Panasonic-PT-AE4000 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 225
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Har ikke testet det selv. Men flere brukere på AVSforum har kommet frem til at en må ha prosjektoren montert med linsen montert ved øvre kant av lerretet eller under, for å kunne bruke lens memory mellom 1.78 og 2.35.

Panasonic PT-AE4000 MSRP $1999 - Page 55 - AVS Forum
    Er det noen AE4000-eiere her som kan konfirmere denne meget uheldige begrensningen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det kan bekreftes. Årsaken er jo at lens-shiften ikke er motorisert og dermed må stå "nulljustert" for å forholde høydeforholdet identisk på 2.35:1 og 16:9.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, det kan bekreftes. Årsaken er jo at lens-shiften ikke er motorisert og dermed må stå "nulljustert" for å forholde høydeforholdet identisk på 2.35:1 og 16:9.
    Ok. Jeg var ikke klar over at lens-shift ikke var motorisert. Da får vi muligens vente på AE5000... PJ i overkant av lerretet blir litt langt ned mot hodene i et 230cm høyt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å kunne bruke lens memory mellom 1.78 og 2.35.
    Har lite peiling på bildestørrelser og lign, så jeg må spørre hva "lens memory mellom 1.78 og 2.35" betyr ?

Jeg vurderer denne pjen sterkt, men er avhenging av å ha den hengende helt opp under taket. Jeg regner med at å ha et 16:9 bilde som visning er det som er mest brukt ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bullseye
    Har lite peiling på bildestørrelser og lign, så jeg må spørre hva "lens memory mellom 1.78 og 2.35" betyr ?
    1.78 er bare en annen måte å skrive 16:9 på. Lens memory mellom 1.78 og 2.35 er da byttingen mellom disse to formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men normalt å se mye på 2.35 ??

Da er det fullt mulig å ha denne helt oppunder taket visst man kun har planer om å se 1.78 ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men normalt å se mye på 2.35 ??

Da er det fullt mulig å ha denne helt oppunder taket visst man kun har planer om å se 1.78 ?
    Det kommer selvsagt an på hvor høyt det er under taket, men i de fleste normale rom så er vel svaret ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter også pris på en forklaring på hva 2.35 brukes til og hva som krevs, feks til lerret og lign

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter også pris på en forklaring på hva 2.35 brukes til og hva som krevs, feks til lerret og lign
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en funksjon for de som har lerret i 2.35:1 format. De kan altså se film i 2.35:1 fomat (zoom overshoter lerretet i topp og bunn), men de også kan se 16:9 format i senter av 2.25:1 lerretet (projektoren zoomer inn igjen).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer darkzun sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heldigvis mulighet til å plassere projektoren akkuratt i "null" mtp. på høyde, men ikke veldig lett å treffe perfekt når den står på ett veggmontert skap.
    En annen ting som gjorde mer utslag enn forventet var zoom i forhold til det buede lerretet. En rask beregning i mitt enkle hode sa at ca. 18 cm forskjell i avstand fra ytterkantene av lerretet i til proj. og midten av lerretet til proj. ikke skulle ha så mye å si...der tok jeg delvis feil. Skal man fylle hele lerretet, forsvinner det en del informasjon på sidene. Dette har i praksis ingen betydning, men kan være litt irriterende når man vet om det. Dette får også en større psykologisk effekt jo større bildet er.

Hvordan er det forresten med posisjoneringen av bildet fra menyen...dvs ikke lens shift...forringer dette bildekvaliteten på noen måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så plutselig i bruksanvisninga at det står: Do not adjust the lens focus in the initial period(within approx. 30 minutes) after switching the projector on.
    Jeg stilte vel både focus og zoom ganske raskt etter jeg slo på projektoren, tenkte ikke på at det skulle kunne ha noe å si...Bildet ser nå greit ut. Da kan vel ikke linsa ha tatt noe skade av det? Hva menes med initial period?

Newcomer darkzun sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Jeg så plutselig i bruksanvisninga at det står: Do not adjust the lens focus in the initial period(within approx. 30 minutes) after switching the projector on.
    Jeg stilte vel både focus og zoom ganske raskt etter jeg slo på projektoren, tenkte ikke på at det skulle kunne ha noe å si...Bildet ser nå greit ut. Da kan vel ikke linsa ha tatt noe skade av det? Hva menes med initial period?

Vil ikke tro den tar noen skade av det. De mener nok at dette ikke skal gjøres før projektoren er skikkelig varm og har det optimale bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en TEKNISK tråd...

Men så til mitt spørsmål: Jeg ser kabelen som er med er bereknet for amerikanske forhold. Samtidig er også denne laget for 110volt og ikke 220V. Står i beskrivelsen av PJ at denne oppererer mellom 100v til 250v.... Men slik jeg skjønner det er medfølgende kabel ikke bra for mer en 110v

Så hva har dere gjort som har fått denne via USA? Kan man bare bytte til kabel bereknet for 220v g den er oppe og går eller må man switche på en bryter ala strømforsyningene i PC for eks?

Mitt neste spm er: Jeg har ikke stikkontakt i taket og er som med sist PT-AE900 avhengig av å lage en skjøtekabel løsning ned til hvor anlegget står.... Med sist PJ kappet jeg bare pluggen og skjøtet med en skjøtekabel jeg kjøpte for 220volt... Er det "kurant" å gjøre i dette tilfellet også?

Jeg har heller ikke jording der anlegget står....Vil dette bety trøbbel senere om torden og lyn?

Håper på raskt svar. Har lyst å få liv i denne nå :-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du må bare skaffe deg en helt standard 3-polet strømkabel til femtilappen, tilgjengelig i alle landets el-butikker... Skjøting funker sikkert fint også om du isolerer godt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabling for 110v og 220v, så er vel så vidt jeg vet kravet til isolasjon like høyt i begge tilfeller. Det kan ellers virke som at en 220v kabel må være bedre enn en 110v kabel, men i virkeligheten går det dobbelt så mye strøm gjennom en 110v kabel enn 220v kabelen for å oppnå samme effekt på lasten den skal drive, så det kan hende at 110v kabelen faktisk er bedre når det gjelder tverrsnitt, og man heller bare kan skifte støpselet slik at den passer i 220v kontakten.

Når det er sagt er det alltid lurt å lese i brukermannualen for utstyret om man trenger å foreta seg noe ved sike overganger. Enkelte ganger anbefales det å sette en mindre sikkring inn i utstyret ved slike overganger, da sikkringen er tilpasset strøm styrken som opptrer og den er dobbelt så stor for 110v utstyr, og en mindre sikkring vil beskytte bedre på 220v kobblingen. (kjenner ikke til om dette gjelder for PT-AE4000)

Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Jeg har heller ikke jording der anlegget står....Vil dette bety trøbbel senere om torden og lyn?
    Bor man i et område der el.forysningen har mange luft spenn (stolper i stedet for neggravde kabler), er man ofte mer følsom for skader ved tordenvær.

Fordelen med jording er at du kunne benyttet et finvern på kablingen rett før projektoren slik at eventuelle (små) overspenninger i el.nettet sendes til jord.
    Ved bruk av overspenningsvern er det viktig at alt utstyr som er tilkobblet el. nettet og som i sin tur er kobblet sammen via signalkabler osv, får samme grad av beskyttelse mot overspenning, slik at man ikke legger opp til å sende overspenninger gjennom signalkablingen til det utsyret som har finværnet.

Mot lyn og troden er vel ikke slike løsninger like effektive, og selv om man har et grovvern på strøm inntaket til huset samt finvern på AV utstyr og projektoren, er vel det å fysisk trekke ut kontakten til AV utstyret før tordenværet, mer effektivt.

Når det er sagt, er heller ikke noen 100% sikkerhet mot slike naturfenomen, da hjelper det vel mer å ha forsikkringene i orden for å redusere eventuelle utgifter vel slike skader.

Tviler ellers på at PT-AE 4000 er noe mer eller mindre følsom for tordenvær enn PT-AE 900.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått opp projectoren og innså fort at dette med 2.35:1 ville bli en større utfordring en jeg først antok. PJ henger nå fra taket i et standars takfeste.... Det funker dårlig hvis man vil buke 2.35:1 funksjonen....

Slik jeg skjønner dt må PJ henge langt nede/i senter på lerretet uten bruk av lensshift? Utrolig kjiipt da jeg har laget et eget lerret fastspent i veggen her...

Er det slik at pj må ned til senter av lerretet for å fungere? Hvor i all verden får man tak i et slikt PJ takfeste som går så langt ned? Blir utrolig upraktisk midt i stuen.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Har nå fått opp projectoren og innså fort at dette med 2.35:1 ville bli en større utfordring en jeg først antok. PJ henger nå fra taket i et standars takfeste.... Det funker dårlig hvis man vil buke 2.35:1 funksjonen....

Slik jeg skjønner dt må PJ henge langt nede/i senter på lerretet uten bruk av lensshift? Utrolig kjiipt da jeg har laget et eget lerret fastspent i veggen her...

Er det slik at pj må ned til senter av lerretet for å fungere? Hvor i all verden får man tak i et slikt PJ takfeste som går så langt ned? Blir utrolig upraktisk midt i stuen.....
    Vet ikke akkurat hva du legger i "2.35:1 funksjonen", men så vidt jeg har fått med meg skal denne PJ'en fungere med motorisert zoom mellom 16:9 og 2.35:1 hvis den er plassert på samme høyde som toppen av lerretet, altså ikke i samme høyde som senter av lerretet.

Men det er godt mulig jeg ikke har skjønt alt her...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vet ikke akkurat hva du legger i "2.35:1 funksjonen", men så vidt jeg har fått med meg skal denne PJ'en fungere med motorisert zoom mellom 16:9 og 2.35:1 hvis den er plassert på samme høyde som toppen av lerretet, altså ikke i samme høyde som senter av lerretet.

Men det er godt mulig jeg ikke har skjønt alt her...
    Det tror jeg ikke du er alene om RuneW. Har f. eks litt problemer med å skjønne hvordan dette i det hele tatt skal fungere hvis det ikke er motorisert lens-shift med forskjellig minne funksjoner også. Tenker da spesielt for plassering av projektoren på samme høyde som toppen av lerretet.

Har dessverre ikke kjennskap til PT-AE4000 og denne funksjonen med å veksle mellom en zoom for 2.35:1 og en annen for 16:9, men som en generell tanke med zoom og lens-shift, så vil vel alltid det lyset som projiseres gjennom senter av linsa, komme på samme sted ved justering av forskjellige brennvidder (zoom).

Projiseres bildet slik at senter av bildebrikka og senter av lerret går gjennom senter av objektivet og projektoren er plassert vinkelrett på lerret, da vil bildet vokse/minke like mye opp og ned ved zoom.

Er senter av linsa på høyde med lerretet sin øvre eller nedre kant, vil jo bildebrikka inni projektoren ha topp eller bunn linjet opp med senterlinja i objektivet, hvis bildebrikka er fylt opp av et bilde i 16:9 format.

Skjønner derfor ikke helt hvordan et 2,35:1 format bilde vil få samme plassering ved forskjellig zoom og med lerret høyde langs objektivets senterlinje, hvis ikke bildet på brikka flyttes ut til topp eller bunn av bildebrikka slik at det fremdeles vises langs objektivets senterlinje.

Det er mulig at projektorens bunnplate (og det er det som er utgangspunkt for høyden i forhold til lerret) og det avviket man får til senter av linsa gjør sitt til at man får projisert bildet akkurat nokk ut i fra senter av objektivet til at det "vokser" riktig ved zoom mellom 16:9 og 2,35:1 , men fant ikke noe om dette i brukermanualen...

PT-AE4000Bruker manual (NB! ca 12Mb)

Når det gjelder problemer med fokusering av et objektiv, så er det vel slik at dybdeskarphets området strekker seg lenger ut for avstander større enn den gitte avstanden enn kortere. Ville derfor hvis man får problemer med fokus, etter zooming, prøvd å tweake litt med å sette fokus avstanden opp litt kortere enn avstanden til lerrert. Som et eksempel på dybdeskarphet område for avstand kan man her kan man f. eks se på dybdeskarphets skalaen vs blenderåpning på et speilrefleks objektiv.

Bildet under viser et RICHO 50mm F1,7 objektiv og at ved blender f16 for det objektivet det er bilde av, får man et dybdeskarphets område som strekker seg fra ca 2 - 8 meter når det egentlige focus punktet er 3 meter.
    dvs at for dette objektivet har man ca 1 meter "å gå på" for skarphet lavere enn focus punket, mens man har 5 meter for avstanden lengere unna.

Projektor objektiv har vel gjerne en ganske annen blenderåpning enn dette fra Ricoh objektivet over, men si at man f.eks har en dybdeskarphet på 40cm, da vil det kunne være lurt å redusere focus avstanden noe, hvis man får problemer riktig focus for zoom mellom 16:9 og 2,35:1
    Ser man også på hvilken vei det må etterfokuseres mellom de to formatene, burde det gå ann å finne en gjennomsnitts verdi som passer for begge.
    For en projektor der objektivet vil varmes opp av lampelyset, vil det også være en fordel å vente med finfocuseringen til etter arbeidstemp er oppnådd.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste projektorer har bilde som er offset i forhold til senter i linsen, og således "vokser" bildet i en bestemt retning når du bruker zoom. Det er også tilfellet med AE4000 når den står plassert som tidligere beskrevet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •