1. Produktets generelle spesifikasjoner/egenskaper/veil. pris

InFocus ScreenPlay 7205 er InFocus' nye projektor basert på Texas Instruments HD2+ Chipsett med 1280x720 oppløsning. Spesifikasjonene er som følger:

- TI HD2+ 1280x720 16:9 DLP chip
- 5x - 7 segments fargehjul
- Faroudja FLi2310 videoprosessering og skalerer med 3:2 og 2:2 pulldown støtte
- 2200:1 kontrastnivå
- 1100 AL
- Ferdig kalibrert til 6500k
- Et stort utvalg innganger, da: 1x phono-video, 1x port 8 med overgang til vanlig skart, 2x S-video, 2x komponent, 1x DVI (HDCP) inngang.
- Throw: 1,89:1 - 2,63:1

Veiledende pris er 49.999.-

Link til produsent HER

Testet med:

Pioneer DV868 (komponent/DVI)
Radeon basert HTPC (DVI/VGA)
JVC D-VHS avspiller (komponent)

Greyline lerret 230 cm bredde

Testet av: Hi-Fil, jfinneru & lygren --> hjemme i hifi-"hulen" hos Gorm!

2. Produktets Styrker

Screenplay 7205 er en oppgradert versjon av 7200, en meget populær projektor både her i Europa, og kanskje spesielt i USA. Grunnet projektoren meget kraftige lysutbytte, har mang en amerikaner falt for denne projektoren til sine enorme hjemmekinoer.

Nytt på 7205'en er 7-segments fargehjul, som i tillegg til RGB+RGB har et ekstra grønnsegment. Dette øker den grønne fargedybden til 10-bit (fra 8-bit), noe som påvirker hele fargeskalaens fargedybde, da grønn er bestanddel i en rekke fargeblandinger...

I tillegg er prosessoren en ny type, FLi2310, som er enda mer avansert enn foregående 2300.

InFocus er kjent for sine klare og veldefinerte bilder, med kraftig lysutbytte og svært korrekte fabrikkfarger. 7205 fortsetter tradisjonen, og levererer noen av markedets aller beste farger, direkte fra fabrikk... Det kreves lite eller ingen instilling for å få til et optimalt bilde. Vi benyttet Digital Video Essentials for å se om det var mer å gå på fargemessig, men endte tilbake på standard-nivå på alle grunnfarger...

Gulfargen er kanskje det beste vi har sett fra noen DLP projektor! Grønt var også helt utrolig bra, og både gult og grønt er trolig såpass optimalt pga det ekstra grønnsegmentet.

Den nye HD2+ chippen, kombinert med det nye 7-segments fargehjulet gir også bedre stabilitet i mørke scener ved at "Dithering" eller "maurtue-effekten" reduseres.

Det er enda en gang utrolig å se hva Faroudja prosesseringen klarer - det er nesten så en ikke trenger tenke på progressiv skanning ved valg av DVD spiller hvis det er mot en Screenplay 7205 DVD spilleren skal benyttes. Vi testet opp mot flere andre prosessorerer og kilder, og Faroudja prosessoren i 7205'en står ikke tilbake for noe! I de fleste tilfeller foretrakk vi å beholde signalet interlaced og la projektoren ta seg av bildebehandlingen.

Projektoren har en rekke innganger; 2 S-video, 2 komponent, DVI, VGA, USB og phono video. I tillegg har den en port 8, som konverterer til vanlig scart, kjekt å ha, til f.eks. spillemaskiner og videospillere.

Vi testet DVI-inngangen, men her fremkom det, som jeg har sett tidligere, at inngangssignalet faktisk kan bli for bra! Grunnet DVD-materialets lave båndbredde, fremkommer mpeg artifaktene meget klart, og kravet til prosessering blir enda høyere. Det er jo unektelig et faktum at D-VHS, som vi også testet, så utrolig bra ut med komponent tilkobling, så det er iallfall min formening at kilde-båndbredden, ikke DVI vs. komponent, er av størst betydning for bildekvalitet.

Når det gjelder regnbuer, ser jeg som nevnt lite til dette, men noen dukker jo da opp i mørkere scener med lyse objekter. Ikke plagsomt for meg, men noen kan jo irritere seg grønne over slike ting. Vi så litt regnbuer i verstingscenene, da f.eks. i Pirates of the Carrebean... Tilsvarer en vanlig 5x 6-segments.

3. Produktets Svakheter

Sortnivå er en hel del oppgradert fra Screenplay 7200, men ligger lite stykke unna f.eks. HT-1000, BenQ 8700 og mest sannsynlig kommende Optoma H77 og Action MKII (hhv. veil pris 45k, 33k, 50k, 50k). Det er selvsagt litt synd at en enhet der det meste annet stemmer totalt ikke har litt bedre sortnivå... Imidlertid kan en god maskering gjøre mye, og siden en har 16:9, er det noe enklere å maskere. Fordelen er jo selvsagt lysutbytte. For større lerret eller rom der en gjerne ønsker litt belysning når en ser film, fungerer allikevel Screenplay 7205 helt optimalt.

En svakhet er definitivt plasseringsproblematikken. Projektorer helt nede i økonomiklassen, eksempelvis Sanyo PLV-Z2, er langt mer plasseringsvennlig enn 7205. Flyttbar linse burde vært inkorporert i denne enheten, her har InFocus "sovet litt i timen". Jeg kan eksempelvis ikke benytte projektoren hjemme i fast installasjon pga plasseringsproblemer, og det er sikkert gjeldende for mange.

Støynivå er på linje med 8700+ / Screenplay 7200 / Screenplay 5700, ca. 30-32 db (mer i retning 32 db...). Ikke ubehagelig høyt, men heller ikke forsvinnende lavt... Jeg hadde gjerne sett at de hadde beveget seg et godt stykke ned på støyskalaen, men jeg er nok litt spesielt opptatt av dette. HT-1000 har eksempelvis langt lavere støynivå enn alle de nevnte, og denne er jo noen år gammel nå.

4. Sammenligninger

Sammenlignet med f.eks. BenQ 8700, produserer bildemessig projektorene mye av det samme, men BenQ har noe bedre sortnivå, mens de fabrikkinstilte fargene og fargene generelt var en hel del bedre på 7205.

Spørsmålet er selvsagt om prislappen på InFocus tilsvarer forbedringen... Sortnivået burde nok vært hakket bedre uansett, men utover dette, er jo projektoren meget god på alle aspekter. InFocus melder også om mulighet for bruk av filter på linsen for enda bedre sortnivå. Dette er ikke testet av undertegnede, men vil testes så snart jeg får anledning.

Det er jo imidlertid et faktum at InFocus er en stabil og stor aktør i projektormarkedet, og også leverer stadige oppdateringer av firmware, som vil kunne forbedre projektorens ytelse til det enda bedre i fremtiden. Aktører som BenQ er såpass nye i marka, og har heller ikke signalisert oppdatering av firmware for støtte av eksempelvis 1280x720 native over DVI fra HTPC.

5. Konklusjoner

Prosessering og generell bildekvalitet er meget imponenerende på denne enheten. Det er kun sortnivå, støtnivå og plasseringsvennlighet jeg har noe å utsette på. Uansett er Screenplay 7205 en meget imponerende traver, og leverer definitivt bildekvalitet helt i toppsjiktet.