DLP iritasjonsmoment!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP iritasjonsmoment!

Har enda til gode å se en DLP prosjektor som ikke har fullti pittesmåprikker som beveger seg i bakgrunnen. Viser særlig på filmer med svært dårlig kvalitet.. men jeg ser det hele tiden. Mener absolutt dette er like gale som VB (vertical banding) på LCD. Tror forresten VB hadde irritert meg mindre. Er det bare jeg som legger merke til dette? ettersom alle skryter DLP så oppi skyene..
    Men.. jeg har til gode å se en prosjektor i 40-50k klassen enda.. så kansje det ikke finst der?

Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP iritasjonsmoment!

Sitat Opprinnelig postet av Yngve S
    Har enda til gode å se en DLP prosjektor som ikke har fullti pittesmåprikker som beveger seg i bakgrunnen. Viser særlig på filmer med svært dårlig kvalitet.. men jeg ser det hele tiden. Mener absolutt dette er like gale som VB (vertical banding) på LCD. Tror forresten VB hadde irritert meg mindre. Er det bare jeg som legger merke til dette? ettersom alle skryter DLP så oppi skyene..
    Men.. jeg har til gode å se en prosjektor i 40-50k klassen enda.. så kansje det ikke finst der?
    1)
    7 segments fargehjul (rgb rgb g ) med den ekstra delen med grønnfarge og 10 bits farge oppløsning skal vel dempe det problemet.
    Dimpel effekt(maurkrig) ser det ut som i særlig mørke sener. dlp speilene går amåkk.
    Riktig???

2)
    Kan være en dårlig dvdspiller\kabler som har mye støy i bildesignaler??

3)
    På en dlp pro er bildet klinkende klar og alt kommer frem på lerrete, dårlig kompremering på dvdfilm som dårlig signalkilde....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en maurtue kan vel passe rimelig godt som beskrivelse.. Er ihvertfall veldig framtredende på tv titting der det er mørke parti å ellers dvd'er med dårlig kvalitet. Har sett Optoma h-56, Benq 7800, acer pd-721, davis dp-x16 å alle hadde dette problemet.. Gir ihvertfall meg lyst på LCD prosjektor! Men du mener att dette problemet ikke finst på dyrere DLP'er?

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yngve S: Jeg låner min fars HP VP6110 og kan se akkurat det samme som deg. Nå bruker jeg en Denon DVD 900 og monster s-videokabel. Tror problemet ligger mest i DVD spiller og at jeg ikke kjører med progressiv scan. Tror dette ville hjelpe litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. ja.. det vil nok hjelpe litt.. men dette blir på akkurat samme måten som med high-end stereo der en til slutt ender opp med å høre på den samme Kari Bræmnes plata... å det vil jeg unngå.. liker jo å se alle slags filmer ikke bare de med bra bilde..
    Så derfor vil jeg vite om dyrere DLP'er også har dette problemet..
    Min Benq 6200 sliter ihvertfall voldsomt med dette!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en maurtue kan vel passe rimelig godt som beskrivelse.. Er ihvertfall veldig framtredende på tv titting der det er mørke parti å ellers dvd'er med dårlig kvalitet. Har sett Optoma h-56, Benq 7800, acer pd-721, davis dp-x16 å alle hadde dette problemet.. Gir ihvertfall meg lyst på LCD prosjektor! Men du mener att dette problemet ikke finst på dyrere DLP'er?

7 segments fargehjul (rgb rgb g ) med den ekstra segment med grønnfarge og 10 bits farge oppløsning skal vel dempe det problemet. Som regel så er det (1280x720nativ)HD2+ dlp brikke prosj som har 7 segment fargehjul, eks Pd Action!one mk11 utgave, infocus 7205, marantz s3 som har 7 segments fargehjul.Dimpel(maurtue) efekten har blitt nesten elimenert fordi ekstra segment kom akkurat for å løse det poblemet!!
    jeg er litt plaget av skygge effekten som kommer av med raske bevegelser av ting i bildet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da for jeg sjekke ut en av de.. er forresten en kar her jeg bor som har action model one.. tror den er oppgradert med.. skal prøve å få meg en titt på den
    Men det ergrer meg att alle verdens testblader ikke skriver noe om dette da det er like irriterende som VB på LCD.. for det skriker jo de veldig høyt om!
    Greit nok med en go del bedre farger å oppløsning men ikke en hel maurtue på skjermen!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da for jeg sjekke ut en av de.. er forresten en kar her jeg bor som har action model one.. tror den er oppgradert med.. skal prøve å få meg en titt på den
    Men det ergrer meg att alle verdens testblader ikke skriver noe om dette da det er like irriterende som VB på LCD.. for det skriker jo de veldig høyt om!
    Greit nok med en go del bedre farger å oppløsning men ikke en hel maurtue på skjermen!!
    Enig, grunnen til mange velger dlp skal hoved argumenten være bedre kontrast\sortnivå og bedre fillraten, og varigheten på dlp brikken, støv, størelse etc så sitter det ofte en kjent\bra scalerings brikke(sil ,dcdi) i budsjett dlp prosj enn lcd prosjektorer.

Lcd har også begynt å komme seg på kontrast og sortnivå, men er stikke igjen når det gjelder dlp og for ikke å snakke om crt.
    Bedre fargebit oppløsning på lcd en dlp, (sony lcd hs20 12bit)
    Støv på lcd panelene kan komme, avhengi av konstruksjon luftfilter og støv i rommet.'

Ved mindre sere avstand kan man oppleve screendoor effekten(hønsenetting) som kan være litt plagsom, fordi lcd har mindre fillrate enn dlp. Siste generasjons lcd prosjektorer har høyere oppløsninge på lcd panelene (1388x768)f.eks sony hs20 enn dlp sin 1280x720, og dermed faren for screendoor efekten blitt mindre.

Varighet på lcd panelene er noe begrenset en dlp. (men hvor lenge skal man sitte med dagens prosjektor, man har sikket kjøpt noen bedre før en går ut på dato)?

Er man plaget av regnbueeffekten, skyggeeffekten og dimpeleffekten på dlp så vet jeg ikke , det er tross alt sortnivå i hjemmekino som gjelder for de fleste. (lcd prosjektor kan være liten alternativ)

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, Yngve!! Jeg har lest side opp og side ned i disse magasinene, og hønsenettingen og VB i LCD blir hele tiden påpekt. For DLP trekkes regnbueeffekten ofte frem - men aldri maurtue-effekten. Jeg lånte en dyr Compaq DLP på jobben, så ikke regnbuer men massevis av maur i mørke partier. Virker som om man på død og liv skal slakte LCD i konkurransen mot DLP. En stakkar som skal kjøpe sin første proj i 10K klassen blir helt matt!! :roll: Få fram hele sannheten, uttestere!!!!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder maurtue-effekten, så er ikke dette noe eget for DLP. Jeg har sett slik effekt på LCD-projektorer og på både Plasma og LCD TV. Dette er sannsynligvis et utslag av dårlig bildebehandling et eller annet sted i kjeden, eller panelet/skjermens evne til å gjengi enkelte nivåer nøyaktig.

Jeg synes ikke maurtue-effekten er noe typisk DLP-fenomen, og mener det verste eksempelet jeg noensinne har sett på dette var en Philips LCD-flatskjerm med såkalt Pixel Plus. Ikke bra i det hele tatt.

Men altså: Jeg tror maurtueeffekten er et eksempel på dårlig signal/bildebehandling i det digitale domenet. Dette er ting som typisk bør adresseres og bli bedre med høyere presisjon i bildebehandlingskretsløpene. Synes dem som sier de ser maurtueeffekten bør fortelle hvilke konkrete produkter det gjelder og hva slags kilde og bildestandard de har brukt. For det ER et irriterende problem. Men jeg har ikke sett det så ofte som trådstarter indikerer, og mener det er et problem knyttet mer til bildebehandlingskretsløpene enn til display-teknologien.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av macca
    Jeg lånte en dyr Compaq DLP på jobben, så ikke regnbuer men massevis av maur i mørke partier.
    Min erfaring er at man ser færre regnbuer hvis kontrasten blir dårligere. Ellers vil jeg tro at selv om Compaq-projektoren var dyr, så var den en typisk presentasjonsprojektor, hvilket vil si høy lysstyrke, lav kontrast, høy oppløsning.
    Pengene har altså hovesaklig gått til robustheten som kreves av en presentasjonsprojektor som flyttes mye, samt høy oppløsning. Bildebehandlingskretsløpene i slike projektorer er SJELDEN optimert for levende bilder. Derfor synes jeg ikke det er rart at du så maurtue og ikke regnbue på en slik projektor.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da for jeg sjekke ut en av de.. er forresten en kar her jeg bor som har action model one.. tror den er oppgradert med..
    Hvis den er oppgradert, så har det skjedd nylig. Oppgraderingen var ikke tilgjengelig per 1. juni, ihvertfall...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Har du veldig stort bilde? Jeg hadde en AE500 som jeg returnerte fordi jeg ikke kunne utstå det (for meg) svært irriterende VB fenomenet.
    Nå har jeg en BenQ PE7800. Denne er jeg meget godt fornøyd med. Jeg forer den med 576p via DVI og sitter på omtrent 1.5x billedbredde avstand. Jeg er ikke plaget av krypninger i det hele tatt!!
    Det er noe krypninger i mørke scener. Men for å se det må jeg nesten helt fram til skjermen...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må svært nærme duken for å se det du nevner på min Model One
    ( mk I ).

Men jeg vet hva du mener for man kan se det på de sorte feltene på 2.35 filmer på enkelte plater. Men da står jeg 1:1 fra duken.

Men, som flere har nevnt så er dette en av forbedingene med 7 eller 8 segments fargehjul med grå coating.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at dette "problemet" blir vesentlig mindre dersom man benytter HTPC med ffdshow som post-prosessering av bildet. Der aktiverer man Noise Reduction før oppskalering. Resultatet er at "maurtueffekten" reduseres betydelig. Har selv en X1.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at det kan være mpeg-artifakter du ser pga for høy gamma også... DLP-"maurtuene" er ikke tydeligere på lav-bitrate materiale. Prøv å redusere gammanivået!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare rope ut i forsvar for LCD'ene! :)

Har en "eldre" LCD projekter med WXGA oppløsning, og selv om sort ikke er sort er jeg rimelig bra fornøyd med sortnivået ... det hører med til historien at den er fargekalibrert og justert med tanke på et CCR40 filter og at jeg benytter et grått lerret... likevel er hvitt smertelig hvitt, og sort meget bra...

Men hva er Vertical Banding?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehmmm, "sort er meget bra" er nok såpass subjektivt at de fleste "videophile" vil være litt uenige i det...

Når det gjelder beskrivelser av "maurtue" problematikken her, er den langt overdrevet... Igjen, her må en faktisk ha testet før en antar/tror problemet er stort.

Det samme gjelder selvsagt VB, som etter min mening også er langt overdrevet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men da vil jeg slenge ut en annen komentar: Det er ikke alle som bare bruker disse prosjektorene til dvd fremvisning.. å på satelitt tv å andre medier vil en få dårlig signal til tider uansett alt etter programm.. så det dere nå mener er at både model one å 7800 har disse maurtuene ved dårlig signal?
    Det avgjør veldig mye for meg! For jeg har sett en del lcd prosjektorer oppigjennom årene å har aldri opplevt maurtuer på de.. men det kan være meg som ikke har lagt merke til dette da de ikke er så fremtredende som på dlp?
    Blir litt kjedeli vist en bare "MÅ" kjøre dvi\component på disse prosjektorene for å i det hele tatt overleve bildet.. + kun filmer med glimrende kvalitet
    Vet jeg er litt vell kritisk nå, men dette er noe som har irritert meg lenge hva det gjelder DLP.. trudde en stund det var bare jeg som så det siden ingen skrev noe om det :?

Jeg har foresten av utstyr en BenQ 6200 å kjører for øyeblikket s-video fra en Pioneer dv737, venter på VGA til komponent kabel..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du 10 cm fra lerretet, eller har du bare alt for stort lerret i forhold til sitteavstand?
    For øvrig kan jeg informere om at de nye projektorene mer 7 og 8 segment fargehjul har mye mindre dithering i mellomsorte områder. Grunnen til at dette oppstå er at DLP chipen skrur speilet av og på i rask frekvens for å produsere nyeanser av sort. I helt sorte partier er selvsagt speilet skrudd helt av. At dette var en irritasjonsfaktor fra 1. generasjons DLP chiper kan jeg være enig i, men på nyere DLP projektorer er det kun synlig om du sitter FOR tett på lerretet (eller om du har synet til supermann selvsagt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •