Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 26 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 516
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fokus-fest.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er faktisk slik at om man stiller fokus 10 min etter påslag, etter omlag 1time og etter et par timer så vil man se tydelig forbedring i skarphet for hver gang man gjør det. Forskjellen mellom påslag og etter et par timer er helt ekstrem som sagt. Dvs krystallklar tekst til bare grums.

Hva synes dere?
    Vil dette bli borte? Har vel omlag 30 timer på den nå.
    Er det normalt med så betydelig fokusendring mellom kald og varm projektor (rommet holder omlag 20 grader)

Bør jeg returnere den? Er jo ingen garanti for at jeg ikke får en fra samme batch.
    Halloen.. Jeg har nå 100 timer på min HW15, og det er ingenting som tyder på at fokusproblemene skal bli borte. Jeg opplever også at det er forskjell på hvor mye man legger merke til problemet alt ettersom hva som er koblet til. På PS3 ser man veldig godt at teksten i menyene blir mer og mer uklar den første timen, men når jeg ser film via Panasonic BD80 så er det ikke så lett å få med seg at bildet blir uklart. Jeg vil tro at det er en garantisak ettersom ikke alle enheter oppfører seg slik, men det er tungt å komme over bøygen med å sende den fra seg og være uten i det som erfaringsvis blir 5-6 uker...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå som det er sprengkaldt og gjerne også litt kaldere enn normalt i kinoen bør en egentlig ikke legge alt for stor vekt på litt fokusvandring, spesielt om dette går seg til etter typisk 10-20 minutter. Det som jo er viktig, er at en justerer inn fokusen når projektoren er VARM, ikke ved oppstart, da blir den jo uskarp hver gang den er varm.

Ak nevner noe fokusdrift de første minuttene i sin dybdetest, og dette er også noe som rapporteres fra veldig mange andre projektorer, spesielt på vinterstid, så jeg tror ikke dette er å regne som unormalt eller feil. Variasjonen blir vel også gjerne større jo kaldere rommet som benyttes er, så dette vil sikkert også variere fra sted til sted.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik så tviler jeg på at det kommer en fiksbar løsning fra Sony. Jeg har vært i kontakt med dem via mail og de henviser meg bare videre til en service-bedrift som jeg ikke skal nevne navn på. Det går én dag mellom hver gang jeg får svar så det går litt tregt, men jeg får nå forhåpentligvis et svar. Men foreløpig så er det ingenting som tyder på at de i det hele tatt vet hva jeg snakker om. Her er foreløpig svar fra service-bedriften på mailen min med subject: Feil på fargegamut Sony VPL-HW15:

Hei.

Teknikker som kjenner kamera er ikke tilstedet i dag.
    har sendt han en mail hvor jeg ber han gi et svar..

Ha en god dag.

Med vennlig hilsen
    xxxxx

...med dette som svar så har jeg vel ikke store forhåpninger om en løsning på problemene som ikke innebærer å ta den på garanti

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå som det er sprengkaldt og gjerne også litt kaldere enn normalt i kinoen bør en egentlig ikke legge alt for stor vekt på litt fokusvandring, spesielt om dette går seg til etter typisk 10-20 minutter. Det som jo er viktig, er at en justerer inn fokusen når projektoren er VARM, ikke ved oppstart, da blir den jo uskarp hver gang den er varm.

Ak nevner noe fokusdrift de første minuttene i sin dybdetest, og dette er også noe som rapporteres fra veldig mange andre projektorer, spesielt på vinterstid, så jeg tror ikke dette er å regne som unormalt eller feil. Variasjonen blir vel også gjerne større jo kaldere rommet som benyttes er, så dette vil sikkert også variere fra sted til sted.
    Rommet mitt holder minst 20 grader konstant grunnet termostatstyring.
    NOE fokusdrift er jo å forvente, men min trenger 45 minutter før den blir stabil fokusmessig. Den første halvtimen er det helt krise med fokusinnstillingene man hadde da den var varm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fokusvandring er normalt i starten, men det finnes grenser for hva som kan aksepteres som normalt.

Jeg har et eksemplar som har perfekt fokus. Hadde en minimal vandring de første 10-15 timene. Så vidt jeg vet, så er det slik en HW15 skal oppføre seg.

Balijoka

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner skepsisen vokser. Er det gjort hastverksarbeid for å komme først på markedet med enkelte modeller? Gjelder jo forskjellige fabrikanter så dette er en lei tendens.
    Blir ikke handlet PJ fra noen som ikke kan svare riktig på spørsmål, eller ikke vet hva en snakker om engang. Når de også bare avviser forespørsler og henviser til eksternt serviceverksted så lurer jeg på om det er flere som nærmer seg kundevennligheten til Apple.
    Er det bare meg, eller er det flere som husker noe om nye garanti og reklamasjonsregler?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke nødvendigvis at jeg har fått dårlig service, bare at det går relativt tregt og kvaliteten på svarene ikke akkurat lyser know-how. Men svar får jeg nå i hvertfall, i motsetning til der jeg kjøpte resten av projektoroppsettet. Projektoren er uansett svært god, så man får ikke inntrykk av hastverksarbeid selv om gamutfeilen er helt absurd. Forøvrig så jeg en film i dag hvor jeg ikke rørte HTPCen, bare brukte Pioneer-spilleren og da la jeg ikke merke til noen sjenerende fokusproblemer etter å ha gitt den et kvarter før rulling av film (mest for å bli kvitt blåskjæret). Det er med andre kun ved bruk av kilder med tekst at den virkelig avsløres mtp fokus.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ja, det er merkelig...

Vi får håpe at software-oppdateringen, om den kommer, blir tilgjengeliggjort for alle som en oppgradering via COM-porten, ikke som en oppgradering som må gjøres av Sony.
    Jeg fikk i kveld mail fra min forhandler om at jeg får tilsendt en firmware-oppdateringsfil pluss kabel til projektoren nå, slik at jeg kan gjøre oppdateringen enkelt og greit selv. Det er jo en flott løsning!

Problemet med fargerommet gjelder ifølge mailen kun den aller første produksjonsbatchen.

Har ikke lagt spesiellt merke til fokusvandring på mitt eksemplar så det kan virke som at du har vært litt uheldig Marsboer..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Kabel kan jeg skaffe selv dersom det er en vanlig COM-kabel, så er det mulig å få tilgang på denne oppgraderingen for alle?
    Som nevnt over så tror jeg fokusproblemene egentlig ikke er noe særlig verre på min enn andres, bare at ørsmå forskjeller ses mye enklere på HTPCen. Dersom jeg holder meg til Pioneeren og filmmateriale hele kvelden så merker jeg som sagt så godt som ingenting etter de første 15-20 minuttene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får tilsendt en USB til RS232-kabel for dette. Filen kommer sikkert på mail, og jeg tipper den er fritt tilgjengelig hos Sony. Får du problemer med å skaffe filen kan sikkert jeg sende denne når jeg får den.

Forhandler har testet oppgraderingen på enheter de har inne med suksess.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og andre har oppgradert med fatalt resultat! Pass endelig på å re-sette alle innstillinger til fabrikk oppsett før du oppdaterer, hvis ikke ødelegger du projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, er oppdateringen allerede så utbredt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og det er det veldig gode grunner for
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånne problemer som dette på HW10?? Kommer til å bestille meg en i morgen eller lørdag.
    Eller er dette kun for Hw15?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Er det sånne problemer som dette på HW10?? Kommer til å bestille meg en i morgen eller lørdag.
    Nei det er det ikke

Etter hva jeg har forstått er det kun snakk om de 15 første eksemplarene av HW15 (her i landet)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååh.. Såpass få og spesielt ja.
    Synd for de få som fikk blant de 15 første da. :?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne feilen gjelder kun et SVÆRT lite antall HW15. For å korrigere feilen må en installere en liten fil som korrigerer de feilsatte verdiene for fargerommet på disse enhetene. Dette viser seg å være noe utfordrende da justeringen tar hensyn til eventuelle justerte parametere i utgangspunktet. Mest sannsynlig må de som opplever denne feilen derfor sende inn projektoren til sin forhandler for oppdatering da det er såpass enkelt at sluttbruker gjør dette på feil vis. Når det er sagt skal det kun en ny "fersk" firmware til for å ordne en eventuell feil i oppdateringen, så "ødelagt" er heldigvis uansett ikke projektoren. Sony Norge tar nok i alle tilfelle ikke sjansen på å sende ut filen til den enkelte bruker, da den jo lett kan komme på avveie til øvrige HW15-brukere som ikke har de riktige informasjoner tilgjengelig og dermed lett "koker det hele til".

Uansett - vi snakker altså om et lite antall enheter fra første parti der verdiene for fargerommet er satt noe feil. De aller fleste blir altså ikke berørt av denne feilen, og de som faktisk blir berørt og har kjøpt sin projektor i Norge er allerede orientert, og Sony Norge har såvidt meg bekjent jobbet på spreng for å finne en løsning på dette så tidlig som mulig. Har en kjøpt projektoren sin på annet vis antar jeg Sony Prime support også tar affære, uten at denne tråden bør omhandle forhandler, men forholde seg til de tekniske aspektene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass...

Får lese en eventuell veiledning godt igjennom en par ganger da, samt huske å resette til fabrikk-instillinger som Gorm sier.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen factory-reset, så du må inn å nulle alle parametre du har justert på

På tide å komme tilbake på "track".

HW15 gir faktisk utrolig mye for pengene, og er en av få projektorer som klarer en realistisk gjengivelse av dagslys. Dynamikken i lyse scener er bare helt utrolig, og det uten at det går på bekostning av sortnivå. Min erfaring tilsier at det ikke finnes noen andre projektorer i "normal prisklasse" som klarer samme lysstyrke, uten at det også medfører et elendig sortnivå. Må si jeg bare blir mer og mer fascinert av HW15.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil sikkert angre på at jeg spør, men hvor stor er forskjellen på VW50 og HW15, Gorm? Jeg vet at det selvfølgelig er en forskjell, men er det snakk om forskjeller som "natt og dag" eller de vanlige trinnvise forbedringene vi vanligvis har sett fra modell til modell?

Jeg spør fordi jeg ikke har sjekket ut de to siste modellene i mellom disse særlig godt, og VW50 er jo en projektor jeg kjenner godt.

Side 9 av 26 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •