Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 24 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 470
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eirik72
    Da var det fikset. Projektoren var 6-7 cm off fra å pekke 90grader på lerretet.
    Ligger det testbildet i prosjektoren?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skru fast HDMI kabel

Jeg har nettopp skiftet ut HDMI kabelen min til en Dreamscreen Stealth type med skrue på pluggen for å feste den til produktet.

Noen som har gjort dette med en 4400 eller 5500 PJ? For meg ser det ut som det er mulig, men det ligger ett deksel og sperrer slik at man ikke får skrudd ut skruen som allerede sitter der hvor HDMI kabelen kunne vært skrudd fast. Se bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhagl
    Ligger det testbildet i prosjektoren?
    Testbilde og testbilde, du får opp et "test pattern" som gjør det enklere å stille inn og posisjonere projektoren riktig. Se side 17 i manualen. For å få det frem trykker du på "Pattern" på fjernkontrollen og velger "Display Position".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Kasteavstand og kvalitet. Forholdsvis lite lerret

Hei!

Vil en Epson EH-TW5500 gi bra bilde med så "kort" kasteavstand som 2,6 meter med et lerret på 77" eller 82" (dreamscreen/adeo)?

Sitteavstand blir noe lengere fra. 4-5 meter. Bærebjelke i taket som kan komme i veien dersom jeg flytter projectoren lengere bak.

Har kontroll på lysforholdene, men hvite vegger og tak, så jeg tenker et grått lerrett ville gjøre susen.

Er det mye kluss å justere projektoren fram og tilbake ved bytte fra cineskope og 16:9? Lurte på å kjøpe et lerret med vertikal maskering.

Er egentlig bare noen tastetrykk unna ny projector og rammelerret, men vil bare være helt sikker på at jeg ikke går på noen blemmer.

Mvh
    Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med så stort lerret ville jeg funnet noe annet enn en ny "underdimensjonert" projektor. Jeg ville heller satset på en projektor med mye høyere lysutbytte, eventuelt gått ned en meter på lerretsbredden.
    Hvilken projektor ville du anbefale i samme prisklasse (ikke DLP)?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PJ Harvi
    Hvilken projektor ville du anbefale i samme prisklasse (ikke DLP)?

Det blir et problem, for lys-sterke" 3-chip projektorer koster skjorta. DLP er jo redningsplanken for de fleste med store lerret, og nøkternt projektor-budsjett.
    Kanskje bedre å redusere bildestørrelsen?
    Eventuelt kan du kikke på HW30 når den dukker opp. Den skal jo ha vesentlig mer "futt" enn dagens HW20, og sistnevnte er vel kanskje noe av det mer kraftige i prisklassen. Spørsmålet er jo om HW30 har mere lys også når den er korrekt kalibrert, eller om det kun er snakk om en dynamisk modus til "3D" bruk. Uansett vil du selvsagt ligge i grenseland med det store lerretet, og det er når lampen er ny.

Edit: la inn quote
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Mulig dette er feil tråd å stille dette spørsmålet, men stemmer det at Sonys sxrd projektorer har høyere lysstyrke enn Epsons TW serie i de moduser med best billedkvalitet, til tross for at Epson har mer å gå på i Living Room og Dynamic mode (som ofte er nærmest ubrukelig uansett)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand til lerrett og Epson

Regner med at svaret fra Gorm ikke gjelder mitt spørsmål, men ett lengere opp i tråden:?:

Mvh
    Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PJ Harvi
    Takk for tipset. Mulig dette er feil tråd å stille dette spørsmålet, men stemmer det at Sonys sxrd projektorer har høyere lysstyrke enn Epsons TW serie i de moduser med best billedkvalitet, til tross for at Epson har mer å gå på i Living Room og Dynamic mode (som ofte er nærmest ubrukelig uansett)?
    Det stemmer. Living Room og Dynamic er også totalt verdiløse i film-sammenheng.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt den lykkelige eier av TW4400, synes faktisk ikke Living room er så helt ille når det er lyst... Men blir selvfølgelig en HELT annen kavlitet når solen går ned og man setter på kino / Kino svart.

Har fulgt noen basic kalibreringstråder og føler meg rimelig fornøyd med resultatet.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Blitt den lykkelige eier av TW4400, synes faktisk ikke Living room er så helt ille når det er lyst... Men blir selvfølgelig en HELT annen kavlitet når solen går ned og man setter på kino / Kino svart.

Har fulgt noen basic kalibreringstråder og føler meg rimelig fornøyd med resultatet.
    Bestillte du med proffkalibrering?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, flere grunner til det.

1. Lysforholdene er forskjellig fra sted til sted så med mindre de kommer hjem til meg blir det jo ikke profft. Jeg har den i en stue, som ikke er lyskontrolert så da burde den bli kalibrert for dag og natt.

2. Om den skulle gå i stykker eller jeg må sende den på service så er de pengene tapt.

3. Jeg er en overgjenomsnittet hobbyfotograf så tenkte jeg skulle kunne greie å stille den in relativt greit selv med tanke på farger. Den er sikkert ikke så bra som en proff kunne gjort det, men ser rimelig bra ut nå når mørket har senket seg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ivrig fotograf, så vet du at du ikke har mulighet til å kalibrere PC-skjermen til å matche utskriftene bare på øyemål. Det du ikke har nubbsjans til å kunne sette korrekt på en projektor, er lineær gråskala, fargekoordinatene for primærer og sekundærer, og lysintensitet per fargekanal. Tenk bra hvor bra bildene dine hadde sett ut på lerretet, hvis alt dette var kalibrert perfekt. ;-) Disse parametre er strengt tatt ikke romavhengige heller.

Det er også en myte at man ikke kan kalibrere i forhold til beskrivelse av et rom, da det kun er lysutbytte og gamma som er "kritiske" parametre i så måte. Det er jo tross alt bedre med noe som er 99%, kontra noe som er så på bærtur som Theater Black på TW4400. Om du har et lerret som ødelegger hvitbalansen, eller har så kraftige farger i rommet, at det endrer oppfattelsen av farge-gjengivelsen fra lerretet, så er vel strengt tatt ikke en projektor veien å gå?
    Det beste er selvsagt hjemmekalibrering, da får man på plass den siste prosenten, samt får kalibrert mot alle kildene en har. Dette er jo spesielt viktig for de som benytter analoge kilder, eller PC som avspiller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skall ikke legge meg så alt for mye ut med deg her Gorm, da du helt klart er MYE flinkere enn meg på dette med projektorkalibrering.

Helt enig med deg når du kommer med printer eksemplet, samtidig så vet jeg når noe er utbrent, mangler kontrast eller når detaljer blir borte i mørket.

Fargekordinatene tukklet jeg litt med individuelt, men så ikke de helt store forskjellene, her er det sikkert en del og hente når man ser på de helhetlig.
    Har bare hatt den i to dager og lerretet kom opp i går kveld. Skal jobbe en del med settingene og se om det blir vesentlig forskjell når jeg får noen timer med den i kveld.

Om du har noen gode DOs and DONTs så takker jeg for det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første "do" er å ta utgangspunkt i fargemodus Natural, for alle andre modus har helt tullete gamma (teater black har gamma 1.7, som kan tweakes, men det er vanskelig å få ut noe mer enn rundt 1.9). Hvis du bruker normal spenning på lampen, så har du et godt utgangspunkt i Natural. Hvis du bruker redusert spenning, så må du senke skin-tone for å bli kvitt grønn-stikket. Default gamma (2.2) måler rundt 2.0, mens gamma 2.4 måler rundt 2.2

RGBCMY bør du holde deg langt unna uten måleutstyr. RGB kan du forske litt på. Finn frem et gråskala testbilde, og begyn i toppen (RGB gain). Her må du nok kraftig ned på både grønt og blått. Grønt litt avhengig av hvor du endte opp med skin-tone justeringen. I den mørke enden (RGB bias) må du antakelig senke rødt kraftig, for å bli kvitt rødstikket du påførte den mørke enden når du trakk ned grønn og blå gain.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen Grom, bumblebee ble hakket mere gul og Optimus fikk en noe kraftigere blåfarge.

Alle filmene ser ganske bra ut, bortsett fra Harry Potter som er veldig mørk, men er muligens vanskelig å gjøre noe med da dette rommet ikke blir helt mørkt så mister nok noe der.

Alt i alt kjempe fornøyd med projektoren, men den liker seg helt klart best når det blir litt mørkere ute. Igjen, takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer. Living Room og Dynamic er også totalt verdiløse i film-sammenheng.
    Hvordan er opplevd kontrast på TW 5500 i forhold til Sonys konkurrerende modeller (i "best mode")? Er det stor forskjell på detaljer i mørke områder? Svartnivå er jo viktigst i mørke bilder, men dyp svart kan jo ofte "crushe" litt i skyggene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyp svart crusher ikke. For dyp svart (for lav brightness) crusher detaljer i svart. ;-)

HW20 oppleves å ha litt høyere kontrast, da den har bedre dynamikk i lysere scener (ANSI-kontrast). TW5500 har nok likevel det beste sortnivået.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand ca 3,5m - 4m
    Full kino med sort matt tak og 100% lyskontroll.
    Lerret 100" grått acoustic lerret. Høytalere bak lerret.
    Mulighet for vertikal lens shift, eller med andre ord mulighet for å forskyve bildet nedover i loddrett retning.

Er Epson TW5500 et greit valg til maks 20 000?
    Eller må jeg velge andre til mitt formål?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den klar. I morgen skal den monteres under taket og testes. Kjøpt med full kallibrering av mister Sørensen. Gleder meg til å få testet den ut med anamorfisk linse.

Side 20 av 24 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •