Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 24 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 470
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at det kun er snakk om oppskalering, du endrer jo ikke kildematerialet ;-)

Aktiverer du f.eks 4.4.4 oppskalering i S550, så har den en bugg som resulterer i feil fargerom (snevrer inn fargerommet). Har ikke målt på TW5500, da jeg finner oppskaleringen langt mindre nyttig enn interpolering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar over at det er oppskalering det er snakk om jeg..

S550 kan kjøre ut følgende:
    YCbCR 4.2.2
    YCbCR 4.4.4
    RGB 16-235
    RGB 0-255

Her er da den første den "korrekte" - når det gjelder både BR og DVD?

Når skal eventuelt de 2 RGB variantene benyttes?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt må konverteres til RGB før projektoren kan vise det, så det er jo rett og slett et spørsmål om spilleren eller projektoren gjør den beste jobben. Det er vel liten tvil om at det er projektoren som trekker det lengste strået i ditt tilfelle.

0-255 er PC-signal, så den skal du ikke benytte med mindre du vil aktivere dette i begge ender (avspiller og projektor), og få projektoren kalibrert på nytt. Og alt dette uten at du vinner noe som helst
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er saken grei - fast innstilling på YCbCR 4.2.2 på S550.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal HDMI rangen på projektoren stå på normal eller extended? Eller er auto tingen her?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Skal HDMI rangen på projektoren stå på normal eller extended? Eller er auto tingen her?
    I de aller fleste tilfeller skal projektoren står i "normal", men "auto" kan også brukes. Extended er primært for data/PC signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plassering

Jeg har kjøpt en EH-TW5500 og et 92" lerret til bruk i min hjemmekino og lurer litt på plasseringen av den.

Rommet mitt (loftsstua) er 4,40 x 4,80. Det er skråtak begge veier (mønetak)
    Lerret skal henge på kortveggen, men på grunn av mønet får dette en øvre høyde på ca 1,70, mens takhøyden er 2,38.
    Avstanden fra lerret til pj vil bli rundt 4,4 meter.

Jeg tenkte først jeg skulle plassere pj så langt opp i mønet som mulig får så å justere inn med Lens shift, men etter å ha lest
    litt begynner jeg å lure på om dette vil ha noen innvirkning på bildekvaliteten?

Jeg kan jo heller ikke ha pj for langt ned, da vil vi som sitter å ser mot lerret blokkere for bildet, i og med at det henger så lavt.

Jeg trenger, som dere ser, tips og råd til hvordan dette skal løses på best mulig måte..

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viiidar
    Jeg har kjøpt en EH-TW5500 og et 92" lerret til bruk i min hjemmekino og lurer litt på plasseringen av den.

Rommet mitt (loftsstua) er 4,40 x 4,80. Det er skråtak begge veier (mønetak)
    Lerret skal henge på kortveggen, men på grunn av mønet får dette en øvre høyde på ca 1,70, mens takhøyden er 2,38.
    Avstanden fra lerret til pj vil bli rundt 4,4 meter.

Jeg tenkte først jeg skulle plassere pj så langt opp i mønet som mulig får så å justere inn med Lens shift, men etter å ha lest
    litt begynner jeg å lure på om dette vil ha noen innvirkning på bildekvaliteten?

Jeg kan jo heller ikke ha pj for langt ned, da vil vi som sitter å ser mot lerret blokkere for bildet, i og med at det henger så lavt.

Jeg trenger, som dere ser, tips og råd til hvordan dette skal løses på best mulig måte..
    For og si det sånn, hvis du henger projektoren så lavt at der kommer hoder i veien, så henger den definitivt for lavt.

Dette med at lens shift går utover bildekvalitet er uansett marginalt, selv ekspertene her på forumet er enige i det.

Jeg har en TW5500 og har prøvd 0 til maks lens shift og ser ingen forskjell.

Men for og få ro i kroppen så kan du jo henge den lavest mulig, det har jeg gjort :-D

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Litt OT, men en rimelig heftig oppgradering iforhold til Model One! Sort ble sort, samtidig som hvit ble hvit - å er veldig fornøyd. Mindre støy også.

Kun testet på BR for øyeblikket, så skal bli spennende å se om det er noen særlig forskjell på hvordan den håndterer dvd også.

Hva kjører folk her interpoleringen og oppskarpingsfunksjonen på? Og har dere iris av eller på?

Og hva gjør egentlig den 4:4 pulldownfunksjonen? Bør den stå av eller på?
    Jeg har også oppgradert fra Model One og WOW for en opplevelse :-D

Jeg er en av de som er følsomme for panoreringshakking og judder, min LX5090 TV er elendig i så måte, derfor oppgraderte jeg projjen til TW5500 for og kunne nyte film på en skikkelig måte.

Jeg kjører generelt FI low, det funker helt fint, null hakking og hopping.

Kjør splitt bilde med FI vs. raw, da vil du se en utrolig forskjell, filmene blir utrolig mye klarere på FI siden.

Hva gjelder oppskarping, så er det som Gorm sier, det har kun noe for seg når du ser på DVD materiale, nå er det sjelden jeg ser på DVD, men litt oppskarping hjelper der, helt klart.

PS. For og få opp "Split image" hold nede "memory" knappen i 6 sekunder, da får du uinterpolert på venstre siden, så kan du prøve med forskjellige FI settings som vises på høyeresiden. Ganske imponerende og se hva som skjer, spesielt ved panoreringer, men også ved rimelig stille sekvenser opplever man mye bedre skarphet ved hjelp av FI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    For og si det sånn, hvis du henger projektoren så lavt at der kommer hoder i veien, så henger den definitivt for lavt.

Dette med at lens shift går utover bildekvalitet er uansett marginalt, selv ekspertene her på forumet er enige i det.

Jeg har en TW5500 og har prøvd 0 til maks lens shift og ser ingen forskjell.

Men for og få ro i kroppen så kan du jo henge den lavest mulig, det har jeg gjort :-D
    Det var godt å høre! Jeg reger med det er en "liten" forskjell på hva ekspertene anser som forstyrrelse/forvregning og hva en vanlig dødlig kan se :-D

Rommet mitt er av malt panel i tak og vegger (matt lys grå), jeg klarer å få det helt mørkt med lyset av, men burde jeg kjøre pæra mi i økonomimodus og burde jeg velge hvitt eller grått lerret?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre! Jeg reger med det er en "liten" forskjell på hva ekspertene anser som forstyrrelse/forvregning og hva en vanlig dødlig kan se :-D

Rommet mitt er av malt panel i tak og vegger (matt lys grå), jeg klarer å få det helt mørkt med lyset av, men burde jeg kjøre pæra mi i økonomimodus og burde jeg velge hvitt eller grått lerret?
    Du må velge selv da noen liker maksimalt sortnivå mens andre vil ha mer " punch" i bildet.

Hvis sortnivå er viktigst går du for grått lerret, er du tilhenger av " punch " kjøper du hvitt.

Vil du ha begge deler må du male om

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere som har denne pj`n, hvilke instillinger bruker/har dere, tenker på FI, super resolution, iris osv...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor stoler du ikke på hva du selv syns fungerer best?

Start med interpolering på low, autoiris 1, og super resolution på laveste (siste kun hvis du ser SD-materiale). Herfra prøver du deg frem (med å deaktivere funksjonene kanskje), og finner det som passer deg best.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    hvorfor stoler du ikke på hva du selv syns fungerer best?

Start med interpolering på low, autoiris 1, og super resolution på laveste (siste kun hvis du ser SD-materiale). Herfra prøver du deg frem (med å deaktivere funksjonene kanskje), og finner det som passer deg best.
    Jeg er bare generelt nyskjerrig 8)
    Har ikke fått montert pj`n enda da jeg fikk den rett før jeg reiste på jobb, derfor holder jeg på å undersøke litt.
    Ofte greit å få en pekepinn så en vet i hvilken retning en skal gå i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare generelt nyskjerrig 8)
    Har ikke fått montert pj`n enda da jeg fikk den rett før jeg reiste på jobb, derfor holder jeg på å undersøke litt.
    Ofte greit å få en pekepinn så en vet i hvilken retning en skal gå i alle fall...
    Jeg bruker projektor med Lyse HD dekoder, PS3, Xbox360, og Sony blurayspiller. Har forskjellige innstillinger til alle produktene. På PS3 og xbox360 er alt av digitale duppeditter slått pga av forsinkelser mellom kontroller og projektor, grafikken lider veldig (Faktisk så var min gamle Epson tw2000 bedre på dette området). Lyse HD dekoder med interpolering på medium, autoiris fullt, og super resolution på mellomste. Blurayspiller så har det lite å si hvilke innstillinger du bruker.

Er det andre som sliter med forsinkelser ved bruk av PS3 og xbox360, hadde opptil et 0,5-1 sekund lag, som gjorde det umulig å spille fps spill. Jeg har Yamaha RXV-3900 som jeg kjører alle produkter inn på via HDMI og signalet sendes videre til projektor via HDMI. PS3 -> Yamaha -> Epson 5500. Noen forslag?

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Toy story på tw5500, et fullstendi vanvittig bra bilde. ble helt satt ut :-D

Tenkte og kjøpe meg noe utstyr for kalibrering, er det noen annbefaligner på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOD EDIT: Vennligst ta dette under "Produkt -og prisjakt".

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det står TW5500 i tittelen, men fant ikke mere egnet plass å spørre.

Hvordan er TW4400 vs HW15 når en ser kun på "hakking" ved raske scener? Erfaringer anyone?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du har jo FI på TW4400 / 5500 som gir deg muligheten til å oppnå som godt som "hakkfrie" panoreringer. HW15 vil til sammenligning ikke ha denne funksjonaliteten, og leverer derfor standard quadrupling av den enkelte bildeframen som for enkelte vil fremstå noe mer "hakkete".

Personlig vil jeg kun benyttet FI på type animasjonsfilmer, selv på laveste nivå, men FI-funksjonaliteten (som altså interpolerer / tenker seg frem til mellomframes) på TW4400 / 5500 er markedets beste.

Med andre ord; hvis maks "flyt" i bildet er en viktig ting for deg er absolutt TW4400 en kandidat du bør vurdere. HW15 på sin side har bedre sømløshet ved at pikselstrukturen er mer "sammensveiset", og passer dermed spesielt godt på kort sitteavstander. Begge har god dynamikk...

...I tillegg har selvsagt TW4400 og TW5500 en komplett CMS-system som dermed gir perfekte farger etter kalibrering. HW15 er ikke perfekt i så måte, og har heller ikke CMS-system for korrigering av dette, men her snakker vi uansett smånyanser, de aller færreste vil faktisk se disse små avvikene hos HW15.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sjø. Takk for godt svar. Tenke, tenke, tenke...

Side 12 av 24 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •