Primasonic anomorfisk linse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Primasonic anomorfisk linse

Jeg så at brukeren Hi-Fil/Gorm hadde en Primasonic anomorfisk linse forran sin prosjektor.

Hva gjør en slik linse?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det jeg skrev om linsen i DVD&Hjemmekino (Hjemmekino spesialen):

Har du en projektor med standard 4:3 oppløsning bør du lese nøye gjennom denne artikkelen.
    Er du lei av de store sorte feltene over og under bildet når du ser film i bredskjermformatet 16:9 fra din 4:3 projektor? Da har vi løsningen for deg i form av en anamorfisk linse. Med denne linsen er alle dine bønner hørt.

I all enkelhet er en anamorfisk linse en optisk linse som forvrenger bildet. Dette er ikke så ille som det høres ut som, da alle med 4:3 projektorer har enormt stor gevinst av å montere en slik. Les gjennom artikkelen og finn ut hvorfor.

Litt historikk.
    Filmer har vært produsert i bredskjermsformat i nærmere 50 år fordi vi og regissørene ønsker å fylle mest mulig av synsfeltet vårt når vi ser film. Dette har ikke vært like prioritert i hjemmene, da man tidligere så filmer på kino og ikke på TV-apparatet hjemme. Så dukket videospilleren opp og samtidig ble filmtitting i hjemmet mer vanlig. Som et svar på ”hjemmefilmtitterens” ønske om bedre bilde kom så DVD spilleren på markedet, og med den filmer i bredskjermsformat. I dag er det utenkelig for en filmelsker å kjøpe nytt TV-apparat uten at dette er i bredskjermformatet 16:9.
    Den typiske projektorkunden har lenge vært forretningsmannen som trenger et medium for å vise presentasjoner fra PC på et stort lerret. Da oppløsningen på PC i all hovedsak er 4:3 har dette også inntil nylig vært oppløsningen på projektorer flest. Dette har imidlertid nå snudd, da markedet for hjemmekinoprojektorer nå virkelig har ”tatt av”. Disse rendyrkede hjemmekinomaskinene blir nå i større og større grad rene 16:9 projektorer. Men fortsatt selges det en stor del 4:3 projektorer, som ved å ”maskere” deler av bildebrikken (sort felt over og under bildet) også fungerer som fremviser av bredfilm. Denne maskeringen fører imidlertid til at projektoren mister ganske nøyaktig 25 prosent av den vertikale oppløsningen, og tilsvarende i lysutbytte. Konsekvensen av dette blir et mindre lyssterkt bilde som på grunn av komprimeringen også er plaget med mye digitale artefakter.

Redningen.
    Løsningen er å sette projektoren til å vise fullskjerm 4:3 oppløst bilde, med den konsekvens at alle skuespillere ser ut som profesjonelle basketball spillere; lange og tynne. Det er her redningen, i form av en anamorfisk linse, kommer inn i bildet (bokstavelig talt). Den strekker bildet horisontalt (33 prosent) slik at det fremstår som ekte 16:9 bredskjermformat, og alt får tilbake sine riktige proporsjoner. Da hele bildebrikken er i bruk forsvinner selvsagt de sorte feltene over og under bildet. Projektoren ”tåler” da også et større lerret på grunn av den økte oppløsningen og lysutbyttet.
    I min hjemmekino hang det, før linsen kom i hus, et 4:3 lerret på 85 tommer. Dette tilsvarer en høyde på 130 centimeter, og bredde på 173 centimeter (se figur 1).
    Ved visning av 16:9 bredskjermbildet blir høyden redusert med 25 prosent, og jeg endte opp med et bilde på 97 ganger 173 centimeter. Det vil si et bilde på 78 tommer i 16:9 bredskjermformat (se figur 2).
    Med anamorfisk linse montert er høyden (130 centimeter) uforandret, mens bredden blir hele 231 centimeter. Det nye lerretet er da hele 104 tommer i 16:9 bredskjermformat og er altså hele 26 tommer større enn tidligere (se figur 3).
    Bildet er altså blitt vesentlig større samtidig som oppløsningen og lysutbytte er som før.

Dersom en ikke har plass eller behov for et så stort lerret finnes linsen i to utgaver. Den ene strekker bildet horisontalt som beskrevet ovenfor, mens den andre komprimerer bildet vertikalt. Ved å beholde bredden på lerretet en har, gir den sistnevnte linsen altså et bilde med 25 prosent høyere oppløsning og lysutbytte. Dette syns, det kan jeg love.

Linsen jeg har testet er fra finske Prismasonic og heter H-200. Utgaven som komprimerer i høyden heter V-200. Det er meget enkel å montere linsen da den bare henges opp foran linsen på projektoren i det medfølgende takfeste. Den er festet i dette med vingemuttere, noe som gjør den enkel å henge opp/ta ned.
    Prismasonic har også kommet med en vesentlig dyrere utgave som har en antirefleks hinne (coating), som ytterligere skal bedre lysutbyttet fra projektoren med ti til femten prosent.

Kort om Prismasonic.
    Prismasonic er et lite finsk selskap som i all hovedsak produserer og selger de nevnte linsene. Herrene Anssi og Marno er behjelpelig med veiledning både over telefon og e-post. Beklagelig vis har de ingen forhandler i Norge, men jeg regner med at noen tar tak i dette, da markedet for produktet absolutt burde være tilstede. I mellomtiden kan linsene kjøpes vis nettsiden deres, prismasonic.com. Her finner du også all informasjon om produktene og et diskusjonsforum hvor du kan få svar på alle tekniske spørsmål. For kjøpere utenfor EU, sender de varene uten finske avgifter. Det som da kommer i tillegg er frakt og norsk merverdiavgift.
    Konklusjon.
    Denne anamorfiske linsen er den beste oppgraderingen jeg har gjort i hjemmekinoen på lang tid. Bildestørrelsen er øket betraktelig uten at det har gått nevneverdig ut over kvaliteten. Det er beste er likevel at jeg er kvitt de skjemmende sorte feltene over og under bildet ved avspilling av 16:9 materiale, og at denne delen av bildebrikken nå bidrar til å øke bildekvaliteten. Jeg har nå det beste fra to verdener, ekte 16:9 til filmavspilling og ekte 4:3 til PC spill og TV titting. Det er nesten som å vinne i lotto.

Eksport prisen fra Finland: 475,- Euro

Pluss:
    -16:9 bredformat med full utnyttelse av projektorens bildebrikke og derav mye bedre oppløsning.
    - Økt lysutbytte
    - De store sorte feltene over og under bildet forsvinner.
    -Enkelt å veksle mellom ekte 4:3 og 16:9 skjermformat.

Minus:
    Ingen norsk forhandler.

Tips:
    -En anamorfisk linse er fullt mulig å lage selv, og oppskrifter på dette finner du på nettet. Prøv denne hjemmesiden (noen kjenner sikkert igjen dette forummedlemmet) : http://<u><a href="http://home.c2i.n...s.html</a></u>

-På ebay.com dukker det stadig vekk opp brukte linser til godt under halv pris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for godt og informativt svar. Jeg kunne faktisk tenke meg en slik linse sammen med Infocus X1-prosjektoren. Det er virkelig fristende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •