Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 470
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En KAN kalibrere hver modus, men ettersom det tross alt er mye jobb å kalibrere er det vel greit å kanskje velge den modusen en normalt sett benytter. Mange vil nok med fordel bruke "økonomi"-modus, da av hensyn til pærens levetid, sortnivå og generell bildedynamikk. "Normal" modus gir selvsagt noe mer "punch" grunnet økt lysutbytte, men det går jo selvsagt på bekostning av sortnivå. I en stueløsning med hvite vegger og tak rund baut kan nok imidlertid også normalmodus funke bra, det blir jo gjerne også litt preferanser...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hvis det for øvrig siktes til hva en gitt forhandler foretar seg av kalibrering, pris osv. er det flott om dette tas direkte med den aktuelle forhandleren, ikke her i den teknisk tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren, enig med deg at vi holder til det tekniske. Jeg var kanskje ute er hva som er vanlig å foretrekke gjøre, samt hva som gir denne større fortrinn i forhold til andre.

Når det gjelder plassering av denne projektoren, vil den være plasseringsvennlig? Jeg regner med å plassere projektor på omrking 4m og lerret på 106", høres det greit ut for en projektor som dette?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare skrive litt her nå, sitter og ser på Sverige-Vitryssland, fy f… for et bilde :-D

Prøver litt med FI og det er klinkende klart at FI normal gir et fantastisk glatt bilde, nesten som og se kampen live.

Hva gjelder FI, så har jeg nettopp funnet en fin funksjon på TW5500, vet ikke om denne virker på TW5000. Hvis man holder ned ”memory” knappen i 10 sec så får man opp en splitt bilde der, venstre er uten FI og på høyre kan man skifte mellom alle FI innstillingene, da ser man virkelig effekten av FI. Prøvde dette sist natt på en Blu-ray film, og det er klinkende klart at med litt FI, så blir det en bedre opplevelse, inherent judder forsvinner og alt blir mye skarpere uten at ”filmfølelsen” forsvinner.

Når det kommer til lysstyrke, så har TW5500 ”what it takes” jeg bruker et greyline lerret med ca. 0.7 gain men når jeg ser på snø og is på OL sendingene, så blir det skikkelig hvitt, no problems. Det har sikkert noe og gjøre med at jeg bruker natural med pæra på full styrke, siden min stue ikke er helt lyskontrollert. Etter god anbefaling, så bestilte jeg projektoren med kalibrering som er optimalt for dette, det viser seg nå å være et genistrøk, har aldri sett bedre bilde enn det jeg opplever nå :-D

PS. Litt inn i andre perioden leder Sverige 3-0, så dette ser meget lovende ut, drømmen er Sverige-Canada i finalen, lov og drømme eller :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som om jeg skulle sagt det selv :-)
    Satt og så OL-sending via TW5500 her om dagen jeg også (NRK HD), og "fytti-grisen-for-et-bilde". 720p 50 hertz er digg til sportsendinger!
    Har du testet super resolution Rolle. Ikke all verden å vinne på godt HD-materiale, men du verden så effektivt på SD.

Splitt funksjonen er forøvrig en genial løsning, og direkte årsaken til at jeg valgte å bruke FI på TW5500. Det hersker liksom liten tvil når du deler bildet i to, og betrakter forskjellene i "flyt" og bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...laveste FI fungerer imponerende bra, men drar du den lenger opp dukker det jo opp en del artifakter... Super Resolution er heller ingen ueffen funksjon, den synes jeg funker bra på mange typer materiale.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er spurt om før: men hvordan er sportsendinger på denne i direkte sammenligning med HW-15?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det kommer litt an på sendingen. NRK HD, med 50 hertz progressivt, vil nok ha litt bedre bildedybde og "trøkk" via HW15 (pga høyere ANSI-kontrast). SD sendinger vil oppleves totalt sett bedre fra TW5500 på grunn av FI og "super resolution". Det er i alle fall min mening, uten å ha sett dem side om side i akkurat denne "øvelsen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som om jeg skulle sagt det selv :-)
    Satt og så OL-sending via TW5500 her om dagen jeg også (NRK HD), og "fytti-grisen-for-et-bilde". 720p 50 hertz er digg til sportsendinger!
    Har du testet super resolution Rolle. Ikke all verden å vinne på godt HD-materiale, men du verden så effektivt på SD.

Splitt funksjonen er forøvrig en genial løsning, og direkte årsaken til at jeg valgte å bruke FI på TW5500. Det hersker liksom liten tvil når du deler bildet i to, og betrakter forskjellene i "flyt" og bildeskarphet.
    Har ikke testa ut super resolution ennå, Gorm

Skal sette på en god DVD og prøve litt :-D

By the way! Auto iris funker utmerket, som jeg skrev tidligere så ser jeg bedre kontrast i mørke scener uten at jeg hører noe fra den i det hele tatt. Det er først når jeg slår av lyd og legger øret helt inn på projektoren og slår av og på at jeg hører noe i det hele tatt. Det høres kun en meget svak summing som er helt uhørbar når du har lyd i stuen.

Fokusvandring, som jeg forstår var et problem med 5000 finnes heller ikke på min 5500, null forskjell fra kald til varm. Det er tydelig at Epson har rettet opp i mange ting og i tillegg har tilført nye funksjoner som virker utmerket.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk både Lyd og Bilde, og Hjemmekino i posten idag. Begge med test av TV5500, men med noe ulik konklusjon angående kalibrering.

Lyd og Bilde (Lasse Svendsen) mener den kan brukes i Epsons "Natural"-instilling, men da er ikke potensialet for bildekvalitet i nærheten av hva den virkelig kan og mener at den trenger omfattende kalibrering (proffkalibrering) for å yte optimalt, mens Hjemmekino (Gorm) mener den er svært godt fabrikk-kalibrert i fargemodusen "normal", men trenger gråskalakalibrering om man skal kjøre den i økonomidrift.

For øvrig er ikke Lyd og Bilde særlig imponert over funksjonen "Super Resolution" og mener den kun har gevinst på vanlige dvd-filmer og er helt uten gevinst på bluray, i motsetning til Hjemmekino som mener den fungerer best på SD-materiale, men godt kan benyttes på laveste nivå på HD-materiale.

Ikke godt å bli klok på dette, tenkte å bestille en TW5500, men var usikker på nødvendigheten av å inkludere kalibrering fra forhandler. Ble ikke akkurat mer sikker av dette

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok mr Svendsen har kjørt den i økonomimodus, og aldri har sett den i ukalibrert normalmodus. Når man kalibrerer øko-modus så ligger denne kalibreringen igjen også når man bytter til normaldrift. Man må altså lagre kalibreringen på en minneposisjon, sette lampen over i normaldrift, resette alle verdier, og så lagre den ukalibrerte modusen på egen minneposisjon. Det er jo en klar ulempe ved ikke å gjøre kalibreringen selv!

Når det gjelder "super resolution", så har den ingen særskilt effekt på referanseutgivelser på Blu-Ray, men vi vet jo alle at det finnes dårlige utgivelser i bøtter og spann. Her bidrar den på lik linje med det den gjør på SD (mest i bakgrunnen, for fokusområdet på HD-utgivelser er jo relativt skarpt allerede).

Alle som så TW5500 på messen så en helt ukalibrert projektor (eneste jeg hadde gjort var å aktivere interpolering på "low"). Tror ikke det er mange som mener den trenger omfattende kalibrering, etter å ha sett hva den er god for.

Med lampen i økonomimodus er saken en ganske annen, for da tigger fargetemperaturen rundt 7600 kelvin (helt stabilt fra 0 til 100 IRE). Her vil den altså trenge gråskala kalibrering. Men å kalle det omfattende kalibrering er å ta i litt, for å rette gråskala og gamma er relativt fort gjort. Man trenger da svært førsomt måleutstyr, for TW5500 lar deg da kalibrere fargetemperaturen perfekt helt ned til 0 IRE (relativt unikt)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lyd og Bildes enhet ble kalibrert av undertegnede, og det er jo ingen tvil om at TW5500 har godt av en "touch-up" i "økonomi"-modus. I høy lampemodus ser den adskillig bedre ut. Her er det nok bare en skriveleif hos Lyd og Bilde.

Når det gjelder "Super Resolution" blir gjerne det mer en smakssak, men uansett en kjekk funksjonalitet etter mitt syn...

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite spørsmål anngående denne projektoren. Etter å ha lest testen i hjemmekino så virka det som den var ganske "kurant" ut av boksen forutsatt at man skal bruke den med lampe i "høy" modus. Er den såpass kurant at man ikke trenger kalibrering? Eller det like greit å slenge på den lille tusenlappen det faktisk koster for en proffkalibrering på en unevnt nettshop i disse dager? I en vanlig stue så er det "høy" lampemodus som gjelder?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ha kjøpt den med proffkalibrering (Basic-versjonen) siden det er såpass lite forskjell. Spørsmålet jeg lurer på er snarere om man skulle ha "slengt på" Full-versjonen av kalibrering når man først er i gang...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg ikke svare for unevnte nettshop, men når jeg kalibrerer disse, så prioriterer jeg gjerne øko-modus. Jeg gjør som regel en grovkalibrering av høy lampestyrke, og en full kalibrering av øko-modus. Dette med mindre eier spesifiserer at den skal brukes med full lampestyrke hele tiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg bestiller en TW5500 fra en shop som har de to samme forbokstavene som dette forum, så er det nok med en "Basic"-kalibrering?

Pakketilbudet de kjører med Basic-kalibrering er fristende å benytte seg av

Har et kjellerrom med relativt lyse vegger/tak, mørkt heldekkende teppe og mørk bakvegg bak lerret. Vet ikke hva som funker best, men min TW2000 har vært kjørt på x.v.-Colour med lampa i øko-modus på et Dreamscreen grey-lerret og det har fungert ypperlig så langt. Kan man be om at den blir fullkalibrert med tanke på evt øko-modus? Er det forresten noen grunn til å kjøre den i øko-modus fremfor normal?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full spenning på lampen gir best bildedynamikk, men det gir også et vesentlig høyere støynivå. Har du kjørt TW2000 i øko-modus, så fungerer nok det flott på TW5500 også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker jeg det blir en TW5500 med full kalibrering for øko-modus

Fant forøvrig denne testen fra HomeTheater.com av Epson PowerLite Pro Cinema 9500 som vel er den samme som TW5500?:

Home Theater: Epson PowerLite Pro Cinema 9500 UB LCD Projector

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test det, men jeg er sterkt uenig i konklusjonen angående interpolering. Han skriver at han er prisipiel motstander av funksjonen, og det må ha farget testen. For det første er det idiotisk å være motstander (på prinsipielt grunnlag) av en funksjon som skal forbedre et vesentlig problem (24fps). For det andre, interpolering satt til "low" gir ingen "video-effekt", det introduseres først på "medium" og "high".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en tw-5500 i bestilling. Og etter samtale med Gorm har ikke julaften-kilinga i magen blitt noe mindre. Skal komme tilbake med full rapport her når den er trygt i hus

Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •