Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 516
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Byttet min Epson TW2000 med HW15 for noen uker siden, og jeg er SUPER- KANON-fornøyd med bildet på HW15, og det rett ut av eska uten noe særlig kalibrering

Har etterhvert justert noe og testet ulike modus (bla Cinema) som jeg er godt fornøyd med. Kan ikke se noen tegn til feil i farger etc i forhold til min gamle Epson, heller tvert i mot.

Har benyttet meg av Projectorreviews sin innstilinger som ledetråd og tatt resten på egne preferanser:

Sony VPL-HW15 Projector Calibration

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HW 15 og avstand

Har prøvd å lese meg frem til avstand, men hvis jeg har oversett dette får dere ha meg unnskyldt...

Jeg kommer til å gå for Sony HW 15 og kommer til å ha en avstand fra pæren til lerret på 4,5m. Men dette kan forandres om nødvendig, og jeg har et lerret på 92".

Har sjekket på projectorcentral sin kalkulator, og den sier at maks avstand bør være 4,3 m.

Kan noen bekrefte avkrefte dette? Setter pris på alle tilbakemeldinger, det blir lett for meg å flytte projektoren en halvmeter nærmere. Men trenger et raskt svar, noen flinke snekkere styrer på med kinoen nå.

Takk

Kenneth

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min projektor på ca 5 meters avstand på et 106" lerret. Dette stemte ikke helt med Projectorcentral sin kalkulator, men fungerer fint i praksis.

Ifølge Sony.no kan du ha den fra 3,3 til 4,8 meter unna med et 100" lerret:

Sony : VPL-HW15 (VPLHW15) : Technical Specifications : Norway

Ifølge Projectorcentral kan du ha den fra ca 3,07 meter til 4,66 meter med et 100" lerret.

Kalkulatorene er tydligvis ikke 100% nøyaktige. Tror at det skal gå bra med 4.5 meters avstand.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en projektorpakke med HW15 bestilt hos AVshop... Jeg måtte bare ta sjansen på denne! Er fryktelig spent på hvordan det blir nede i kinoen og om det passer med avstand. Jeg også hadde litt knappe kanter å gå etter når det gjelder avstand. Men men, sjansen er allerede tatt... :P

Til deg lekenaeth: I forkant av min bestilling ringte jeg til AVshop. Jeg fortalte at jeg kommer til å ha et 92" lerret, og da var maxavstand på projektoren 427 cm. Dette er i henhold til projectorcentral, har jeg funnet ut. Derfor støtter nok AVshop seg på denne siden de også.

Dersom det er slik at HW15 er litt mer fleksibel enn det projectorcentral skal ha det til, så blir jeg også glad! (Kan sette projektoren på maksimum 427 cm, og har målt at jeg kan sette den på 425 som minimum her hjemme... :razz

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med lensshift på denne? Jeg har en BenQ W10000 stående på en hylle (altså ikke hengt opp i taket), og det fungerer utmerket. Får jeg samme lensshift fleksibilitet med HW15? Husker ikke helt tallene og beregningene her, så jeg må bare spørre...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer fleksibel lens-shift på HW15 enn på W5000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Gorm. I betydningen større lens-shift? Og W5000 og W10000 har samme lens-shift?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i betydning; lengre vandring ut i fra senter (begge veier)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har plassert min HW15 på samme hylle, og lensshift er såpass fleksibel at det ikke er noe problem whatsoever. Sa ikke Gorm at vertikal lensshift er 65% av projisert bildehøyde.

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lekenaeth
    Har prøvd å lese meg frem til avstand, men hvis jeg har oversett dette får dere ha meg unnskyldt...

Jeg kommer til å gå for Sony HW 15 og kommer til å ha en avstand fra pæren til lerret på 4,5m. Men dette kan forandres om nødvendig, og jeg har et lerret på 92".

Har sjekket på projectorcentral sin kalkulator, og den sier at maks avstand bør være 4,3 m.

Kan noen bekrefte avkrefte dette? Setter pris på alle tilbakemeldinger, det blir lett for meg å flytte projektoren en halvmeter nærmere. Men trenger et raskt svar, noen flinke snekkere styrer på med kinoen nå.

Takk

Kenneth
    Det går bra!

Rommet mitt er 5m langt, med HW15 stående på hylle bakerst med ca 5cm klaring til veggen bak.

Jeg har 92" lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott!!

Takker for alle som har gitt svar, avforum er til å stole på gitt.

@ Gorm, vurderer å bestille en Proff Video Kalibrering. Kommer til å ha et lystett og matte vegger.

Vil du også da se om prosjektoren ikke har de små bildefeilene som evt skulle være på denne?

Kenneth

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det er problematisk å bestille noe annet enn basic kalibrering på HW15, da denne fargerom feilen går igjen på nær samtlige modeller. Jeg signerer ikke en kalibrering som ikke er bra, og jeg vet min oppdragsgiver absolutt ikke ønsker å sende fra seg en kalibrering de selv ikke er fornøyd med. Slik situasjonen er, bør man nok heller innse at den er noe oversaturert, få den gråskala kalibrert, og leve lykkelig med den. Bildedynamikken er jo helt unik, selv sammenliknet med projektorer til to ganger prisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Gorm her.
    Hvis du kikker på side 14 i denne tråden, så har jeg bestilt service hos Sony.
    Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror det blir gjort noe med projektoren.
    Den kommer nok i retur med kommentaren "innenfor toleransen for denne modellen hos Sony".

Men igjen. Hadde jeg aldri blitt gjort oppmerksom på denne "feilen" så hadde jeg heller aldri brydd meg.
    Bare sett alle filmer i Color Mode Wide, og hatt litt oversaturerte farger.
    Men når lider jeg av å være perfeksjonist, og da kan jeg finne på å irritere meg over småting.
    Men, selv om det ikke blir gjort noe med min projektor, så kommer jeg til å beholde den.
    For som Gorm skriver, er den utrolig god på billedynamik.
    Har aldri hatt en projektor som har vist et så dypt 3D-aktig bilde før.
    Sortnivået er jeg veldig tilfreds med i min hvitmalte stue med 3 store vinduer på siden.

Så projektoren er gull den. Og hadde vi aldri lest om dette problemet med satureringen, så hadde vi levd vel videre med at "den er knakende god, og er som den skal være".

(Klart, når man kobler til måleutstyr, så ville man merke noe ikke var helt i harmoni. Men bildet ut av boksen på den her synes jeg var godt).

Så i den forbindelse vil jeg komme med min smørbrødliste over innstillinger.
    Det kan i hvertfall være et utgangspunkt:

- Billedmodus: Cinema
    - Auto iris 1
    - Lamp low
    - Colortemp low
    - Black level adjust high (high for knall bra sort, low for litt mere detaljer i det sorte)
    - Gamma correction 4
    - Colorspace wide
    - Brightness 53 (i min stue)
    - Contras 91 (i min stue)
    - Sharpness 10
    - Color 50
    - Hue 53 (gitt at jeg bruker Color mode Wide. Da gir Hue 53 meg rimelig godt resultat gjennom blåfilteret til DVE-testplaten)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Auto iris 1
    - Lamp low
    - Colortemp low
    - Black level adjust high (high for knall bra sort, low for litt mere detaljer i det sorte)
    - Gamma correction 4
    - Colorspace wide
    - Sharpness 10
    - Color 50
    - Hue 53 (gitt at jeg bruker Color mode Wide. Da gir Hue 53 meg rimelig godt resultat gjennom blåfilteret til DVE-testplaten)
    God info Gorm og Tor. Og må si at slike innstillinger som du kommer med her er gull for meg som er en hobby-entusiast i forhold dere. Jeg vet at jeg ikke kan kopiere denne for mitt rom men en god pekepinn på hva som er best for denne projektoren.

Hvis noen har en slik liste for et rom som er bortimot lystett ville det blitt satt pris på.

Kenneth

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Må si meg enig med Gorm her.
    Hvis du kikker på side 14 i denne tråden, så har jeg bestilt service hos Sony.
    Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror det blir gjort noe med projektoren.
    Den kommer nok i retur med kommentaren "innenfor toleransen for denne modellen hos Sony".

Men igjen. Hadde jeg aldri blitt gjort oppmerksom på denne "feilen" så hadde jeg heller aldri brydd meg.
    Bare sett alle filmer i Color Mode Wide, og hatt litt oversaturerte farger.
    Men når lider jeg av å være perfeksjonist, og da kan jeg finne på å irritere meg over småting.
    Men, selv om det ikke blir gjort noe med min projektor, så kommer jeg til å beholde den.
    For som Gorm skriver, er den utrolig god på billedynamik.
    Har aldri hatt en projektor som har vist et så dypt 3D-aktig bilde før.
    Sortnivået er jeg veldig tilfreds med i min hvitmalte stue med 3 store vinduer på siden.

Så projektoren er gull den. Og hadde vi aldri lest om dette problemet med satureringen, så hadde vi levd vel videre med at "den er knakende god, og er som den skal være".

(Klart, når man kobler til måleutstyr, så ville man merke noe ikke var helt i harmoni. Men bildet ut av boksen på den her synes jeg var godt).

Så i den forbindelse vil jeg komme med min smørbrødliste over innstillinger.
    Det kan i hvertfall være et utgangspunkt:

- Auto iris 1
    - Lamp low
    - Colortemp low
    - Gamma correction 4
    - Colorspace wide
    - Sharpness 10
    - Color 50
    Basert på min egen HW15 så er jeg ganske sikker på at du vil få klipping i de lyseste områdene med en kontrast på 91.

EDIT: Det gjelder muligens ikke siden du ikke har kalibrert gråskalaen. Jeg må senke kontrasten til 83 for å unngå klipping etter at jeg har korrigert det som trengs for å få en jevn gråskala (mener det var rødt som måtte økes en del i toppen, men som da klipper om ikke kontrasten samtidig senkes)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden alle projektorer er kalibrert for maks løysutbytte, bør man aldri øke verdier i gain-området (gråskalakalibrering), kun trekke verdier ned. Grunnen er som du vet, at fargene du øker brenner ut. Du taper antakelig mer lysstyrke på å justere ned kontrasten, for den trekker ned alle fargene, mot å bare bruke negativ justering i RGB gain på de to fargene som må senkes.

Ellers er jeg mer skeptisk til bruk av "black level adjust", da denne kun gir bedre sort ved at man aksepterer black-crush.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aksepterer black crush
    Jeg elsker sort.
    Noen ganger finner jeg meg selv sitte å se på lerret uten å skru på projektoren. Bare nyter sortnivået i det mørke rommet på grått lerret.

Og korrekt antatt Marsboer. Jeg har ikke gråskalakalibrert enda.
    Skal prøve meg på det om noen uker.
    Har både en Spyder2 og Spyder3 probe liggende. Men det er de dårligste probene på markedet etter hva jeg forstår.
    Men jeg har jo en mulighet for å teste dem opp mot hverandre, men det blir ikke mye profesjonelt for å si det slik.

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var min HW-15 bestillt, tven er allerede montert på veggen bak der lerretet skal henge og nytt tv-møbel skal kjøpes i morgen.
    Gleder meg stort!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo
    Og der var min HW-15 bestillt, tven er allerede montert på veggen bak der lerretet skal henge og nytt tv-møbel skal kjøpes i morgen.
    Gleder meg stort!
    Grattiz med godt valg av projektor..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har en kompis som har kjøpt seg en hw15pj.
    Han vurderer nå om han kan lage en hylle på bakveggen, så den da vil henge cd 5.5m fra ett 106" lerett.
    Vil det funke bra å henge den 5.5m å få fullt bilde på sitt 106" lerett?

Vil bilde bli noe bedre, vist han henger den i taket, sånn 4mca fra lerett? Han har litt over 2m takhøyde, så han vil helst ha den på hylle bakerst, så han ikke skallet i den, å får den ut av posisjon hele tiden.

Pondus

Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •