DLP iritasjonsmoment! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Bytt til komponentkabel, da vil du bli kvitt dette problemet, samt at du får et mye bedre bilde, samt mer trykk i fargene.

Rogern

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rogern
    Hei!

Bytt til komponentkabel, da vil du bli kvitt dette problemet, samt at du får et mye bedre bilde, samt mer trykk i fargene.

Rogern
    Tja, helt kvitt problemet blir du vel egentlig ikke. Men du reduserer det til et minimum. Jeg har en PB6200 som jeg nå endelig har fått investert i en god kabel til, en rca komponent til vga kabel.

Bildet er bedre enn noen gang, men forskjellen er ikke all verden fra den gamle og tynne rca komponentkabelen. Forskjellen var mye større når jeg gikk fra kompositt kabel til komponent kabel! Og med dette gikk jeg jo også fra interlaced til progressiv bildevisning fra dvd spilleren, og det var jo et kjempeløft (den innebygde linjedobbleren i BenQ PB6200 er sannsynligvis noe av det dårligste som finnes.... :-) )

Men fortsatt kan jeg se både edge enhancement, maurtueeffekt og regnbuer, og det er til tross for at jeg har kalibrert med DVE. Men dette er ikke særlig plagsomt lenger, så jeg er meget godt fornøyd nå!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maurtue med Samsung HD850 og BenQ 7700

Sliter med myldring/maurtue/dithering? (uro i bildet på lyse scener). Uroen i bildet gjelder kun bakgrunnsbilder, typisk en blå himmel, en strand, en lys bygning etc.
    Det merkelige er at det kun gjelder ved bruk av DVD-spilleren (Samsung HD 850 med hdmi via reciever) og ikke på Canal Digital (Grundig PVR med komponent til reciever og hdmi fra reciever). På Canal Digitial hjalp det betraktelig å redusere brightness (til -10 til - 20, avhengig av film).
    Har hatt DVD-spilleren i kun en måneds tid og den fungerte glimrende på min gamle BenQ 8700, men på 7700 blir det altså uro i bildet. Noen som bruker HD 850/950 på BenQ 7700 og kan gi meg noen tips?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye BrilliantColor driveren (DDP3020) fjerner dette fenomenet fullstendig. Ta bare en titt på Mitsubishi HC3000. Den nye driveren er bare tilgjengelig for budsjett-brikken (dc2 0,65 tommers DLP med 1280x768 oppløsning) på nåværende tidspunkt, men dukker nok snart opp i projektorer med dc3 brikke også. I andre halvår 2006 er vi nok helt kvitt fenomenet. :grin:
    Svak bildebehandling er også en medvirkende årsak til all denne uroen, for det finnes jo også "gamle" DLP projektorer som er helt frie for fenomenet, de som så BenQ PE8720 på Plaza messen kan bekrefte dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg nettopp oppgradert fra BenQ 7800 til 7700 og valgte 7700 fremfor Mitsubishi grunnet 0 i offset (har veldig lav takhøyde). Synes det er rart at det er mindre myldring fra Canal Digital enn fra DVD-spilleren, samt at jeg ikke hadde dette problemet på 7800. Kan det rett og slett være en dårlig match mellom Samsung og 7700?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du samme problemet om du kobler til via komponent?

At HC3000 kan være vanskelig å plassere har jeg full forståelse for, den har jo enormt offset (sammenliknet med 7700).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponentkabelen gikk med da jeg solgte min BenQ 7800, men jeg kunne jo prøve med S-videokabel - hva ville jeg finne ut dersom problemet ikke er synlig med komponent eller S-video? Kan det være en feil på projektoren (produsert i oktober 2005, kjøpte den ny hos AVshop og fikk den sist tirsdag).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevnte mulig "dårlig match mellom Samsung og 7700", og da tenkte jeg bare at et slikt kompatibilitetsproblem neppe gjør seg gjeldende både via HDMI og komponent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest og søkt og ser at de problemene jeg har i lyse scener, vanligivis i bakgrunnen (sjø, himmel, etc.) også kan være macroblocking? Dithering/maurtueeffekt omtales ofte i forbindelse med mørke scener. Er dette to forskjellige fenomener med ulike årsaker (ser at en del skriver om macroblocking på dvd-spillere)?

Edit: Sjekket med S-video fra dvd-spilleren og da er problemet mindre utpreget, men det kan vel like godt skyldes at hele bildet blir såpass mye mindre skarpt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare presisere at BrilliantColor "driveren" ikke er en driver i PC-forstand (som kan lastes ned og installeres), men en driver-prosessor til DMD'en (brikken som styrer speilene og fargehjulet). Denne er loddet rett på hovedkortet, og er altså ikke en oppgradering for nåværende projektorer. Forhåpentligvis er model two tilgjengelig senere i år med BrilliantColor driver, og nytt fargehjul med både primær- og sekundærfarger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Må bare presisere at BrilliantColor "driveren" ikke er en driver i PC-forstand (som kan lastes ned og installeres), men en driver-prosessor til DMD'en (brikken som styrer speilene og fargehjulet). Denne er loddet rett på hovedkortet, og er altså ikke en oppgradering for nåværende projektorer. Forhåpentligvis er model two tilgjengelig senere i år med BrilliantColor driver, og nytt fargehjul med både primær- og sekundærfarger.
    Tror du det skjer noe med prisen på Model Two når BC er på plass? Får vi en mkII da eller blir det bare en versjon av den? :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg tror i hvert fall ikke prisene går opp, om det er det du mener. BrilliantColor er jo bare neste skritt på oppgraderingslisten til TI, og burde ikke fordyre produksjonen av en model two. Forøvrig er PD som alltid tidlig ute, og er i full gang med utviklig av brilliantcolor for DC3. Kikket på dette i dag faktisk, og det blir helt rått. Har aldri sett maken til trykk i sekundærfargene. En annen observasjon var at gult virkelig er gult, og grønnfargen er helt ren. Dette har jo ikke akkurat vært tilfellet før brilliantcolor. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er PD som alltid tidlig ute, og er i full gang med utviklig av brilliantcolor for DC3. Kikket på dette i dag faktisk, og det blir helt rått. Har aldri sett maken til trykk i sekundærfargene. En annen observasjon var at gult virkelig er gult, og grønnfargen er helt ren. Dette har jo ikke akkurat vært tilfellet før brilliantcolor.
    Morro Jeg kan dok ikke la være å spør hva du synes om fargene sammenlignet med din kjære SXRD?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maurkrig er ikke et tema for 3-chip DLP'ene, så det er bare å vente til de daler i pris. Sammenlignet med en 7-segment 1-chip har den 7 ganger så god tid på å flippe speilene frem og tilbake pr bilde.

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PÅ min gamle Davis DL-450 merker jeg ikke noe til maurtue effekt i det hele tatt, kanskje fordi den er så slørete overall. Men på min Optoma H57 er det til dels tilstede. Prøvde å overføre med S-video, da forsvant maurtue effekten, men bildet ble selvfølgelig mye dårligere på alle andre ting. I farge og dybdevirkning var det som å gå noen år tilbake kontra HDMI overføring fra Denon 3910.

Ellers så synes jeg dette fenomenet er så lite plagsomt i forhold til DLP teknologiens fordeler at jeg lett kan leve med det. Men det er jo hyggelig å høre at det gjøres fremskritt på den arenaen og

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med Maurtue/Dithering på DLP projektorer er ofte veldig misforstått. Det mange tror er dithering, er faktisk Mpeg atrefakter. Forskjellen er ikke alltid lett å se, men går man nerme kan man se at Mpeg artefakter ofte er "større blokker" i bevegelse i det sorte. Dithering er i utgangspunktet også mye mindre synlig, og man kan da se at pixlene beveger seg om man går nærme. En ting til som er viktig å få med er at dersom kildematerialet er bra, blir resultatet også bra. Dvs. lite artefakter og dithering.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også dithering på min InFocus SP4805, men det er kun i enkelte filmer det er tydelig nok til at det faktisk er litt irriterende. To eksempler er Saw og Fargo. Kanskje fordi disse filmene har litt dårlig sortnivå?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •