Panasonic-PT-AE4000 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 225
    Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får lese i
    funksjonsmanualen og se...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Godt tips og takk for linken :-)

Det kan jaggu se ut som at man kan programmere trigger-utgangen til nettopp dette:

Panasonic-PT-AE4000-ae4000-gif

Moro!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått lekt meg litt mer med denne... Et par inntrykk:

Sortnivå / dynamikk:
    ser relativt bra ut! Har ikke sett nok materiale for å konkludere i så måte, men et par scener fra Star Trek i dag var imponerende skue...

Skarphet: ..."smoothscreen"-teknologien fjerner rett og slett noe av skarpheten. For bruk med en lydtransparent duk er det imidlertid veldig greit, da det samtidig fjerner alle tegne til moire, og i film føler jeg ikke at det har nevneverdig påvirkning. Sammenlignet med f.eks. HW15 mangler den imidlertid litt her...

Zoom-fokus-motor: ...vil vel si at dette er relativt unøaktige saker... Store steg kombinert med unøyaktig reaksjon gjør det rett og slett vanskelig å tilpasse korrekt.

Panoreringer / generell bildekvalitet: synes flyten i bildet virker god. Det samme med fargegjengivelse, føler det sitter relativt godt.

...skal få tatt noen målinger om ikke lenge, men AE4000 er uten tvil en spennende modell!

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ikke så altfor galt ut det der. Blir spennende å se hva den har å by på. Håper å få testet i helgen selv. Har noen hvite vegger hjemme hos meg så det kan by på noen problemer, men har samtidig et lite lerret. Håper det går bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Skarphet: ..."smoothscreen"-teknologien fjerner rett og slett noe av skarpheten. For bruk med en lydtransparent duk er det imidlertid veldig greit, da det samtidig fjerner alle tegne til moire, og i film føler jeg ikke at det har nevneverdig påvirkning.
    Ok, jeg mener å ha lest at dette ikke hadde denne effekten, men det er meget godt mulig at det er en av de andre funksjonene jeg tenker på.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Zoom-fokus-motor: ...vil vel si at dette er relativt unøaktige saker... Store steg kombinert med unøyaktig reaksjon gjør det rett og slett vanskelig å tilpasse korrekt.
    Vil du gå så langt som å si at den dårlige nøyaktigheten gjør zoom-minne-funksjonen lite egnet til switching mellom 16:9 og 2.35:1?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok, jeg mener å ha lest at dette ikke hadde denne effekten, men det er meget godt mulig at det er en av de andre funksjonene jeg tenker på.
    AE4000 har (dessverre) smoothscreen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SmoothScreen er et linsesystem som defokuserer hvert bildepunkt slik at pikslene overlapper hverandre perfekt, og vi slipper altså å se rasteret mellom bildepunktene. Dette er en stor fordel for de som sitter tett på et stort lerret. Systemet må ikke sammenliknes med det som fantes i tidlige utgaver (AE1000), for der var det i tillegg brukt bildeprosessering som ”softet” bildet ytterligere.

Således skal ikke SmoothScreen kunne gjøre bildet uskarpt, men kun fjerne rasteret. Ved å fjerne rasteret er det jo lett og la seg lure av at bildet er mindre skarpt, da rasteret i seg selv skaper en "illusjon" av bildeskarphet.
    Personlig heller jeg mot å tro at forskjellen i opplevd bildeskarphet i forhold til HW15 skyldes at sistnevnte har bedre bildeprosessor?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, "opplevd" bildeskarphet er jo ikke problemet på AE4000, men når en ser på testmønsteret ser en at pikslene ikke er 100% skarpe... Du får ta en titt selv Gorm, er jo mulig problemet skyldes den noe unøyaktige motoriserte fokusen. Skal uansett se litt mer på dette, men foreløpig kan jeg ikke helt forstå at din forståelse av smoothscreen kan stemme basert på det jeg har sett...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tolkningen min" er bare et nesten ordrett sitat fra utviklingssjefen ved projektoravdelingen til Panasonic. I forkant av pressevisningen av AE3000, konfronterte jeg ham med min mening om smoothscreen, og da svarte han at funksjonen med "softing" av bildet via bildeprosessering var historie fra og med AE3000. "Softingen" var i utgangspunktet et resultat av samarbeidet med David Bernstein, for å skape en så realistisk "kino-opplevelse" som mulig. Etter massiv kritikk fra fagpresse og kunder verden over, innså imidlertid Panasonic at dette ikke var veien å gå. AE3000 var dermed første projektor uten denne typen bildeprosessering.

Nå skal ikke jeg påstå at AE4000 ikke oppleves "soft", for jeg har ikke sett den enda. Jeg ville bare forklare at dette ikke er samme type super-soft bilde som vi husker fra AE300, AE500, AE700, AE900 og AE1000.

Det de nå kaller SmoothScreen er jo strengt tatt ikke annet enn en litt utvidet MLA (micro lens array), som jo alle LCD baserte hjemmekinoprojektorer er utstyrt med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smoothscreen er en bra teknologi, men det er helt umulig at den ikke påvirker skarpheten. På AE4000 er dette sikkert veldig lite siden teknologien (sansynliigvis) har blitt forbedret hele tiden, men noe skarphet må ofres. Husk at systemet også må benytte flere optiske elementer for å få dette til, noe som også kan bidra til lavere skarphet.

Panasonic har forøvrig liitt info om dette: Panasonic*Projectors*-*Smooth Screen Technology

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke helt sikker på at jeg er enig i det AK, for det at pikslene flyter marginalt over i hverandre kan du umulig medføre dårligere bildeskarphet enn om de ikke er i nærheten av å nå inntil hverandre (synlig raster)? Det er jo tross alt mye mer støy i bildet med synlig raster, selv om øyet blir lurt til å oppfatte denne støyen som tilført skarphet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    AE4000 har (dessverre) smoothscreen.
    Hvorfor "dessverre"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    er ikke helt sikker på at jeg er enig i det AK, for det at pikslene flyter marginalt over i hverandre kan du umulig medføre dårligere bildeskarphet enn om de ikke er i nærheten av å nå inntil hverandre (synlig raster)? Det er jo tross alt mye mer støy i bildet med synlig raster, selv om øyet blir lurt til å oppfatte denne støyen som tilført skarphet?
    Dersom det kan bevises at man faktisk ikke mister skarpet, skal jeg selvsagt ikke være vanskelig, men jeg trenger "bevis".

Har noen mulighet til å teste en AE4000 med "pixel phase" testbilde (DVE HD eksempelvis) og testbilder med vertikal og horisontal burst? Lygren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor "dessverre"?
    Fordi at jeg bestemt mener at funksjonen medfører lavere skarphet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD/Lcos panel med lav fyllingsgrad kan vel ofte fremstå som mer skarpe enn de med høy fyllingsgrad. Det kommer vel av det at det synlige rasteret kan virke litt som "Edge enhancement" og gi en sharpness effekt.

3d følelsen i bildet derimot vil vel ofte bli bedre med mindre statisk rutenett.
    God kontrast og sortnivå og mangel av rutenett er vel blandt de vigtigste faktorene når det gjelder å fjerne 2d effekten på et lerret.

Har ikke sett AE4000 i aksjon, og vil tro at det å stille riktig optisk focus på en projetor der rutenettet ikke blir synlig vil være en utfordring.

Lurer ellers litt på det samme som RuneW spurte lygren om tidligere:

Vil du gå så langt som å si at den dårlige nøyaktigheten gjør zoom-minne-funksjonen lite egnet til switching mellom 16:9 og 2.35:1?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi at jeg bestemt mener at funksjonen medfører lavere skarphet.
    Ok. Det er mulig. Hva vet jeg? Har jo aldri sett det selv, men har lest tester hvor slikt som dette skrives:

"Smooth-screen filter
    Panasonic home theater projectors are famous for their Smooth Screen technology--essentially a filter that removes visible pixelation. The AE4000 has this same feature. We used to think that Smooth Screen reduced the sharpness of the image. It does not. Keep in mind when setting up a competing projector with the AE4000 in a side by side test, the "0" settings on the sharpness menus are not identical. Panasonic's models always have the sharpness setting default to zero with no artificial edge enhancement. Competing models usually default to zero also, but their so-called "0" setting often has some built in edge enhancement. On such models, the sharpness control needs to be turned off, or down to -5 or -10 depending on the model in question, to equal what Panasonic models are already defaulted to. Conversely, you can turn the sharpness setting on the AE4000 up to +5 or so to more closely approximate what 0 is on competing units. Once you balance out the edge enhancement, there is no significant difference in image sharpness between the AE4000 and other models in its price range. And if you boost the Detail Clarity Processor to +3 or +4, you get an extremely sharp picture with an abundance of detail definition."

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. dejavu...

her er en diskusjon fra 2004: http://avforum.no/forum/digitale-pro...-7800-a-3.html

Noen har i allefall endret oppfatning... ;-)

Grunnen til at pixlene er mindre synlige på AE500 er fordi smoothscreen teknologien "blurrer" bildet litt. Derfor blir det også mindre skarpt.
    Når du nevner AE500 og skarpt bilde langbein, så er jo nettopp poenget med smoothscreen teknologien at det gjør hver piksel uskarp i kantene. Det er derfor du ikke ser screendoor, fordi det er uskarpt.
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er direkte feil.
    Panasonics "smooth screen technology" består av såkalte "micro array lenses" som deler opp hver pixel i fire mindre pixler. De fire nye pixelene tar opp litt større plass enn den originale pixelen. Derfor "gror" pixelene sammen og SD blir redusert.
    Det er ingen "blurring" eller uskarpheter i kantene.
    :idea:
    Hvis det ikke hadde vært uskarpheter ville du hatt screendoor istedenfor. :roll:
    osv osv :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. dejavu...

her er en diskusjon fra 2004: http://avforum.no/forum/digitale-pro...-7800-a-3.html

Noen har i allefall endret oppfatning... ;-)

osv osv :-)

Og noen leser ikke innleggene skikkelig. Dua kan ikke hente opp innlegg basert på et helt annet SmoothScreen system, og bruke det i denne sammenhengen. Spesielt ikke når jeg allerede har redegjort for forskjellen på "gamle" og nye SmoothScreen. Den gangen dette ble skrevet var det ingen som visste at det ble brukt bildeprosessering for å "softe" bildet.

SmoothScreen er et linsesystem som defokuserer hvert bildepunkt slik at pikslene overlapper hverandre perfekt, og vi slipper altså å se rasteret mellom bildepunktene. Dette er en stor fordel for de som sitter tett på et stort lerret. Systemet må ikke sammenliknes med det som fantes i tidlige utgaver (AE1000), for der var det i tillegg brukt bildeprosessering som ”softet” bildet ytterligere.

Nå skal ikke jeg påstå at AE4000 ikke oppleves "soft", for jeg har ikke sett den enda. Jeg ville bare forklare at dette ikke er samme type super-soft bilde som vi husker fra AE300, AE500, AE700, AE900 og AE1000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier så har Smoothscreen-teknologien blitt kraftig forbedret fra første gang den ble introdusert. Uttalelsene i den gamle trådden det her er linket til har på ingen måte relevans for hvordan teknologien er i dag.

Når det er sagt så venter jeg fortsatt på at noen tester AE4000 med multiburst testbilder

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og noen leser ikke innleggene skikkelig. Dua kan ikke hente opp innlegg basert på et helt annet SmoothScreen system, og bruke det i denne sammenhengen. Spesielt ikke når jeg allerede har redegjort for forskjellen på "gamle" og nye SmoothScreen. Den gangen dette ble skrevet var det ingen som visste at det ble brukt bildeprosessering for å "softe" bildet.
    Ganske arrogant holdning synes jeg. Selvfølgelig har micro lens array systemet blitt forfinet. Men i den gamle diskusjonen slo du kategorisk fast at systemet gjorde pixlene uskarpe. Hvis ikke ville vi ha SD.. Du poengterte til og med hvor dumt det var å tro noe annet med en " :roll: ". Mens du nå har funnet ut at det faktisk er bildeprosessering som benyttes for å "softe" bildet...

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •