Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 470
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    polarisering vil bare være et issue når man kjører 3D via to projektorer (vertikal og horisontal polarisering). Det er en gammel myte at det ikke er mulig å bruke LCD-projektorer ved denne typen 3D visning, da lyset inne i engine er polarisert. Lyset er imidlertid ikke polarisert når det forlater linsen, og det er kjørt flere vellykkede visninger med både TW1000 og TW2000. Tror nok ikke at det vil være noe problem med TW4400 eller 5500 heller.

Uansett er det vel lukkerbriller som er interessant i hjemmekinoen, da to projektorer vil bli dyrt (og veldig varmt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    polarisering vil bare være et issue når man kjører 3D via to projektorer (vertikal og horisontal polarisering). Det er en gammel myte at det ikke er mulig å bruke LCD-projektorer ved denne typen 3D visning, da lyset inne i engine er polarisert. Lyset er imidlertid ikke polarisert når det forlater linsen, og det er kjørt flere vellykkede visninger med både TW1000 og TW2000. Tror nok ikke at det vil være noe problem med TW4400 eller 5500 heller.

Uansett er det vel lukkerbriller som er interessant i hjemmekinoen, da to projektorer vil bli dyrt (og veldig varmt).
    Nå har ikke jeg sett Avatar i 3D, men er det den type teknologi som var på kino som nå er på vei inn til hjemmebruk? Måtte man ha hode vannrett for å få effekten?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, Avatar er i all hovedsak vist ved bruk av passive briller og to projiserte bilder (ikke nødvendigvis to projektorer, men du separate linser, ofte Sony-basert). Fordelen med passive briller er at de stjeler langt mindre lys enn aktive, men fargene påvirkes i større grad, i tillegg er 3D-effekten og skarpheten ofte bedre på aktive briller. Samtidig er som nevnt aktive briller noe mer slitsomt å forhold seg til...

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er TW4400 vesentlig dårligere enn TW5500?

TW4400 blir liksom aldri nevnt som alternativ til Sony HW15, selv om disse jo er likt priset.

Gjengangeren er jo "i denne prisklassen står det mellom HW15 og TW5500". Men TW4400 er jo helt i prisklassen til HW15, mens TW5500 er noen tusenlapper dyrere.

Så jeg gjentar: Er TW4400 vesentlig dårligere enn TW5500?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Såfremt du får en TW4400 som yter bra ut av esken er den jo et godt alternativ til TW5500. Forskjellene er jo egentlig minimale. Noe mindre rekkevidde på irisen, slik at absolutt sort ikke er like sort (men her snakker vi detaljer), samt at da selvsagt et fungerende CMS-system mangler ettersom en ikke får kalibrert den såkalte x.v-modusen som er eneste modus med korrekte farger.

Dessverre har jeg kun sett en enhet som dessverre viste seg å være defekt, men jeg skal prøve å sett på en slik om ikke alt for lenge, er helt enig i at det kan være en veldig spennende motkandidat til HW15!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og tester TW4400 nå.

Forskjellen er strengt tatt bare irisen, samt fargen på kabinettet da. Eller for å snu på det, TW4400 er en TW5000 med interpolering og super-resolution. TW5500 har fått en ny type iris, som hovedsakelig gir bedre lineæritet i fargetemperaturen ned mot bunnen av gråskalaen (spriker ikke ved 10 ire og nedover, slik de fleste andre projektorer gjør). TW4400 har full CMS, og kan kalibreres på lik linje med TW5500. Eneste forskjellen i så måte er at fargerom "normal" ikke er fabrikk kalibrert til BT709, slik det er på TW5500. Det er imidlertid lett å sette opp et korrekt fargerom, og når det er gjort, er gråskala og gamma bare en lek.

xvColor er ikke korrekt på noen av de nye Epson projektorene, da denne kun er tiltenkt DeepColor (xvColor). På tidligere modeller var xvColor kalibrert etter BT709, noe som strengt tatt er helt feil. Velger man xvColor på de nye Epson projektorene (ute å faktisk overføre DeepColor kildemateriale) blir bildet veldig undersaturert.

Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Så jeg gjentar: Er TW4400 vesentlig dårligere enn TW5500?
    Som du sikkert har forstått allerede; nei den er ikke vesentilg dårligere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du klarer altså å komme i mål med utgangspunkt i den oversaturerte "normal"-modusen på TW4400? Det er jo hyggelig å høre. Samtidig er det jo da slik at kalibrering blir et must på denne, men slik er det jo ofte uansett...

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har dog ikke prøvd om den tar 48Hz (3D) på inngangen.
    Har du mulighet til å prøve om den tar 48Hz. TW5500 virker som den projektoren som har det jeg ønsker, men vil ikke sitte med en "katta i sekken" følelse hvis "alt" skal være i 3D om en generasjon eller to. Uansett syns jeg jo en film i 3D i ny og ned er gøy!

Så hvis TW5500 kan vise 3D (med shutter briller), er denne komplett i mine øyne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke så kjent med epson sine projektorer. Skal kalibrere en tw5500 ikveld, men er normal modusen den som har best utgangspunkt? Kan man forøvrig kalibrere alle moduser så de blir like?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hva en bør kalibrere avhenger jo gjerne av:

1. Rommet - mye lyse flater?
    2. Lerretets størrelser?
    3. Preferanse?

...normalt sett vil jeg si at "low" er korrekt lampemodi å kalibrere på en TW5500, da den støyer en del i "normal" modus. Har en imidlertid et spesielt stort lerret, gjerne 265cm+ bredt, er nok uansett "normal" å foretrekke for mange. Det samme gjelder om en bruker projektoren i et rom mye mye lyse flater.

Generelt yter TW5500 bra i "normal"-modus, men må kalibreres i økonomimodus.

...og nei... Du kan ikke kalibrere opp projektoren i "low"-modus og benytte disse justeringene i "normal"-modus, men ettersom normal-modusen ofte ser relativt grei ut (det bør du jo kanskje dobbeltsjekke da), bør vel fokuset uansett legges på kalibrering i low, og heller bruke default-justeringer i high...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

2. Lerretets størrelser?
    3. Preferanse?

...normalt sett vil jeg si at "low" er korrekt lampemodi å kalibrere på en TW5500, da den støyer en del i "normal" modus. Har en imidlertid et spesielt stort lerret, gjerne 265cm+ bredt, er nok uansett "normal" å foretrekke for mange. Det samme gjelder om en bruker projektoren i et rom mye mye lyse flater.

Generelt yter TW5500 bra i "normal"-modus, men må kalibreres i økonomimodus.

...og nei... Du kan ikke kalibrere opp projektoren i "low"-modus og benytte disse justeringene i "normal"-modus, men ettersom normal-modusen ofte ser relativt grei ut (det bør du jo kanskje dobbeltsjekke da), bør vel fokuset uansett legges på kalibrering i low, og heller bruke default-justeringer i high...
    Så den har forskjellige lampe styrke i la oss si normal, cinema, dynamic osv?

Han har ikke så stort lerret men har dårlig lyskontroll, så tror nok lampen low modus vil nok holde uansett, men jeg får nå se når jeg kalibrerer.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

2. Lerretets størrelser?
    3. Preferanse?

[...]
    Hva tilsvarer "støyer en del" oversatt til dB verdi? (kun èn dB-verdi, 22, er oppgitt i spec'en for TW5500; som jeg da antar er for økonomi-modus?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr db målingen egentlig? Det eksisterer ingen standard måte å måle støy fra projektorer på, og hver produsent gjøre det på "sin måte". Disse verdiene kan derfor ikke sammenliknes (settes opp mot hverandre). De sier altså ingen ting.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig. Så det du sier er at TW5500 støyer merkbart mer enn f.eks Sony HW15? (som også er oppgitt til 22dB)
    Begynner å bli litt lei av misvisende verdier, spes. på ting som burde være enkelt å måle vha. en standardisert metode (en gitt avstand med std. lampesetting, dvs. verdiene brukt for å gi lumen og kontrast) burde være eneste faktor for å måle støy slik jeg ser det iaf.!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW5500 støyer definitivt mer enn HW15. Sistnevnte er blant de mest stillegående projektorene på markedet. Det er vel bare Mitsubishi sine LCD-projektorer som er mer stillegående (men de holder dessverre ikke mål bildemessig).

EN HW15 med full spenning på lampen, støyer ikke mer enn de fleste andre støysvake projektorer gjør i øko-modus.

Epson kan sikkert forsvare 22db målt i økonomi modus. Den er stillegående her, men støyen øker også drastisk når lampespenningen økes.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enkelt dette her. Valget har kommet ned til TW5500 vs. HW15. Siden 5500 har bedre sortnivå (utifra det en har lest her), kontrast, zoom, lens shift, samt fungerende interpolering m/low-setting ift. HW15 virket denne som en god kandidat.

Men støy er temmelig uønsket på en PJ! Regner med den blir kjørt i økonomi-modus, da det er denne som blir kalibrert og rommet er delvis lyskontrollert, men dersom den allikevel støyer mer selv i "low" er jo det ikke så alt for bra, tatt i betraktning iris-støy i tillegg.

Lurer nesten på å vente på de respektive produsenter's nye modeller (har allerede ventet i ca. 3.5 evigheter allerede)

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Ikke enkelt dette her. Valget har kommet ned til TW5500 vs. HW15. Siden 5500 har bedre sortnivå (utifra det en har lest her), kontrast, zoom, lens shift, samt fungerende interpolering m/low-setting ift. HW15 virket denne som en god kandidat.

Lurer nesten på å vente på de respektive produsenter's nye modeller (har allerede ventet i ca. 3.5 evigheter allerede)
    Stod i dine støvler for noen dager siden jeg og, men endte opp med ingen av de :lol: .. Men etter de inntrykkene jeg har fått her inne, og lest meg til på div. fora er nok TW5500 en liten favoritt i mine øyne..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly

Men støy er temmelig uønsket på en PJ! Regner med den blir kjørt i økonomi-modus, da det er denne som blir kalibrert og rommet er delvis lyskontrollert, men dersom den allikevel støyer mer selv i "low" er jo det ikke så alt for bra, tatt i betraktning iris-støy i tillegg.

TW5500 er støysvak med lampen i øko-drift. Det er først med full spenning på lampen den kan betegnes som støyende. Alle projektorer (bortsett fra Sony HW15 og VW85) støyer relativt mye med lampen på full spenning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er trikset med å få gamma korrekt Gorm? Fargerom og gråskala ble veldig bra, men gamma gikk i en 45 graders vinkel med høy verdi på det under 50 IRE (hvor den traff på 2.2) til videre å fortsette med lavere verdier. Brukte DVE for å justere brightness men fikk ikke frem noen av de vertikale barene uansett hvordan verdiene på brightness ble justert.

Merkelig greie.

Edit: Fikk ikke sjekket om surround prosessoren sto på passthrouh på bildet eller om en en eller annen default setting som bør stå av sto på på BluRay spilleren. Off, må jo ha en ukes kurs på den Anthem Statement prosessoren for å skjønne noe av den.

Ett eller annet må være helt feil for å få en sånn gammakurve. Og at justering av sortnivået ikke lot seg gjøre

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en TW5500 som er kalibrert med full spenning på lampen (har stuekino som ikke er helt lyskontrollert, så det funker best hos meg) Viftestøy plager meg ikke i det hele tatt. Jeg har projektoren plassert ca: 2,3m bak meg, det vil si jeg sitter halvveis mellom lerret og projektor. Jeg har fått et eksemplar som har helt lydløs iris, det har vel de fleste tror jeg

Generelt er vel TW5500 veldig stille både når det gjelder vifte og iris støy. Har i lang tid fulgt med på AVS forum, der veldig mange brukere skriver innlegg, og støy er så å si et ikke tema der også ;-)

PS. En ting er i hvert fall sikker, når man nyter ”Band of Brothers” eller ”The Pacific” med litt guff på anlegget, så skal det veldig mye til før man hører noe som ikke skal være der

Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •