Panasonic-PT-AE4000 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 225
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...uten tvil "cinema", de andre gir både feil fargerom (fargefilteret deaktiveres) og større avvik i gråskala...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    men syns bildet virker litt mørkt liksom i cinema mode? Hvilken cinema mode bruker du mest da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, cinemamodusen vil nok kunne virke litt lyssvak om en kjører den i "serie" etter de andre modusene... AE4000 er jo ingen "lyskanon", målte den til rundt 500AL i cinemamodus, som er om lag det samme som JVCs HD950 leverer av lys (men HD950 har jo samtidig selvsagt en helt annen kontrast). Jeg synes personlig det er greit med lys i cinemamodus, men forstår jo at preferansene i så måte varierer! Det er imidlertid viktig at en gjerne bruker litt tid i cinemamodus før en bestemmer seg, for øyet har den fantastiske evnen å tilpasse seg lys over litt tid, dvs. at følsomheten øker i takt med reduksjonen i lys...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken cinema modus pleier du ha det på da? syns de ser veldig så like ut? Og hvordan har du stilt sharpness? opprinnelig er vel 0.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man leser funksjonsmanualen finner man følgende:

Kode:
    NORMAL: Setting for a general image, such as sports programme or TV games.
    DYNAMIC: Bright and sharp setting.
    COLOUR1: Setting for HDTV standard in ITU-R BT. 709 and colour temperature 6 500 K at the default setting of the PICTURE menu items.
    COLOUR2: Setting for DCDM standard (SMPTE431-2) and colour temperature 6 300 K at the default setting of the PICTURE menu items.
    CINEMA1: Setting tuned by top Hollywood colourists.
    CINEMA2: Deeper and more rich colour setting
    CINEMA3: Vivid and crisp colour setting.
    Ifølge tester skal det utvilsomt være COLOUR1 som er mest fargekorrekt uten kalibrering. Her får du heller ikke bruke CMS til å endre fargene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte denne PT-AE4000 frem til i går da jeg var innom Soundgarden i Snandes. De mente den nye Mitsubishi HC3800 var mye bedre en Panasonicen selv trass prisforskjellen....

Hvilke ville dere valgt? Les gjerne denne testen og gi meg litt tørre data dere som virkelig kan dette :-)
    HC3800 - DLP Projector - High Definition Home Theater Projector - Mitsubishi Digital Electronics

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Soundgarden i Sandnes litt spesiell da.
    De ville selge meg en stereobenk til in i hel&%#e mye penger.....det skulle gi så god lyd.

NB: Har ikke grunnlag for å si om den ene projektoren er bedre enn den andre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått leke meg med enda et eksemplar... Må virkelig si dette er en drømmeprojektor å kalibrere... Den responderer helt fantastisk bra på alt fra fargerom til gråskala. Det er sjelden jeg får til presisjon på dette nivået ved kalibrering, spesielt på en LCD-projektor. Ofte har en dipper i toppen, noe som er helt fraværende på Panasonicen.

Se bort fra hvitnivået i fargerom-grafen her for øvrig, den ble justert 100% rett i etterkant...

Fargerom:
    Panasonic-PT-AE4000-fargerom_2-jpg

Gråskala:
    Panasonic-PT-AE4000-greyscale_2-jpg

...samtidig må en jo si at sortnivået ikke er helt på plass enda, selv om det etter mitt syn har kommet langt... Står fremdeles noe tilbake for Epsons TW5000, som også er en fantastisk god projektor etter mitt syn, men samtidig må jeg si at projektorens håndtering av detaljer i mørke scener uansett er veldig god.

"Smoothscreen"-teknologien slik den fremstår i dag synes jeg også er fordelaktig. Jeg ser ingen positive sider ved den overdrevne skarpheten som gjerne en føler LCDer kan gi grunnet pikslenes store avstand, og da synes jeg heller bittelitt uskarphet er bedre...

Sett opp mot HW15 må jeg samtidig si at det bildemessig er liten match, HW15en brillierer både på sort, sømløshet og bildeprosessering... MEN - den mangler motorisert zoom og fokus, som jo er et kjempepluss på AE4000 etter mitt syn.

Jeg forstår godt at AE4000 seiler opp som en viktig kandidat i toppklassen - det er den virkelig verdig!

MEN - når det gjelder fabrikkjusteringen på denne er jeg langt fra like imponert. "Color1-2"-innstillingene lar en jo ikke justere fargerom, og selv om målingene er relativt gode mht selve plasseringen av fargen, stemmer på ingen måte brightness-nivået for hver kanal. Jeg målte nesten 30% for lite brightness i grønt, og da hjelper det lite om den kun er litt oversaturert...

"Cinema1"-innstillingen er nok det beste utgangspunktet for kalibrering (noe jeg tok utgangspunkt i på de overstående kalibreringsgrafene), men uten kalibrering er jo grønt superkraftig oversaturert, det samme er til dels rødt, mens blått sitter greit. Samtidig er brightness for fargekanalene helt latterlig feil også på denne innstillingen i utgangspunktet.

Det er altså HIMMEL OG HAV forskjell mellom en "standard" AE4000 og en kalibrert utgave. Er liksom ikke til å sammenligne OVER HODET! Det er sjelden jeg ser så stort utbytte av en kalibrering, men her er det liten tvil - en gjør SKAM på denne projektoren om en dropper dette!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lysstyrke. Ville det gå greit å velge et 3,00 meter bredt lerret til denne projektoren? Har en 5m bred vegg og mulighet til å motere den 4-7 meter unna veggen. Så at bilde ble anbefalt ikke større en opp i 2,65 meter.
    Vil det blifor dårlig ved et bredere et?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det avhenger i stor grad av hvordan rommet ser ut... Hvis det er en lys stue tror jeg at jeg ville holdt meg til 265cm / 120", men har du mørke vegger og tak er etter mitt syn ikke 300cm noe problem...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket lerret ble testen utført på og kalibreringen på dette lerretet? Grå, hvit, gain, osv.. Kan du si litt om det Lygren

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nøytralt hvitt, men det vil fungere like godt på et grått... Kalibrering trenger heller ikke være verken veldig vanskelig eller dyrt, og er det en ting en har mye igjen for å lære er det nettopp dette!

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som klarer og huske om denne er mer eller mindre lyssterk en gode gamle
    Hitachi PJ-TX200?

Har uberegnelige lys forhold som varerer fra sol til mørketid, så trenger antagelig litt lysstyrke. synest PJ-TX200 klarer seg akkurat. vipper litt mellom en epson, HW10-15, eller denne. alle er vel å betegne som en STOR oppgradering,.

Newcomer kamoe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av PT-AE4000 med Digital Video Essentials HD

Har en slik på vei i posten.... Duger "Digital Video Essentials HD" for kalibrering av denne?

K

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å lese denne guiden: GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES. Den er meget enkel å følge. I tillegg så gir denne tråden Kalibrering og tweaking, ikke så dyrt som du tror uvurderlig mye bra informasjon!

Når det er sagt så spiller det ikke så stor rolle hvilken disk du bruker så lenge de rette bildene er der

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik å forstå at kalibreringen kun blir riktig om den gjennomføres på ditt utstyr i din stue? Nytter lite med en "felles" instilling som vil funke greit for alle?

Nå har jeg en PT-AE 900 fra før som er nå passert 3500timer... Aldrig kalibrert og hhar altid hatt en irriterende flimmer som jeg desverre aldrig har gjort noe med. Kan jeg montere 4000 på samme plass i taket eller er linsene forskjellige slik at dette blir mindre/større bilde? Tipper veggen min er 5 meter bred og pj er 3 meter unna lerret ca?

Planen er å kjøpe selve duken sammen med pj i usa, lage rammen selv, få det på vegg i 2,35.1 format samt ha sorte KID interiør gardinger til en fin pris hengende rundtom for å gjøre ting mørkt...Har et fint hjørne i stua der jeg har full lyskontroll....

Newcomer hammon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er altså HIMMEL OG HAV forskjell mellom en "standard" AE4000 og en kalibrert utgave. Er liksom ikke til å sammenligne OVER HODET! Det er sjelden jeg ser så stort utbytte av en kalibrering, men her er det liten tvil - en gjør SKAM på denne projektoren om en dropper dette!
    Kunne du lagt ut instillingene du endte opp med? Får min PTAE4000 i morgen og har ikke peiling på kalibrering, noe som jeg forstår er viktig på denne projektoren.

Det sikkert ikke optimalt å kopiere instillinger, men bedre enn ingenting!?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hammon:
    Begynn med å bruke Color1 du. Ingen problem i det hele tatt. Bildet er veldig bra da også. Men riktig det Lygren sier om at det blir en del bedre med kalibrering også. Deling av innstillinger vil kunne gi feil fargestikk pga forskjell i pære, lcd-paneler, osv.

RCS:
    Det er forsåvidt riktig at man ikke skal dele innstillinger, men det man kan gjøre om man kalibrerer sin prosjektor hos andre er å kalibrere direkte mot linsen (altså ikke kalibrere lerretet). Da blir prosjektoren fargekorrekt, men man tar ikke høyde for lerretets innvirkning. Jeg tipper dette er hva AVShop og andre gjør uten hjemmebesøk.
    Når det gjelder plassering er AE4000 like enkel å plassere som AE700, noe som var mitt kriterie. Jeg regner med at AE900 har like mye lens shift og zoom. Altså går det supert å få likt bilde. Det jeg i så måte heller ville vurdert er å gå for et 2.35-lerre. Det er sinnsykt bra med riktig maskert lerret til film. Men da må du inn og måle med kalkulatorene hvilken størrelse du skal ha siden 16:9 bildet blir noe mindre enn maks for rommet/prosjektor. Dette står bl.a. i manualen, eller på projectorcentral.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h

RCS:
    Det er forsåvidt riktig at man ikke skal dele innstillinger, men det man kan gjøre om man kalibrerer sin prosjektor hos andre er å kalibrere direkte mot linsen (altså ikke kalibrere lerretet). Da blir prosjektoren fargekorrekt, men man tar ikke høyde for lerretets innvirkning.
    Det er et moment til å ta hensyn til; Kilden. Du kalibrerer alltid fremviser opp mot kilden. Avvikene mellom kildene trenger ikke være store. Men de er definitivt der.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hammon
    Det sikkert ikke optimalt å kopiere instillinger, men bedre enn ingenting!?
    Nei, i de fleste tilfellene vil det faktisk være bedre å beholde originalinnstillingene. Dette skyldes at variasjonene på fabrikkalibreringene kan være relativt store.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •