Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 470
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så langt unna som overhodet mulig.
    Grunnen til det er enkel fysikk, siden lerretet ditt ikke har noen form for coating som vinkler lyset tilbake mot sweetspot. Jo brattere vinkel du har fra senter i linse, og ut til sidekantene på lerretet, jo mer av lysrefleksjonen kastes rett ut på sideveggen. Mindre bratt vinkel, fører til mer lys og bedre oppfattet uniformitet fra sweetspot.

Forøvrig bør du kjøre projektoren med full spenning på lampen på det lerretet (106" grå duk). Hvis ikke sitter du igjen med alt for lav lysstyrke i forhold til de anbefalte 14 fL.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da blir den plassert så langt bak som mulig..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående 14fl, som er anbefalt lysstyrke ihht. ISF, så er det en anbefaling, ikke en regel. Jeg nevner det KUN fordi at folk har forskjellige preferanser, og jeg synes personlig at det blir for mye lys for min smak, selv om 14fl er det som må til for å få troverdige dagslysscener.

Mitt tips er at du uansett bytter litt mellom eco- og full lampespenning for å se hva du liker best.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av trenden med stadig større lerreter, og projektorer beregnet til hjemmekino, som ikke kan levere nok lys, er dette kravet til 14 Fl hos mange urealistisk.
    På kino var kravet (før digitalisering) så vidt jeg vet 16 Fl uten film i framviseren. Mange kinoer med gamle lerreter slet nok med å få dette til.

I en lystett hjemmekino vil det være fullt akseptabelt med 10-14 Fl, og som Ak nevner vil nok endel kanskje også synes at 14 Fl vil bli relativt skarpt. Men skal man følge spec'en og ha stort lerret over 120" er det nok bare dyrere og kraftigere projektorer og lerret med høy gain som gjelder.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rommet projektoren brukes i er jo vesentlig også; 10 Fl kan i dempede "batcaves" oppleves minst like dynamisk som 14 Fl i en stue med masse lyse, reflekterende vegger. Det er også mulig å tweake ut detaljer med mindre lys ved tuning og tilpasning av gamma, selv om det selvsagt kan føre til artifakter i andre enden som støy, dårligere sortnivå osv.

Når det er sagt er jo selvsagt ikke mye lys negativt i utgangspunktet, såfremt dynamikken beholdes, så vi kommer nok til å se en hel del økning på det feltet fremover nå som 3D kommer for fullt. Det som jo er helt på det rene er at dagens 3D leverer for lite lys, og når det blir såpass lite lys som det pr. i dag er snakk om er selv kraftig gammakorreksjon ikke tilstrekkelig og dermed mister en jo detaljer og selvsagt også dynamikk som følge av manglende lysutbytte.

Realisme i dagslysscener er jeg i utgangspunktet personlig ikke like opptatt av, så lenge hvitt er godt kalibrert mot 6500K merker jeg at jeg stort sett klarer å leve med det meste av projektorer, selv ned mot 4-500AL, gitt at rommet og øynene er i "batcave"-modus... Her vil igjen rommet ha betydning for hva som kreves av lys selvsagt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansen filmene post-produseres for er 14fL, og det er for kino, altså rom uten refleksjoner. At mange liker mindre lys, endrer ikke det faktum at produsenten sitter med 14fL når han "skrus sammen filmen", og dermed er dette hans/hennes referanse. 14fL har aldri vært en referanse for lyse rom, kun for maskerte rom.

Man bør jo aldri sikte mot en løsning der man ikke kan oppnå anbefalt lysintensitet. Det er mye bedre å sikre at systemet klarer anbefalt nivå, så vet man at man "har det som skal til". Ser man så at dette blir i meste laget (noe jeg betviler sterkt), så er det jo ingen sak å senke lysstyrken. Går man motsatt vei, er man jo låst. Strengt tatt (og anbefalt av ISF) bør man gå for noe som klarer rundt 20fL, for det går jo ikke mange timene før lampen har tapt seg såpass at anbefalt nivå ikke lengre er innen rekkevidde.

Til sammenlikning er anbefalte nivåer for TV-apparat som følger:

Lyst rom: 50-60 fL
    Dimmet rom: 40-50 fL
    Maskert hjemmekino: 30-40 fL

14 fL er plutselig ikke særlig mye.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Man bør jo aldri sikte mot en løsning der man ikke kan oppnå anbefalt lysintensitet. Det er mye bedre å sikre at systemet klarer anbefalt nivå, så vet man at man "har det som skal til". Ser man så at dette blir i meste laget (noe jeg betviler sterkt), så er det jo ingen sak å senke lysstyrken. Går man motsatt vei, er man jo låst. Strengt tatt (og anbefalt av ISF) bør man gå for noe som klarer rundt 20fL, for det går jo ikke mange timene før lampen har tapt seg såpass at anbefalt nivå ikke lengre er innen rekkevidde.
    Helt enig i at man bør "ha noe å gå på" på projektorsiden når lampen etterhvert yter mindre. Men samtidig er det jo fryktelig irriterende at man med mellomklasseprojektorer som har godt kontrastnivå og dynamikk ikke kan bruke lerret noe særlig over 100" uten at bildekvaliteten faller sammen. Og akustiske lerreter (som sluker lys) gjør jo ikke saken bedre. Og enda verre blir det med 3-D...
    Til slutt sitter man der med et bittelite lerret for å tviholde på korrekt lysmengde.

Er veldig nysgjerrig på hvor mye TW 5500 kunne ha utrettet (målt i Fl), kalibrert og på full styrke med et 110-120" akustisk lerret en lyskontrollert batcave-kino. Kommer selv til å kunne maskere ned bildet en god del i min kino for å unngå blasse daglysscener, men vil sikkert aldri komme opp i 15-20 Fl allikevel... Da må man sikkert opp i det tredoble for en projektor som er lyssterk nok. Desverre. :-?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi nok heller 9-10 fL gitt. Projektorer som er gode på store lerret (og akustiske duker) koster dessverre like mye som en helt OK bruktbil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi nok heller 9-10 fL gitt. Projektorer som er gode på store lerret (og akustiske duker) koster dessverre like mye som en helt OK bruktbil.
    Akkurat, ja. Ser nok for meg at jeg starter pent og pyntelig med 90-100" lerret med en ok mellomklasseprojektor, for eks TW 5500/ HW-20. Så kan jeg neste gang heller smelle til med noe som kan lyse opp 120-130". Fint med muligheten til å øke størrelsen enkelt med maskeringen ihvertfall.

Hvor bra er egentlig disse dyre projektorene? Når man skal ha lys nok, blir kontrasten skadelidende? Ser for meg at man ikke vil oppnå like godt sortnivå, men er dynamikken bra så hjelper jo det...
    Kan vel kanskje ta den diskusjonen i en annen tråd...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettop det som koster, å oppnå høy nok lysstyrke, og samtidig opprettholde god kontrast. Markedet flyter jo over av billige DLP-projektorer som har høy lysstyrke, men her snakker vi også on/off kontrast rett over 1000:1. Ikke noe å rope hurra for med andre ord. Den dynamiske irisen Texas instruments har utviklet er jo bare en vits, så da sitter man jo igjen med relativt dårlig sortnivå. I en lys stue spiller jo det liten rolle, men inne i en mørk hjemmekino blir det ulidelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer LFC66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorte avbrudd TW4400

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har akkurat satt opp min nye TW4400 som er kalibrert men hvilken moduse er den kalibrerte?
    Fikk min proffkalibrerte (fra AVSHOP ) TW4400 oktober 2010 og er veldig fornøyd. Naturlige farger og gnistrende bilder. Et skår i gleden nå er at det sporadisk blir signal brudd mellom Onkyo TX-NR808 og TW4400. Bildet blir borte ca 1-2 sekunder og så er det ok igjen. Det oppstår for alle kilder (Blu-ray, DVD og cable) så det virker spm det er output som er problemet. Dette startet for en uke siden og har ikke vært et problem de første 4 månedene. Bruker 15 m BetterCables HDMI Reference. Har tidligere hørt at for lang kabel gi problemer med bildet. Er det dette jeg opplever nå? Eller kan det være en feil med receiveren? Noen som har erfaringer med dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LFC66
    Fikk min proffkalibrerte TW4400 oktober 2010 og er veldig fornøyd. Naturlige farger og gnistrende bilder. Et skår i gleden nå er at det sporadisk blir signal brudd mellom Onkyo TX-NR808 og TW4400. Bildet blir borte ca 1-2 sekunder og så er det ok igjen. Det oppstår for alle kilder (Blu-ray, DVD og cable) så det virker spm det er output som er problemet. Dette startet for en uke siden og har ikke vært et problem de første 4 månedene. Bruker 15 m BetterCables HDMI Reference. Har tidligere hørt at for lang kabel gi problemer med bildet. Er det dette jeg opplever nå? Eller kan det være en feil med receiveren? Noen som har erfaringer med dette?
    Dersom alt hsar fungert uten problemer i 4mnd, så er det merkelig at problemene kommer nå. Har du "gjort" noe i det siste som kan ha påvirket noen av komponentene? Bøyd på kabelen, oppdatert firmware på reciever el.likn.?

Newcomer LFC66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom alt hsar fungert uten problemer i 4mnd, så er det merkelig at problemene kommer nå. Har du "gjort" noe i det siste som kan ha påvirket noen av komponentene? Bøyd på kabelen, oppdatert firmware på reciever el.likn.?
    Du er inne på noe der. Jeg kablet om for 4 - 5 uker siden og flyttet også på HDMI kabelen hvor jeg la inn en 90 graders bøy i hjørnet bak gulvlisten. Er disse HDMI veldig sårbare? Synes ikke jeg har behandlet den spesielt røft.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der. Jeg kablet om for 4 - 5 uker siden og flyttet også på HDMI kabelen hvor jeg la inn en 90 graders bøy i hjørnet bak gulvlisten. Er disse HDMI veldig sårbare? Synes ikke jeg har behandlet den spesielt røft.
    Jeg vil tro at den bøyen kan være årsaken til problemene du har. HDMI-kabler er ikke nødvendigvis så veldig sårbare, men det er ikke alltid så mye som skal til heller...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min proffkalibrerte (fra AVSHOP ) TW4400 oktober 2010 og er veldig fornøyd. Naturlige farger og gnistrende bilder. Et skår i gleden nå er at det sporadisk blir signal brudd mellom Onkyo TX-NR808 og TW4400. Bildet blir borte ca 1-2 sekunder og så er det ok igjen. Det oppstår for alle kilder (Blu-ray, DVD og cable) så det virker spm det er output som er problemet. Dette startet for en uke siden og har ikke vært et problem de første 4 månedene. Bruker 15 m BetterCables HDMI Reference. Har tidligere hørt at for lang kabel gi problemer med bildet. Er det dette jeg opplever nå? Eller kan det være en feil med receiveren? Noen som har erfaringer med dette?
    Hei problemet løst her så ingen feil med pj men mister bildet slik som deg noen ganger og ser at det er litt slark inn på receiver så det blir stabilt en stund når jeg flytter litt på kabel men etter en stund så sklir det ut igjen

Newcomer Duck1974 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grått eller hvitt lerret?

Jeg har nettop bestilt en TW5500 og lurer på om jeg skal kjøpe grått eller hvitt lerret. Må nesten finne utav det før prosjektoren blir kalibrert. Jeg har full kontroll på lys i rommet og kommer kun til å bli brukt til DVD/Blu-Ray. Sortenivå er en prioritet for meg. Har tenkt og kjøpe en 100'' 2.35:1 DreamScreen ProCurve.

Noen som kan hjelpe?

(Håper det er greit at jeg poster dette i denne tråden, og beklager hvis dere har diskutert dette før. Min første post på AV!)

EDIT: Når jeg leser litt i tråden kan det tyde på at jeg burde velge et hvitt lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duck1974
    Jeg har nettop bestilt en TW5500 og lurer på om jeg skal kjøpe grått eller hvitt lerret. Må nesten finne utav det før prosjektoren blir kalibrert. Jeg har full kontroll på lys i rommet og kommer kun til å bli brukt til DVD/Blu-Ray. Sortenivå er en prioritet for meg. Har tenkt og kjøpe en 100'' 2.35:1 DreamScreen ProCurve.

Noen som kan hjelpe?

(Håper det er greit at jeg poster dette i denne tråden, og beklager hvis dere har diskutert dette før. Min første post på AV!)

EDIT: Når jeg leser litt i tråden kan det tyde på at jeg burde velge et hvitt lerret.
    Kjøper du nevnte lerret mener jeg det følger med både grått og hvitt lerret.

mvh Ole

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Landcruiser
    Kjøper du nevnte lerret mener jeg det følger med både grått og hvitt lerret.

mvh Ole
    Stemmer, jeg var ikke klar over det før i dag, men jeg kan ikke bruke begge på en gang og prosjektor må kalibreres til enten hvitt eller grått slik jeg har forstått det

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du full lyskontroll, altså sortmaskert rom uten refleksjoner? Eller har du lyst rom, med kontroll på avblending av lys utenfra. Det er nemlig stor forskjell. Til førstnevnte bruker du hvit duk, mens du til sistnevnte bør benytte den grå duken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du full lyskontroll, altså sortmaskert rom uten refleksjoner? Eller har du lyst rom, med kontroll på avblending av lys utenfra. Det er nemlig stor forskjell. Til førstnevnte bruker du hvit duk, mens du til sistnevnte bør benytte den grå duken.
    Rommet blir malt sort matt. Jeg skal lage hyller til disker men kommer til å ha sorte/mørke gardiner av et slag som jeg kan trekke foran. Lukter hvit duk av dette....

Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •