Panasonic PT-AE3000 kontra Epson EH-TW3000??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Panasonic PT-AE3000 kontra Epson EH-TW3000??

Jeg har en stue/hjemmekinorom med lys lys gule vegger, og hvitt matt tak.

Leste litt rundt her på forumet at lysstyrke var viktig, spes. i rom med dårlig lyskontroll. ..Noe jeg da har!

Som følge av den infoen, bestilte jeg meg en Epson EH-TW3000 som skiltet med god lysstyrke i mitt budsjettklasse. (Ble sagt at den var veldig lyssterk)

Grunnet noen tregheter i leveransen hos Epson, valgte jeg etterhvert å gå for Pansaonic PT-AE3000 i steden (ble fremlagt av selger som en oppgradering)

Jeg vil kommer til å kjøre et 77" - 80" lerret. Gr. kasteavstand på maks 2,35m står det kun mellom disse 2 projektorene.

Spørsmålet nå, er har jeg "kjøpt katta i sekken" i forhold til mitt rom.
    (Dette ref. noe kritikk mot Panasonic'en fra Gorm her på forumet...)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såpass "lite" lerret blir det neppe noe problem. AE3000 er jo også i en helt annen divisjon enn TW3000 når det gjelder kalibrering og fargegjengivelse
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med såpass "lite" lerret blir det neppe noe problem. AE3000 er jo også i en helt annen divisjon enn TW3000 når det gjelder kalibrering og fargegjengivelse
    Leser jeg det riktig at AE3000 er mye bedre på farger og kalibreringsmuligheter enn TW3000?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Leser jeg det riktig at AE3000 er mye bedre på farger og kalibreringsmuligheter enn TW3000?
    Akkurat dette med farge og kalibrering på Panasonic'en kontra TW3000 har jeg fått fra flere kilder at et mye bedre. Jeg var skeptisk i forhold til lys. Vi får se i kveld. Prjektoren monteres opp i ettermiddag...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

Ja det er riktig. AE3000 kan kalibreres til å gjengi et helt korrekt fargerom, det er ikke mulig på TW3000. Sistnevnte vil alltid være oversaturert. I tillegg har AE3000 nesten dobbelt så høy native kontrast (kontrast uten bruk av dynamisk iris) som TW3000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ja det er riktig. AE3000 kan kalibreres til å gjengi et helt korrekt fargerom, det er ikke mulig på TW3000. Sistnevnte vil alltid være oversaturert. I tillegg har AE3000 nesten dobbelt så høy native kontrast (kontrast uten bruk av dynamisk iris) som TW3000.
    Da har jeg et spørsmål til til deg Gorm.. hvilke lerret bør jeg bruke til dette rommet med denne projektoren, mtp gain, evt hvit/grå farge.

Fikk testet bilde i går, på et "prøvelerret" og fikk blåst opp ca 200cm bredt horisontalt bilde.

Som du vet har denne projektoren en "kvasi" 2:35.1 scaler, så spørsmålet er burde jeg ha et 16:9 eller 2:35.1 lerret...?

Er det andre parameter jeg bør tenke på her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt et ikke alt for stort 2.35:1 lerret, med grå duk. Hvit duk i et lyst rom, gir ufattelig dårlig sortnivå, samt veldig dårlig bildedynamikk i lyse scener (siden refleksjoner fra rommet "vasker vekk" alle mørke områder/objekter). Etter min mening veier bildedynamikken tyngre enn maks lysstyrke.
    Når det gjelder gain, så ikke les deg blind på det. De fleste billige grå duker har gain i området rundt 0.8 (selv om flere av dem påstår gain på 1)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjelpen Gorm.

En ting til bare...

Jeg har målt litt, og funnet ut at 177cm = 76" diagonalt vil bli ypperlig.
    Vurderer dermed en DIY løsning, men jeg sliter litt med å finne riktig forhold for 2.35.1

Klippet fra AV-Shop:
    CineScopeBildestørrelseDimensjoner (bilde)RammeMontering87" / 200cm220 x 105cm10 cmVegg / tak98" / 230cm250 x 120cm10 cmVegg / tak114" / 265cm285 x 130cm10 cmVegg / tak129" / 300cm320 x 150cm10 cmVegg / tak142" / 330cm350x 160cm10 cmVegg / tak

Men hva da med en 76" Blir dette riktig da..?

CineScopeBildestørrelseDimensjoner (bilde)RammeMontering76" / 177cm177 x 75cm (Er dette riktig da..)10 cmVegg / tak

Dette ref. projector sentr.
    Panasonic PT-AE3000 kontra Epson EH-TW3000??-simulert-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •