Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 470
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er TW5500 og TW4400 basert på samme paneler og platform, bare med forskjellig firmware?
    Jeg finner litt motstridene info på nettet, så det er ikke helt klart for meg hva som er forskjellen utover mulighetene for fargekalibrering.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått testet TW4400 litt... På samme måte som TW3500 leveres denne med en såkalt "x.v-modus" som jeg ærlig talt lurer på hva Epson har tenkt rundt??!! Denne modusen gir riktignok tålig korrekt fargerom, men gråskalaen i denne modusen er mildt sagt på jordet:

-graaskala_xv-jpg

...når da videre både "Natural" og samtlige "Theatre"-modus er kraftig oversaturert er dette en projektor som nærmest krever kalibrering for å yte innenfor normalen...

Kalibrering av projektoren viser seg også å være litt av en utfordring. Fargerommet går forsåvidt greit å justere opp, men grønt mangler litt brightness, dvs. brenner ut når en først justerer den til å treffe greit på fargerommet. Følgelig må øvrige farger også justeres ned mht brightness:

-fargerom_kalibrert-jpg

...alternativet er å leve med noe oversaturert grønt, da klarer den å levere nok lys...

Gråskala må jeg gjøre et nytt forsøk på i morgen, for det gikk i dass i dag... Det beste jeg fikk til var som følger, og det er selvsagt ikke godt nok:

-graaskala_kalibrert-jpg

...det var mulig å få det til veldig bra opp til 100%, men der nærmest "forsvant" blått, og skulle en kompensere for dette, gikk det kraftig utover gråskalaen.

Jeg skal ta en ny runde på denne i morgen, så lar jeg den stå en natt og "godgjøre" seg...

Når det gjelder kontrast er jo denne saken relativt imponerende. Ikke på nivå på TW5000, som jo er litt snodig når en ser på spesifikasjonene, men langt fra ille:

Kontrast uten iris:

Max: 446
    Min: 0,11
    = 4050:1

Kontrast med iris:

Max: 451
    Min: 0,03
    = 15000:1

I "Økonomimodus" får en noe høyere absolutt kontrast;

Max: 365
    Min: 0,02
    = 18250:1

TW4400 leveres med både "Super Resolution" og "Frame Interpolation" på lik linje med storebror TW5500.

Jeg skal som nevnt ta en ny runde på denne i morgen, men at TW4400 skilter med visse svakheter i utgangspunktet er det liten tvil rundt. Kalibrert er det likevel en projektor med potensiale, det lille jeg fikk tid til å se på den mht faktisk bildegjengivelse så veldig bra ut!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Er TW5500 og TW4400 basert på samme paneler og platform, bare med forskjellig firmware?
    Jeg finner litt motstridene info på nettet, så det er ikke helt klart for meg hva som er forskjellen utover mulighetene for fargekalibrering.
    Jeg mener å tro at de benytter samme panelene, men at TW5500 har en forbedret (dual layer) iris. Softwaren er naturligvis også forskjellig.
    Foruten dette er er det mindre ting som skiller...

Epson EH-TW5500 HD Projector Key Features:

* HD Ready 1080p (Full HD) video projector with true high definition 1920 x 1080p resolution
    * Home cinema video projector ideal for a premium home cinema experience
    * Sophisticated and stylish black design
    * Superior image quality with Epson’s 3LCD technology and C2 Fine inorganic D7 panel
    * Amazing contrast ratio of 200000:1 with Epson DeepBlack technology for jet blacks
    * Super resolution software ensures that images from any input are viewed in breathtaking quality
    * High Colour Light Output (CLO) of 1600 lumens for viewing in any light conditions with perfect rendering thanks to the improved Cinema Filter
    * HQV video processor to realise clear and sharp motion pictures
    * 12bit video processing, frame interpolation and 4-4 pull-down for film-like images
    * Flexible placement with horizontal/vertical lens shift and 2.1x optical zoom
    * Anamorphic wide mode (to use with third part anamorphic lens)
    * Connection to a range of input sources including 2 x HDMI version 1.3, YUV and RGB
    * x.v. Colour mode for vivid colour reproduction
    * ISF calibration menus for professional calibration
    * Included cable cover for stylish and neat ceiling mount installation
    * Quiet video projection of 22dB
    * 3 year warranty on lamp and video projector

Epson EH-TW4400 HD Projector Key Features:

* HD Ready 1080p (Full HD) video projector with full high definition resolution
    * Amazing contrast ratio of 130000:1
    * High Colour Light Output (CLO) of 1600 lumens for viewing in any light condition with perfect rendering thanks to the improved Cinema Filter
    * Super resolution software ensures that images from any input are viewed in breathtaking quality
    * Wide connectivity including 2 x HDMI version 1.3 input
    * Easy and flexible to install: convenient horizontal and vertical lens shift, ceiling mount possibility, long throw lens and optical zoom x 2.1
    * Full 10 bit video processing (Pixelworks scaler)
    * x.v. Colour mode as standard
    * Quiet 22dB fan noise
    * Included cable cover for stylish and neat ceiling mount installation
    * 3 year warranty on lamp and video projector

Read: Epson EH-TW4400 & Epson EH-TW5500 Flagship Projectors [Full HD 1080p 3LCD Home Theater Projectors] » TFTS – Technology, Gadgets & Curiosities

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...EH-TW5500 er på en helt annen PLANET enn TW4400 når det kommer til faktisk ytelse, DET er det ingen som helst tvil om... Har ikke fått sett så mye på den, men inntrykkene så langt er som følger;

• Nærmest perfekt fargerom i "Natural"-modus
    • Gråskala jammen ikke ille i samme modus den heller, litt for varm (i snitt 6200-6300K), men etter kalibrering veldig bra
    • Kanskje viktigst; uniformiteten ser VELDIG bra ut, i det minste på den enheten jeg har fått kikket på så langt!
    ...har ikke fått målt kontrast og lysutbytte, men antar den kan ligge så høyt som 7-8000:1 native, og en hel del mer med iris... Spørsmålet er selvsagt da også hvor mye lys den klarer å levere.

Skal prøve å få sett mer på denne i morgen - men det kan faktisk tyde på at TW5500 representerer et aldri så lite comeback for Epson på projektorfronten. TW4400 får de pent ta med seg tilbake i kofferten, dog, det nytter ikke å "feiljustere" en projektor for å kunne selge en toppmodell dyrere, da kan en like godt bare droppe hele modellen! Nå er det jo uansett mulig at det eksemplaret jeg har sett av TW4400 var defekt da, i så måte kan jo TW4400 fremdeles være interessant, men uansett i begrenset grad da den i alle tilfelle vil ligge såpass langt under TW5500 i kontrast (målte 4000:1 på den enheten jeg har sett på så langt) at jeg mener TW5500 er det riktige valget for de aller aller fleste når en først skal svi av over 20k på en projektor!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg mener TW5500 er det riktige valget for de aller aller fleste når en først skal svi av over 20k på en projektor!
    Mener du vi ikke bør tenke på Sony HW-15?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, forstår; se på spesifikasjonen: "x.v. Colour mode for vivid colour reproduction" på TW4400 og på TW5500 "x.v. Colour mode as standard". Jeg antar da at de mener at x.v., som altså gjengir et relativt presist fargerom, ikke lar seg gråskalakalibrere på TW4400, mens det er mulig på TW5500. TW4400 er med andre ord såpass vingeklippet at den nok ikke kan anbefales noen, da bør en heller vurdere alternativer som HW15 etter mitt syn. Mulig Epson kommer med en oppdatert firmware som fikser gråskalaen noe på TW4400en, men når den i utgangspunktet ikke lar seg justere i den eneste modusen som faktisk kan gjengi skikkelige farger utgår den som alternativ for de fleste videophile... "Natural" på TW4400 ser jo ut som en befinner seg i konstant LSD-rus (fargene er himmelvis oversaturert), og selv om en her kan justere gråskala og fargerom er det altså så mye som må justeres at det nærmest blir umulig å komme i mål uten at ytelsen som sådan lider alt for mye...

TW5500 derimot er en fullblodssak jeg virkelig har troen på, skal prøve å danne meg noen flere inntrykk med det første!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Roger; tenkte da på TW4400 vs. TW5500, HW15 er fremdeles en fantastisk god projektor, det samme er AE4000, så valget vil uansett ikke være enkelt... Det som tilsynelatende ser ut til å være TW5500ens fordel er noe bedre sortnivå enn HW15en, men det må verifiseres. HW15 måler jo ca. 6500:1 native den også, og har en veldig god iris, så det er på ingen måte noe som er avgjort pr. dato! Spørsmålet er videre hvor mye lys TW5500en klarer å levere. Ihht spesifikasjonene skal den jo levere langt mer enn HW15, men det er langt mellom spesifikasjoner og det virkelig liv i projektorverden, så det gjenstår å se! Flere inntrykk kommer plutselig!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kalibrert tre TW5500 for AVshop i dag, og kan konstantere at Epson er TILBAKE! :-)
    Alle enhetene måler utrolig bra på fargerom i fargemodusen "Natural". Tilnærmet perfekt BT709 med andre ord, bare mindre avvik i sekundærfargene, som skyldes at gråskalaen ikke er godt nok kalibrert. Gråskalaen er litt varm (rundt 6200 kelvin), og fargetemperaturen heller mot grønt og rødt i økonomimodus, og mot rødt ved normaldrift på lampen. Fargetemperaturen hopper også kraftig ved 10 IRE, og det skyldes at rødt ikke henger med i bunnen (går ikke å kalibrere vekk). Alle tre målte tilnærmet identiske verdier. De responderte likevel helt forskjellig på kalibrering (så bare glem å kopiere andres innstillinger).

Noen andre ting som er verd å merke seg er at alle de tre projektorene hadde svært god fargeuniformitet, og konvergensavviket var aldri større enn 1/3 piksel.

Jeg har ikke studert fokusvandring på disse, for det krever litt lengre testing. Ved fargekalibrering er ikke fokus det man har størst "fokus på".

Kontrasten virker imponerende, og likeledes sortnivået. Selv foretrekker jeg nok HW15, da den har vesentlig høyere ANSI-kontrast. Likevel må jeg si at det nok kan bli close race mellom disse to modellene. Da er det jo flott at det finnes demomuligheter for begge hos AVshop.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte kalibrering av gråskala og farge, av AVSHOP, kanskje du har kalibrert min 5500. Dette er kun min andre prosjektor så det er hyggelig å vite at det er profesjonelle som kalibrerer for AVSHOP, da jeg har mindre peil. Følger det med ett skriv som forklarer hva du har kalibrert, hvilket modus du har kalibrert etc?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorene jeg kalibrerer for AVshop gjøres ut i fra beste mulige utgangspunkt (på TW5500 er det "natural"). Kalibreringen er så lagt inn på alle 10 brukerminnene, slik at det ikke skal være enkelt å slette den. ;-)
    PS; ikke gjør en reset i hovedmenyen, da slettes alt.

EDIT: fjernet ikke-teknisk "babbel"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Høres veldig bra ut mht TW5500ene Gorm, gleder meg til å se en kalibrert utgave i "action"! Vi bør vel for øvrig prøve å forholde denne tråden relatert til TW5500en rent teknisk, selv om selvsagt diskusjonen rundt selve kalibreringen og resultatet av denne er godt innenfor den tekniske "sfæren"...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål til Gorm

Fikk du målt ansi-kontrast og kontrast med og uten bruk av iris under kalibrering?
    Eventuelt ja, målte du i økonomimodus eller annen modus?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk koblet opp TW-5500 som Gorm har kalibrert for AVshop. Jeg kan bare si en ting: skjønner ikke en dritt av alle måledata og slikt som er vedlagt, men BILDET ER DRITBRA !!!! GORM ! Du ruler med kalibreringen din. Fargene er fantastiske :-), og jeg har ikke engang fått BD Dune Prime spilleren min i hus ennå..Får sjekke hudfargene litt nærmere da...kremt....når jeg når NAS-en... Knitrer fremdeles litt i iris når den står på max, men du verden for en projektor dette er.....Løp og kjøp!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble det med tickingen med Iris i bruk på denne? Er lyden borte? Husker det ble nevnt noe støy på TW5000.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Epson tw-2000 før som knatret noe voldsomt selvom prosjektor var to meter fra mitt hode, 5500 kjører jeg på full iris uten å høre en lyd ved normal lyttenivå. Du hører den litt når det ikke er lyd selvfølgelig, men det er på ingen måte sjenerende.

Det som overasket meg mest med 5500 er interpolation som gjør vanlige sd signaler nærmest om til hd. Veldig uvanlig å se så dårlige signaler bli så virkelighetsnære. Litt som phillips sine behandligskretser på sine tv'er.

Ellers så er førsteinntrykk av prosjektor som for øvrig er kaliberibert av Gorm, VELDIG bra. Farger er korrekte, kontrasten og lysstyrke er formidabel. Det som gledet meg mest var hvordan den taklet bevegelser på sd og hd signaler, ingen etterslep eller hakking, lite støy. En herlig prosjektor som er mye bedre enn referanse punktet mitt Epson tw-2000.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått tittet litt mer på TW5500, både kalibreringsmessig og bildemessig. I normalmodus sliter nok TW5500 med det samme issuet som TW5000, altså for lite blått etter fargefilteret aktiveres (som jo må aktiveres for korrekte farger). Fargerommet sitter bra i "normal"-modus, men blått legger seg langt under det optimale nivået i gråskalaen i samme modi. Resultatet er at en må trekke opp blått i hele skalaen, alternativet trekke ned både rødt og grønt med tap av lysutbytte som resultat.

Hvis en beholder lyset i grønt og rødt får en et lite dip i blått på 95-100%. I praksis er imidlertid ikke dette synlig, selv kritt hvite skyer har antydning til rødstikk, så jeg anser dette som et teoretisk fremfor reelt problem.

FI på "low" synes jeg fungerer overraskende godt, og "Super Resolution" er også noe jeg synes kan være et poeng i filmer med en del støy. Selv med begge disse tunge prosesseringskretsene aktivert er det ikke antydning til pusteproblemer i anvisningen av bevegende bilder, som jo er veldig imponerende.

Fargemessig sitter også alt veldig bra, og sortnivået ser også ut til å være på et høyt nivå uten at jeg så langt har rukket å måle dette.

Følgende måleverdier er foretatt i "Natural"-modus, som på TW5500 er den modusen som egner seg best som utgangspunkt for kalibrering. I denne modusen har projektoren relativt korrekt fargerom, men må tweakes en hel del på gråskala. Verdt å merke seg at verdiene for gråskalaen ser ganske annerledes ut i high lampemodus, dvs. at den da får mer blått å "leke seg med", men da hører en også viftene bedre. De fleste vil nok derfor benytte lampen i "low".

Fargerom før kalibrering. Ser bra ut (primærfargene vel å merke, sekunderfargene er feil bl.a. grunnet feil i gråskala), men har også godt av en aldri så liten justering:

-fargerom_ikke_kalibrert-jpg

Fargerom etter kalibrering:

-fargerom_kalibrert-jpg

Gråskala før kalibrering, ikke spesielt imponerende...:

-gr-skala_f-r_kalibrering-jpg

...og etter:

-gr-skala_etter_kalibrering-jpg

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Epson fortsatt en iris som støyer?

Dette har da alle andre produsenter klart å luke bort.

Har noen lagt merke til fokusvandring enda?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    [...] I normalmodus sliter nok TW5500 med det samme issuet som TW5000, altså for lite blått etter fargefilteret aktiveres (som jo må aktiveres for korrekte farger). [...]
    Med fare for å virke heeelt fersk her, men hvordan aktiverer man fargefilteret? Kan ikke huske å ha sett "Aktiver fargefilter" (eller noe lignende på engelsk) i menyen.
    På de to TW-5000 jeg har hatt har det største problemet vært å få nok rødt i de høyeste lysstyrkene, om jeg husker rett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På de TW5000ene jeg har kalibrert har det alltid vært blått som har hatt problemer, men da altså i økonomimodus. Nå understreker jeg igjen at dette blir et "teoretisk" problem etter kalibrering, all den tid den bittelille dippen en får på 95-100% intensitet ikke på noen måte er synlig i bildet, selv testbilde på 100% ser noenlunde nøytralt hvitt ut.

Fargefilteret er aktivert i alle "kinomodi" samt "natural", men ikke aktivert i typiske "dynamisk" og tilsvarende modi der lysutbytte fremfor fargeriktige bilder prioriteres.

Når det gjelder iris har jeg ikke fått finlyttet til det, men at jeg så langt ikke har hørt noe til den er vel kanskje som positivt å regne...

Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •