva mener du med nits, Hellnoob?

Jeg planlegger HW15 på kasteavstand 5,30 meter, hva er 'optimal' maks bildestørrelse? Kan jo påvirke bildestørrelse vha zoom, men er det slik at man i minst mulig grad bør zoome? Iflg pjcentral.com ser det ut til at lerretet må ha gain på opp mot 2 på denne avstanden - hva når jeg har 100 % lyskontroll på rommet? Takker for svar.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nits = lysstyrkemåleenhet brukt av PJC (blant andre), som tilsvarer 3.4262591 fL (footlambert). Du deler altså nits på 3.4262591 for å få den "mer vanlige" fL som måler opplevd/reflektert lys i (hjemme)kinosammenheng (blant annet), men denne igjen avhenger av skjermstørrelse og gain, så nits er nok bedre å bruke som indikator på projektorens lysstyrke.

Candela per square metre - Wikipedia, the free encyclopedia)

Beklager overdrevet parentesbruk, jeg er bare sånn...

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hellnoob

6th November 2009 21:21
    Hellnoob Ak, kan du si noe om hvordan en (jeg) vil oppleve en overgang fra W10000 til HW15? 4.75m kasteavstand, 120" hvitt lerret, ikke full lyskontroll.

Jeg hadde W10k og har HW15 nå. Derimot har jeg kortere kasteavstand og mindre lerret, men HW15 er mere "lyssterk" enn W10000.
    Det som derimot irriterer meg med HW15, er at den ikke er særlig god på panoreringer. Hvis du er fornøyd med W10000, kanskje du heller burde beholde den og vente på HW20?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edding
    Det som derimot irriterer meg med HW15, er at den ikke er særlig god på panoreringer.
    Dette er en dealbreaker for meg. Men kan det ha noe med kilden din å gjøre? Hva slags avspiller / bildekjede har du?

Hvis du er fornøyd med W10000, kanskje du heller burde beholde den og vente på HW20?
    Ja, jeg er fornøyd. Og det er mye annet snadder som kommer fremover (BenQ W30000 :-)).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde W10k og har HW15 nå. Derimot har jeg kortere kasteavstand og mindre lerret, men HW15 er mere "lyssterk" enn W10000.
    Det som derimot irriterer meg med HW15, er at den ikke er særlig god på panoreringer. Hvis du er fornøyd med W10000, kanskje du heller burde beholde den og vente på HW20?

ehh, har du gjort noe rart i oppsettet ditt (?), for den HW15 jeg testet gruser W10000 når det gjelder "bildeflyt" (panoreringer og bevegelser). Faroudja prosessoren i W10000 er fullstendig utdatert i forhold til HD-materiale. Hvis kilden er videobasert har nok W10000 noe bedre bildeflyt, men hvem i all verden sitter og ser videobasert SD-materiale på en full-HD projektor?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da føk HW15 opp på listen igjen :-)

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk hw15 før helgen og jeg synes bildet flyter som smør.. Det var det første jeg la merke til, så å si null "hakking" i bildet. Man får virkelig "kinofølelsen" med denne projektoren.
    Synes heller ikke skarpheten står noe tilbake for 8720 som jeg hadde før. Men kan jo hende de nyere WXXXXX fra BenQ gruser 8720 på dette området.

Alt i alt er jeg svært godt fornøyd. kjører med kasteavstand på 3,6m på 106" grått lerret med gain på 1.0.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sammenlignet jeg ikke W10000 med noe, men satt til "Real" kjørte man vel utenom prosessoren i W10000?

HW15 + Panasonic BD55
    Første filmen jeg så med HW15 var; The Incredible Hulk" UK version på BR. Sjekk det sveipet, over landsbyen, som starter etter cirka 3min 17s til 3min 50s. Hvordan det ser ut hos dere vet jeg ikke, men på min HW15 ser det ikke særlig bra ut mtp bildeflyt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sammenlignet jeg ikke W10000 med noe, men satt til "Real" kjørte man vel utenom prosessoren i W10000?

HW15 + Panasonic BD55
    Første filmen jeg så med HW15 var; The Incredible Hulk" UK version på BR. Sjekk det sveipet, over landsbyen, som starter etter cirka 3min 17s til 3min 50s. Hvordan det ser ut hos dere vet jeg ikke, men på min HW15 ser det ikke særlig bra ut mtp bildeflyt.
    kjører du da 1080/24 ut fra bluray slik jeg gjør?

Skal sjekke ut den filmen i kveld.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger spent med, Megawatt. Og hvis noen vil nevne noe om Panasonicen og lerret, er det bare å hive seg innpå tråden :-)

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke panoreringer med 24 bilder i sekundet se hakkete ut uansett? Er det sløring du opplever edding?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sløring" (uskarpe bilder ved panoreringer) av 24hz-materiale er slik det skal være (selv om jeg ville foretrukket 600hz). Hakking er imidlertid en uting.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett den snutten edding snakker om en 3-4 ganger...

Opplever ikke bildet som "hakkete" jeg.. Kameraet flyr over landsbyen i en smoooth8) bane. At de nærmeste bygningene blir litt uskarpe i det kameraet flyr over er vel ikke til å unngå uansett pj..? Det jeg mener med hakking er når man merker at hele bildet "henger igjen" mellom hver frame hvis jeg kan si det på den måten.. Merket slikt spesiellt på horisonter og bakgrunn i bildet før denne projektoren kom i hus. Nå synes jeg alt beveger seg uten noen slike forsinkelser.

Håper jeg klarte å gjøre meg sånn noen lunde forståelig...

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    megawatt.
    Skjønner hva du mener / forklarer. Ja, jeg har 1080/24p ut fra BD55, og har testet med en hel del andre innstillinger også. I tillegg utenom forsterkeren. Hos meg henger takene igjen i bildet og jeg synes ikke det flyter særlig bra? Har en BD80 jeg skal låne og se om det er noen forskjell fra min BD55?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at de små blekktakene på husene kameraet flyr over blir uklare og "hakkete" opplever for såvidt jeg også, men hadde ikke tenkt noe på det dersom du ikke hadde skrevet om det. Var det slik at din gamle BenQ ikke viste disse takene som "hakkete"?

Jeg tror det er uungåelig at man mister fokus og opplever bildet som hakkete dersom panoreringen er rask og bildet til tider ute av fokus, slik som i den scenen.Men dersom din W10k viste denne scenen mye bedre enn hw15 så er det kanskje hw15 som gjør dette for dårlig.

Men nå må vi samtidig ikke glemme å nyte filmen! Det blir ikke mye morro med denne hobbyen dersom vi hele tiden skal drive å lete etter feil i bildet/lyd. Kommer alltid til å være en scene i en eller annen film hvor man kan finne noe man ikke er fornøyd med, men det trenger ikke nødvendigvis være et resultat av at utstyret er for dårlig?

BenQ 8720 ga et HAKKETE bilde, spesiellt på bluray. HW15 gjør en glimrende jobb i forhold til det jeg har å sammenligne med.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Megawatt.
    Skal kanskje ikke spore helt av i denne tråden, men.
    Enig med deg i å nyte filmen. Derimot så valgte jeg Hulken siden High-Def Digest ga den topp karakter på HD Video kvalitet.
    Blu-ray Review: The Incredible Hulk (2008) | High-Def Digest

Jeg "måpte" derfor ganske stort, da jeg opplevde dårlig bildeflyt helt i starten av filmen, og trodde at noe måtte være galt med oppsettet mitt, og en masse omkjøringer av akkurat den sekvensen, med forskjellige innstillinger.

Slike hendelser medfører jo at man blir kritisk til utstyret, og at man blir veldig på alerten for slikt etterpå.

Jeg har ikke sett denne filmen med W10k, og det var heller ikke min mening å sammenligne med den. Jeg solgte den til en venn og kan godt spille den av hos han for å sjekke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •