Panasonic-PT-AE4000 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 225
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det noen her som vet om tester der det er gjort en praktisk test av de to metodene (med normalisert lysstyrke) vi snakker om?
    Det eneste jeg kan komme på i farten er en tråd på avsforum.com hvor diskusjonen går for tiden. Ikke alt som er like spennende å lese, men etter å ha kranglet noen sider i tråden om hvor vanskelig det vil være å ta de nødvendige bildene dukket det opp noen bilder. Uten å avsløre for mye så kan jeg vel si at det ikke akkurat er trukket noen entydige konklusjoner i den tråden heller.

Gøran

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke snu på det? Det spiller jo egentlig liten rolle om degraderingen er synlig eller ei, spørmålet er om det er verd pengene å kjøpe en linse som er "god nok", når alternativet faktisk er bedre? Hvor mye koster det å maskere over og under 2.35:1 lerretet (f.eks med sort molton) i forhold?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av denne pj blir det riktig å kjøpe 2,35 lerret og så zoomer den inn på 16:9 materiale eller er det omvent, altså best å kjøpe 16:9lerret?

Legger ved en utrolig flott skisse! Planen er kanskje gardiner eller lignende som manuelt kan enkelt endres for maskering på sidene.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er mest spent på i forbindelse med PT-AE4000 er om lysutbyttet på en korrekt kalibrert projektor er hevet siden forrige modell. Ut fra det man kan lese om PT-AE4000 er det vel kanskje lov å håpe. Men jeg ser frem til at noen her hjemme kan få kloa i en PT-AE4000 og få testet akkurat dette.

Gøran

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    hvorfor ikke snu på det? Det spiller jo egentlig liten rolle om degraderingen er synlig eller ei, spørmålet er om det er verd pengene å kjøpe en linse som er "god nok", når alternativet faktisk er bedre? Hvor mye koster det å maskere over og under 2.35:1 lerretet (f.eks med sort molton) i forhold?
    100% enig, men med tanke på at dette er en tråd om PT-AE4000 så råder det muligens en viss usikkerhet om zoom-metoden holder mål overhodet? Det er jo flere som nærmest avskrev forgjengeren PT-AE3000 pga dårlig lysutbytte (som jo er nettopp zoom-metodens "ankepunkt").

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...DET er selvsagt et godt spørsmål Gorm, og personlig har jeg valgt "overshoot" i min private "hyttekino", synes selv det er mer enn greit nok, men hadde jeg vært "stinn på gryn" må jeg jo si at en anamorfisk linse hadde vært interessant... Kjøper en en AE4000 vil jeg uansett tro at en kommer langt uten linse, både fordi den jo har den glimrende zoom/fokus-funksjonaliteten, men selvsagt også fordi det kanskje blir litt snodig å bruke like mye på en linse som selve projektoren... For folk som legger 50-60.000.- i en projektor stiller det hele seg vel kanskje litt annerledes.

Jeg er for øvrig også spent på hvilket lysutbytte en kan få ut av en kalibrert AE4000. Går alt etter planen skal jeg få testet nettopp det i løpet av relativt kort tid!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er for øvrig også spent på hvilket lysutbytte en kan få ut av en kalibrert AE4000. Går alt etter planen skal jeg få testet nettopp det i løpet av relativt kort tid!
    Men så få opp farta da mann :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interesert i lysutbyttet her. Har en vegg som egner seg bra til 2.35:1, hadde heller klint opp 16:9 hadde jeg hatt høyden, men ettersom den mangler kan dette være en kul projector. Greier den å lyse opp ett 3 meter bredt lerret (som dette: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 300cm/129" ) fra ca 4 meter tilfredstillende?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jeg er også interesert i lysutbyttet her. Har en vegg som egner seg bra til 2.35:1, hadde heller klint opp 16:9 hadde jeg hatt høyden, men ettersom den mangler kan dette være en kul projector. Greier den å lyse opp ett 3 meter bredt lerret (som dette: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 300cm/129" ) fra ca 4 meter tilfredstillende?
    Utifra beregnings programmet på projectorcentral, så skal denne projektoren klare et 295cm bredt bilde på 4 meters kastelengde.

Lysstyrke messig med 1600 ansi lumens (som den vel er opgitt med), er vel denne projektoren bedre egnet på store duker enn små, men du må vel ha litt mere kastelengde skal du fylle et 300cm lerret slik du beskriver.

Panasonic-PT-AE4000-ae4000-jpg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1600 AL må da være i en slags "High Mode" eller annet? Husker min Epson TW700 en gang i tiden som også var oppgitt med slike tall, men da var det "dynamisk modus" som telte? Da kunne en også glemme alt som hadde med fargekorrekthet å gjøre, men bilde i en opplyst stue ble det.... ;-)

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at den skal være ca 550 lumen i fargekorrekte modi og rett over 900 i Normal modus. Dvs at den nok ikke er like lyssterk som visse Sony modeller

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Det sies at den skal være ca 550 lumen i fargekorrekte modi og rett over 900 i Normal modus. Dvs at den nok ikke er like lyssterk som visse Sony modeller

:shock: er det så stor forskjell på lysutbytte før og etter kalibrering?

Trodde Panasonic reklamerer for at de på disse modellene har begynt med en ny lampemodul som gir større andeler rødt enn tidligere. Trodde det ville hjelpe å oppredholde projetorens lysstyrke og ytelse når man får den gråtone og farge kalibrert....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du holde tungen rett i munnen. Det er ikke snakk om før og etter kalibrering, men forskjellige modus.

Normal modi har aldri vært fargekorrekt på Panasonic (så vidt meg bekjent) og de fleste bruker Cinema 1 til basis for kalibrering. Panasonic bruker visst et ekstra lys-filter i Cinema og Color modusene. Denne er ikke i lysbanen ved Normal modus.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...penget er vel uansett at projektoren yter rundt 550AL i en modus der gråskala og fargerom er innenfor akseptable grenser. Jeg synes ikke 550AL er noe dårlig "tall" gitt at dette stemmer, i et lyskontrollert rom bør den fint takle 265cm bredde / 120". Skal en ha noe større en det vil den trolig også funke greit, men da bør en nok vurdere en hvit duk fremfor grå. Dette er for øvrig snakk om preferanser, jeg synes ikke all verdens lys er veldig viktig, da en stort sett relativt kjapt vender seg til dette. Poenget er å ha nok lys til å kunne vurdere nyansene i bildet på en god måte, samt selvsagt klare å reprodusere gråskalaen på et godt vis. Er først det på plass er mye lys mer et poeng i sammenhenger der en har strølys etc., og slikt noe er uansett helt ødeleggende for et bilde, da det "tar" bunnen i bildet samme hvor mye AL en måtte ha.

Jeg brukte f.eks. et 230cm bredt lerret på en Barco 808S i sin tid (CRT 3-rør-projektor for de som måtte lure... ), og den måler vel noe slikt som 70-80AL tenker jeg. Nå skal jeg ikke si har ble sveiseblind av det bildet, men jeg satt heller ikke å irritererte meg over lite lys. Husker også at jeg hadde en 2000AL LCD-projektor til gaming stående på samme tidspunkt, og den var utvilsom imponerende til nettopp spill og TV, men til film er det definitivt dynamikken i bildet, fargegjengivelsen og den generelle bildegjengivelsen som har noe å si fremfor nødvendigvis masse lys etter MITT syn...

Når det er sagt er jo ikke AE4000 en spesielt kontrastrik projektor, så jeg skal selvsagt ikke uttale meg om hvordan den oppleves rent generelt før jeg har tatt den i nærmere øyesyn!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Her må du holde tungen rett i munnen. Det er ikke snakk om før og etter kalibrering, men forskjellige modus.

Normal modi har aldri vært fargekorrekt på Panasonic (så vidt meg bekjent) og de fleste bruker Cinema 1 til basis for kalibrering. Panasonic bruker visst et ekstra lys-filter i Cinema og Color modusene. Denne er ikke i lysbanen ved Normal modus.
    :-D ja det forklarer en hel del, der lærte jeg noe nytt i dag også, og om denne projektoren.
    Ser det er det Panasonic kaller for “pure Color filter pro”.

bildet hentet fra www.cine4home.de (Panasonic PT-AE4000 Test PTAE4000 Panasonic PT AE 4000 Preis IFA )

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...Jeg brukte f.eks. et 230cm bredt lerret på en Barco 808S i sin tid (CRT 3-rør-projektor for de som måtte lure... ), og den måler vel noe slikt som 70-80AL tenker jeg.
    Har selv sett div 8" CRT projektorer på 200 - 240 cm hvite lerretsduker, men synes 70-80AL egentlig hørtes veldig lavt ut. BG808s blir vel f.eks opgitt med
    "10% peak white: 1250 lumens"
    Ansi:
    Economy mode: 180 lumens
    Normal Mode: 210 lumens
    Boost mode: 250 lumens

Dette er vel verdier med nye rør og kanskje ikke for at rørene skulle vare så mange timer, men....

Det som vel gjorde at CRT fungerte såpass bra som det faktisk gjorde, var vel at disse projektorene flyttet hele lysstyrken noen hakk nærmere sort, og med det gjorde øynene til den som ser bildet på enda mer lysfølsom.

Er derfor enig med deg lygren at en verdi som 550AL på PT-AE4000, ikke trenger å være et stort problem. Hva som skjer med bildet når lampemodulen begynner å få redusert lysstyrke ned mot 50%, det er kanskje en annen ting....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som vil kose seg med en liten video som forklarer litt om prosjektoren kan denne sees her. Nytes best med en kopp kaffe

Newcomer hammon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Lerretet må da selvsagt henge på en maskert vegg (sort molton f.eks).
    Må det være molton? Det holder ikke med mørk maling?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maling gir en "glattere" overflate som vil reflektere lys, og blir ikke en fullgod løsning. Sort velour eller sort molton er veien å gå dersom du ikke ønsker å irritere deg i ettertid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har studert AE4000 inngående og som vet om den kan sende et triggersignal ut avhengig av om den har detektert materialet som 16:9 eller 2.45:1? Dette hadde vært nyttig for de som leker med tanken på motorstyrt maskering...

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •