Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 26 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 516
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jo, men det jeg er redd for er at den kommer inn til et standard verksted som fikser Walkman, tv og radio.
    De ser ikke at noe er "feil" og sier sikkert at den skal være slik.
    Mettet farge i wide, og syltynn i normal.
    Og resten kan man justere seg til som man selv ønsker.

Det blir litt som å ha et problem med ventilene på en Ferrari, og så komme til en generell ufaglært Toyota-værksted, hvor de legger vekt på at den kjører fint, og virker jo.
    (Kanskje litt dårlig sammenligning, men likevel. Etter å ha lest hva Marsboer skulle igjennom i Norge, så tror jeg ikke et sekund det blir lettere for meg i Danmark).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I morgen blir projektoren sendt til service.
    Nå sitter jeg med returskemaet og skal beskrive feilen.

-er det et faguttrykk på det som er gale i min projektor?
    -er det et kjent fenomen med HW15, og hva kan jeg referere til?

(Noen som vet om linker på nettet som forklarer problemstillingen?)

Jeg kan liksom ikke bare skrive at når den står på 75% rød og jeg svitsjer fra Wide til normal, så går den fra rød til oransje.
    Det tror jeg ikke de kommer noen vei med.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har greie på hvor stor andel av projektorene det er som har denne problematikken?

EDIT: Har sett gjennom tråden og lest til øyet har blitt stort og vått. På meg virker det som om de første enhetene var dårlige. Dernest bedret Sony seg, frem til enhetene nå der mange er undersaturerte. Stemmer dette? -At det er mange av de nye HW15 som er undersaturerte?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    I morgen blir projektoren sendt til service.
    Nå sitter jeg med returskemaet og skal beskrive feilen.

-er det et faguttrykk på det som er gale i min projektor?
    -er det et kjent fenomen med HW15, og hva kan jeg referere til?

(Noen som vet om linker på nettet som forklarer problemstillingen?)

Jeg kan liksom ikke bare skrive at når den står på 75% rød og jeg svitsjer fra Wide til normal, så går den fra rød til oransje.
    Det tror jeg ikke de kommer noen vei med.
    Du har muligens ett poeng at det KAN bli vanskelig å forklare, men jeg tror ikke projectoren din havner på ett walkman verksted.

Projectoren blir antakelig send til ett sentralt verksted og de som sitter der er/bør være oppegående folk.

Er selv serviceingeniør og håper at yrkesstoltheten gjelder i Danmark også.

HVIS du får problemer med å overbevise Sony om at det er ett problem kan du kanskje kontakte Gorm eller AK osv på PM og heller investere noen kroner i konsulent tjenester fra dem.
    Det ville jeg ha gjort.

Men, ikke ta sorgene på forskudd det ornder seg nok, trøst deg med at det er sommer. Det hadde vært verre om det var midtvinters8)

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikkje hvem du kontaktet med hensyn på reklamasjonen. Men det jeg gjorde da jeg fikk problemer med min Phillips BDP, var og kontakte phillips norge. Dette i stedet for og gå tilbake til el-price der jeg kjøpte den. Om det gjør noen stor forskjell er jeg ikkje sikkert på, men følte i alle fall at jeg fikk gehør for problematikken som hadde oppstått

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir spennende å se det her.
    Nå er det Elgiganten.dk den går i retur til, siden det var dem jeg ringte.
    Men bør vel kanskje merke pakken med at den skal til Sony Prime support.
    Hvis jeg får den tilbake fra et Radio/TV verksted som har slått den på, sett at den "virker" og gir bilde, og skriver "OK, ingen fejl fundet".
    Så må jeg prøve å ta kontakt direkte med Sony.

Håper sommeren varer litt lenge her nede, for jeg hadde sett frem til en herlig projektorhøst med HW15.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HW15 kjøpt gjennom autorisert forhandler har Sony Prime support. Du kan med andre ord kontakte dem direkte.

Selv sleit jeg skikkelig med å overbevise dem om problemet selv om det var grundig dokumentert med målinger og tilsvarende. Jeg fikk også beskjed etter en sjekk om at det ikke ville bli fikset, men da inntok jeg en langt mer streng tone hvor jeg rett og slett nektet å ta den i retur før jeg fikk se målinger fra deres verksted som viste at mitt eksemplar hadde korrekt fargerom slik som de "gode" eksemplarene.
    De prøvde seg med at projektoren var funnet i henhold til spesifikasjonene. Og det var vel der jeg tok dem. De har nemlig skrevet eksakt hvilken fargeromstandard "normal" skal tilsvare i manualen. Når den ikke da tilsvarer dette fargerommet i det hele tatt så bortfalt dette argumentet. Saken ble da eskalert oppover i organisasjonen og da ordnet det seg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har du et sidenummer i manualen hvor det står.
    Skal sende den om et par timer, og jeg har ikke tid til å lese gjennom hele manualen nå.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Side 46 i manual (pdf):

"Normal: Color range conforming to sRGB standards."

Fra Wikipedia:
    "sRGB uses the ITU-R BT.709 primaries, the same as are used in studio monitors and HDTV,[1] and a transfer function (gamma curve) typical of CRTs."

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Side 46 i manual (pdf):

"Normal: Color range conforming to sRGB standards."

Fra Wikipedia:
    "sRGB uses the ITU-R BT.709 primaries, the same as are used in studio monitors and HDTV,[1] and a transfer function (gamma curve) typical of CRTs."
    Takker stort.
    Må få det med i teksten jeg skriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har en HW15 med relativt lavt serienr 1300+ kjøpt for 1 mnd siden. Det står også No 14. (er dette FW?) i menyen for FW.

På projektoren står det også 10-2009 hvilket vel betyr at den er produsert i Oktober 2009.

Jeg har prøvd DVE med fargefilter (Rec 709), og det ser rimelig greit ut på både Normal og Wide. Rødfargen ser kanskje noe "tynn" ut. Kan det være at jeg har en problemprojektor?

Har ikke hatt anleding til å bruke den så mye, så det er kun 11t lampetid sålangt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hm-helm
    Hei. Har en HW15 med relativt lavt serienr 1300+ kjøpt for 1 mnd siden. Det står også No 14. (er dette FW?) i menyen for FW.

På projektoren står det også 10-2009 hvilket vel betyr at den er produsert i Oktober 2009.

Jeg har prøvd DVE med fargefilter (Rec 709), og det ser rimelig greit ut på både Normal og Wide. Rødfargen ser kanskje noe "tynn" ut. Kan det være at jeg har en problemprojektor?

Har ikke hatt anleding til å bruke den så mye, så det er kun 11t lampetid sålangt.
    Den eneste måten å virkelig få dette bekreftet på er å gjøre målinger på projektoren din. Dette trengs det måleutstyr til.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trøbbel i paradis

Etter å ha lest igjennom alle postene i denne tråden og i tråden til TW-5500, i håp om og bli noe klokere. Føler jeg meg bare dummere .
    Ut i fra det som står skrevet er det selvsagt 2 gode PJ . Men det følger en del trøbbel med begge ser det ut som.
    Grunnen til at jeg skriver dette er at i løpet av den neste uken må eg velge vilken eg vil bestille. Alternativene er tw-4400 og Sonyen.
    Tw-4400 får mye skryt av gorm i hjemmekino men er knapt nevnt på forumet, untatt av lygren som hevder at den er svært mye dårligere en 5500.
    HW15 er jo svært prisgunstig pr i dag, og hadde vært ideel sett bort i fra farge feil i Wide/Normal. Og tidligere nevnt i tråden feil i fargerom , uten mulighet til og rette dette opp.
    Har svært begrenset erfaring på dette området og spør derfor her.
    Er desse feilene på hw15 vanlig på PJen eller hører det til unntakene? Som alle vet er det bittert og starte en klagerunde på et nytt produkt. Er nettop ferdig med en runde med Phillips, og har ikkje lyst på en ny med Sony. :twisted: .
    ps. ikkje sikkert jeg er ferdig med Phillips enda, venter på posten :-D

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God eller dårlig , knallbilde uansett eller ?

Har hatt denne siden jul nå og er kjempefornøyd. Dette er min fjerde oppgradering med Sony projector. Jeg synes bilde av Lynet McQueen tidligere i tråden ser helt greit ut. Er ikke dette problemet litt slik at man må "ni sjekke" for å være sikker på om man har en god eller "dårlig" projector ? Hvilken vanlig bruker bryr seg om bilen går litt over i orange ? Er dette problemet virkelig plagsomt ?

Jeg er som sagt kjempe fornøyd med min og gidder uansett ikke sjekke dette men for alt jeg vet kan den jo være dårlig. Poenget er at for meg blir dette detaljer som jeg ikke giddder å henge meg opp i.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du en vanlig bruker så bryr det neppe deg for å si det slik. For meg som driver med kalibrering så er det imidlertid krise. Rett og slett fordi man etter å ha drevet litt med dette og er vant til å se på et nogenlunde korrekt bilde over tid, ikke klarer å la være å legge merke til alle ulumskheter i bildet. De fleste som ikke har kalibrert projektoren sin vil uansett ha så store feil i gråskalaen og øvrige parametre at en slik fargeromunøyaktighet som Sonyen har på noen av eksemplarene blir helt ubetydelig i forhold. Så problemet vil nok egentlig bare oppstå for de som ønsker et korrekt bilde (dvs kalibrert), noe de fleste uansett ikke er vant til å se på hjemme.

Det verste er at det ikke er mulig å justere det inn igjen for de som faktisk bryr seg om dette, og det er i grunn det som er problemet.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kalibrering

Vel.
    Jeg er ikkje noen avansert bruker når det kommer til bildedelen. Litt værre dersom lyden ikkje er som den skal.
    Men uansett, håper virkelig at uansett vilken eg kommer til og bestille at eg ikkje legger merke til at noe er galt. Da blir eg gal i hodet :evil: . Hater at ting ikkje er 100% .
    Kommer nok ikkje til og bestille med kalibrering dersom eg går for sonyen. Men har sett på DVE filmen og vurderer den. Er det noe gevinst og hente fra den i form av gråskala kalibrering??. Eller må man ha instrumenter for og skape noe som helst slags forbedring.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    @PMO.
    Når jeg må velge mellom utvaskete farge, ansikter som er helt bleke, eller oversaturerte farger, og for mye knall. Så faller jeg mellom 2 stoler.
    Hvis du er fornøyd med din, så er det super. Jeg strever nå etter å bli fornøyd med min (via service).

For som Marsboer skriver, så skal jeg også kalibrere min. Men allerede nå ser jeg uten instrumenter at dette blir vanskelig, (for ikke å si umulig slik den er i dag).

@Jaujau.
    For å si det slik. Med DVE får du ikke kalibrert gråskalaen. Men likevel. Du kommer LANGT med DVE i forhold til standard bilde.
    (Noen tver, projektorer og annet er bra ut av esken).
    Men med DVE får du satt den lysstyrke og kontrast du skal ha. Du får også jobbet litt med fargene via blåfilteret som er med.
    Så det er et fint og godt mellomsteg fra std til kalibrering med måleutstyr.
    Så DVE er absolutt å anbefale.
    (Det er jo lydfiler med og, for å kalibrere lydnivået i kinoen).

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da vil det være en begynnelse Med DVE i alle fall. Får prøve den.
    Alternativet er tw-4400, den er jo proffkalibrert ved kjøp fra nettbutikken så der rekner eg med DVE blir overflødig. Men den koster som nevnt en del mer en hw15

Newcomer Mabuse sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaujau, avshop tilbyr proffkalibrering på HW15. Med den investeringen skulle du også bli garantert et eksemplar uten den berømte fargeromdefekten (min antagelse).

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok. Tenker litt på det :-?