Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 470
    Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva vil dere som har sett denne si er "max" lerrets størrelselse, tåler den 150" i dedikert rom med fin lyskontroll?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes kun et fåtall projektorer som gjør en god jobb på 150 tommer, og TW5500 er ikke blant dem. 150 tommer er jo enormt!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forøvrig på forsiden av L&B at de hevder TW5500 er god for 300 tommer bilde. Bare så det er sagt, det funker ikke!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at JVC DLA-HD550 har gjort et kraftig hopp ned i pris, slik at forskjellen i pris mellom den og TW5500 ikke lengre er så stor som tidligere, men er det noen grunn til å vurdere den istedet for TW5500?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HD550 har jo fordelen av enda noe heftigere sortnivå, spesielt i "mellommørke" scener. Grunnkontrast på TW5500 er jo ca. 5000:1, mot type 20-25.000:1 på HD550 (kun et "wild guess" basert på HD350, har aldri målt HD550). Samtidig har jo TW5500 iris som drar på bra på sortnivået selvsagt, men på sort tror jeg HD550 drar det lengste strået.

Dernest er det jo "ANSI"-kontrasten, der TW5500 ligger på rundt 300:1, og HD550 typisk rundt 200:1. Dette gir mer smell i scener med mer blandede lyse og mørke objekter...

I tillegg har HD550 selvsagt motorisert zoom og fokus, samt høyere pikseltetthet, som jo kan ha noe å si om en sitter veldig nære lerretet eller har en spesielt stor duk.

Problemet er jo imidlertid at fargene på HD550 er helt off... Dessverre vil jeg si... Oversaturerte farger gir et mindre naturlig bilde, og der stiller jeg TW5500 seg i en helt annen liga. Merkelig at JVC ikke kan tilby en "natural"-setting med noenlunde OK fargerom, en må liksom opp på HD950 for å faktisk få farger som stemmer. Her har JVC bommet stort.

Jeg tror nok jeg personlig ikke ville gått for HD550 selv til dagens pris, men det er klart; det blir gjerne opp til enhver, at HD550 og JVC som sådan leverer fantastisk gode bilder er det liten tvil rundt, problemet er altså oversaturerte farger, som etter mitt syn er en alvorlig blemme, men for andre kanskje ikke er like vesentlig...

Newcomer AlfaThor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil bildet fra denne projektoren oppleves dersom man ikke sitter lenger unna enn enn 1x bildets størrelse? Er screendoor/pixeltetthet et tema? Sitter og vurderer denne opp mot hw15 og klarer ikke helt å bestemme meg for om den er "verd" prisdiffen.

På forhånd takk
    Thor Atle

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmmm... Sitter du såpass nære hadde jeg nok kanskje vurdert HW15 i stedet, men her må gjerne andre komme med sine formeninger også... Pikselstrukturen vil uansett ikke blir VELDIG tydelig fra TW5500, men på 1x-avstand vil en nok kunne skimte noe, spesielt i lyse partier.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel umulig være verre enn Sanyo plv-z2'en jeg har i dag, hehe.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten "review" etter en 3-4 timers bruk: Dette er heelt fantastisk. Regner med at dette er en kombinasjon av Gorms kalibrering + at projektoren i seg selv er knall. Det er et sortnivå fra en annen verden her inne, jeg ser detaljer som jeg aldri har sett i mørket før. Helt fantastisk "punch" i bildet. Har kun prøvd meg i Eco modus og eco modus + iris på full pupp foreløbig.

Irislyder hører jeg ingenting til, jeg satt den på det høyeste og la øret inntil. Kan da så vidt høre noen lyder med all lyd skrudd av, og hvis jeg holder pusten. Med andre ord dette er et ikketema for meg. Du må ha hatt en mandagsmodell i testen din Gorm?

Så her sitter en meget lykkelig mann og koser seg med et glass cognac og gamle lost episoder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Bare en liten "review" etter en 3-4 timers bruk: Dette er heelt fantastisk. Regner med at dette er en kombinasjon av Gorms kalibrering + at projektoren i seg selv er knall. Det er et sortnivå fra en annen verden her inne, jeg ser detaljer som jeg aldri har sett i mørket før. Helt fantastisk "punch" i bildet. Har kun prøvd meg i Eco modus og eco modus + iris på full pupp foreløbig.

Irislyder hører jeg ingenting til, jeg satt den på det høyeste og la øret inntil. Kan da så vidt høre noen lyder med all lyd skrudd av, og hvis jeg holder pusten. Med andre ord dette er et ikketema for meg. Du må ha hatt en mandagsmodell i testen din Gorm?

Så her sitter en meget lykkelig mann og koser seg med et glass cognac og gamle lost episoder
    Må si meg enig i det, iris er ett ikke problem for min del også, selv ved høyeste nivå (eller full pupp ) Min forrige prosjektor Epson emp-tw2000 hadde ubrukelig iris grunnet støynivå, DEN hørtes ut som en gammel harddisk. Ellers er 5500 en knallbra prosjektor, jo mer jeg bruker den jo mer fornøyd blir jeg. Mangelen på negative sider forsterker de positive enda mer. Eneste minus (for min del) er at den er satt ned til 23.500kr, mao løp og kjøp.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil

Stemmer det, Geil!

Når jeg skrev min første feedback så var jeg i tvil om auto iris virka, siden den ikke ga lyd fra seg i det hele tatt. Men jeg skrev også at jeg så forskjell i sortnivå, så jeg konkluderte med at den virka helt fint :-D

Etterpå så gjorde jeg som deg, lydanlegg av, øret rett ned på projektoren, da kunne jeg høre en svak summing når jeg aktiverte den. Så hvis det eksemplaret som var testa i hjemmekino ”knitra” så må det nesten vært en ”one of a kind” for dette har ikke vært rapportert av noen andre heller, det være seg her eller på andre forum rundt i kring.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Fin test det, men jeg er sterkt uenig i konklusjonen angående interpolering. Han skriver at han er prisipiel motstander av funksjonen, og det må ha farget testen. For det første er det idiotisk å være motstander (på prinsipielt grunnlag) av en funksjon som skal forbedre et vesentlig problem (24fps). For det andre, interpolering satt til "low" gir ingen "video-effekt", det introduseres først på "medium" og "high".
    Helt enig med deg Gorm.

En annen ting er at i noen amerikanske tester så hevdes det at FI fungerer dårlig på HDTV cable/sat sendinger. Vet ikke jeg, kanskje det har noe og gjøre med frekvens (Hz) i USA vs. Europa. Muligens har vi fått bedre software i våre eksemplarer, i så tilfelle er det jo greit at vi som regel må vente litt før Europa versjonen slippes. En ting er i hvert fall sikker, ishockey i 720p funker helt fint :-D

Hva gjelder FI så har jeg hatt besøk av et par av mine kamerater, som er skikkelige ”filmfreaks”. Viste dem FI low på splitscreen og di var helt enige i at den funksjonen gir et skikkelig løft i bildet uten at det ødelegger filmfølelsen i det hele tatt.

PS. Jeg har også tatt ”super resolution” i bruk nå. Og det er som du sier, på DVD og litt dårlige Blu-ray filmer virker det fint. Siden funksjonen ikke degraderer bildet på perfekte filmer så lar jeg den være aktivert hele veien.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har selv hørt en del av disse, og jeg må jo si jeg hører en svak knitring jeg også da... Uansett er jo poenget at knitringen er svak, og tydeligvis heller ikke til noen nevneverdig sjenanse lenger...

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dere har rett og slett blitt for bortskjemte/kresne lygren Hehe, men jeg får jo sånn forumsymptomer selv iblant. Leser jeg om et "problem" så kan du ta deg **** på at jeg ser det selv med en gang. Jeg innbiller meg hvertfall det. Nei tw-5500 er det beste kjøpet jeg har gjort i manns minne. Jeg koser meg ille fælt her nå. Skal til og med spandere på meg blendingsgardiner nå, for og virkelig sette krona på verket

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å si noe om fillraten på denne fremfor min gamle Sanyo plv-z2?
    På forhånd takk!

Mvh
    Thor Atle

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, for all del, "knitringen" er virkelig flisespikkeri, men det er jo gjerne fliser en må spikke på denne type produkter om en skal kunne si noe annet enn hvor fantastisk bra de er...

Når det gjelder fillraten er ikke den nevneverdig forbedret på pikselnivå fra din Z2, AlfaThor, men 1920x1080 piksler vil jo langt mer enn din nåværende projektor, så det er neppe noe større issue med mindre du sitter med nesa virkelig klint opp i lerretet...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, for all del, "knitringen" er virkelig flisespikkeri, men det er jo gjerne fliser en må spikke på denne type produkter om en skal kunne si noe annet enn hvor fantastisk bra de er...

Når det gjelder fillraten er ikke den nevneverdig forbedret på pikselnivå fra din Z2, AlfaThor, men 1920x1080 piksler vil jo langt mer enn din nåværende projektor, så det er neppe noe større issue med mindre du sitter med nesa virkelig klint opp i lerretet...
    Takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har JVC 350 og synes ikke fargene er så spesielt oversaturert. Hudfargene ser normale ut og planter, gress ser ikke kunstige ut.
    Jeg har hatt en kalibrert 750 med fw1.1 hjemme og hatt side om side sammenligning og forskjellene i fargene var minimale, 750'en hadde litt bedre sortnivå/kontrast men ellers så var ikke forskjellen stor.
    Eieren og en annen avfrik hadde samme oppfatning som meg.

Jeg er ganske kritisk på bildesiden og hadde noe plaget meg så hadde jeg selvfølgelig kjøpt 750'en når den var på markede.

Når jeg kjøpte min så kunne ikke prisforskjellen på over 23k forsvares.

Så en 550 til 29k synes jeg er en ganske bra pris.

Og en lite brukt 950 til 9k mer er jo også ett kjempekjøp.

Men det er nå min mening.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, mye kjekk lesing i denne tråden for meg (les: oss) som skal gå til innkjøp av projektor for første gang. Kanskje jeg burde laget egen tråd, håper ingen tar seg nær av at jeg fyrer løs med et spørsmål her

Har lest en del både om TW5500, Sonys HW15 og JVC HD550 og det virker som de er mer eller mindre gjevngode. Da blir heller spørsmålet for min del, hvilken er det som egner seg best for en som ikke har hatt projektor før, da med tanke på brukervennlighet pærebytte ol.

Bygger nå et dedikert kinorom hvor jeg har mulighet for å kontrollere lyset fullstendig. Lerret blir enten 92" eller 106" og sitteavstand blir 5-6 meter. Uavhengig av projektorvalg blir det full proffkalibrering, vil unødig justere mer en nødvendig selv :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er oppe i prisleiet til Jvc 550 + kalibrering som koster 2-3k så er du ganske nærme den ferdig kalibrerte 950'en som ligger på avtorget. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gravd litt ekstra dypt og kjapt i lommeboka å kjøpt den, da får du ett seriøst bra bilde i kinoen din.
    Hvis ikke så vil 550'en også gi deg ett bilde serøst bilde som du vil kose deg i masse med. Den har jo tross alt gått ned fra 40k (som jeg syntes var for mye).
    Når det gjelder lerret så kjøp ivertfall 106" hvis det er det største du kan ha.

Sitat tatt ut fra en test som gjelder Jvc350 og 750 som er bildemessig så og si identisk med dagens 550 og 950.

"Selecting between the HD350 and HD750 is a matter of personal funding. For those who have the cash and want the best, the HD750 is it. For those who want to pay a premium for a high contrast, analog-like image, but don't want to pay an extra $2,500 for incremental contrast, the HD350 would be the better choice. Either way, you will end up with a very serious picture in your home theater."

Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •