Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 470
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD Paneler TW4400

Har TW4400 og lurer litt på justering av LCD panelene. Hvit objekter får en
    1-2 pixel grønn strek på vestre side og ditto rød på høyre side.

Er dette normalt eller noen man må forvente?
    Kan panelene justerers og i så fall hvordan?

mvh Ole

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Landcruiser

mvh Ole
    Det du beskriver er en konvergensfeil, altså at panelene ikke er 100% korrekt justert. Jeg vet ikke hvilke grenseverdier Epson opererer med for konvergensfeil, men det er nokså vanlig at projektorer ikke er helt 100%. Uansett må du sjekke dette med Epson, og da vil de nok be deg om et bilde som viser feilen.

Jeg vet ikke om dette er justerbart eller om panelene er permanent festet til prismet på fabrikken, men uansett kan du ikke gjøre noe med dette selv.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh Ole
    Panelene kan ikke justeres. Ut i fra det du beskriver, så kan det virke som om det totale avviket er på 4 piksler (!) horisontalt, og da bør det i tilfelle være en helt klar reklamasjons sak. Presenterer du et så stort konvergens avvik overfor Epson support, så bør de reagere rimelig kjapt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Gorm og andre kan dere hjelpe? Jeg fikk idag ny lampe til projektoren, installerte den og slo på. LIKE DÅRLIG BILDE! Bildet er helt likens som den forrige pæren ble etter 900 timer. Og lampen jeg nå satte i er helt ny. Hva er det som er galt da? Jeg tok reset på alle instillinger på projektoren, men bilde like dårlig selv etter det.

Jeg legger ved 2 screenshots:

Bilde 1: Viser når jeg har på Tw5500, se kor dårlig bildet er mot tv-en lengre ned.

Bildet 2: Her har jeg startet min gamle pj tx200 som har over 2000 lampetimer, og har begge projektorene til å skyte mot lerrete, du kan ikke se antydninger til tw5500 sine bilder, du ser bare pjtx200 sine bilder.

Her er linkene:

Bilde 1: Filinformation og download - GratisUpload.dk - 1.JPG

Bilde 2: Filinformation og download - GratisUpload.dk - 2.JPG

Var i kontakt med Epson USA idag som sa de skulle sende meg ny lampe eller ny projektor, de måtte undersøke hva de mente var mest riktig. Problemet sa de var at de ikke sender til Norge. De måtte ha en USA adresse. Når jeg kjøpte projektoren sendte de via jetcarrier, men mener å ha hørt jetcarrier ikke tar imot pakker som reklamasjon eller erstatninger som de ikke får toll på. Noen som har vært borti noe lignende og har råd?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har akkurat satt opp min nye TW4400 som er kalibrert men hvilken moduse er den kalibrerte?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har akkurat satt opp min nye TW4400 som er kalibrert men hvilken moduse er den kalibrerte?
    I utgangspunktet bør den starte opp i kalibrert modus, som antakelig heter "Natural". Hvis du ser at noen av verdiene på RGB-menyen står på noe annet enn null, kan du nok anta at den bruker de kalibrerte innstillingene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    I utgangspunktet bør den starte opp i kalibrert modus, som antakelig heter "Natural". Hvis du ser at noen av verdiene på RGB-menyen står på noe annet enn null, kan du nok anta at den bruker de kalibrerte innstillingene.
    Takk fikk svar fra Gorm også nå at det er natural,står også på memory.Kontrast lysstyrke osv på den første menyen du kommer innpå står på null så regner med at det er normalt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Panelene kan ikke justeres. Ut i fra det du beskriver, så kan det virke som om det totale avviket er på 4 piksler (!) horisontalt, og da bør det i tilfelle være en helt klar reklamasjons sak. Presenterer du et så stort konvergens avvik overfor Epson support, så bør de reagere rimelig kjapt.
    Da får jeg ta saken videre med Epson Support.

Antar at en slik reparasjon ikke påvirker kalibreringen slik at jeg kan legge inn paramtrene som er der nå.

Ole

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antar at en slik reparasjon ikke påvirker kalibreringen slik at jeg kan legge inn paramtrene som er der nå.

Ole
    Det kan du nok ikke anta. Du må faktisk anta at projektoren kommer tilbake med fabrikkinnstillinger. En reparasjon som du nevner her, vil mest sannsynlig bety bytte av hele enheten med paneler og prisme, og da er jo egentlig den opprinnelige kalibreringen irrelevant uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Takk fikk svar fra Gorm også nå at det er natural,står også på memory.Kontrast lysstyrke osv på den første menyen du kommer innpå står på null så regner med at det er normalt

Så lenge man benytter en digital kilde (HDMI), og ikke har justert seg helt vekk med gråskala kalibrering, så skal ikke brightness og contrast røres. Endres disse verdiene, endres jo også "nullpunktet" for hvor sort og hvitt skal befinne seg (bort fra korrekt plassering).
    Har man måttet kompensere kraftig med RGB bias og gain for å korrigere gråskala, så flytter man ofte disse "nullpunktene", og da må det korrigeres tilbake via brightness og contrast.
    At disse verdiene ikke er endret, er dermed et tegn på at din projektor ikke var "helt på bærtur" fra fabrikk. ;-)

Noen ganger opplever jeg kilder som gir feil verdier for sort og hvitt, og da må man selvsagt korrigere. Men det er stort sett bare PC-baserte kilder, eller type "no name" Hong Kong produkter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ole
    Hvem er det som har kalibrert projectoren?

Synes det er rart hvis projectoren er levert med flere pikslers konvergensfeil uten at den som kalibrerer har reagert på det.

Det kan i såfall tyde på at noe har flyttet på seg fra kalibrering og hjem til deg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så tilfelle sitter ikke panelene godt nok. Spiller sikkert ingen rolle, for hvis den skal utbedres bytter de sikkert hele engine. Projektoren bør da kalibreres på nytt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvem er det som har kalibrert projectoren?

Synes det er rart hvis projectoren er levert med flere pikslers konvergensfeil uten at den som kalibrerer har reagert på det.

Det kan i såfall tyde på at noe har flyttet på seg fra kalibrering og hjem til deg.
    Kjøpt pakke hos AVShop med full kalibrering.

Jeg får se av Epson sier. Tror ikke veien hjem til meg, 10 min med bil vil
    ugreie panelene.

En annen ting - Noen ganger drar det vertikale rød streker over ansikter(hudfarver) for så å forsvinne eller at ansiktsfarvene flammer.

Vet det er unøyaktige beskrivelser men kanskje noen kjenner symptonene.

Ole

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting - Noen ganger drar det vertikale rød streker over ansikter(hudfarver) for så å forsvinne eller at ansiktsfarvene flammer.

Vet det er unøyaktige beskrivelser men kanskje noen kjenner symptonene.
    Hmm.
    Dette hørtes veldig ut som "red ghosting"-problemet. Her er en Youtube-video som viser det på 9500UB/TW5500 (helt mot slutten av videoen vises det tydelig):

YouTube - Epson 9500 UB Video of Red Ghosting

Dette problemet er blitt fikset i en nyere firmware, men jeg synes det er litt merkelig at du skal ha gammel firmware på en ny projektor. Den har vel kanskje ligget lenge på lager, da. Her er også litt info om det:

The Art of Home Theater Projectors » Blog Archive » Epson Home Cinema 8500UB Projector, Pro 9500UB Red Lines Solved

Jeg mener fiksen kom i firmware 1.02, så den må ha det eller nyere. Det er dessverre ikke mulig å oppdatere firmware selv, det må gjøres hos Epson.
    Jeg er klar over at du har 4400 og ikke 5500, men jeg tror det er samme firmware-versjonsnummerering på dem. Min projektor har forresten firmware 1.02, og jeg har ikke sett dette problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Dette hørtes veldig ut som "red ghosting"-problemet. Her er en Youtube-video som viser det på 9500UB/TW5500 (helt mot slutten av videoen vises det tydelig):

Dette problemet er blitt fikset i en nyere firmware, men jeg synes det er litt merkelig at du skal ha gammel firmware på en ny projektor. Den har vel kanskje ligget lenge på lager, da. Her er også litt info om det:

The Art of Home Theater Projectors » Blog Archive » Epson Home Cinema 8500UB Projector, Pro 9500UB Red Lines Solved

Jeg mener fiksen kom i firmware 1.02, så den må ha det eller nyere. Det er dessverre ikke mulig å oppdatere firmware selv, det må gjøres hos Epson.
    Jeg er klar over at du har 4400 og ikke 5500, men jeg tror det er samme firmware-versjonsnummerering på dem. Min projektor har forresten firmware 1.02, og jeg har ikke sett dette problemet.
    Tar vel alt i mailen til Epson og hører hva de sier. Synd med sånne problemer, men det blir sånn når man er litt over snitt opptatt av lyd/bilde.

Ole

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette merkelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grønnstikk

Lurer litt på ECO modus. Synes normal mode med full strøm på pæra blir for tøft i mitt rom. Finner Silver Screen i ECO bedre, men det er voldsomt grønnstikk. Forsøker justere dette i RGB og RGBCYM. Noen som har forslag før jeg sender den til kalibrering.??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av burre1
    Lurer litt på ECO modus. Synes normal mode med full strøm på pæra blir for tøft i mitt rom. Finner Silver Screen i ECO bedre, men det er voldsomt grønnstikk. Forsøker justere dette i RGB og RGBCYM. Noen som har forslag før jeg sender den til kalibrering.??
    Jeg lurer på hvordan jeg velger at den skal stå i ecco modus?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.

Hei har fått dette selv på min nye 4400 nummer to!!! skal sjekke hvilken firmware det er...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har en TW5500 og et Adeo grayvision lerret på 2.35m.

Har et rom med full lyskontroll, der gulv, tak og vegger er mørke grå.

Hvor langt unna lerretet anbefales det da at projektoren plasseres? Så nært som mulig, lengst fra, eller midt imellom? Eller spiller dette liten rolle?

Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •