Offisiell tråd for Epson EH-TW5500 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 470
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    min henger" rett " over hodet mitt , kan ikke høre det minste av irisstøy fra den :-D
    +1 :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Du har jo selv hørt på den som jeg snakker om AK (han fra hundvåg), var det normal iris støy fra den?
    Jeg reagerte ikke noe spesielt på iris-støyen fra den, nei.
    Irisen i Epsons nye projektorer lager utvilsomt en god del lyd, men jeg tror likevel de fleste ikke vil reagere på det. Vi får håpe at Epson forbedrer dette til neste generasjon. På dette området er Sony vesentlig bedre.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har oppstått en liten case som jeg lurer på om noen har vært borti/har noen forslag til hva kan være. Oppe i høyre hjørne (ca 1/3 av lerrettet i bredde), blir det i scener med mye lyst/hvitt en liten gul nyanse i bildet. Dette går kanskje bare 3-4 cm ned på lerrettet. Samme problem er det NEDE i venstre hjørne, bare at der blir det fargede feltet blått/grønt. Noen som vet hva dette er?

Jeg har da prøvd å illustrere problemet her med mine ASCII ferdigheter Det er i _ca_ så stort omfang problemet gjelder. Men som det seg hør og bør med visuelle problemer, så blir det bare mer og mer irriterende for hver dag som går. Noen tips, eller er det reklamasjon på gang?

------------------------------------------------------
    | xxxxxxxxxxxxx
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |xxxxxxxxxxxxxxx

Øverste raden med "x" skal være oppe til høyre, fikk tydligvis ikke det til. Og det skal da forestille lerrettet mitt
    Det skal nevnes at jeg synes den har oppført seg litt "rart" i det siste uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det er. Så blant annet på sesong 2 av the wire her forleden. Og da var det noen helt forferdelige panoreringer, hvor det ble røde striper på McNulty og det ene med det andre. Men det gikk seg liksom til, så vet ikke om det var matriell relatert.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Det har oppstått en liten case som jeg lurer på om noen har vært borti/har noen forslag til hva kan være. Oppe i høyre hjørne (ca 1/3 av lerrettet i bredde), blir det i scener med mye lyst/hvitt en liten gul nyanse i bildet. Dette går kanskje bare 3-4 cm ned på lerrettet. Samme problem er det NEDE i venstre hjørne, bare at der blir det fargede feltet blått/grønt. Noen som vet hva dette er?

Jeg har da prøvd å illustrere problemet her med mine ASCII ferdigheter Det er i _ca_ så stort omfang problemet gjelder. Men som det seg hør og bør med visuelle problemer, så blir det bare mer og mer irriterende for hver dag som går. Noen tips, eller er det reklamasjon på gang?

| xxxxxxxxxxxxx
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |xxxxxxxxxxxxxxx

Øverste raden med "x" skal være oppe til høyre, fikk tydligvis ikke det til. Og det skal da forestille lerrettet mitt
    Det skal nevnes at jeg synes den har oppført seg litt "rart" i det siste uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det er. Så blant annet på sesong 2 av the wire her forleden. Og da var det noen helt forferdelige panoreringer, hvor det ble røde striper på McNulty og det ene med det andre. Men det gikk seg liksom til, så vet ikke om det var matriell relatert.
    Det der med røde striper har vært en ”issue” på AVS forum. Jeg var rimelig sikker på at firmwaren vi har i de Europeiske modellene hadde fikset det problemet.

Uansett så forsvant røde striper etter de reboota projektoren, det var en midlertidig fiks, nå har de fått ny firmware som fiksa problemet.

Hvis din projektor viser samme problem etter reboot, så er det nok reklamasjon som gjelder :sad:

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reboot hjelper ikke, skal prøve å få tatt bilde av det.. Merkelige greier.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kjøpte du din TW5500, Geil? (spør med tanke på firmware ver., bl.a)

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    07 mars i år kjøpte jeg projektoren. Skal ta noen telefoner imorra å gjøre litt research. Så skal jeg komme tilbake med info.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet eller sett om Epson EH-TW5500 greier å vise 120 Hz?

Har søkt litt rundt men ikke blitt helt klok på resultatene jeg har funnet. Noen mener den gjør det, om man skrur av enkelte funksjoner og andre mener at den ikke greier over 96 Hz.

Selv har jeg ikke noe brett kunnskapsnivå om projektorer og søker dermed råd til min første projektor.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan den vise 120 Hz, hvordan skulle den ellers klare interpolering på 60 Hz materiale. På lik linje med alle andre hjemmekino projektorer i dagens marked, takler den ikke 120 Hz på inngangen (noe HDMI heller ikke ville støttet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da antar jeg at NVIDIA 3D Vision ikke vil fungere med denne projektoren...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ahus81
    Da antar jeg at NVIDIA 3D Vision ikke vil fungere med denne projektoren...
    Det har du nok rett i. Så langt jeg vet så kan TW5500 kun håndtere signaler med opp til 85Hz oppdateringshastighet.

HDMI 1.4 kommer imidlertid til å støtte 3D over HDMI, men som kjent er ikke denne standarden vanlig enda.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D over HDMI er kun 48 Hz, så det burde de fleste projektorer kunne støtte med bare en software oppdatering. Problemet er sync signalet til de aktive brillene, det vil de jo ikke støtte. Det er heller ikke gitt at sync signalet fra en "3D blu-ray spiller" vil fungere, for det betinger at det ikke foregår prosessering i projektoren som forsinker/endrer "bildestrømmen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    3D over HDMI er kun 48 Hz, så det burde de fleste projektorer kunne støtte med bare en software oppdatering. Problemet er sync signalet til de aktive brillene, det vil de jo ikke støtte. Det er heller ikke gitt at sync signalet fra en "3D blu-ray spiller" vil fungere, for det betinger at det ikke foregår prosessering i projektoren som forsinker/endrer "bildestrømmen".
    Du har satt deg mer inn i dette enn meg, Gorm, så dette stemmer sikkert

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo ikke kun projektoren vertikale refresh som er begrensningen, men inngangens støttede horisontale båndbredde. Et 1920x1080-signal i 48Hz krever støtte for rundt 50kHz på porten såvidt jeg erindrer, og det er der de fleste av dagens projektorer sliter.

Når det gjelder prosessering tilpasset 2D ville en jo måtte slå av alt slikt på en 3D-strøm, hvis ikke tror jeg pulldown-prosessoren hadde fått seg en aldri så liten støkk!

Hvis en skal prosessere 3D-bildene vil dette kreve en helt annen prosessering enn det som eksisterer pr. dags dato, blir spennende å se hva som vil skje i så henseende.

nVidia 3D-projektorene benytter for øvrig gjerne 60Hz på 3D-bildet, og jeg har testet å gå litt ned i frekvens, helt ned til 40Hz, og da ble bildet rett og slett ubehagelig. Det er derfor et godt spørsmål hvordan "ubehandlet" 48Hz-3D, altså 24 delbilder pr. frame, vil se ut....

Uansett, 3D på en TW5500 tror jeg ikke en kan satse på at vil fungere i 1080P, muligens i en snodig 720P-variant, men da tviler jeg på at det blir noe å trakte etter bildemessig...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg finner faktisk ikke spekken på vertikal og horisontal scan på TW5500, men husk at det foreligger begrensninger i begge retninger. For eksempelets skyld har BenQ W5000 følgende data:

Horizontal Frequency 31 - 92 kHz
    Vertical Scan Rate 48 - 85 Hz

Rundt regnet kan en beregne vertikal scanrate ved å benytte følgende metode: 92.000 (horisontal maks) / 1080 = 85Hz.

I teorien skal en altså lett kunne fore en BenQ W5000 med en 1920x1080-signal i 85Hz, og det skulle forundre meg om en ikke kunne gjøre det samme på en TW5500.

Jeg tror imidlertid at erfaringen jeg har med 3D på PC nok vil være relevant også på projektorer, ved at rett og slett to halvbilder på litt i overkant av 40Hz blir for uklart?

Her er det uansett mye usikkerhet ute og går, men en skulle jo tro at aktører som Epson ville være tidlig ute med å flagge 3D-støtte om det ville bli tilfelle? Kanskje de er livredde for å ikke ha noe å spare til neste modell...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson EH-TW5500 slår seg av og blinker på lamp/temp når en kjører blank/testpattern

Jeg har et problem med min TW5500. Det som oppstår er at PJ skrur seg av og lampene for lamp+temp blinker samtidig (med en hyppighet på ca. hvert 1/2 sek), mens viftene går for fullt i iaf. ett minutt.

Dette har foreløpig kun oppstått når PJ har vært i drift i et par timer, og bildet mutes (vha. "Blank"); el. testpattern kjøres (via. "Pattern") (dvs. PJ har ikke signal fra source og viser kun blått testbilde)

Det har foreløpig ikke oppstått i andre lampemodi enn 'cinema day' og 'HD' ('natural' har ikke vist problemer så langt). I følge TW5500 User's Guide indikerer samtidig blinkende lamp+temp 'Auto iris problem / Cinema filter problem'. (s. 39 i manualen). Auto iris er forøvrig skrudd av; så det burde eliminere den som feilkilde. Jeg lurer på om det er en kombinasjon av lampe og vifte-prob. ifm. intensiteten på bildet som vises (som jeg lurer på er årsaken til at dette ikke har skjedd i midt i en film?)

Er dette noe andre er kjent med/har idèer om hva som forårsaker? Jeg har vært i kontakt med Epson Support som skal sjekke nærmere. Jeg vil naturligvis dersom mulig unngå å sende inn projektoren dersom dette er et firmware problem, og naturligvis siden PJ må kalibreres opp på nytt dersom den skal byttes (og forøvrig dersom lampe må byttes også).

btw., jeg var i ferd med å poste erfaringene mine før dette problemet dukket opp. Bilde og sortnivå er mildt sagt meget imponerende. Gorm har gjort en utrolig jobb med å skvise mest mulig detaljer ut fra denne maskinen..!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Er det ingen som har noen innspill å komme med? Problemet er 100% reproduserbart, og oppstår også rett etter at projektor er startet opp.

Steg for å reprodusere:

1. Slå på PJ og source (spiller ingen rolle hvilken rekkefølge)
    2. Velg 'Menu' og sett color mode til 'Cinema Day'
    3. Velg enten 'Blank' el. 'Pattern' (screen size)
    4. Slå av source

Det jeg altså ønsker å vite er om dette er et problem spesifikt for min TW5500, el. om det kan være firmware-relatert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hva du må gjøre for å "aktivere" feilen, er dette virkelig noe problem?
    Både Cinema day og HD fargemodus er jo helt på bærtur likevel. ;-)

Jeg kan testet dette på min i kveld, og se om det genererer samme bug.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er selvsagt ikke et problem dersom det kun oppstår under dette scenariet, som jo er grunnen til at jeg spør på forumet.
    Etter å ha beskrevet problemet overfor Epson ønsket de projektoren returnert. Jeg har pushet mye på de for å få avklart om dette er et firmware problem el. om det er et sært problem med min maskin.

Hovedgrunnen er naturligvis at om komponenter må endres/pære skiftes/PJ byttes så mister en jo fordelen av din kalibrering, Gorm!

Mao. er det 'litt kjipt' å sende denne i retur om det kun er en triviell feil. Jeg må si at jeg var temmelig overrasket--selv etter å ha lest om sortnivået på denne--på hvor bra den så ut (selv med en del dagslys i rommet som følge av et lite vindu som ikke er solskjermet!), samt detaljnivået og generell fargegjengivelse!
    (sortnivå på TW5500 på dagtid var bedre enn min tidligere LCD under normale omstendigheter)

Selv spilling på dagtid med PJ satt i natural modus var ganske brukbart. Har ikke testet dette med fargemodus satt til 'Cinema Day' enda heller...

Det jeg syns er litt rart er at PJ fortsatt sier 'ECO' på strømforbruket når denne modusen kjøres, men det er mer aktivitet på viftene (dog ikke fullt så mye som normal) ift. når en kjører 'natural'.

Det at jeg helst ikke *vil* returnere projektoren ved denne feilen sier jo også litt om tilfredsstillheten med denne.

btw., kan ikke si meg helt enig i at Cinema Day er 'på bærtur' ift. 'natural'. Enig dersom du mener når PJ kjører i 'normal' pæremodus, men ved eco syns jeg den faktisk gir et løft i bildet. Litt mindre accurate fargegjengivelse, men et vesentlig løft i lysstyrke. Har sammenlignet denne med natural-setting for flere filmer de siste dagene. Selvsagt smak og behag dette her, men Kill Bill og Strange Days var iaf. en fryd i denne modusen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakk å sjekke før jeg reiser hjemmefra. Jeg klarer ikke å produsere denne feilen på min TW5500.
    Når det gjelder Cinema Day, så skal den da stå i normaldrift på lampen. Projektoren husker hva som er gjort tidligere, så det kan jo hende jeg (eller du?) på et tidspunkt har endret til øko-drift? Fargefilteret glir til side når du aktiverer Cinema Day, og det er grunnen til at lysutbyttet øker. Det medfører også at fargespektrumet fra lampen ikke er "balansert", og at intensiteten i grønt øker drastisk.

Hvis du må bytte enhet, er det vel bare å kreve at den også blir kalibrert?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •