Panasonic-PT-AE4000 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 225
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så lenge kildene er analoge, så har du helt rett. Bruker man derimot HDMI som overføringsform, så har jeg kun en eneste gang opplevd målbare forskjeller mellom to avspillere. Den gang var det snakk om en defekt Thoshiba HD-DVD spiller som målte avvik i forhold til HDMI-standarden.

Når det gjelder kalibrering i forhold til påvirkning fra lerretet (som e-h nevner), så må man forutsette at alle har et fargenøytralt lerret? Det eneste lerretet på virker er gamma, men selv det er minimalt. Den avgjørende faktoren er strengt tatt hvor mye lys rommet reflekterer.
    Når det gjelder fargegjengivelse og fargetemperatur, så kan det kalibreres "hvor som helst".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer darkzun sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen reagert på forskjellen på hvor mye varmluft som kommer ut fra de to utblåsene på AE4000? Er det meningen at det skal blåse mindre i høyre enn venstre (sett forfra)? Vil bare forsikre meg om at det ikke er en vifte som ikke går på høyre utblås.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke ett innsug og en utblåsning foran da ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Er det ikke ett innsug og en utblåsning foran da ?
    Mener all luft blir sugd inn bak, og begge foran er "utblås". Er på jobb nå, så får ikke dobbeltsjekket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du et bilde som illustrerer kjølesystemet i AE2000/3000/4000

Som du ser er hovedkjølesystemet det som dekker lampe og engine, og dette går rett gjennom projektoren, og blåses ut på den ene siden i front. Øvrig elektronikk kjøles med et sekundær kretsløp

"Stjålet" fra Cine4Home:Panasonic-PT-AE4000-ptae2000-ventilasjon-jpg

Forøvrig trenger du ikke bekymre deg for kjølingen, for projektoren har sensorer som stenger den ned om den ikke får god nok kjøling. Les manualen, så slipper du å engste deg uten grunn. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Som du ser er hovedkjølesystemet det som dekker lampe og engine, og dette går rett gjennom projektoren, og blåses ut på den ene siden i front. Øvrig elektronikk kjøles med et sekundær kretsløp

Forøvrig trenger du ikke bekymre deg for kjølingen, for projektoren har sensorer som stenger den ned om den ikke får god nok kjøling. Les manualen, så slipper du å engste deg uten grunn. ;-)
    Se der ja...det var bildet jeg trengte Takk for bra svar. Jeg har også en annen bekymring du kanskje kort kan avkrefte Lens Shift justeringen virker ekstremt unøyaktig, og den kan "hoppe" litt hit og dit ved justering fra side til side (horisontalt) Kan dette være produksjonsfeil/skade, eller er det denne unøyaktigheten som jeg tror Lygren og andre har nevnt? Har ikke kikket i manualen angående dette enda, så mulig jeg spør litt unødvendig nå(?) (er på jobb for øyeblikket)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lens-skift, så blir det ikke spesielt "nøyaktig" når systemet er konstruert av plast, og med alt for grove "tannhjul".

Her har du en fin gjennomgang av det tekniske (dog av AE2000, men det er samme konstruksjon): www.Cine4Home.de (Test: Panasonic PT-AE 2000 )
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

"Stjålet" fra Cine4Home:Panasonic-PT-AE4000-ptae2000-ventilasjon-jpg
    Fint bilde du har "stjålet der Gorm

Det jeg forbinder med engine i en LCD Projetor er den LCD blokka med prismer osv ca midt i bildet. Synes det ser ut som om lampemodulen og engine har litt forskjellige kjølings "traseer", der venstre siden som går til LCD panelene og resten av elektronikken først går gjennom et luftfilter også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer frame interpolation funksjonen med HTPC? Hvis jeg spiller Bluray eller videofiler fra pc, så kjører jo skjermkortet et 60hz signal. Vil prosjektoren da skjønne at videokilden egentlig er 24fps?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kunne tenke seg og kalibrere min AE4000 da ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Er det noen som kunne tenke seg og kalibrere min AE4000 da ?
    Jeg kunne gjerne hjulpet deg, men bor rimelig langt fra Finnmark. Det samme gjelder sikkert for Gorm også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mad
    Hvordan fungerer frame interpolation funksjonen med HTPC? Hvis jeg spiller Bluray eller videofiler fra pc, så kjører jo skjermkortet et 60hz signal. Vil prosjektoren da skjønne at videokilden egentlig er 24fps?
    Dersom HTPC'en din gjør korrekt telecince så vil projektoren gjennkjenne dette og utføre inverce telecine for å gjenskape det originale 24fps signalet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg kunne gjerne hjulpet deg, men bor rimelig langt fra Finnmark. Det samme gjelder sikkert for Gorm også.
    Langt unna ? Neiiiiih, bare ca 2000km og det er jo ikke langt Nei regnet ikke med at noen skulle plutselig ringe på døra for og si det sånn Men hvis noen vil ta på seg jobben så kan den jo sendes. Vet at det selvfølgelig ikke er helt opptimalt når det gjelder kalibrering, men bedre ville den vel bli ? Er jo i grunn ikke missfornøyd med bilde slik det er nå, men det er jo mange ( her på forumet ) som sier at den kan ha godt av en kalibrering

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...AE4000 er fantastisk god å kalibrere, og responderer nær 100% perfekt på både fargerom og gråskala. Før kalibrering har jeg imidlertid ikke like mye positivt å si om AE4000, til det er den alt for kraftig oversaturert. At du bør investere noen kroner i kalibrering er med andre ord absolutt å anbefale. Vil du ikke sende den nedover er jo C-5-kittene fra Progressive Labs og Calman ypperlige, og heller ikke alt for kostbare. Den generelle kalibreringsdiskusjonen er det uansett fint om vi tar i en annen tråd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd, legg ut en annonse på AVtorget under "Video ønsker kjøpt" for denne type forespørsler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen fått målt lysstyrken på en ferdig kalibrert AE4000?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg gjorde jo det jeg... Eksakt samme som en kalibrert HD950, rundt 500AL. Preferansen rundt lysutbytte er jo veldig avhengig av hvem du spør, og jeg personlig er langt mer opptatt av at projektoren klarer å gjengi en lineær gråskala og korrekte farger enn nødvendigvis en "boost" i lysutbyttet på toppen. Mer lys gir selvsagt noe mer "punch" i helt lyse scener (og mer dynamikk om "gulvet" beholdes som på VW85), men jeg velger heller bedre sortnivå enn mer lys om jeg må velge! Samtidig har jo ikke AE4000 allverdens sortnivå, så noen dynamikkbombe er det ikke snakk om her. MEN - den måler 100% korrekte farger, og ikke minst også en nærmest perfekt gråskala, og det er definitivt også viktig for bildefremvisningen. I tillegg har den god gammahåndtering, og gir godt med detaljer i mørke scener til tross for litt labert sortnivå.

Når det er sagt leverer HW15 både mer lys OG bedre sortnivå, og den har også perfekt fargerom fra fabrikk og lar seg justere bra mht gråskala. Den mangler imidlertid motorisert zoom og fokus, som tross alt har sin verdi det også... Jeg hadde nok personlig kanskje valgt en HW15 vs. AE4000, men forstår godt at andre velger AE4000!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, jeg gjorde jo det jeg... Eksakt samme som en kalibrert HD950, rundt 500AL. Preferansen rundt lysutbytte er jo veldig avhengig av hvem du spør, og jeg personlig er langt mer opptatt av at projektoren klarer å gjengi en lineær gråskala og korrekte enn nødvendigvis en "boost" i lysutbyttet. Mer lys gir selvsagt noe mer "punch" i helt lyse scener, men jeg velger heller bedre sortnivå enn mer lys om jeg må velge!
    Ved å kikke litt nermer i tråden så ser jeg att du skrev dette. Beklager min litt dårlige research.

Ellers så er jeg enig med deg i det du skriver, men det er nok likevel en del som foretrekker mer lysutbytte. Jeg er ikke en av de, men de finnes
    500 lumens er faktisk ganske bra, og jeg blir overasket dersom noen oppfatter det som lyssvakt, vertfall så lenge man holder seg til normale lerretsstørrelser (rundt 100"). 500 lumens vil faktisk resultere i 18fL på et 100" lerret med 1 gain.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen med PT-AE4000 her som opplever forflytning av bildet ved justering av fokus? jeg har i tillegg litt problemer med at fokus endrer seg ved skifting mellom de lagrede aspektene (eks. fra 16:9 til 2.35:1). vet dette er nevnt tidligere i tråden, men ingen løsning. fokusproblemet er gjeldende ved "varm" projektor.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsåvidt samme problem med at bildet flytter seg litt ved fokusendring. Slik er det med plastikk-tannhjul sa Gorm, tenker ikke mer over det jeg.

Angående fokusproblemet ved skifting av aspect så må du bare justere f.eks. ett hakk mere før du lagrer (opptil flere ganger). Til slutt ender du opp med en setting som faktisk ender opp perfekt etter justering. Ikke helt brukervennlig, men virker ok.

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •