Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 470
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå synes jeg denne tråden sklir ut litt mht TW5500, men når det gjelder overstående sitat av HD350 vs. 750 blir det temmelig feil å kun angi "incremental contrast" som grunnlag for ens valg, da fargegamuten tross alt er alt for bred på HD350 (og 550) som jo er nettopp denne modellens store svakhet.

Det er uansett fint om denne tråden nå peiles inn på TW5500, ønsker en videre tips mht valg av projektor er det fint om det opprettes en "hvilken projektor skal jeg kjøpe?"-tråd med de aktuelle alternativer i topic.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for infoen, grunnen til at jeg postet her inne var at jeg har sett for meg at TW5500 kanskje var den projektoren som gav mest for pengene, og ved å spørre her kunne jeg få en pekepinn på hvorfor jeg bør velge Epson over Sony og JVC.

Har nå vært i kontakt med min forhandler, og vil tro at en avgjørelse blir tatt i løpet av dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, start en egen tråd for dette. Siden jeg ikke er enig med deg lygren der. Om fargerommet måles som det er helt på trynet så er det resultat av det som kommer frem på skjermen som betyr noe, og det er ikke så galt som målingene tilsier.
    Epsonen er en bra projektor det også, men du må regne med å sitte å høre på irsisen som jobber.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, det er tydeligvis delte meninger om det med støy fra iris på 5500 Razor. Kikker du litt bakover i tråden, så ser du at eierne tilbakemelder det motsatte.
    Når det gjelder HD350/550 så er fargegjengivelsen bedre enn målingene skulle tilsi, men den er uansett ikke god nok til at hudtoner fremstår naturlig.

TW5500 har god bildedynamikk i forhold til JVC'ene, da ANSI-kontrasten er noe høyere. Eneste unntaket er de mørkeste scenene, der har JVC projektorene unikt god dynamikk/kontrast. Sortnivået (hvor sort blir sort) er imidlertid mye bedre på TW5500.
    Den største fordelen med TW5500 er at de kan kalibreres perfekt, noe de andre kandidatene Adium nevner ikke har mulighet for.
    Sony HW15 er unikt god når det gjelder bildedynamikk i lyse scener, og den har også veldig lavt støynivå. Selv med lampen på full spenning støyer den mindre enn HD550 i øko-modus.

Personlig ville jeg valgt TW5500 blant de du nevner, da denne totalt sett kommer best ut (god bildedynamikk, sortnivå, interpolering, kalibreringsmuligheter, samt plasseringsvennlighet).

Hva er du ute etter fra en projektor Adium?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et utfyllende svar Gorm!
    Det jeg er ute etter er en projektor som gi meg gode bilder på film (BD), spill og fotball. Hadde egnetlig bestemt meg for TW5500, men ville spørre her inne før jeg tok avgjørelsen for å føle meg sikker i min sak.

Viser seg jo at TW5500 er en kjempeprojektor for en "rimelig" penge, men kom over et tilbud på en JVC HD750 som jeg valgte å slå til på før den ble solgt.

Ser frem til å få den på plass etter at den er kalibrert og kinoen er ferdigstilt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, HD750 er en super projektor (og har full CMS).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bra valg, gratulerer. EDIT: Dette er en teknisk tråd...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan takler TW5500 en stjernehimmel med lite stjerner? Lukker den irisen så mye at det ser ut som døde pixler eller eller er det litt lysstyrke igjen? På ett hvit lerret som er uten noenting vil det si at tw5500 har mindre lyslekkasje enn jvc sine? Mer som ett bakbelyst led tv?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men for framtidige lesere av denne tråden som kanskje vurderer TW5500 så er det jo verdt å nevne Epson sin fantastiske lampegaranti.
    Mener å huske at den er hele 3 år. Det er jo bare en fantastisk god garanti som jeg ikke tror noen andre i bransjen matcher.
    Det var et viktig moment for meg da jeg kjøpte min TW-projektor fra Epson.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvordan takler TW5500 en stjernehimmel med lite stjerner? Lukker den irisen så mye at det ser ut som døde pixler eller eller er det litt lysstyrke igjen? På ett hvit lerret som er uten noenting vil det si at tw5500 har mindre lyslekkasje enn jvc sine? Mer som ett bakbelyst led tv?
    Det er greit med trykk i stjernene, men dynamikken i denne typen scener er vesentlig lavere enn hva de siste modellene til JVC kan skilte med.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bekjent som har nettopp kjøpt en tw5500, men er litt vanskelig å sammenligne hos han da han ikke er i nærheten av å ha samme lyskontroll som hos meg.

Frister å kjøpe en tw5500 bare for å sammenligne med min, men det blir fort noen høvdinger ut vinduet hvis den ikke matcher min. Nå har jeg jo skrudd ned fargene med 10 hakk, for på 0 så blir det litt for mye farger, men sånn som det er nå så ser det bra ut.

Men hvem skal man høre på når man også leser dette

"Home Cinema 8500UB vs. JVC DLA-RS10 and DLA-RS15
    Well, I haven't seen any of the new JVC's up close. All are supposed to have slightly better blacks than last year's models. As a result, I can't speak precisely about the new DLA-RS15, but I can about the RS10.

The RS10 delivers great blacks, and does so, without using a dynamic iris. That's a real advantage. No compression of the dynamics of the image on medium to darker scenes, unlike projectors using dynamic irises. No iris action to be detected, and perhaps occasionally be noticeable.

While the Epson color is very good, the JVC has a slightly more natural look and feel. True, we're quibbling here, but, that's often what one does, when comparing a very good projector to another, more expensive one.

Inherently both projectors normally qualify as average sharpness, and about the same. I do like the Epson Super-Resolution, though, and when engaged, does make the Epson look a touch sharper than the JVC RS10. It will put that slight extra sparkle in an actor's eye.

Brightness in this case, is very different. In "best" mode, the JVC easily bests the Epson, with over 750 lumens to the Epson's 500. The RS10 can handle my 128" screen in "best" mode, something the Epson just can't do. In "brightest" mode, however, the JVC only gets a small increase in the 900 lumen range, while the Epson is about 50% brighter. As I own the similarly bright RS20, I can attest, that on my 128" screen, if I want a nice amount of ambient light when folks are over for football, the JVC's come up a little short, while the Epson has no problem. (That's why, back in February, I had pulled down my RS20 from my high shelf and put an Epson up there for my Superbowl party).

Both have excellent placement flexibility no advantage there at all, although the Epson does have a touch more lens shift, the JVC has plenty.

Both have 2 year warranties, but the Epson's includes their typically overnight replacement program.

The Epson has the bells and whistles. There's no CFI on the JVC. For standard frame interpolation, the JVC goes to 48fps on 24fps movies, the Epson to 96fps. And the Epson just has more dynamic type features, such as Super-Resolution, Contrast Enhancement, etc.

The JVC is going to sell for about $2000 more.

Is it worth it? For those into best picture quality, I have to say yes, without reservation. For people buying a projector, pretty much for movies only, and aren't worried about brightest mode performance, then definitely.

In fact, the thing that makes the choice difficult, is the more expensive RS20. The RS20, and forthcoming RS25, is essentially, picture wise, where all RS10 folks would like to be. Similar, but better, and better blacks. That means a person not on a tight budget may find themselves deciding not so much between the RS10 and the Epson 8500UB, but between the Epson and the RS20. Hey, if you can afford the extra $2000 (roughly) for the RS10, why not still another couple thousand for the even better RS20?"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som tw-5500 er et virkelig godt kjøp av det som er på markedet akkurat nå. Det som taler til dennes fordel over f.eks Benq 5000 er FI. Har ved diverse butikkbesøk sett på en del store flatskjermer i 50"-60"-størrelse og jeg henger meg alltid opp i rykkingen en ser pga 24fps, antakelig fordi det er uvant å se dette så tydelig. På min halvgamle 36" CRT er selvfølgelig dette mindre generende. Det er derfor sannsynlig at jeg kommer til virkelig å henge meg opp i dette ved 92"!

Det jeg lurer litt på er om tw-5500 er velegnet i min dagligstue med hvitt tak og lyse vegger. Lyskontrollen blir vel så som så, slår av alt lys og satser på at det er mørkt ute. Men av og til er det også ønskelig å se en fotballkamp eller film på dagtid. Vil en 5500 fullkalibrert i økomodus til bruk på kveldstid og grovkalibrert maksmodus til dagtitting være et godt alternativ? Kasteavstand ca 3,5 meter, antatt dukstørrelse 92" el mindre.

Jeg står foran innkjøp av min første projektor og takker for alle innspill!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Jeg har en bekjent som har nettopp kjøpt en tw5500, men er litt vanskelig å sammenligne hos han da han ikke er i nærheten av å ha samme lyskontroll som hos meg.

Frister å kjøpe en tw5500 bare for å sammenligne med min, men det blir fort noen høvdinger ut vinduet hvis den ikke matcher min. Nå har jeg jo skrudd ned fargene med 10 hakk, for på 0 så blir det litt for mye farger, men sånn som det er nå så ser det bra ut.

Men hvem skal man høre på når man også leser dette
    Hva er det du skal "høre på" ? Forøvrig så er det vel ikke nødvendig for deg å kjøpe en TW5500 dersom du kan kikke litt på projektoren som din bekjent, har?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Det virker som tw-5500 er et virkelig godt kjøp av det som er på markedet akkurat nå. Det som taler til dennes fordel over f.eks Benq 5000 er FI. Har ved diverse butikkbesøk sett på en del store flatskjermer i 50"-60"-størrelse og jeg henger meg alltid opp i rykkingen en ser pga 24fps, antakelig fordi det er uvant å se dette så tydelig. På min halvgamle 36" CRT er selvfølgelig dette mindre generende. Det er derfor sannsynlig at jeg kommer til virkelig å henge meg opp i dette ved 92"!

Det jeg lurer litt på er om tw-5500 er velegnet i min dagligstue med hvitt tak og lyse vegger. Lyskontrollen blir vel så som så, slår av alt lys og satser på at det er mørkt ute. Men av og til er det også ønskelig å se en fotballkamp eller film på dagtid. Vil en 5500 fullkalibrert i økomodus til bruk på kveldstid og grovkalibrert maksmodus til dagtitting være et godt alternativ? Kasteavstand ca 3,5 meter, antatt dukstørrelse 92" el mindre.

Jeg står foran innkjøp av min første projektor og takker for alle innspill!
    Det finnes nok bedre alternativer for deg enn TW5500. Den er nok dessverre ikke veldig lyssterk, og det vil muligens være litt "perler for svin" å å benytte den i en lys stue. Den har sine forcer på andre områder enn lysstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar AK!

Er det da andre projektorer som kan være bedre egnet enn denne til lys stue? Som sagt, mener og tror at FI er viktigere enn svartnivå f.eks.

Det kan kanskje være lurt å se det litt an en tid framover, det kommer kanskje mer lyssterke varianter med FI (og 3D?) senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hva er det du skal "høre på" ? Forøvrig så er det vel ikke nødvendig for deg å kjøpe en TW5500 dersom du kan kikke litt på projektoren som din bekjent, har?
    Jo, jeg skal jo det, men som jeg nevnte så har han ikke noe bra lyskontroll. Jeg har hatt en 750 hos meg med side om side sammenligning (kalibrert selvfølgelig). Klart 750'en hadde bedre sortnivå og litt mer nøytrale farger, men forskjellen var ikke så stor.

Men gorm og lygren mener fargene på den jeg har er helt på tryne. Ikke er jeg fargeblind så jeg vet ikke hvorfor de gir den så negativ omtale.

Eneste jeg kan se på hos han jeg kjenner er hvordan FI'en er, som skal visst fungere veldig bra på epsonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Takk for kjapt svar AK!

Er det da andre projektorer som kan være bedre egnet enn denne til lys stue? Som sagt, mener og tror at FI er viktigere enn svartnivå f.eks.

Det kan kanskje være lurt å se det litt an en tid framover, det kommer kanskje mer lyssterke varianter med FI (og 3D?) senere.
    Tror nok 3D vil bli det neste hos de fleste produsenter. Vil nok få vite mye om dette etter sommeren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spørs om 3D er noe en bør "frykte" med det første hva angår nye modeller...

For det første er det aktive briller som er eneste opsjon for 3D fra projektorer og TVer, da passive briller (som på kino) krever to linser/TV-lag. Aktive briller har fordelen av bedre fargegjengivelse og høyere visningsvinkel, men den enorme ulempen at de formelig SPISER lysutbytte, type 65% av det tilgjengelige lyset.

Nå er ikke jeg noe "lysfantast" selv, men om en struper 65% av lyset fra de fleste av dagens hjemmekinoprojektorer blir det fint lite igjen på de fleste av dem... En trenger i så måte minst 30-40% mer lys enn fra dagens projektorer for å forsvare et 3D-system det er noe poeng i å kjøpe slik jeg ser det.

Når det samtidig ikke har skjedd noe større innen lampeutvikling, paneler eller tilsvarende (som jeg er klar over i det minste ), er den mest naturlige "løsning" for å kunne levere denne type lys enten å øke størrelsen på pæra, som igjen resulterer i mer varme og dårligere sortnivå.

Nå kan vi nok samtidig ikke se helt bort fra hakket mer effektive irisløsninger/optiske motorer, samt at en jo kan ha en "boost"-modus i 3D med høy lampespenning, og en lav spenning "2D"-film-modus som ikke nødvendigvis ser sååå ille ut selv om lyset fra projektoren er noe kraftigere enn på dagens modeller.

I tillegg synes jeg de aktive brillere er slitsomme i praktisk bruk... En ser jo lett "flimmeret" de produserer, og 3D-effekten er jo heller på ingen måte feilfri (masse skygger, feil farger)...

3D kommer jo uansett - det er det liten tvil om - men jeg er veldig spent på å se om årets projektormodeller vil ha forsvarlig funksjonalitet i så måte. Jeg tipper en vil se litt ulik tilnærming; den enkle måten der produsenten bare øker støttet inngangsfrekvens til type 120KHz og ellers gjør fint lite, til egne "trimmede" 3D-modeller. Det er disse "trimmede" 3D-modellene jeg tror lar vente på seg (og når de først kommer er også spørsmålet om de er gode nok selvsagt...), mens de førstnevnte mest sannsynlig uansett vil produsere for lite lys til å forsvare en høyere pris...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det finnes nok bedre alternativer for deg enn TW5500. Den er nok dessverre ikke veldig lyssterk, og det vil muligens være litt "perler for svin" å å benytte den i en lys stue. Den har sine forcer på andre områder enn lysstyrke.
    TW5500 har faktisk mer lys enn man skulle tro. Ved forrige shoot-out måtte vi faktisk sette TW5500 i økonomimodus for å matche de andre. I fargemodus "livingroom" er fargene ikke like lette å temme, men der levererte den godt over 1600 ansi-lumen. Kalibrerer man opp dynamisk modus, så snakker vi mer enn nok lys til å kjøre 3D. Har dog ikke prøvd om den tar 48Hz (3D) på inngangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...problemet er vel kanskje ikke antall Hz, altså bilder pr. sekund, det er snakk om at skal støttes (vel, det også...), men støttet kHz på inputten, altså båndbredden på videosignalet...

Googlet litt og fant følgende: 1920x1080 @ 24 Hz (EDID) HSync: 26.9673 kHz... Med andre ord må det være støtte for minst 54KHz på inputten. Antar den støtter det i alle tilfelle, pleier vel å være støtte for 60-75KHz på de fleste av dagens projektorer, men finner ikke noe i produktspekken.

Uansett vil funksjoner som 4:4 pulldown ikke fungere med en slik input, men det er kanskje ikke like viktig på en 3D-strøm.

I alle tilfelle hadde det jo vært morsomt om TW5500 vil kunne støtte 3D, for jeg er enig i at den i dynamisk modus trolig vil ha mer enn nok lys for nettopp 3D-visning.

...for øvrig hørte jeg fra Epson offisielt at de i alle tilfelle hadde noe issues med polarisering hva angår 3D? Forstod ikke helt hva vedkommende mente, og tror ikke vedkommende var helt sikker selv heller, men kanskje noen andre vet noe mer?

Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •