Panasonic-PT-AE4000 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 225
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...diskusjonen her må jo være om det faktisk stemmer at Smooth-screen er endret slik Panasonic selv påstår... Jeg er etter å ha sett enda noe mer på AE4000 ikke overbevist om at så er tilfelle, men meg om det... Uansett kan en jo ikke "skyte" Gorm for å lytte til det ingeniørene hos Panasonic forteller ham da synes jeg (det sier vel kanskje bare mer om at en skal være litt varsom med subjektive produktutvikleres påstander)...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ganske arrogant holdning synes jeg. Selvfølgelig har micro lens array systemet blitt forfinet. Men i den gamle diskusjonen slo du kategorisk fast at systemet gjorde pixlene uskarpe. Hvis ikke ville vi ha SD.. Du poengterte til og med hvor dumt det var å tro noe annet med en " :roll: ". Mens du nå har funnet ut at det faktisk er bildeprosessering som benyttes for å "softe" bildet...
    Med tanke på ditt forrige innlegg sitter du vel i glasshus og kaster stein, når du snakker om arroganse? Forøvrig diskuterte vi vel den gangen skarpet på piksel-nivå, og det er klart det på pikselnivå blir mindre skarpt, når kantene på pikselen viskes vekk. Diskusjonen nå er jo om projektoren har uskarpt bilde, og det blir en litt annen diskusjon. Quotingen din henger derfor ikke på greip i forhold til det jeg minnes å ha diskutert den gangen.

Husk også at den gangen hevdet Panasonic at de brukte egenutviklet MLA (micro lens array) for å oppnå de-fokuseringen, noe de i ettertid har sådd kraftig tvil om. Alle produsenter av LCD-projektorer bruker MLA, det er faktisk standard leveranse på TFT-panelene fra Epson. Vi vet at ingen andre LCD-projektorer har uskarpt bildet pga MLA, altså er det ikke micro linsene i seg selv som forårsaker softingen. Så hevdet Panasonic at de brukt et linseelement samt bildeprosessering for å få det til, og i de to siste versjonene har de altså (i følge dem selv) forkastet prosesseringsbiten. MLA er selvsagt i bruk i bakgrunnen hele tiden, for uten MLA ville lysstyrken vært kraftig redusert. MLA øker nemlig ikke bare fyllingsgraden, microlinsene samler også opp lyset som faller mellom pikslene (i rasteret), og utnytter dette for å øke lysstyrken. Ergo er vi blitt litt klokere opp gjennom årene, eller ..............?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lens memory

Jeg har nå testet denne finksjonen litt da noen antydet at denne var ustabil eller noe liknende.

Jeg satte 2 minne posisjoner og kan si at denne treffer perfekt hver gang med zoom. Fokus er ørlite utenfor hva jeg satte den til, men jeg har ikke forsøkt å sette den litt utenfor for å deretter se om den treffer perfekt deretter. Uansett fungerer dette meget bra etter kun 1 times testing. Under testene satte jeg både zoom og fokus helt på bærtur for deretter kalle inn både minne posisjon 1 & 2. Markerte med maskeringstape for å se hvor bra den traff og dette var bra saker. Noen andre med liknende erfaringer?

M

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man legge med lens-shift i minnet også?

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaRLiBoY
    Kan man legge med lens-shift i minnet også?
    Nei, dessverre

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den gangen dette ble skrevet var det ingen som visste at det ble brukt bildeprosessering for å "softe" bildet.
    Kjenner ikke til hvordan PT-AE500 var konstruert, men synes det er litt rart det du sier om at det ble brukt ” bildeprosessering for å "softe" bildet”. Hvordan vil man få vekk pixel rutenettet med å gjøre det?

Vil vel heller tro at det var bedre med prosessor kraft for først å øke sharpness for så å softe bildet igjen optisk, f.eks som du angir med et ekstra linse element med soft egenskaper.

I dag hvor man har jo har glimrende fullHD kilder, og projektoren kan kjøre 1:1 pixel mapping, er vel det å legge inn en fast funksjon med ekstra skarphet vel ikke like interessant som det var den gang hovedkilden var oppskalert DVD 720x576 til 1280x720 i projektoren..

Til dere som faktisk har sett AE4000 i aksjon, hvordan opfatter dere effekten av den smooth screen funksjonen denne har?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les det jeg skrev en gang til ;-)
    Bildeprosesseringen ble brukt i tillegg til linselementet. Sistnevnte er fortsatt i bruk, men prosesseringen ble altså kuttet ut før AE3000, grunnet massiv kritikk for uskarpt bilde.

Når det gjelder SmoothScreen på AE4000 så er det riktig at enheten som står i kinoen til AVshop ikke akkurat er veldig skarp. Om dette skyldes en kombinasjon av SmootScreen og dårlig konvergens skal være usagt (inntil jeg får tilgang til en annen enhet), men jeg konstanterer at den oppleves langt mindre skarp enn den AE3000 jeg testet for Hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildet du etterlyste AK. Bemerk at det er kraftig komprimert for å få lagt det ut på forumet

Panasonic-PT-AE4000-ae4000-multiburst-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les det jeg skrev en gang til ;-)
    Bildeprosesseringen ble brukt i tillegg til linselementet. Sistnevnte er fortsatt i bruk, men prosesseringen ble altså kuttet ut før AE3000, grunnet massiv kritikk for uskarpt bilde.
    Ja det hadde jeg vel egentlig fått med meg, men synes (hvis jeg tolker det du skriver rett) det var rart at bilde prosseseringen skulle dra i samme diffuse retning som linse elementet og gjøre bildet fra projektoren enda mer mykt og uskarpt.

Når det gjelder SmoothScreen på AE4000 så er det riktig at enheten som står i kinoen til AVshop ikke akkurat er veldig skarp. Om dette skyldes en kombinasjon av SmootScreen og dårlig konvergens skal være usagt (inntil jeg får tilgang til en annen enhet), men jeg konstanterer at den oppleves langt mindre skarp enn den AE3000 jeg testet for Hjemmekino.
    Finnes det noen meny for bruker justering for konvergens på AE4000, tenker da litt på slik som JVC har i +-1 pixel (ikke så veldig anvendelig kanskje) eller som Sony sin konvergens justering i 1/10 pixel step ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått lekt meg litt med denne... Projektoren har full CMS, og lot seg kalibrere til perfeksjon, da inkludert fargerom med brightness for hver kanal og gråskala. Gråskalaen var litt tricky å få til 100%, men jeg synes resultatet så meget bra ut i praksis.

Sortnivået har jeg ikke målt enda, men det ser bra ut. Ikke på nivå med type HD950 selvsagt, men at den har fått et løft siden AE3000 er det liten tvil om.

Prosesseringen ser også bra ut, myke og fine panoreringen såvidt jeg kunne se...

Lysutbytte er den jo litt mager på, men en vender seg raskt til det etter mitt syn... Den kan jo også settes på "high" lampemodus, skal få sjekket hvor mye det tar av sortnivået snarlig!

Fargerom:
    Panasonic-PT-AE4000-fargerom_75-jpg

Gråskala:
    Panasonic-PT-AE4000-greyscale_75-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er projektorens CMS-system svært bra etter mitt syn, mens gråskala-opplegget er helt latterlig ettersom justeringsmenyene forsvinner etter kun noen sekunder, slik at en gjerne ikke rekker å foreta seg målinger før de store menyene dukker opp og skjermer for testbildet... Jaja, noe "bugs" må en jo gjerne regne med, poenget er jo imidlertid at den har CMS - og ikke minst at CMS-systemet funker 100%, DET er det ikke mange andre produsenter som kan skilte med!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test fra ProjectorReviews.com her: Panasonic PT-AE4000 Projector Review

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke helt klart å bestemme meg om jeg skal kjøpe PT-AE3000 eller betale noen tusenlapper mer for AE-4000, hva mener dere som har prøvd AE-4000, er den verdt noen tusenlapper ekstra i forhold til AE-3000?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Den horisontale oppløsningen ser jo bra ut i den forstand at projektoren ikke har noen problemer med å vise en oppløsning på 1080 linjer. Du har ikke tilfeldigvis tatt bilde av vertikal multiburst også, vel? Jeg vil tro det også ser greit ut, men det er greit å få bekreftet.

Her er bildet du etterlyste AK. Bemerk at det er kraftig komprimert for å få lagt det ut på forumet

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Jeg har enda ikke helt klart å bestemme meg om jeg skal kjøpe PT-AE3000 eller betale noen tusenlapper mer for AE-4000, hva mener dere som har prøvd AE-4000, er den verdt noen tusenlapper ekstra i forhold til AE-3000?
    Ifølge de fleste testene er jo det forbedrede lysutbyttet hos AE4000 i kalibrert tilstand verdt det alene. Det blir opp til deg selv om du synes prisen er verdt forskjellen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker!

Den horisontale oppløsningen ser jo bra ut i den forstand at projektoren ikke har noen problemer med å vise en oppløsning på 1080 linjer. Du har ikke tilfeldigvis tatt bilde av vertikal multiburst også, vel? Jeg vil tro det også ser greit ut, men det er greit å få bekreftet.
    Det så likt ut vertikalt

Projektoren viser 1080 oppløsning, men på pikselnivå er overgangene veldig softe. Se bare hvor tynn den sorte pikselrekken er i forhold til den hvite. Det synes kanskje ikke så godt på bildet etter komprimering. Kan sende deg bildet i fullformat om du vil (26Mb)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så likt ut vertikalt

Projektoren viser 1080 oppløsning, men på pikselnivå er overgangene veldig softe. Se bare hvor tynn den sorte pikselrekken er i forhold til den hvite. Det synes kanskje ikke så godt på bildet etter komprimering. Kan sende deg bildet i fullformat om du vil (26Mb)?

Je, gjerne! Bruk gmail adressen min, der er det ikke noe problem med store mailer
    anbjornk (at) gmail.com

Hva er ditt inntrykk av skarphet på AE4000, Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Je, gjerne! Bruk gmail adressen min, der er det ikke noe problem med store mailer
    anbjornk (at) gmail.com

Hva er ditt inntrykk av skarphet på AE4000, Gorm?
    Det er litt vanskelig å si, for det er mange ting som spiller inn. Sammenlikner man med andre LCD'er, så kan manglende screendoor lure oss til å oppfatte bildet mindre skarpt. Switcher man mellom HW15 og AE4000 så ser sistnevnte mindre skarp ut på bakgrunn av manglende ansi-kontrast alene.

Jeg kan ikke si jeg finner den uskarp (på tross av noe konvergens avvik). Står jeg nært lerretet syns jeg den ser noe uskarp ut (på pikselnivå), men med normal sitteavstand har jeg ikke noe å utsette på bildeskarpheten. Det er vel heller lav ansi-kontrast som trekker i negativ retning.

Edit: bilde sendt (tiff 60 mb ;-) )
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse oppløsnings bildene har vel en liten svakhet for testing av projektorens egenskaper. Hvordan elimineres f.eks kameraobjektiv egenskapene til den digitale bilde prosseseringen og skjermen man ser bildene på sine egenskaper?

Syntes ellers at toppen til den hvite teksten i det nedkonverterte bildet så litt vel soft og utflytende ut. var det slik når man så på skjermen direkte også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Ifølge de fleste testene er jo det forbedrede lysutbyttet hos AE4000 i kalibrert tilstand verdt det alene. Det blir opp til deg selv om du synes prisen er verdt forskjellen.
    Det blir vel sannsynligvis AE4000, men prisen her i Norge er kunstig høy sammenlignet med utlandet...

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •