Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 470
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Fargefilteret er aktivert i alle "kinomodi" samt "natural", men ikke aktivert i typiske "dynamisk" og tilsvarende modi der lysutbytte fremfor fargeriktige bilder prioriteres.
    Ah... sånn å forstå. Jeg har alltid tatt utgangspunkt i "Natural" ved kalibrering (anbefalt ihht. manualen), så da har jeg ikke gjort noe galt der, ihvertfall.

En annen tanke: Bør man rekalibrere lampa etter noen timer? Min har nå forlengst passert 100 timer. Mener noen nevnte at man burde la lampa "stabilisere seg" før kalibrering, og at den kan endre seg en del de første 50 timene?

(Ja, jeg vet at jeg ikke har denne modellen, men akkurat dette emnet er vel felles for flere modeller).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har du lest MANUALEN roffe, huff huff...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...har du lest MANUALEN roffe, huff huff...
    Jeg leser ALLE manualer. Alltid. (Vel, ihvertfall for ting som er over et visst kompleksitetsnivå).

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tittet litt mer på TW5500, både kalibreringsmessig og bildemessig. I normalmodus sliter nok TW5500 med det samme issuet som TW5000, altså for lite blått etter fargefilteret aktiveres (som jo må aktiveres for korrekte farger). Fargerommet sitter bra i "normal"-modus, men blått legger seg langt under det optimale nivået i gråskalaen i samme modi. Resultatet er at en må trekke opp blått i hele skalaen, alternativet trekke ned både rødt og grønt med tap av lysutbytte som resultat.

Hvis en beholder lyset i grønt og rødt får en et lite dip i blått på 95-100%. I praksis er imidlertid ikke dette synlig, selv kritt hvite skyer har antydning til rødstikk, så jeg anser dette som et teoretisk fremfor reelt problem.

FI på "low" synes jeg fungerer overraskende godt, og "Super Resolution" er også noe jeg synes kan være et poeng i filmer med en del støy. Selv med begge disse tunge prosesseringskretsene aktivert er det ikke antydning til pusteproblemer i anvisningen av bevegende bilder, som jo er veldig imponerende.

Fargemessig sitter også alt veldig bra, og sortnivået ser også ut til å være på et høyt nivå uten at jeg så langt har rukket å måle dette.
    Dette ser veldig lovende ut, Lygren :-D

Har bestilt en kalibrert TW5500 og ser virkelig frem til og få ta den i bruk. Har forstått det sånn, ifølge tester på projectoreviews, at det går an og få rimelig gode farger også i de lyssterkere modusene. Det kommer jo godt med når man vil se på sport i en ikke helt lystett stue.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder iris har jeg ikke fått finlyttet til det, men at jeg så langt ikke har hørt noe til den er vel kanskje som positivt å regne...
    Hvis man ikke legger merke til den, er det ikke noe problem
    På tidligere modeller har den vært godt hørbar, nesten som en gammel harddisk som skriver eller leser.

Det virker ikke som om fokusvandring er noe problem lenger heller.

Jeg er ikke intressert i denne selv, men det hender jeg må tenke på andre enn meg selv8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Dette ser veldig lovende ut, Lygren :-D

Har bestilt en kalibrert TW5500 og ser virkelig frem til og få ta den i bruk. Har forstått det sånn, ifølge tester på projectoreviews, at det går an og få rimelig gode farger også i de lyssterkere modusene. Det kommer jo godt med når man vil se på sport i en ikke helt lystett stue.

Hvis de skriver "rimelig gode farger" også i lyssterke modus, så er de ikke spesielt kresne. Uten fargefilteret er det ingen ting som minner om rimelig god fargegjengivelse etter mitt skjønn. Vær også klar over at TW5500 ikke har allverdens lysutbytte med filteret aktivert. Det er også et gigantisk skifte i fargetemperatur når man forandrer spenningen på lampen. Alle TW5500 som er kalibrert opp så langt er kalibrert med lampen i økonomimodus. Har man planer om å plassere den i et lyst rom, så lønner det seg med andre ord å påpeke dette ved bestilling av kalibrering, slik at projektoren kalibreres med full spenning på lampen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at dette er en teknisk tråd angående Epson EH-TW5500. Pass på at ting som har med bestilling til AVshop osv taes i en annen tråd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Husk at dette er en teknisk tråd angående Epson EH-TW5500. Pass på at ting som har med bestilling til AVshop osv taes i en annen tråd.
    Greit nok, men det må da være lov og diskutere tekniske ting som henger nært sammen med bestilling fra en eller annen leverandør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis de skriver "rimelig gode farger" også i lyssterke modus, så er de ikke spesielt kresne. Uten fargefilteret er det ingen ting som minner om rimelig god fargegjengivelse etter mitt skjønn. Vær også klar over at TW5500 ikke har allverdens lysutbytte med filteret aktivert. Det er også et gigantisk skifte i fargetemperatur når man forandrer spenningen på lampen. Alle TW5500 som er kalibrert opp så langt er kalibrert med lampen i økonomimodus. Har man planer om å plassere den i et lyst rom, så lønner det seg med andre ord å påpeke dette ved bestilling av kalibrering, slik at projektoren kalibreres med full spenning på lampen.
    Takker for feedback Gorm!

Jeg vet at du kalibrerer TW5500 ut fra natural som er best utgangspunkt, var dog ikke klar over at det kalibreres med pæra på sparebluss.

For og ta det litt teknisk så vi ikke irriterer moderator mer enn nødvendig, så lurer jeg på om de kalibrerte verdiene som er lagret på alle 10 user memories har innflytelse på de andre modusene. Jeg mener hvis jeg switcher til en annen modus enn natural uten og loada et av user memories, vil da projektoren bruke ”out of box” settings?

Hvis ikke, blir resultatet bedre eller dårligere ved bruk av de kalibrerte verdiene?

Hva gjelder lysstyrke, så bruker jeg siden 4-5 år tilbake en PD Action One MkII plassert i midt zoom på et 85” Greyline One lerret og har ikke noen som helst problemer med film når stuen er mørklagd. Problemet er at når jeg vil se på sport i en litt lysere ettermiddagsstue, så blir det ikke noe særlig.

Derfor regner jeg med å få litt mer futt i det hele ved bruk av en lyssterkere modus på en TW5500.

Du som har erfaring med både Action One og en kalibrert TW5500 kan nok gi et hint hvorvidt Epson vil fungere fint under samme lysmessige forhold, da tenker jeg selvfølgelig på film i mørk stue.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Takker for feedback Gorm!

For og ta det litt teknisk så vi ikke irriterer moderator mer enn nødvendig, så lurer jeg på om de kalibrerte verdiene som er lagret på alle 10 user memories har innflytelse på de andre modusene. Jeg mener hvis jeg switcher til en annen modus enn natural uten og loada et av user memories, vil da projektoren bruke ”out of box” settings?
    Default Natural vil nok være influert av kalibreringen. Gå inn i avansert menyen og flytt alle verdier under RGB og RGBCMY til 0. Projektoren husker fortsatt alle verdier i minneposisjonene.

Hvis ikke, blir resultatet bedre eller dårligere ved bruk av de kalibrerte verdiene?
    Dersom de andre modus har andre verdier enn 0 under RGB og RGBCMY, så bare sett dem til 0. I utgangspunktet skal den ikke ha lagret på andre modus enn Natural.
    Hva gjelder lysstyrke, så bruker jeg siden 4-5 år tilbake en PD Action One MkII plassert i midt zoom på et 85” Greyline One lerret og har ikke noen som helst problemer med film når stuen er mørklagd. Problemet er at når jeg vil se på sport i en litt lysere ettermiddagsstue, så blir det ikke noe særlig.
    Derfor regner jeg med å få litt mer futt i det hele ved bruk av en lyssterkere modus på en TW5500.
    Du burde nok fått kalibrert opp fargetemperaturen for Natural med full spenning på lampen også. Det ville være ideelt for Sport i den settingen. Dynamic modusen er definitivt mest lyssterk, men farge og fargetemperaturmessig er den grusom.

Du som har erfaring med både Action One og en kalibrert TW5500 kan nok gi et hint hvorvidt Epson vil fungere fint under samme lysmessige forhold, da tenker jeg selvfølgelig på film i mørk stue.
    Du vil nok oppleve både høyere lysstyrke i dagslys scener, og definitivt mye bedre sortnivå i mørke scener. Dynamikken i dagslysscener (ANSI-kontrast) vil kanskje oppleves noe redusert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Default Natural vil nok være influert av kalibreringen. Gå inn i avansert menyen og flytt alle verdier under RGB og RGBCMY til 0. Projektoren husker fortsatt alle verdier i minneposisjonene.

Dersom de andre modus har andre verdier enn 0 under RGB og RGBCMY, så bare sett dem til 0. I utgangspunktet skal den ikke ha lagret på andre modus enn Natural.

Du burde nok fått kalibrert opp fargetemperaturen for Natural med full spenning på lampen også. Det ville være ideelt for Sport i den settingen. Dynamic modusen er definitivt mest lyssterk, men farge og fargetemperaturmessig er den grusom.

Du vil nok oppleve både høyere lysstyrke i dagslys scener, og definitivt mye bedre sortnivå i mørke scener. Dynamikken i dagslysscener (ANSI-kontrast) vil kanskje oppleves noe redusert.
    Takker igjen for god info, Gorm

Da kan jeg i prinsipp stille GB og RGBCMY til 0 og lagre det i et minne, som jeg lader hvis jeg vil ha ”out of the box” performance.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, nå har jeg fått min TW5500 i dag, sitter nå og nyter ”From Russia with Love” Blu-Ray bond film, awesome sier jeg bare, helt klart at film er best i hjemmekino :-D

Kommer tilbake med teknikaliteter etterhvert

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke du vært i seng på denne tiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne i forhold til Panasonic AE4000? Jeg vurderer sterkt Epson, men er dog usikker på valget. Har nettopp bestilt et DreamScreen V4 Pro HD lerret som overnevnte projektorer skal benytte seg av.

Pål

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er TW5500 totalt overlegen, med mye bedre bildedynamikk (5000:1 native kontrast, 315:1 ANSI-kontrast), og dermed også en helt annen bildedybde. TW5500 kan også kalibreres 100%, mens CMS systemet til Panasonic bare er en vits.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Er det andre projektorer som jeg i så fall burde ha vurdert i aktuelt prissjiktet. Ser at Sony også har alternativ og at det i siste hjemmekino blad er en test, men har ikke fått sjansen til å lese testen enda.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det står det mellom TW5500 og HW15 i den prisklassen.

Begge har unike egenskaper jeg setter pris på, og valget mellom de to er vanskelig. Epson har slitt med litt "frynsete" rykte fra tidlige utgaver av TW5000, men de er definitivt på banen igjen, med svært godt kalibrerte projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Skulle ikke du vært i seng på denne tiden?
    Hehe, du har jo helt rett Tor, men jeg kom sent hjem, hadde vært på Claudia Scott konsert på byen (du vet hu country / rockedama med dådyrøyne så dype og mørke at selv en TW5500 ville slite )

Vi er begge født i det gode år 1957, jeg bærer preg av mine 53 år, men Claudia ligner fremdeles mest på ei jenta i 20 års alderen :-D

Claudia Scott: Photos

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjørt min TW5500 ganske mange timer i dag.

Jeg kan bare si WOW for et bilde :-D

Trodde jeg hadde verdens beste farger og detaljer på min LX5090, men det som Epson leverer er faktisk på et helt annet nivå, sikkert mye takket vær Gorm sin kalibrering.

Sitter nå og ser på Planet Earth Blu-ray og det er som sto jeg mitt i skauen eller på savannen, så naturtro er det faktisk.

Siden jeg har stuekino uten 100% lyskontroll, så rekommanderte Gorm meg og bestille med kalibrering på natural med full styrke på lampen, det viste seg selvfølgelig og være helt riktig. Ser nå at når jeg skifter mellom eco mode og normal, at det blir et helt annet ”smell” i bildet når jeg kjører på normal, igjen så har det vel med kalibreringen og gjøre, men allikevel.

Prøvde meg på ”cinema day” mode i ettermiddag med lys stue, det ga et greit nok bilde for å se på sport, men fargene var som forventet ikke helt bra, kan sikkert bli bedre med litt kalibrering.

Fokusvandring: Finnes ikke, har satt fokus og den forandrer seg ikke, kall eller varm projektor – akkurat samme. Fokus er også perfekt over hele bildeflaten til tross for at jeg nå har projektoren på et bord og bruker mye ”lensshift”

Konvergens: Dette er min første 3LCD projektor, så her er jeg helt grønn. Men når jeg legger ut en hvit ramme som er en piksel eller rute brei, så ser jeg kun hvitt og ikke noe RGB i det hele tatt, så da regner jeg med platene er helt perfekt ”lined up”.

Viftestøy: Dead silent, jeg må legge øret på projektoren for og høre at viften sviver i det hele tatt.

Autoiris støy: Hører ikke den heller, lurer faktisk på om den virker, men siden jeg får litt bedre dybde når jeg slår den på så er det nok i orden. Er der noen måte og sjekke denne funksjonen?

Super resolution: Har jeg satt på 2, syns dette gir et knallbra bilde, skarpt og definert.

Frame interpolation: Her bruker jeg normal, det gir et meget glatt og fint bilde med null judder.

Hadde en artig ting med lamp hours, de første 0-10 timene sto den støtt på 0H, men nå har den begynt å telle, viser nå 12H

Avslutningsvis må jeg si at jeg er meget fornøyd, men det har dere sikkert skjønt for lengst :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å lese dine erfaringer Rolle. Jeg blir mer og mer overbevist om at det er denne projektoren som skal inn i kjellerkinoen når den blir ferdig. Det eneste som kan endre min mening er om det i løpet av de neste 3-4 månedene kommer noen nye produkter ettersom jeg har en del arbeid å gjøre for å få rommet klart.

Men forstår jeg der riktig at man kalibrerer hver modus?

Side 3 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •