Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 26 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 516
    Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For en som er knallgrønn på dette med projektorer..
    Hva er det der FI???

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FI = Frame Interpolation. Det gjør at projektoren beregner ekstra bilder mellom bildene i filmen. Mange projektorer har jo en mye høyere bildefrekvens enn kildematerialet, som gjerne er 50Hz eller 24Hz.

FI gir ved første møte et mer realistisk inntrykk, og mer opplevd flyt og skarphet, men får samtidig gode filmer til å se ut som realityshow, og i actionfilmer virker en del bevegelser tregere på noe vis. I enkelte scener innfører også FI en del bildeartifakter, spesielt i panorereringer (f.eks. når kamera følger en bil mot en panorerende bakgrunn). Graden av artifakter varierer mellom ulike projektormodeller.
    Jeg har FI i min Epson og har skrudd det av permanent. Liker ikke realityshow-følelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FI = Frame Insertion / Frame Interpolation

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg synes det er helt greit at Sony ikke implementerer FI i HW15. Personlig er jeg ikke fan (ikke enda vertfall) av denne funksjonene heller. I mine øyne er det mange andre ting som er viktigere når man vurderer en projektor.
    Fan eller ikke, de putter det i alle flatskjermene sine og forteller deg at dette må du ha, men så utelater de det her?! Hva er logikken?

Stort sett alle projektorer i dette prissegmentet har FI med unntak av DLP modellene. Hvorfor ikke Sony?!

For mange vil nok egenskapen være viktig, men ikke viktig nok til å betale premiumen for VW85. Det finnes nok av alternativer hos andre produsenter...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    FI = Frame Insertion / Frame Interpolation

Fan eller ikke, de putter det i alle flatskjermene sine og forteller deg at dette må du ha, men så utelater de det her?! Hva er logikken?

Stort sett alle projektorer i dette prissegmentet har FI med unntak av DLP modellene. Hvorfor ikke Sony?!

For mange vil nok egenskapen være viktig, men ikke viktig nok til å betale premiumen for VW85. Det finnes nok av alternativer hos andre produsenter...
    Nå er det jo mer enn FI som er forskjellig mellom HW15 og VW85, da.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...god forklaring, roffe... Jeg er personlig ingen tilhenger av FI og forstår egentlig heller ikke at noen kan foretrekke denne funksjonen, men folk er selvsagt forskjellig... Er også mulig at det på et tidspunkt dukker opp en FI som fungerer bedre enn dagens, men foreløpig får jeg virkelig "Philips"-følelsen av bildene som genereres av denne funksjonen fra samtlige produkter som har dette implementert så langt (VW80, TW5000 osv.).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at man ikke er tilhenger av FI er vel det samme som å si at man foretrekker hakkete uskarpe panoreringer og bevegelser på lerretet? Å si at teknologien ikke er kommet langt nok enda, er vel mer fornuftig.
    Personlig er jeg overbevist om at det fortsatt går noen år før vi får velfungerende FI i full-HD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...la oss heller si at jeg ikke er tilhenger av "FI" SÅ LANGT, og forholder en moderat tone til jeg ser noe som funker tilfredsstillende...

Jeg er for ALL DEL tilhenger av BÅDE jevne panoreringer OG skarpe bilder, det er jo nettopp derfor jeg kjører 60Hz ut fra min Optoma HD3000 VXP-baserte bildeprosessor som gir fantastisk jevne OG skarpe panoreringer - som i tillegg ser naturlig ut... Selvsagt kan det nok bli enda bedre enn VXP-chippen klarer å trylle frem, men inntil videre har jeg til gode å se nettopp det der det SAMTIDIG ser naturlig ut...!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Å si at man ikke er tilhenger av FI er vel det samme som å si at man foretrekker hakkete uskarpe panoreringer og bevegelser på lerretet? Å si at teknologien ikke er kommet langt nok enda, er vel mer fornuftig.
    Personlig er jeg overbevist om at det fortsatt går noen år før vi får velfungerende FI i full-HD.
    Det er riktig det du sier, men det er like viktig å ta med at filmskaperne lager filmene med oppfriskningsfrekvens på 24Hz for kinovisning. Dette gir kanskje mer hakkete bevegelser, men denne "hakkingen" gir en følelse av at ting går så fort at man ikke får med seg det som skjer. Mitt inntrykk av FI er at med denne på, så mister vi illusjonen av at ting går fort, og at action blir mindre actionpreget, om dere skjønner hva jeg mener.
    Jeg tror ikke filmskapernes intensjon er det reality-preget som FI gir.

Men til syvende og sist er dette snakk om smak. Skal jeg se vakre bilder fra "Bikini Destinations" eller dokumentarfilm kan det godt hende jeg aktiverer FI, jeg også. Men virkelighetsflukten på god actionfilm blir mer virkelig og mindre flukt når man har FI skrudd på, det er nå min mening.

Men dette er vel litt OT i forhold til HW-15, eller?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som VW50 eier må jeg si denne er intresang ikke minst med tanke hvor godt hw10 kom ut av det fra Gorm sine argusøyne. Spennende.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg release av testen til AK nå...
    Ikke mange dagene igjen, gleder meg til å se konklusjonen og hva prisen vil komme på etterhvert.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Nærmer seg release av testen til AK nå...
    Ikke mange dagene igjen, gleder meg til å se konklusjonen og hva prisen vil komme på etterhvert.
    Ja nå har jeg faktisk sommerfugler i magen jeg. Min gamle BenQ ble sendt til kjøper på fredagen, så nå har jeg ingen mulighet til å nyte film i kinoen.. Men den som venter på noe godt osv.

Håper Ak forteller litt om hvordan bildekvaliteten på HW15 er sammenlignet med andre projektorer han har testet/sett.. Som f.eks HD750..

Er ikke å legge skjul på at jeg har høye forventninger til den nye Sonyen..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så høye forventninger at du vil sammenligne den med HD750??
    Som ligger noen prisklasser over i pris...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at jeg tror den vil bli like god som HD750, men det vil bli morsomt å høre hvordan hw15 gjør seg i forhold til 750. Eller andre gode projektorer som AK har opplevd selv.

Hvis man ser på specsene til HD750 og HW15 så er de faktisk ganske like. Jeg er ikke så optimistisk at jeg tror HW15 er like god som 750, men det kan godt hende den ikke er så veldig langt unna. Ihvertfall hvis man hadde sammenlignet de med "out of the box" innstillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spec'en er ikke så lik som du kan bli forledet til å tro da 60.000:1 i dynamisk ON/OFF-kontrast ikke er sammenlignbart med 50.000:1 i statisk ON/OFF-kontrast...

Men i forhold til prisen, så tror jeg alle og en hver har noe å glede seg over

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare håpe AK ikke har fått skrivekrampe i helgen nå da, og at testen ligger ute i morgen. Gleder meg skikkelig til å lese den testen!!:-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. FI, så fikk jeg det for meg å teste hvordan det fungerer på animasjonsfilm i helgen, og på Bolt var dette faktisk et kick i positiv retning. Jeg skal ikke avskrive FI så bastant som tidligere.
    Så sånn sett er det at HW15 ikke har FI negativt i forhold til fleksibel valgfrihet, ihvertfall. Men FI kommer langt ned på min prioriteringsliste ved valg av projektor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Får bare håpe AK ikke har fått skrivekrampe i helgen nå da, og at testen ligger ute i morgen. Gleder meg skikkelig til å lese den testen!!:-D
    Det går nok bra.

Testen blir publisert 2sep, det vil si litt over midnatt i morgen

Både HW10 og HD750 blir nevnt i testen, forøvrig.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre enn... men dårligere enn...??? :-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper testen kommer rett over midnatt!! *Vente..*

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter også og venter her

Sitter å funderer på en liten ting her, som første gangs kjøper av PJ bør jeg kjøpe en PJ til 15-20k og oppgradere om 4-5 år eller kjøpe en til 25-30k og oppgradere om 6-7 år ?

Side 3 av 26 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •