Panasonic-PT-AE4000 - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 225
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan blir denne zoomfunksjonen hvis man tilter prosjektoren litt vertikalt slik at den blir plassert i nullposisjon til toppen av lerrettet? Tenker en 5 grader nedover (prosjektoren min blir plassert 10-20 cm over toppen av lerrettet, noe som vil si at jeg må bruke lens shift hver gang jeg zoomer ut og inn...)

Har ikke kjøpt den enda, men spør her før jeg evt kjøper.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan blir denne zoomfunksjonen hvis man tilter prosjektoren litt vertikalt slik at den blir plassert i nullposisjon til toppen av lerrettet? Tenker en 5 grader nedover (prosjektoren min blir plassert 10-20 cm over toppen av lerrettet, noe som vil si at jeg må bruke lens shift hver gang jeg zoomer ut og inn...)

Har ikke kjøpt den enda, men spør her før jeg evt kjøper.
    Problemet med å tilte projektoren slik du beskriver, er at bildet får en forskjellig kastelengde oppe og nede på lerretet, og dermed vil delen av bildet med kortest kastelengde bli mindre enn det med lengst kastelengde. Bildet blir med andre ord formet som en "trapes" med større bredde nede enn oppe, og ikke rektangel med vertikale sider og 90 graders hjørner.

Newcomer kamoe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takmontering av PT-AE4000

Noen som har noen gode tips om aktuelle "tak-stativ" for denne prosjektoren. "Universalstativet" som jeg hadde kjøpt inn her viste seg for lite for denne prosjektoren.

K

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er DI-en på AE4000? Jeg har forholdsvis lite erfaring med dynamiske blendere, men sliter i hvertfall enormt med hvordan BenQ W6000 komprimerer/overeksponerer høylys. Dersom f.eks. en lampe lyser opp et lite område i bakgrunnen av en scene, vil denne miste all informasjon i det lille området den lyser opp.

"Skal det være sånn"? Med DI-er?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dynamisk iris vil du aldri ha høyere kontrast tilgjengelig i en og samme frame, enn det projektoren klarer som native kontrast. I W6000 sitt tilfelle snakker vi altså om en kontrast i området fra 1000 til 1500:1, der resten hentes ut via dynamisk iris/gamma. Dette i tillegg til W6000's voldsomme lysutbytte, medfører nødvendigvis en godt synlig (slitsom) dynamisk iris
    Jo høyere native kontrast en projektor har, jo mindre synlig blir den dynamiske irisen. AE4000 har ikke allverdens kontrast, men så har også Panasonic (i motsetning til BenQ W6000) implementert en veldig forsiktig bruk av DI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, dette er hva jeg ser:

Scenen skal se slik ut:

Men blir ca. slik med DI-en på:

Kan dette oppstå på f.eks. Panasonic også? Eller er det bare en BenQ tabbe.

/Er det bare å begynne å spare til JVC HD550?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til om dette er et problem på BenQ W6000 generellt, men hvis de lyseste detaljene i bildet "brenner ut" slik at man får informasjonen i hvitt knust på denne måten, da er det vel ikke bare DI som er problemet. En mulighet er vel da at man i utgangspunktet en for høy kontrast verdi som sammen med DI (DI kombinerer vel både lysspjell og gamma instillinger osv) som gjør at projektoren når full lysstyrke litt for tidlig i forhold til informasjonen i kildemateriale. Da er det vel bare en kalibrering som må til for å redusere dette problemet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høylysene brenner kun ut når DI-en er på, i mørke scener med hot-spots i lyssettingen på kildemateriale. Uten DI-en er høylysene helt fine i denne typen scener. :???:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott om du tar W6000 i en annen tråd, K.Larsen, så forholder vi denne tråden til AE4000. Folk blir lett forvirret når en drar opp problemer knyttet til andre projektorer i en tråd dedikert til en gitt modell.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer (i bildene dine) er at den dynamiske gammajusteringen ligger litt i forkant av irisen. Du får dermed en "flash" med utbrent hvitt. Dette er nok ikke noe du vil oppleve på AE4000, da den ikke benytter like ekstrem gammakompensasjon
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det var betryggende å høre. Da blir det nok AE4000 på meg

Beklager off-topic!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt AE-4000 en stund nå, og er ikke så veldig fornøyd med skarpheten på bildet... Har nettopp kjøpt en Samsung PS58B850 tv, med veldig skarpt bilde, og blir igrunnen nesten skuffet av å sette på projektoren etter å ha sett på tven... Bildet på projektoren er jo mye mindre skarpt, nesten slik jeg angrer jeg kjøpte projektor...går det ikke an å få skarpere bilde på AE-4000, er det noen triks for hvordan en skal klare stille bildet optimalt skarpt? Projektoren er vel snart 7 meter fra 120' lerret. Har det noe å si for skarpheten på bildet om projektoren var nærmere lerretet. eller om jeg hadde bytta til et mindre lerret, f.eks 106'?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si at jeg opplever AE4000 noe uskarp hjemme hos meg. Tvert imot har jeg hatt venner på besøk som har skrytt over hvor mye skarpere bildet er hos meg enn hos andre med dyrere utstyr.

Nå skal det sies at jeg har 70" bilde og ikke har prøvd med 120" noengang men er du sikker på at det ikke er lysstyrken du egentlig har problemer med? Så vidt jeg kan se utifra Projection Calculator er du i gråsonen eller utenfor det som er anbefalte verdier.

Det kan også være mulig at lerretet spiller en rolle på dette. Struktur og farge bl.a.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Jeg har hatt AE-4000 en stund nå, og er ikke så veldig fornøyd med skarpheten på bildet... Har nettopp kjøpt en Samsung PS58B850 tv, med veldig skarpt bilde, og blir igrunnen nesten skuffet av å sette på projektoren etter å ha sett på tven... Bildet på projektoren er jo mye mindre skarpt, nesten slik jeg angrer jeg kjøpte projektor...går det ikke an å få skarpere bilde på AE-4000, er det noen triks for hvordan en skal klare stille bildet optimalt skarpt? Projektoren er vel snart 7 meter fra 120' lerret. Har det noe å si for skarpheten på bildet om projektoren var nærmere lerretet. eller om jeg hadde bytta til et mindre lerret, f.eks 106'?

Man vil aldri få samme opplevd skarphet med en projektor på 120" som en TV på 50" / 60". Det er jo også helt logisk.

Skarpheten vil neppe forandre seg nevneverdig om du flytter projektoren nermere, men det kan være verdt et forsøk å plassere projektoren der hvor zoomen er i midtstiling. Det er ofte det mest optimale, men det bør som sagt likevel ikke endre skarpheten nevneverdig.

AE-4000 er ikke av de aller skarpeste projektorene på markedet, men den er ikke uskarp heller. Dersom du ikke finner ut av dette kan det kanskje være verdt å prøve en av DLP projektor, eksempelvis BenQ W5000.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Den ekstra skarpheten du ser på Samsung PS58B850 er vel egentlig en falsk skarphet. Dette er mye fordi pixel ramme oppdelingen på plasma skjermen nettop får frem en ekstra skarphets effekt i bilde.
    TV skjermer benytter også en RGB subpixel inndeling som setter de tre feltene ved siden av hverandre, noe som vel også vil kunne bety noe for skarpheten i enkelte bilder.

PT AE-4000 er derimot en LCD projektor der RGB SubPixlene fra de tre LCD panelene blir lagt mest mulig oppå hverandre (convergens), via et samlep prisme, samt at det benyttes microprismer for LCD panelene til å viske ut pixel celle rammene.

Dette vil skape et intrykk av et softere bilde.

Et mindre bilde vil hjelpe på skarpheten, men det er joe en sammenheng mellom bildestørrelse og sitte avstand også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Jeg kan ikke si at jeg opplever AE4000 noe uskarp hjemme hos meg. Tvert imot har jeg hatt venner på besøk som har skrytt over hvor mye skarpere bildet er hos meg enn hos andre med dyrere utstyr.

Nå skal det sies at jeg har 70" bilde og ikke har prøvd med 120" noengang men er du sikker på at det ikke er lysstyrken du egentlig har problemer med? Så vidt jeg kan se utifra Projection Calculator er du i gråsonen eller utenfor det som er anbefalte verdier.

Det kan også være mulig at lerretet spiller en rolle på dette. Struktur og farge bl.a.
    Det stemmer at jeg er ikke så imponert over lysstyrken heller... Vil lysstyrken på bildet bli bedre om projektoren plasseres nærmere? Det er ikke så ideelt siden jeg da i så fall må henge projektoren i taket liksom midt i stua... men må en så må en...kan noen eksperter her gi meg råd om det vil være noe vits å flytte projektoren nærmere i forhold til lysstyrke og/eller skarphet eller om det vil hjelpe å evnt bytte til mindre lerret 106' f.eks? Eller både bytte til mindre lerret og flytte projektoren nærmere lerretet? Jeg kjøpte ikke DLP projektor pga det jeg har lest om regnbue og hodepine etc, siden jeg ikke har mulighet å få testa projektorene før kjøp...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å flytte den nærmere vil gi deg målbart bedre lysstyrke, men neppe å mye at du vil kunne se/oppleve noen økning, Bildeskarpheten vil ikke endre seg med mindre du gjør bildeflaten mindre. Det å flytte selve projektoren vil altså ikke gi deg noen forbedring på områdene du nevner, men reduser du bildeflaten vinner du både lysstyrke og bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator Edit: Salg gjøres på AVTorget.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: dette er en teknisk tråd. Legg heller ut en annonse på AVtorget under "Ønskes kjøpt"!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har gått til innkjøp av denne i det siste? Jeg vurderer sterkt å gjøre det. Isåfall må jeg gjøre det fra USA, pga det perverse prisnivået her til lands. Jeg har noen få spørsmål:

1) Dere som kjøpte denne, hvordan er dere fornøyd nå 6mnd+ etterpå?

2) Noen som har vurdert/sammenliknet denne med tv'er rundt 55"? Det er nemlig mitt alternativ nr 2. TV er jo mer praktisk og enklere i bruk, men det er jo litt surt å investere så mye i tv når det skjer rask utvikling og størrelsene vokser der.

3) Ca når kommer "oppfølgeren" til denne? Hvis den er tilgjengelig iløpet av få måneder til samme pris så kan det jo lønne seg å vente.

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •