Min første PJ og trenger hjelp til sette den opp riktig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første PJ og trenger hjelp til sette den opp riktig

Har skaffet meg en Epson EMP-TW700 og har satt den på stue bordet.
    Har en dreamscreen 77" lerret på veggen og alt fungerer som det skal.
    Bilde derimot sliter jeg litt med å finjustere.

PJ har vertikal linsevinkling (som kan brukes uten å miste noe særlig kvalitet på bilde) men uansett hva jeg gjør så fyller ikke hele bilde riktig opp i lerretet.
    Bilde er smalere oppe, spesielt ved høyre oppe kant enn resten av bilde og det blir ikke riktig i forhold til lerretet. Så zoomer og stiller kun med vertikal linsevinkling, klarer ikke få 100% riktig bilde på lerret.

Jeg må da bruke noe som heter keystone som gjør at det blir någenlunde riktig, selv om det ikke blir helt 100%. Nå har jeg lest at keystone skal man ikke bruke, det er fy fy osv siden man mister en del kvalitet på bilde ved bruk.

Så det jeg trenger hjelp til er hva må til at jeg får et riktig bilde på veggen uten å bruke keystone? Er det mulig i det heletatt med å ha pj på stue bordet?

Håper på svar.

Ellers er jeg veldig fornøyd med min første PJ

Mvh
    Andre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger også til at når jeg har på auto iris så bråker det skikkelig. Høres ut som en harddisk som jobber. Skikkelig tikke lyd, er dette normalt? Eller bør jeg bytte den?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du bruker lens-skift må du påse at projektoren er plassert korrekt. Det vil si, det er tre parameter du må ha korrekt. Du må passe på at projektoren står helt vinkelrett mot lerretet (90 grader vinkel), og så bruke sideveis lensskift for å korrigere bildet sideveis. Det de fleste gjør feil er å "vinkle" projektoren mot lerretet.
    Det neste som må sjekkes er om projektoren er i vater. Sjekk at underlaget den står på er i vater både i lengderetning og sideveis. Er ikke underlaget i vater, må du kompensere ved å justere føttene på projektoren til projektorens underside er 100% i vater begge veier. Dersom bare en av vinklene blir litt feil, vil du aldri få riktig geometri på bildet, og ett eller flere hjørner vil bli feil i forhold til lerretet. Når alle disse parametre er "sjekket ut" kan du ta for deg lens-skift, og flytte bildet mot lerretet ditt. Lykke til :-)

Auto-irisen på eldre Epson modeller har en motor som lager "knirkelyder" ala harddisk støy. Dette må du nok bare leve med på TW700, eventuelt skru av auto-irisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da har jeg et nytt problem.
    Har prøvd å midtstille lens-skift, men bildet blir ikke på samme sted om jeg vrir vertikale lens-skift til venstre og så mot midten (kommer klikke lyd, regner med det er der den skal stå) eller om jeg drar lens-skift helt til høyre og så mot midten. Da blir det vanskelig og vite vilken av de som faktisk viser riktig eller om den viser riktig i det heletatt når lens-skift står i midten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    justerer du maks den ene veien, og så maks den andre, så er det ikke så vanskelig å regne ut hvor midtpunktet er ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å ha den permanent på stuebordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok får ta og finne ut hvor midtpunktet er
    Har ikke tenkt å ha den på stuebordet alt for lenge, men til vi finner et annet sted så blir det stuebordet.
    Har ikke plass til å sette den bak soafen (liten stue)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •