Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 24 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 470
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med Iris-støy på Epson? TW4400 først og fremst, er det noe tema lenger?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Litt irisstøy har du på alle Epsons projektorer dessverre... Der er jo Sonyen i en særklasse da - på støy generelt egentlig - Sonyen kan du jo guffe opp i full lampemodus uten at den støyer mer enn Epsons TW-serie i økonomimodus... Skal ikke være enkelt, nei, der er jeg enig ja! Du får som nevnt trøste deg med at du nok blir veldig fornøyd okke som!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir trolig en Sonymann i noen år til om jeg baserer meg på det du og Gorm sier lygren. Har også vært på demo med HW15 og da vet jeg jeg blir fornøyd. Men Epson er ikke glemt ved evt. neste runde.
    Takk for gode råd, så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg omsider min Powerlite 8500 UB (TW5500) og må si jeg ble skikkelig skuffa! Hadde forventet meg ut fra det jeg har lest om denne og folk har skrevet her, en meget stor forskjell fra min hd-ready hitachi tx200( som var min eneste pj før denne) men synes faktisk ikke bildeforskjellen var stor!

Jeg får faktisk bedre bilde når jeg kobler til pcen ved hdmi en jeg får ved å koble til en hd kanal via hd boksen fra canal digital med hdmi. Seff kan det ha noe å si at den ikke er kalibrert, men det var ikke tx200-en heller.

Nei føles akkurat nå som om jeg kasta litt peng i havet, da forskjellen var liten fra tx-en.

Noen som kan fortelle meg hvilken instilling på color mode som brukes på ecco mode?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje lurt å få hjelp til å kalibrere den?
    Enten så er det noe feil på den, eller så er den amerikanske utgaven satt opp feil fra fabrikk. Med tanke på referansen din, så finnes det ikke muligheter for ikke å bli enormt imponert over en TW5500.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tenker i de samme baner, skal jo ikke gå ant å bli misfornøyd med en projektor som skal være blant de bedre for tiden, mange sier jo de synes bildet er fantastisk rett fra esken!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal se på tv, så forandrer bildestørrelsen seg fra hd kanalene til vanlig kanaler. Er det vanlig? bildet blir ikke helt fyllt ut i HD, mens i normalt blir hele ramma fyllt

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Når jeg skal se på tv, så forandrer bildestørrelsen seg fra hd kanalene til vanlig kanaler. Er det vanlig? bildet blir ikke helt fyllt ut i HD, mens i normalt blir hele ramma fyllt
    Det er ikke riktig. Hvilket format (aspect ratio) er projektoren innstilt med? Har du aktivert/deaktivert den dynamiske irisen? Hvilken bildemodi bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har normal på aspect. På bildemodus er jeg litt usikker på hva som er ecco mode, nå bruker jeg THX. Hvordan deaktiverer eller aktiverer jeg den? hva skal/bør den stå på?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Da fikk jeg omsider min Powerlite 8500 UB (TW5500) og må si jeg ble skikkelig skuffa! Hadde forventet meg ut fra det jeg har lest om denne og folk har skrevet her, en meget stor forskjell fra min hd-ready hitachi tx200( som var min eneste pj før denne) men synes faktisk ikke bildeforskjellen var stor!
    Nå skal jeg ikke si om det er en feil på din projektor, men det kan vel kanskje høres slik ut. Særlig med tanke på at TW5500 er noe av det bedre man får i dette segmentet.

Samtidig vil jeg få lov til å fortelle deg at jeg vet akkurat hvordan du har det.
    Da jeg "oppgraderte" fra min gamle HD Ready BENQ PE7700 til Epson TW3500 hadde jeg akkurat samme følelse som deg.
    "Dette var ikke rare oppragderingen. Syntes jeg hadde bedre sortnivå på min BenQ enn nye Epson. Irriterte meg mere over bildet på Epson enn BenQ fordi jeg skulle jo ha oppgradert, eller?"

I mitt tilfelle endte jeg opp med å skifte ut TW3500 med Sony HW15. Og da så jeg oppgraderingen da.
    I og med at TW5500 er enda bedre enn HW15, så lurer jeg på om noe er galt, satt opp eller juster feil, eller om det er en feil på den.

Alternativene nå er jo nå:
    - å få satt den side om side med en tilsvarende projektor, og se om det er noe med din.
    - få en erfaren person hjem til deg som kan ta en vurdering
    - levere projektor inn til kalibrering og dermed kunne få en bedømmelse på om ting er som de skal være, og få en projektor som yter maks tilbake.

Men følelsen du har nå er bestemt ikke god, og jeg satt i samme båt her i mars måned.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg blir å sende den til kalibrering. Når det gjelder de ulike Color Modene, hva er det dere bruker? Bruker jeg living room, bruker jeg pæren opp fort da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den zomm-kalkisen som det henvises til hos Avshop kan jo ikke stemme i det hele tatt på HW-15?
    Kjøpte denne etter å ha sjekket at det var god klaring i alle bauer og kanter. Det var derimot så akkurat at jeg teller på knappene. Er Epson sin 5500 bedre tro? Eller hva med 4400?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en norsk manual av denne projektoren på nett? Omså noen som har en link?

Et spm til. Om man får støv på linsen, hva anbefaler dere å tørke dette bort med? tenker da på støv utvendig. Noen spesiell klut etc?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tørk på linsen. Er det støv på den, så bare blås det bort. Er det noe "grisete klin" på den, så la det være. Det er nemlig coatingen, og tørker du bort den, får du to refleksjons flater i glasset (altså skygge på bildet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg hva som er ecco mode egentlig? finner ikke noe som heter det. Jeg bruker nå THX på color mode.

hvilke andre instillinger bruker dere? hos meg nå har jeg

Progressive: AUTO
    Frame Interpolation:OFF
    4-4 PULL DOWN: OFF
    Epson Super White: OFF
    Overscan:OFF
    Power Consumption:Normal
    Auto iris:Normal
    Sharpness:Standard
    Contrast Enchancement:OFF
    Super-Resolution:OFF

Er det noe her jeg bør ha på eller endre som gjør bilde bedre? sliter med litt matt bilde egentlig. Brukes mest til PS3/spill-film og Tv2 sine premier league HD kamper

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sittet og lest diverse utenlandske (britiske) tester av TW4400. Samtlige sier at TW4400 har 10-bit prosessering mot 12-bit i TW5500. Leste også at sortnivå og skyggedetaljering er noe bedre på TW5500, men det kan jo være mangel på god kalibrering.

I tillegg skriver de at FI ikke går an å aktivere ved 1080/p24, men at man da bruker 4:4 pulldown istedet.

Noen kommentarer? Sikter spesielt til deg, Gorm, som har testet begge grundig og skikkelig kalibrert, men selvsagt også alle andre som har sett begge

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at TW5500 har HQV-prosessor, mens TW4400 har DNX-prosessor. For menigmann spiller det svært liten rolle, spesielt på 1080p kildemateriale.

Sortnivået er ikke målbart bedre eller dårligere på noen av dem. Den store forskjellen mellom de to er selve irisen. Den i TW5500 holder bedre på fargetemperaturen mens den jobber. Eller med andre ord, den "gamle irisen" roter til fargetemperaturen litt mens åpner og lukker. Skygge detaljeringen er like god på TW4400, etter kalibrering av begge. Det er fullt mulig å oppleve svært gode, og "mindre gode" eksemplarer av begge, og slikt kan selvsagt farge en test. Må også skyte inn at Epsons nå virker å ha unikt bra kvalitetskontroll, og en må ned i de billigste modellene før man opplever særlig avvik fra projektor til projektor.

At det ikke går å aktivere FI på 1080p24 stemmer ikke. Jeg kjører kun 1080p24 ut av testbildegeneratoren, og det er null problem å aktivere FI. Man må jo deaktivere 4:4 pulldown for å få aktivert FI, og det gjelder selvsagt begge projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt og godt svar, Gorm

Er ikke usannsynlig det blir en fullkalibrert TW4400 på meg om ikke lenge... på tide med en oppgradering fra min IN78.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitteavstand?

Tenker på et 92" eller et 106" lærret. Sitter ca. 3 meter fra lærretet. Hva anbefaler dere?

Ser en tydelig strukturen i bildet på denne korte avstanden, blir bildet for stort til at filmen kan nytes?

(Tenker i sammenheng med TW4500/5500 selvfølgelig)

Newcomer vDR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på et 92" eller et 106" lærret. Sitter ca. 3 meter fra lærretet. Hva anbefaler dere?

Ser en tydelig strukturen i bildet på denne korte avstanden, blir bildet for stort til at filmen kan nytes?

(Tenker i sammenheng med TW4500/5500 selvfølgelig)
    I følge THX standarden er den anbefalte seer vinkelen 36 grader.
    Hvis en regner ut med 92" så skal en ha en sitteavstand på 3,2m, og på 106" skal det være 3,7m.

Jeg selv har et 92" lerret og en TW5500, sitteavstanden hos meg er 3,2m, og jeg er meget fornøyd med denne løsningen. Må en del nærmere før en kan se pikslene.

Side 13 av 24 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •