Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 470
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Jeg har en TW5500 som er kalibrert med full spenning på lampen (har stuekino som ikke er helt lyskontrollert, så det funker best hos meg) Viftestøy plager meg ikke i det hele tatt. Jeg har projektoren plassert ca: 2,3m bak meg, det vil si jeg sitter halvveis mellom lerret og projektor. Jeg har fått et eksemplar som har helt lydløs iris, det har vel de fleste tror jeg
    Den jeg var borti i kveld hadde veldig mye mekanisk støy fra iris, så mye at hadde det vært min så hadde jeg levert den i retur.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hva er trikset med å få gamma korrekt Gorm? Fargerom og gråskala ble veldig bra, men gamma gikk i en 45 graders vinkel med høy verdi på det under 50 IRE (hvor den traff på 2.2) til videre å fortsette med lavere verdier. Brukte DVE for å justere brightness men fikk ikke frem noen av de vertikale barene uansett hvordan verdiene på brightness ble justert.

Merkelig greie.

Edit: Fikk ikke sjekket om surround prosessoren sto på passthrouh på bildet eller om en en eller annen default setting som bør stå av sto på på BluRay spilleren. Off, må jo ha en ukes kurs på den Anthem Statement prosessoren for å skjønne noe av den.

Ett eller annet må være helt feil for å få en sånn gammakurve. Og at justering av sortnivået ikke lot seg gjøre
    Høres ikke bra ut. Jeg har ikke sett noe slik på enhetene jeg har kalibrert. Kunne du postet målingene dine, samt de endringene du har gjort i menyen på projektoren? Enten her, eller sende meg de via e-post?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Høres ikke bra ut. Jeg har ikke sett noe slik på enhetene jeg har kalibrert. Kunne du postet målingene dine, samt de endringene du har gjort i menyen på projektoren? Enten her, eller sende meg de via e-post?
    Skal poste det senere ikveld.
    Men synes kalibreringen på den var litt vanskelig. Gråskala gikk jo greit når jeg fulgte oppskriften din og kun flyttet på grønn og rød i gain til de matchet den blå. Så var det bare noen små tuch i offsett så lå alle 3 fargene på rundt 100% hele ire linja.
    Men i cms'en så ga justeringene små utslag. Klarte liksom ikke å få de helt i mål sånn som enkelt lar seg gjøre på hd750/950. Men fikk dem ganske nærme da etter mye knoting.
    Men nå begynte jeg jo veldig seint og med to som satt og snakket i bakhode på deg hele tiden så var det vanskelig å konsentrere seg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med TW5500 er at den faktisk ikke er bare enkel å justere korrekt, det vil si at det fort krever en del tid. Jeg brukte godt over 2t på å kalibrere en TW5500 for et par uker siden. Når det gjelder gamma så er det nesten alltid litt kinkig å få 100% perfekt, men det går så lenge man bruker nok tid og har nok erfaring. På den TW5500 som jeg kalibrerte sist måtte kontrasten settes ned til -4 for at gammakurven skulle "komme i mål".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte du gamma før du begynte å kalibrere den med kontrast og brightness på 0? Jeg gjorde det med gamma satt til 2.3 og det er den verste kurven jeg noensinne har sett. Den var mer eller mindre diagonal.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Min erfaring med TW5500 er at den faktisk ikke er bare enkel å justere korrekt, det vil si at det fort krever en del tid. Jeg brukte godt over 2t på å kalibrere en TW5500 for et par uker siden. Når det gjelder gamma så er det nesten alltid litt kinkig å få 100% perfekt, men det går så lenge man bruker nok tid og har nok erfaring. På den TW5500 som jeg kalibrerte sist måtte kontrasten settes ned til -4 for at gammakurven skulle "komme i mål".
    Det er faktisk null problem å kalibrere dem, bare du har "knekt koden" ;-)
    Det du må være klar over er at gråskalaen kalibreres fra gain siden. Ergo, grønt og rødt må ned, til blått "henger med". Når det er gjort er det bare microjustering i bias enden. Resultat, helt lineær gråskala fra 0 til 100 prosent intensitet. Må du ned med gamma, er gråskala feiljustert. Det vil si at du enten har økt blå gain eller bias, og det kan du ikke gjøre på TW5500 (eller noen Epson i det hele tatt). På enkelte enheter må du øke gamma til 2.3, før gammakurven "sitter så "ei kula". Følger du dette vil neste TW5500 fremstå som en drøm å kalibrere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte du gamma før du begynte å kalibrere den med kontrast og brightness på 0? Jeg gjorde det med gamma satt til 2.3 og det er den verste kurven jeg noensinne har sett. Den var mer eller mindre diagonal.
    Var det før eller etter at du hadde vært inne og kalibrert RGBCMY. Var det før, kan det virke som om du er kommet over en projektor med bugg. Syns det er merkelig jeg, siden alle enhetene jeg har kalibrert (og det er mange nå) har vært veldig enkle å kalibrere. Ergo et godt utgangspunkt, med fornuftig gamma, og lineær gråskala (bare med alt for høy intensitet i grønt og rødt).

Eller målte du mer irisen aktivert? Da vil jo gamma, målt på ti prosent nivåer, bare bli tull uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det før eller etter at du hadde vært inne og kalibrert RGBCMY. Var det før, kan det virke som om du er kommet over en projektor med bugg. Syns det er merkelig jeg, siden alle enhetene jeg har kalibrert (og det er mange nå) har vært veldig enkle å kalibrere. Ergo et godt utgangspunkt, med fornuftig gamma, og lineær gråskala (bare med alt for høy intensitet i grønt og rødt).

Eller målte du mer irisen aktivert? Da vil jo gamma, målt på ti prosent nivåer, bare bli tull uansett.
    Det var etter jeg kalibrerte RGBCMY. Målte med irisen av. Enten så har jeg gjort noe helt galt som jeg ikke kan komme på hva er, eller så er det en bugg. Men skal ta en ny runde på den med litt bedre tid og ta en reset og måle gamma før jeg gjør noe annet. Men det merkelige var at jeg ikke klarte å få frem de vertikale linjene på DVE disken når jeg skulle justere brightness. 2 og 4% ire er vel verdien på de.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk null problem å kalibrere dem, bare du har "knekt koden" ;-)
    Det du må være klar over er at gråskalaen kalibreres fra gain siden. Ergo, grønt og rødt må ned, til blått "henger med". Når det er gjort er det bare microjustering i bias enden. Resultat, helt lineær gråskala fra 0 til 100 prosent intensitet. Må du ned med gamma, er gråskala feiljustert. Det vil si at du enten har økt blå gain eller bias, og det kan du ikke gjøre på TW5500 (eller noen Epson i det hele tatt). På enkelte enheter må du øke gamma til 2.3, før gammakurven "sitter så "ei kula". Følger du dette vil neste TW5500 fremstå som en drøm å kalibrere.
    Min erfaring er ikke helt lik den du skisserer her, men det er kanskje fordi at jeg har kalibrert med høy lampespenning. Relutatet var at rødt var den dominerende, og blått og grønt måtte justeres ned.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men den målte helt lineært avvik fra 0 til 100% før du begynte å kalibrere? I så tilfellet, så gjelder fortsatt "regelen" om at du må kalibrere den fra gain siden, med bare "micro-justering" i bias enden etterpå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen testen om denneprojectoren klarer og vise 3d ennå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men den målte helt lineært avvik fra 0 til 100% før du begynte å kalibrere? I så tilfellet, så gjelder fortsatt "regelen" om at du må kalibrere den fra gain siden, med bare "micro-justering" i bias enden etterpå.
    Ikke helt lineært fra 0% til 100%, men bra fra 20% til 90%. Ved 100% har rødt, og delvis grønt, en tendens til å "stikke av". Dette temmes ved å sette ned kontrasten noe. Jeg har sett det samme på de to siste projektorene jeg har kalibrert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å sette ned kontrasten kan du justere ned fargene det er for mye av ved 100% intensitet. Du taper ikke mere lys enn om du senker kontrasten, men du vinner lineær gråskala.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å sette ned kontrasten kan du justere ned fargene det er for mye av ved 100% intensitet. Du taper ikke mere lys enn om du senker kontrasten, men du vinner lineær gråskala.
    På de jeg har kalibrert så var ikke det tilfelle. Kontasten måtte noen knepp ned for å få jevne ut gråskalaen, faktisk nåde i bunn og topp. Ifht. total lysmengde så blir resultatet det samme om man senker kontrast elle de enkelte fargekanalene. Det er forøvrig helt sikkert mulig å gjøre det på den måten du skisserer også, det er stort sett alltid flere måter å "komme i mål".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er "mange veier til Roma" ja.

Når det gjelder senking av kontrasten, så har det gitt relativt stygge utslag på gamma, og derfor har jeg foretrukket å gjøre gråskala på tidligere beskrevet måte. Gain trekker ned hele gråskalaen på TW5500, mens kontrasten virker og trekke ned mer i toppen. Det var bare et tips, ikke noen "formaning". ;-)

PS: har du fått bygget deg et nytt maskert rom for kalibrering? Får kanskje ta turen over fjellet og hilse på en dag?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er "mange veier til Roma" ja.

Når det gjelder senking av kontrasten, så har det gitt relativt stygge utslag på gamma, og derfor har jeg foretrukket å gjøre gråskala på tidligere beskrevet måte. Gain trekker ned hele gråskalaen på TW5500, mens kontrasten virker og trekke ned mer i toppen. Det var bare et tips, ikke noen "formaning". ;-)

PS: har du fått bygget deg et nytt maskert rom for kalibrering? Får kanskje ta turen over fjellet og hilse på en dag?
    Jeg har ikke sett så mye endringer i gamma på de jeg har kalibrert, men det er godt mulig det er store forskjeller på å bruke lampen i økonomimodi eller med full lampespenning. Alle gode tips er verdt å ha med seg

Dessverre er ikke kinorommmet på gang enda Irriterende greier, men det har kommet veeeldig mange ting i veien for progressjonen. Eksempelvis tar vesla MYE tid, men det er jo koselig også da. Målet, slik det ser ut nå er at kinoen skal ferdigstilles i løpet av sommeren slik at den er klar til høstsesongen.

Du er alltid velkommen innom, selv om kinoen ikke er ferdig

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det du som var å kalibrerte den TW5500 på hundvåg AK?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er du her enda ja Det er bra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur på Hundvåg, så det er nok stor sansynlighet for at det var den samme.

@thomas_oland

Jeg har ikke hørt noe om at denne projektoren er "3D ready", men det er sikkert ikke umulig. Dog, litt avhengig av teknologi så krever det litt ekstra av projektorene å vise 3D på en tilfredsstillende måte, eksempelvis "høy nok" oppfriskningshastighet dersom shutter briller skal benyttes eller "høy nok" lysstyrke dersom polariseringsbriller er den foretrukkede teknologien.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg var en tur på Hundvåg, så det er nok stor sansynlighet for at det var den samme.

@thomas_oland

Jeg har ikke hørt noe om at denne projektoren er "3D ready", men det er sikkert ikke umulig. Dog, litt avhengig av teknologi så krever det litt ekstra av projektorene å vise 3D på en tilfredsstillende måte, eksempelvis "høy nok" oppfriskningshastighet dersom shutter briller skal benyttes eller "høy nok" lysstyrke dersom polariseringsbriller er den foretrukkede teknologien.
    Hvordan gikk det med gammaen på den?

Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •