Prosjektor rett på veggen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer kamoe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor rett på veggen

Tenker på å handle meg prosjektor og tenkte å kjøre bildet rett på veggen.. uten lærret... passer mest sånn interiørmessig. Sånn billedmessig hvor bra kan det bli? Noen erfaringer?

Veggen er helt hvit og skal få pusset den så den også blir heeeelt flat. Er murvegg som er malt hvit matt nå.

Noen som har erfaringer med dette med tanke på type maling, den bør være matt eller ei?
    Har sett på denne men den er fra 2003:

Projection screens - better than a plain white wall?
    Evan Powell - March 12, 2003
    ProjectorCentral.com

Projection screens cost money. So every day we get emails asking, "Can't I just use a plain white wall and save the screen expense?" The answer is simple: Absolutely you can! And you can save money by putting regular gas in your Porsche also. It will run, you just won't get the best performance out of it.

Projection screens have optical coatings that enhance their reflective properties. White walls don't. You can certainly use a wall if you want to, and you will get a watchable image. However, compared to the image you'd get with a screen, highlights will not be as brilliant, contrast and color saturation will be reduced, and (depending largely on the texture of the wall) sharpness will be reduced as well. You will end up with an image that is not as good as your projector is capable of delivering.

Furthermore, one very important but often ignored benefit of a screen is not actually the screen, but the frame. A solid black frame around a video image substantially boosts the visual quality of the image itself. So unless you paint a black rectangle on your wall, by foregoing the screen you will lose this vital component in the overall visual experience.

Now, for those starting out with their first entry level home theater projector, a white wall is much better than nothing. Just make sure it is white. Don't paint it gray thinking you will replicate a Stewart Firehawk. You won't. The essential magic of the Firehawk is in its optical coating, not just the simple fact that it is gray. So if you paint your wall gray you will get an even duller image than you would by leaving it white--paint your wall black and you will get no image at all.

Think about this for a moment...you will probably upgrade projectors every few years, as you will DVD players, audio components, etc. But high quality projection screens will last a lifetime. So we'd suggest you think of it in terms of a lifetime investment. That means study your options, plan for it in your budget, then make the investment once and be done with it. If you are serious about good image quality, you will always be glad you did. (EP)

K

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører projektor rett på vegg. Funker bra, så lenge det ikke er for mye tekstur på overflaten da, selvsagt. Jeg har vanlig matt hvit på veggen. Husker ikke fargekoden men.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke den mest optimale løsningen selvsagt men det kan fungere greit. En enkel måte for å få det til å se litt mer profft ut er å lage deg en 16/9 ramme av tre og male den sort. Så kan du henge den opp på veggen med noen kroker slik at den lett kan flyttes vekk når du ikke ser film. En av mine naboer brukte denne løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du kan lage lerret selv..
    To måter jeg vet om som skal funke fint:
    1) Blackout curtain (vet ikke hva det heter på norsk) - Dette er hvit gardin, laget for solskjerming. Ene siden har gummi-aktig overflate.
    2) Spandex (her kan man kjøre grått over hvitt, eller hvitt over sort).

Fordel med spandex:
    Den strekkes lett over ramme du bygger og får ingen rynker.
    Ulemper med spandex (elastan heter det på Norsk):
    Den blir vel lettere skadet/samler støv, samt den er ikke lystett.. ergo. bør denne kanskje trekkes over noe lystett?

Jeg kjøpte blackout curtain på ebay, var 101$ elns m. frakt. Folk fra avsforums påstår at den funker knall som lerret. Jeg har sett noen bruker gummisiden og noen bruker den tøysiden. Det sies at man må teste selv, hva som fungerer best. Jeg håper for min del at gummisiden fungerer best, mtp. hundehår og div støv som kommer etter hvert :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spektrograf eller hva det heter av blackout cloth
    Painting Blackout Cloth - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

triks/tips for bygging av treramme, samt stiftemetode for å hindre rynker.
    Frame and Stretch a Screen How-To

se også
    Beginner's Guide To Simple DIY Painted Screens - UPDATED 8/18/09 - AVS Forum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •