DLP iritasjonsmoment! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er mitt inntrykk også, lar du deg plage av dette er det ikke mye som tilfredstiller.

Det er så mange fordeler med DLP VS LCD at hvis dette plager deg kan jeg ikke skjønne at du kan "leve" med LCD.

Men, smaken er forskjellig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det blir litt som å kappe av seg fingeren fordi det sitter en flis i den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 80" lerret å sitter 4 meter ifra å visst dette er for nær så vet ikke jeg.. Ser det ihvertfall meget tydelig Jaja så er jeg bare mer perfeksjonist en andre Men synst bare det er så rart at det ikke har vært nevnt i noen av testene å inleggene jeg har sett.. trodde bare det var meg det var galt med :roll:
    Men er enig i at DLP er bedre på veldig mange felt!

Tror jeg har hoppet litt i minefeltet med så mange DLP entusiaster her..
    Tihi

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her vil det sikkert ha mye å si på hvilken dvd spiller man benytter og hvilke scalere som er i bruk. benq 6200 har vel neppe så god scaler som dyrere projektorer. dette vi ha noe å si når du ser på tv sendinger.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørsmål:
    Ser "alle" det samme, eller er det forskjell på hva vi mennesker oppfatter med øyet. Noen er veldig plaget med slike ting, mens andre ikke. Jeg klarer ikke å se noe som helst av hverken maur eller regnbuer? Kanskje noen har så godt syn at de ser nesten all bevegelse innenfor en vis synsvinkel. THX godkjente briller må være noe det går ann å ta patent på :roll: . Høy hastighet fra øyet til hjernen kanskje :lol: . Til gjengjeld, når jeg leser bok, leser jeg linjene istedet for ordene. En øyelege jeg pratet med sa at det var en sjelden egenskap. Leste LOTR på 3 kvelder :wink: . Glad jeg ikke ser hverken maur eller regnbuer jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du er heldig du Jeg leser ikke så mye bøker jeg.. ser helder filmen :wink: med eller uten maurtuer

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en BenQ PB6200, og jeg er egentlig imponert over kvaliteten på bildet. Nå skal det legges til at jeg sitter ca 2 meter fra lerretet, og jeg har et lerret som er 2 meter bredt! Så jeg sitter jo egentlig ekstremt nærme. I tillegg kjører jeg kun kompositt signal !!! fra en billig dvd spiller, så for å svare på spørsmål i forumet her: Hva som oppfattes som bra er helt avhengig av personlige preferanser og forventninger. TV bildet blir på 6200 dårlig, det blir uskarpt og "bløtt", so what? Hvor ofte ser en tv på storskjerm? Om bildene fra fotballkampene ikke er sylskarpe, hva spiller det for rolle?

DVD er noe annet, da vil en ha maks kvalitet, jeg kjører foreløpig bare kompositt fra en billig dvd spiller, så jeg regner med at bildet blir enda bedre enn det er nå.
    Men tilbake til det jeg nevnte, noen forventer mer enn andre, og kanskje forventes for mye?? Husk nå også på at DVD kvaliteten slett ikke er så bra når bildet blir så ekstremt stort! Det er stor forskjell fra kvaliteten på en kinofilm og en dvd!
    Når jeg sitter med maksimal avstand (i rommet mitt er det ca. 5-6 meter), så fortoner bildet seg nesten som kino, og det med en prosjektor som koster 13000 kr og som benytter en dårlig dvd spiller med dårligste signaloverføring!
    Ser du på tv bildet på en 32 tommers bilderørs-tv, så ser bildet normalt greit ut, men tenk deg at du dobler størrelsen? Da ville ikke bilderørs-tv'n heller gi et perfekt bilde (det ville da blitt 64"). Men det er jo mange på forumet her som kjører 80"... det er jo nesten 32" ganget med 3 !! Jeg synes vi stiller for store krav jeg. Og uansett, det blir ikke bedre enn det som tillates av signalet, og per i dag er det ikke bedre!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har hoppet litt i minefeltet med så mange DLP entusiaster her..
    Tihi
    Neida, her er det ingen som er helfrelst for hverken det ene eller det andre, bare se på hvordan vi klager på alt mulig :wink:
    Se for eksempel på regnbuediskusjonene :roll:

Du har derimot satt fokus på noe som vi, som vanligvis er svært kritiske knapt nok har reagert på. Det er vel det som man "trigger" på.

Jeg har personlig erfaring med:
    HT1000
    X1
    Cinema One
    Cinema 10
    Model One

Jeg har sett det du beskriver, men ikke reagert på det, at du ser det på ca 2 X bildebredden er bra, men ikke sensasjonelt.

Det er et større problem jo dårligere kilden er, derfor har jeg alltid tatt det som en del av "pakka".

Men, det trenger ikke å være dårlige TV signaler eller gamle filmer for å se dette. Matrix reloaded og revolutions for eksempel er verstinger i klassen på grunn av alt det mørkegrønne "sløret" som ligger over store deler av filmen.

Jeg føler med deg Yngve S, kjøp deg LCD du, hvis det er løsningen for deg, eller så får du prøve Model One mkII eller H77 når de kommer.

Det skal i hvertfall jeg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Ser du på tv bildet på en 32 tommers bilderørs-tv, så ser bildet normalt greit ut, men tenk deg at du dobler størrelsen? Da ville ikke bilderørs-tv'n heller gi et perfekt bilde (det ville da blitt 64"). Men det er jo mange på forumet her som kjører 80"... det er jo nesten 32" ganget med 3 !! Jeg synes vi stiller for store krav jeg. Og uansett, det blir ikke bedre enn det som tillates av signalet, og per i dag er det ikke bedre!
    Ja, dette skulle man jo tro. Men problemet med digital fremvisning er at pikslenes skarpe avtegning faktisk må regnes som støy! Du finner ikke piksler i den virkelige verden, så skillet mellom to piksler kan regnes som aliasing (for dem som er inne i grafikk og bildebehandling). Denne aliasing-støyen bedres ikke av hønsenettingeffekten som tegner opp linjene mellom pikslene.

Dette med skalering av bilder til en høyere oppløsning er diskutert andre steder, og konklusjonen er at dersom man sitter så nær at man oppfatter de individuelle bildepunktene (pikslene), så vil man alltid tjene på å ha høyere oppløsning, selv om oppløsningen på DVDen er lavere. Dette forutsetter selvfølgelig god skaleringslogikk.

Her er lenke til en tråd som omhandler dette:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2674

Personlig synes jeg denne tråden på avsforum sier det meste:
    http://archive2.avsforum.com/avs-vb/...922#post691922

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er nok veldig kritisk til bildekvalitet.. dessverre! Men største grunnen til at jeg luftet dette var for å finne ut om det er vits å gå opp noen hakk i prosjektorkvalitet.. For jeg er godt fornøyd med fargene å skarpheten på BenQ'en å jeg fikk elimenert en del av maurtuene ved å kjøpe en meget dyr s-video kabel.. Jeg bor for øyeblikket i et gammelt hus (nytt ferdig om en uke) å strømnettet her er sikkert rimelig dårlig å fullt av støy.. Det ble ihvertfall bedre med godt skjermet kabel

Hadde jeg bare fått Theatertek til å virke igjen nå så! :x

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har mer igjen for å se på signalkilden enn selve kabelen, selv om s-video er den nest dårligste overføringen du kan ha. :wink:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjelper ikke med den dyreste s-video kabel, jeg brukte først en god s-video til min benq, var ikke helt fornøyd med det, som andre her også har merket, nå har jeg rca-vga kabel - progressiv ut, er über fornøyd, så hjelper betraktelig med god dvd spiller og gode kabler! så ikke skyld på projektoren :wink: ^^

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra Whoracle. Sitter med et inntrykk at "alle" BenQ 6100 eiere bruker s-video kabel, noe som er under par. Prog. scan til VGA er derimot en særdeles akseptabel standard.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bra Whoracle. Sitter med et inntrykk at "alle" BenQ 6100 eiere bruker s-video kabel, noe som er under par. Prog. scan til VGA er derimot en særdeles akseptabel standard.
    Bruker s-video i påvente av en ny DVD opptaker som har VHS og komponent utgang. Phillips har vist en sånn, men kan vel ta ett år eller 2 før den er ute på markedet.. Har prøvd en hjemmelaget kabel (komponent til VGA) fra DVR50 til pj'n, men dette ga faktisk dårligere bilde enn s-video kabelen. (mere difust bilde).

Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er nyttig for de som "tviholder" på s-video: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5565

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en X1 og ser denne maurtue effekten både fra dvd spiller og xbox, begge koblet inn via svideo (har ikke noe annet valg rent praktisk for tiden).

har irritert meg over dette en stund men trodde bare det var noe i oppsettet mitt for det er absolutt ingen slik støy fra prosjektørens egne menyer osv så det virker jo absolutt som om det er noe som blir 'tilført'. Kanskje en dyrere dvd spiller med litt god biledkvalitet vil hjelpe litt og det samme med å kjøre prog komponent ut fra xboxen.. jaja alt til sin tid..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol

har irritert meg over dette en stund men trodde bare det var noe i oppsettet mitt for det er absolutt ingen slik støy fra prosjektørens egne menyer osv så det virker jo absolutt som om det er noe som blir 'tilført'.
    En god oppservasjon og et godt poeng!
    :!:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kikket litt på det i går, og konkluderte med at det blir fremtredenede ved feilkalibrert bilde. Prøv å senke lysstyrken til riktig nivå, og "maurtuen" blir så og si borte. Bruk DVE. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan klart anbefale komponent til vga kabel. Jeg har bare en som er veldig billig, og en billig dvd spiller (den dyre gikk i stykker etter 3 mnd. og er fortsatt inne til reparasjon.... fa..!) men likevel ble forskjellen kjemestor fra s-video til komponent! ANBEFALES!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

optoma h30 og forstyrrelser i bilde

får snøete,kornete bilde i mørke sekvenser-scener på dvd avspilling samt at jeg får en veldig tydelig screendoor effekt selv på 6m avstand til en 120 tommer skjerm prøvde en x1 som skal være hakket dårligere men da merket jeg ikke noe av dette.
    h30 har jo fått mye skryt men med det bilde så går det ikke å se film uten og henge seg opp i dette.
    har sent den inn til oppgradering men vet ikke om det vil hjelpe :?: :evil:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •