Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 24 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 470
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvit duk betyr også at du kan kjøre projektoren i øko-modus, resulterende i lavere støynivå, og lengre levetid på lampen. Hvis du skal over-shoote 100 tommer 2.35:1 på grå duk (altså uten anamorf linse), så må du nok over på full lampespenning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Duck1974 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så du sa for bare noen poster siden at grå duk og batcave betyr du må kjøre lampen hardt. Jeg kommer nok til å kjøpe linse etter hvert men det blir ikke nå i første omgang. Jeg har et budsjett på ca 80k og det inkluderer alt så å betale 20k for linse går ikke akkurat nå. Vurderte en stund å sprenge budsjettet og gå for en HD950 + linse men siden dette er min første hjemmekino så prøver jeg å ta det litt rolig og så kan jeg heller oppdatere litt etter hvert.

Spørsmål: blir bildet faktisk bedre av å bruke linse? Jeg forstår at formatet og alt det blir mer riktig men ser selve bildet også bedre ut?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får aldri bedre bilde av å strekke det digitalt, og så putte enda mer optikk foran eksisterende optikk. Du får litt mer lys ut av projektoren, fordi vertikal strekk av bildet betyr at du bruker hele bildebrikken. Teoretisk får du da ut 30% mer lys, men siden du taper veldig mye av dette gjennom den ekstra optikken, så er ikke gevinsten i nærheten av så høy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hele poenget med linse er formatet. Litt som HDD på pioneeren min.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Regn med mellom 15-25% økt lysutbytte ved bruk av anamorfisk linse. I tillegg får du jo - hvis linsen er god nok - bedre oppløsning ettersom hele projektorens pikselflate utnyttes. Når det gjelder linser av "god nok" kvalitet må du opp på 20.000+ før det duger, og helst opp på 30-40.000 før det blir veldig bra. Selv på Scheiders ISCO-linser får en visse optiske utslag, men der øker også lysutbyttet betraktelig, helt opp mot 25%+ da linsen nesten ikke tar noe lys. Denne koster for øvrig over 50.000... Optikk er dyrt!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med bedre oppløsning er også en sannhet med store modifikasjoner, siden oppløsningen du "vinner" er digitalt generert, og strengt tatt bare er "støy".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, den pikselgenererte oppløsningen får du jo, dvs. at bildeflaten "tegnes" på en større overflate. Spørsmålet er imidlertid selvsagt om en taper like mye skarphet på enda en optisk flate samt prosessering (strekking) av bildet. Min erfaring er at jeg stort sett opplever bildet som noe mer sømløst ved bruk av en anamorfisk linse dog, selv om en i en del tilfeller kan få litt lysfall i ett eller flere hjørner...

En siste fordel gitt at en bruker et 2.35:1-lerret er selvsagt at en slipper lys utenfor rammen som en får ved overshooting. Har en en sort "batcave" med sortmaskert område rundt rammen har ikke dette mye å si, men i en litt mer vanlig stue vil en til tider kunne se refleksjonen fra strølyset i 16:9-bildet.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke pixlene litt feil når du strekker bildet på den måten? I 1920 x 1080 er de jo kvadratiske og forholdet passer 16:9. Hvis du strekker bildet til å bruke 1080 pixler i høyden i 21:9 vil jo i praksis pixlene bli avlange. 21:9 skjermen til Philips har vel pixler 2520 x 1080.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er derfor en først strekker pikslene vertikalt, for deretter å strekke de horisontalt. Tror egentlig dette temaet bør fortsette i en annen kategori, du finner en rekke tråder rundt 2.35:1 og anamorfiske linser hvis du søker litt her på forumet. Generelt vil jeg si at en anamorfisk linse ikke er noe du bør velge på nåværende stadie (kan alltids kjøpes inn senere som del av en eventuell oppgradering). Jeg har stort sett aldri brukt anamorfisk linse på mine 2.35:1-lerret selv, men i en optimal verden der penger ikke var et hinder hadde jeg muligens valgt en linse med i så fall etter å først ha testet uten!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Så i praksis så tar man vekk rundt 200 pixler i høyden ved å strekke på den måten. Håper vi kan få en skikkelig 21:9 prosjektor etter hvert. Tror det ville blitt en større suksess enn Philips sin LED skjerm. 58'' bli liksom litt for lite til en dedikert film skjerm.

Beklager at jeg avspora litt fra tema Gleder meg til å få TW5500 i hus!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det med bedre oppløsning er også en sannhet med store modifikasjoner, siden oppløsningen du "vinner" er digitalt generert, og strengt tatt bare er "støy".
    Lurte bare litt på dette med "støy". Vet at bildet må digitalt nedskaleres for at man skal bruke 2.35 linse. Skalering av et bilde er aldri bra, og bildet påvirkes i negativ grad. Er det så dette du mener bare er støy? Beklager OT, men detter er en særdeles interessant diskusjon, synd at den ikke foregår i denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-vid...ml#post1265486

Bare lurte litt på dette da jeg i lang tid har blitt "mobbet" av mine medmaskinister (på kino) som mener det bare er tull å "ødelegge" bildet med slik skalering (og scopelinse) for å oppnå litt flere piksler...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er skaleringsjobben som introduserer støy. Dette kan være i form av flere typer digitale artefakter.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Lurte bare litt på dette med "støy". Vet at bildet må digitalt nedskaleres for at man skal bruke 2.35 linse. Skalering av et bilde er aldri bra, og bildet påvirkes i negativ grad. Er det så dette du mener bare er støy? Beklager OT, men detter er en særdeles interessant diskusjon, synd at den ikke foregår i denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-vid...ml#post1265486

Bare lurte litt på dette da jeg i lang tid har blitt "mobbet" av mine medmaskinister (på kino) som mener det bare er tull å "ødelegge" bildet med slik skalering (og scopelinse) for å oppnå litt flere piksler...

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når TW5500 kjører en 2.35:1 film, sender den ut noe i det hele tatt utenom selve bildet? Altså, der disse sorte barene er på en 16:9 skjerm. Blir det bare tatt vekk eller sender den ut et sort bilde liksom eller er det kun signaler der bildet er. Håper det ikke var for vanskelig å forstå. Det er jo litt vesentlig hvis du for eksempel har 2.35:1 lerret på en hvit vegg og dårlig lys kontroll.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i 2.35:1 format har ikke mer bildeinformasjon enn det du ser på en vanlig 1080p projektor. Det vil si at selve bildeflaten har en oppløsning på 1920x817
    Benyttes en anamorf linse vil 817 linjer skaleres til 1080, og det er denne ekstrainformasjonen som bare er "støy". Kunstig tilført informasjon er jo strengt tatt bare støy, og resultatet kan umulig gi bedre bildeskarphet enn det opprinnelig signalet.

I likhet med Lygren så ville nok jeg også vurdert en anamorf linse i "drømme oppsettet", men da snakker vi linse til en pris som ligger langt over det dobbelte av en ny TW5500, i tillegg til en ekstern prosessor til å gjøre "strekke-jobben". Grunnen til at jeg ville gått for dette er lystyrken man vinner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duck1974
    Aha! Så i praksis så tar man vekk rundt 200 pixler i høyden ved å strekke på den måten. Håper vi kan få en skikkelig 21:9 prosjektor etter hvert. Tror det ville blitt en større suksess enn Philips sin LED skjerm. 58'' bli liksom litt for lite til en dedikert film skjerm.

Beklager at jeg avspora litt fra tema Gleder meg til å få TW5500 i hus!

Du tar ikke bort noe. Kildematerialet er jo bare 1920x817, hvis det er snakk om 2.35:1 fra blu-ray
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Film i 2.35:1 format har ikke mer bildeinformasjon enn det du ser på en vanlig 1080p projektor. Det vil si at selve bildeflaten har en oppløsning på 1920x817
    Benyttes en anamorf linse vil 817 linjer skaleres til 1080, og det er denne ekstrainformasjonen som bare er "støy". Kunstig tilført informasjon er jo strengt tatt bare støy, og resultatet kan umulig gi bedre bildeskarphet enn det opprinnelig signalet.
    Takker for særdeles lærerik oppklaring. Har jo lurt litt på hvor mange linjer bildet representerer i 1:2,35-formatet!

Blir nok verken linse eller prosessor på meg før jeg får mulighet til å kjøpe et opplegg som ivaretar filmkvaliteten på best mulig måte. Ei heller buet lerret...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig enkelt egentlig, bare å dele bredden på 2,35, så har du høyden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for særdeles lærerik oppklaring. Har jo lurt litt på hvor mange linjer bildet representerer i 1:2,35-formatet!

Blir nok verken linse eller prosessor på meg før jeg får mulighet til å kjøpe et opplegg som ivaretar filmkvaliteten på best mulig måte. Ei heller buet lerret...
    Akkurat min tankegang. Ser ikke store vitsen i linse lenger med mindre man legger ned hundretusenvis i rommet. Jeg trodde hele poenget med linser var å få vekk den sorte stripen over+under bildet slik som på en plasma og å øke bildekvaliteten, men denne stripen blir jo ikke prosjektert en gang og bildet blir ikke noe særlig bedre. Her har jeg tydeligvis vært helt på viddene. Nå skinner det virkelig gjennom at jeg aldri har hatt prosjektor før. ops:

Jeg skal lage en tråd om film rommet mitt etter hvert slik at dere kan kjefte på meg om alt jeg gjør feil

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har opplevd noe som best kan beskrives som "red rain" på projektoren? Røde skygger i ansikt, samt rundt bevegelige objekter med litt kontrast. Gjaldt flere kilder, oppløsninger og innstillinger på projektor.

Løsningen var å slå den av fysisk med knappen bak ved strømledningen. Noen som vet hva dette kan komme av?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red Ghosting.

Se post 315 for eksempel. Skal vistnok ordnes med en firmwareoppdatering.

Ole

Side 18 av 24 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •